Projekt Rapid je síce v prvom rade doménou Škody, ale do koncepcie Seatu zapadá ako uliaty. Najúspešnejšia generácia Toleda bola totiž tá prvá z roku 1991. A išlo o liftback. História sa teda opakuje. Po veľkom obchvate cez triedu klasického sedanu z roku 1998 (Toledo II) a akéhosi MPV z roku 2004 (Toledo III) sa novým Toledom Seat vracia k pôvodnému konceptu. Tentoraz však už nie na platforme Golfu. Toledo hrá totiž tak trochu na lowcostovú nôtu, podobne ako Citroën C-Elysée alebo Peugeot 301. Je akousi koncernovou skladačkou využívajúcou prednú nápravu z Volkswagenu Polo a zadnú z Roomsteru. To však nie je dehonestácia. V porovnaní s francúzskymi konkurentmi je spolu s Rapidom nepochybne modernejším a sofistikovanejším autom. Vidno to na dizajne aj jeho technike.
Vyhnúť sa porovnaniu s Rapidom nie je vlastne možné. Tento praktický rodinný liftback s dĺžkou tesne pod 4,5 metra, vyrábaný na tej istej linke, je jeho technickou kópiou. Napriek tomu sa dizajnérom Seatu podaril husársky kúsok. Zachovali perfektné kabáňové proporcie, ale pridali viac emócií. Prednú masku Toleda s voštinovým výpletom a efektným tvarom svetiel považujeme za vydarenejšiu než pri Rapide. Toledo sa jednoducho tvári sebavedomejšie a športovejšie. Navyše nemusí vysvetľovať kontroverzné trojuholníkové formy. O zadnej časti nehovoriac. Španieli si totiž presadili drahšie výrobné riešenie s delenými zadnými svetlami, ktoré auto opticky rozširujú a zvyšujú celkový hodnotový dojem. Na 16-palcových hliníkových diskoch a s metalízou vyzerá Toledo k svetu. Samozrejme, s LED diódami či xenónovými výbojkami nerátajte. Toledo nebude nikdy Leon, Golf či Octavia.
Veľkorysé pre štyroch
Prístup do interiéru zabezpečujú dobre dimenzované dvere. Problém nie je ani s nastupovaním dozadu. Vnútri vás čaká zopár príjemných prekvapení. Dlhý rázvor, 2602 mm, čo je len o tri menej, ako má nový Leon, sa podpísal pod veľmi slušné priestorové pomery. Najmä vzadu budete šokovaní z obrovskej rezervy na kolená. Nad hlavou už veľa miesta neostáva. S výškou do 180 cm však problémy mať nebudete. Preto je väčším obmedzením relatívne úzka karoséria. Tretí cestujúci si veľa pohodla neužije. Navyše je tu vysoký podlahový tunel. V tomto smere Toledo jednoducho nedokáže zakryť svoj pôvod, ktorý má bližšie k nižšej než nižšej strednej triede. Vpredu to však neprekáža. Vodič so spolujazdcom majú dostatok rezervy v šírke ramien a vďaka šikovne tvarovanej stredovej konzole aj dosť miesta na kolená.
Ešte lepšie skrýva Toledo svoj lacný korienok narábaním s materiálmi. Palubná doska je síce vyrobená výlučne z nízkorozpočtových tvrdých plastov, no vďaka povrchovej štruktúre, perfektnému lícovaniu a precíznemu dizajnu pôsobí veľmi hodnotne. Za prieduchy ventilácie lemované chrómom by sa hádam nemuselo hanbiť ani Audi. To isté platí o plasticky tvarovaných výplniach dverí s robustnými rukoväťami a čalúnenými opierkami či o chrómových kľučkách. Sympatické je aj zladenie grafiky displejov na perfektne čitateľnom prístrojovom paneli a panely audia na stredovej konzole. A ak k tomu pridáme dvojfarebné vyhotovenie interiéru verzie Style, ťažko uveriť, že Toledo chce bodovať cenou.
Nemecká ergonómia
K ergonómii ovládacích prvkov nemáme výhrady. Všetko je usporiadané prehľadne so známou schémou koncernu VW. Široký rozsah nastavenia skvelo tvarovaného 3-ramenného volantu a sedadla vodiča umožňuje nájsť optimálnu polohu. Samotné sedadlá majú síce rozmery typické skôr pre nižšej triedu, ale rozhodne patria k tým najlepším. Sú pohodlné a dokonca ponúkajú dostatočnú bočnú oporu. Chýba im azda len nastaviteľná bedrová podpera. Jednotku s hviezdičkou si tiež Toledo zaslúži za širokú, nastaviteľnú a mäkko čalúnenú lakťovú opierku. Také čosi nevidíte často ani v autách s cenou nad 50¤000 eur. Multifunkčný volant má priam športovú hrúbku venca, kožené čalúnenie a perfektne rozmiestnené ovládače na ramenách, takže nemusíte meniť polohu ruky. Seat tiež na rozdiel od Rapidu nešetril na strešných rukovätiach. Majú ich prední aj zadní cestujúci.
No nejaké chybičky tu predsa len sú. Napríklad radiaca páka by mohla byť umiestnená o čosi vyššie. Najväčším prešľapom je však vo verziách s elektricky ovládanými oknami použitie iba dvoch spínačov na strane vodiča. Zadné elektrické okná tak môžete ovládať výlučne zozadu. Seat však už sľúbil nápravu, takže Toledá vyrábané od 22. týždňa tohto roku už touto anomáliou trpieť nebudú. Z Toleda je tiež dobrý výhľad, hádam s výnimkou o čosi užšieho priezoru zadného okna. Pomôžu však slušne dimenzované spätné zrkadlá. Za príplatok je k dispozícii zadný stierač.
Fantastický kufor
Kufor Toleda je „malým“ zázrakom. Ani sa niet čomu čudovať. Toledo zdedilo z Rapidu škodovácky zmysle pre rodinný život. Úhľadné krivky zadnej časti karosérie nedávajú na prvý pohľad vôbec tušiť, že pod piatymi dverami je neuveriteľných 550 litrov pre batožinu. To je len o 40 menej, než má nová Octavia, a pritom pod dnom nájdete ďalšiu schránku na dojazdové rezervné koleso! Po sklopení delených zadných operadiel odvezie Toledo až 1490 litrov nákladu. A to nehovoríme o fantastickom prístupe cez obrovské zadné veko, ktoré kvalifikuje Toledo vysoko nad všetky módne lowcostové sedany. Vďaka tomu mu rýchlo odpustíte vysokú nakladaciu hranu aj schod, ktorý vzniká na podlahe po sklopení operadiel. Zadné sedadlo ostáva za každých okolností pevne na svojom mieste. Nepríjemnejšou stránkou je len trčiaci zámok veka, podobne ako pri Rapide a Octavii. Pri nakladaní, najmä ak je auto zaparkované zadkom k obrubníku, môže prísť ľahko do kontaktu s hlavou.
Čo sa týka odkladacích miest, končí sa boj Toleda s Rapidom opäť remízou. Aj tu nájdete veľké schránky vo dverách, ktoré pojmú litrové fľaše či držiaky na nápoje na stredovej konzole a zadnej výklopnej lakťovej opierke. Toledo sa muselo vzdať len niektorých „clever“ detailov. Ak by vám však bolo nebodaj ľúto za obojstrannou podlahovou rohožou, vyberateľnou nádobu na odpadky alebo držiakom na multimediálne zariadenia, môžete si ich zadovážiť u dílera Škody. To isté platí o povestnej škrabke. Tú tu síce nenájdete, ale paradoxne, na veku nádrže je držiak.
Výbavou neprekračuje Toledo svoju triedu ani „lowcostové“ zameranie. Ku cti mu však slúži šesť airbagov a stabilizačný systém ESC pre všetky verzie. S komfortom je to už horšie. Základný stupeň Entry ponúka v podstate len centrálne zamykanie bez diaľkového ovládania, elektrické ovládanie predných okien, posilňovač riadenia a vyhrievané zadné okno. Delené zadné sedadlá, výškovú reguláciu sedadla vodiča, manuálnu klimatizáciu, elektrické ovládanie spätných zrkadiel či dokonca rádio dostanete až vo vyššom stupni Reference. Naša verzia Style je na tom podstatne lepšie. Pridáva multifunkčný kožený volant, automatickú klimatizáciu, palubný počítač, tempomat, kvalitné audio s USB a Bluetooth či 16-palcové disky, ale aj dvojfarebný interiér. Z príplatkov stojí za hriech najmä paket Comfort, ktorý obsahuje hill-holder, kvalitnejšie audio s Bluetooth, ale aj parkovacie senzory. To všetko za prijateľných 318 eur. S ním sa Toledo mení na veľmi slušne vybavené auto. I keď navigácia za 877 eur s efektným 5-palcovým displejom by rodinne ladenému Toledu tiež nepochybne svedčala.
S ľahkou nohou úsporné
Silnejšia verzia motora 1,2 TSI (7 kW) je pre Toledo ideálna. Niežeby slabší variant s výkonom 63 kW nestíhal, ale ak berieme do úvahy, že Toledo má ambície zvládať rodinné dovolenky, trochu výkonovej rezervy mu určite nezaškodí. Výhodou silnejšieho motora je aj štandardne dodávaná 6-stupňová manuálna prevodovka. Tá dokáže efektívnejšie narábať s výkonom a krotiť otáčky. Pri 130-ke ich točí Toledo 1,2 TSI približne 2700 za minútu.
Turbo prináša motoru vysoký krútiaci moment a pružnosť, keďže maximum 175 Nm ponúka už pri 1¤500 otáčkach. Ale ani pod touto hranicou nie je nevládny. Najlepšie sa však predsa len cíti nad 2000 otáčkami. Potom už predvádza kontinuálny záťah až do maxima (6000 ot/min). Svoje svaly ukazuje o to viac, že Toledo má na váhe len necelých 1200 kg. Stovku tak máte na tachometri za 10,3 sekundy.
So spotrebou je to komplikovanejšie. Pri ustálenej rýchlosti si síce Toledo veľa nepýta, ale každá akcelerácia je tvrdo potrestaná zhoršením priemeru, oveľa väčším, než pri atmosférických agregátoch. Rozpätie potom veľmi kolíše. Ak chcete využiť prednosti downsizingu, treba striktne dodržiavať povely asistentu radenia – preraďovať na vyšší stupeň už pri 2000 otáčkach a najvyššiu šestku využívať pri ustálenej rýchlosti od 60 km/h. Motor sa tomu vôbec nebráni. V pohode zvláda extrémne nízke otáčky 1100 za minútu bez toho, aby vás atakovala elektronika. Údaje palubného počítača nie sú i tak oslňujúce. V meste môže spotreba vybehnúť až k deviatim litrom. Mimo neho apetít Toleda klesne k 5,5. Na diaľnici sa spotreba blíži k siedmim. Celkový priemer sa nám nakoniec ustálil na 6,6 litra benzínu. To je asi o liter viac, ako udáva výrobca.
Cena lepšia ako pri Rapide
Za volantom nás Toledo milo prekvapilo. Na to, že jeho „hybridný“ podvozok je poskladaný zo starších komponentov, urobili konštruktéri skvelú prácu. Precíznym vyladením ponúka nielen solídnu stabilitu, ale aj slušný komfort. Pruženie síce nie je plavné v intenciách Peugeotu 301 a aj v porovnaní s Rapidom je o čosi tuhšie, no dušu z vás rozhodne nevytrasie. V zákrutách ťaží Toledo z ľahkého motora, ktorý tlmí vrodené nedotáčavé tendencie, a širší zadný rozchod v kombinácii s dlhým rázvorom sa zas stará o neutralitu „kufra“. Na výkon 77 kW má podvozok Toleda slušnú bezpečnostnú rezervu.
K tomu všetkému pridáva veľmi presné a ľahké riadenie s necelými troma otáčkami, presné radenie prevodov, ako aj solídny účinok bŕzd. V tomto smere nijako nezaostáva napríklad za Polom. Práve zo správania na ceste a ovládania cítiť, že Toledo nie je kompromis v štýle lacných sedanov, ale pomerne moderné auto. Neduhom je len prenos dunivých frekvencií do interiéru pri prejazde nerovností. Volili by sme preto radšej menšie 15-palcové kolesá.
Kvality Toleda sú jasné aj z cenníka. V porovnaní s Daciou Logan či Peugeotom 301 je jednoznačne drahší. Najväčšie vrásky však narobí svojmu koncernovému súrodencovi. V porovnaní s Rapidom je totiž v nami testovanej verzii o 1140 eur lacnejší. A pri niektorých iných verziách sa rozdiel šplhá až k dvom tisícom. Tento nevykompenzuje ani bohatšia výbava akciového Rapidu Max. A to je pri cenovo orientovanom modeli a na cenovo orientovanom trhu nezanedbateľná suma.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
priestranný interiér | kolísavá spotreba |
obrovský a praktický kufor | horší výhľad vzad |
pružný motor | tvrdé plasty |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Toledo 1.2 TSI Style |
Objem motora (cm3): | 1197 |
Výkon (kW/ot.): | 77/5000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 175/1550 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4482/1706/1461 |
Rázvor náprav (mm): | 2602 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 550/55 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 195 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 10,3 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 5,4 |
Cena: | 14 490 € |
Sériové vybavenie Style (vybrané prvky): | |
6× airbag, ESP, dvojosový regulácia volantu a predných sedadiel, |
kožený multifunkčný volant, predná nastaviteľná lakťová opierka, predné hmlové svetlá, delené zadné sedadlá, zadná lakťová opierka, automatická klimatizácia, tempomat, audio s CD + USB-port, Bluetooth, 6× repro., el. ovládanie všetkých okien a spätných zrkadiel, dojazdové koleso, dvojfarebný interiér, plne grafický palubný počítač, 16-palcové hliníkové disky. ||