Test: Dacia Dokker 1,2 TCe – maximum muziky za minimum peňazí

Hľadáte naozaj veľké a lacné rodinné auto? Čo takto Dacia Dokker? Tento civilizovaný „úžitkáč“ sa nám páči viac ako MPV Lodgy. Jednoducho preto, lebo sa na nič nehrá, a pritom vám poskytne za bezkonkurenčnú cenu bezkonkurenčné služby. Samozrejme, chce to vzdať sa imidžu. My sme si vyskúšali drahšiu verziu Dokker 1,2 TCe Arctica , ktorej cena štartuje tesne nad 11 000 eurami.

13.09.2013 08:00
Dacia Dokker Foto:
Dokker nie je žiaden krásavec, ale všetko doháňa úžitkovými vlastnosťami a cenou. Napokon ani jeho konkurenti neexcelujú dizajnom.
debata (3)

Dacia urobila skvelý krok. Vstúpila do segmentu, kde imidž nehrá až takú dôležitú rolu. Jednoducho, môžete sa naň vykašľať. Či už vytiahnete z garáže Renault Kangoo, Fiat Doblo Citroen Berlingo, alebo Daciu Dokker, na vašom spoločenskom rebríčku to nič nezmení. Dôležité sú úžitkové vlastnosti a cena. No a tu dáva Dokker poriadne zabrať konkurencii nesúcej oveľa zvučnejšie mená. V niektorých prípadoch ju dokonca prekonáva.

Krása nehrá úlohu

Dizajn nie je práve sledovanou kategóriou malých úžitkových áut, ale na Dokkeri vidieť, že dizajnéri svoju prácu rozhodne neodflákali. Predná časť je v podstate identická s MPV Lodgy. Lacnejší pôvod dáva najavo len masívnou čiernou maskou bez akéhokoľvek chrómu. Nárazníky sú však lakované, ako na bežných osobných autách.

Čierna plastová predná maska je na rozdiel od... Foto: Tomáš Andrejčák
Dacia Dokker Čierna plastová predná maska je na rozdiel od MPV Dacia Lodgy vyhotovená bez ozdobných chrómových prvkov.

A nájdu sa tu aj ďalšie prvky zjemňujúce úžitkový charakter Dokkeru. Napríklad prelisy okolo okien predných dverí, dynamicky ladený profil bočných okien či pekne zladené napojenie zadných svetiel na zadné stĺpiky a lepené okná krídlových zadných dverí. Výšku sa zas snaží Dokker maskovať dvíhajúcou sa plastovou ochranou dverí. A ak si ho chcete ešte trošku „vytuniť“, k dispozícii sú hliníkové disky kolies či metalíza. Jediným naozaj „hrubým“ a neprehliadnuteľným rysom Dokkeru je robustná koľajnica na posuv zadných dverí. Konkurencia sa ju väčšinou snaží maskovať v spodnej hrane zadných okien.

Veľký, ale „lacný“ priestor

Vstup do interiéru zabezpečujú klasické predné a dvojica zadných posuvných dverí, ktoré sa ovládajú mimoriadne komfortne. Po koľajniciach kĺžu s dokonalou ľahkosťou. Výčitka však smeruje k tvaru kľučiek, ktoré nemajú veľa spoločného s ergonómiou a navyše sú vyrobené z hladkého šmykľavého plastu.

Vnútri vládne obrovský priestor. Napokon v úžitkovom aute je to logické. Dokker si preto mohol dovoliť plnohodnotný rozmer zadných sedadiel. Dĺžka sedákov aj ich operadiel je v porovnaní s množstvom podstatne drahších vanov oveľa štedrejšia. Relatívne široká karoséria sa zas postarala o možnosť bezproblémovej prepravy piateho cestujúceho. Ten ťaží aj z rovnej podlahy. Cestujúci vzadu sa však musia zmieriť s jednoduchými „vetracími“ oknami.

Posuvné zadné dvere zabezpečujú perfektný... Foto: Tomáš Andrejčák
Dacia Dokker Posuvné zadné dvere zabezpečujú perfektný prístup do interiéru. Len ich kľučky sú riešené veľmi nešikovne.

Aj predné, vyslovene mäkko čalúnené sedadlá ponúkajú slušný komfort a rozmery. Čo vás však prekvapí najviac, je ergonómia. Necítite sa tu totiž ako v autobuse. Dokker má „civilný“ sklon stĺpika riadenia a ani posed nie je zbytočne vysoký. A hoci sa volant dá nastavovať len výškovo, necítite to ako hendikep. Samozrejme, radiaca páka je, ako to už pri "úžitkáčoch“ býva, trochu nízko, ale tiež nejde o problém, ktorý by vám znepríjemňoval jazdu. Rozmiestnenie ostatných ovládacích prvkov zodpovedá charakteru pracanta. Panel klimatizácie je „utopený“ v spodnej časti stredovej konzoly, vypínanie stabilizácie na pomerne nedostupnom mieste, na ľavej strane palubnej dosky, a tak by sme mohli pokračovať ďalej.

Šetrilo sa aj inde. Dokker má napríklad v interiéri množstvo odhalených kovových častí, hoci užívateľsky to nijako neprekáža. Nájdete tu tiež veľa „recyklovaných“ komponentov, ako retro kľúč a páčky zo starého Clia či prístrojový panel s oranžovým podsvietením palubného počítača. Asi najväčším prehreškom je však odkrytá aretácia výškovo nastaviteľných ukotvení bezpečnostných pásov. Ich prekrytie by bolo pritom halierovou záležitosťou.

Tvrdé plasty, super rozhranie

Nehľadajte tu ani moderné mäkčené plasty. Palubnej doske, odvodenej od MPV Lodgy, a výplniam dverí kraľujú nekompromisne tvrdé povrchy. Lenže ani u konkurentov to nie je inak, takže v tomto smere Dokker veľa bodov nestráca. Skôr oceníte, že napriek výsostne úžitkovému zameraniu sa Dacia snažila aspoň oživiť fádne povrchy dvojfarebným spracovaním, ich štruktúrovaním a použitím dekorácií z pseudohliníka. Výsledný dojem je teda možno lepší ako napríklad pri „materskom“ Renaulte Kangoo a jeho vznešenom súrodencovi Mercedese-Benz Citan.

Interiéru vládnu tvrdé plasty, ale všetko... Foto: Tomáš Andrejčák
Dacia Dokker Interiéru vládnu tvrdé plasty, ale všetko lícuje a nevŕzga.

A navyše je tu ešte skutočná „vychytávka“. Dokker má totiž za príplatok (450 eur) multimediálne dotykové rozhranie Media Nav so 7-palcovou obrazovkou, navigáciou, bluetooth, funkciou audiostreaming, ale aj vstup USB na pripojenie externých zariadení. Tento prvok však dosť kontrastuje s inak skromným vybavením Dokkeru. Úroveň Arctica síce už obsahuje manuálnu klimatizáciu, výškovú reguláciu volantu a predných sedadiel, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel a dvojicu posuvných zadných dverí, ale v zozname, ani tom príplatkovom, nenájdete napríklad tempomat.

Určite by sme tiež prijali kožený veniec volantu a kožou potiahnutú hlavicu radiacej páky, pretože lacné plasty nie sú príjemné na dotyk. Tieto prvky, bohužiaľ, Dokker ignoruje. Zato si môžete za veľmi nízke príplatky dopriať spomínaný systém Media Nav, navigáciu, vyhrievané sedadlá, zadné parkovacie senzory a tak trochu zbytočný obmedzovač rýchlosti. Čierny bod však dávame Dokkeru za príplatkový stabilizačný systém ESP. Dokonca aj v najvyššej úrovni Arctica zaň zaplatíte 300 eur. To sa už dnes prosto v Európe nenosí.

Prístrojový panel s oranžovým displejom... Foto: Tomáš Andrejčák
Dacia Dokker Prístrojový panel s oranžovým displejom palubného počítača pripomína staršie časy, no funkčne mu niet čo vyčítať.

Z Dokkeru je slušný výhľad. Nielen dopredu, ale aj dozadu. Dacia totiž umiestnila menšiu časť asymetricky delených dverí vpravo, takže dverový spoj až tak nezavadzia. Zato však mohla investovať do väčších spätných zrkadiel.

Kufor ako v dodávke

Úžitkovými vlastnosťami Dokker tvrdo atakuje konkurentov. Už v 5-miestnom usporiadaní má 800-litrový kufor s perfektným prístupom, nízkou nakladacou hranou a praktickou gumenou rohožou. A po sklopení a preklopení delených zadných sedadiel (2:3) vzrastie objem až na 3 000 litrov. K dokonalosti chýba Dokkeru azda už len systém posúvania a demontáže zadných sedadiel. Bez nich by totiž vzrástol úžitkový objem až na 3 300 litrov a ložná plocha by bola dlhšia približne o ďalších 30 cm.

V kufri nájdete v 5-miestnom usporiadaní 800... Foto: Tomáš Andrejčák
Dacia Dokker V kufri nájdete v 5-miestnom usporiadaní 800 litrov pre batožiny.

Ďalšie odkladacie priestory nájdeme v interiéri. Dokker ponúka nové odkladacie miesta na vrchnej časti palubnej dosky, kde sa zmestí napríklad notebook. Celkový objem schránok, ku ktorým musíme pripočítať 6,6-litrovú schránku pred spolujazdcom či 12-litrovú strešnú policu, má spolu až 44,2 litra. Preto Dokkeru odpúšťame úzke schránky vo dverách aj veľmi nízko umiestnené držiaky nápojov pod stredovou konzolou.

Živý a úsporný

To, že Dokker nie je len lacným súrodencom Konagoo, dokladá svojím motorom. Pod kapotou pracovalo moderné benzínové Turbo 1,2 TCe, ktoré je najsilnejšou alternatívou Dokkeru. Jeho objem síce nebudí veľkú dôveru, ale rýchlo zistíte, že 85 kW a 190 Nm vie ľahký Dokker s hmotnosťou len 1 205 kg rozhýbať viac ako slušne. Tento agregát vás jednoducho prekvapí. Neprotestuje pri nízkych otáčkach, záber začína, už keď sa ručička otáčkomeru dotkne číslice 1 500 a nad 2 500 až do 5 000 otáčok ťahá ako utrhnutý z reťaze. Až potom mu začne pozvoľna dochádzať dych. Prekvapením je aj veľmi dobrá zvuková izolácia, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani bežné empévečká.

Industriálne spracované ukotvenie... Foto: Tomáš Andrejčák
Dacia Dokker Industriálne spracované ukotvenie bezpečnostných pásov prezrádza úžitkový charakter Dokkeru.

Motor si dobre rozumie s 5-stupňovou prevodovkou. Kratšie prvé štyri stupne dávajú Dokkeru dostatok dynamiky a dlhá päťka supluje šiesty prevodový stupeň. Veď pri diaľničnej 130-ke točí motor na šestke len 3 000 otáčok za minútu. Veľký skok medzi štvrtým a piatym prevodom pritom Dokkeru vďaka pružnosti motora vôbec neprekáža. A slušná je aj spotreba. Tá nemusí byť s výnimkou diaľnice vyššia ako 7,5 litra na 100 km. Mimo mesta vie padnúť k šiestim litrom a v meste sa dá jazdiť aj okolo siedmich. Náš výsledný priemer sa ustálil na 7,4 litra benzínu vrátane mestskej aj diaľničnej prevádzky. To nie je naozaj zlé. Pritom je tento moderný agregát o 1 000 eur lacnejší v porovnaní s dieselom 1,5 dCi (66 kW). Sťažovať sa nebudete ani na radenie prevodov. Na rumunsko-francúzske pomery je prevodovka prekvapujúco presná, aj keď dĺžka radiacich dráh predsa len pripomína úžitkový korienok Dokkeru.

Žehlička na nerovnosti

Dokker nie je rozhodne autom, ktoré by lákalo vodiča skúšať jeho jazdné limity. No i tak sa správa v zákrutách čitateľne a bez extrémnych náklonov, nebezpečných sklonov k nedotáčavosti či plávania zadnej nápravy, ktoré by vás vyviedlo z mieri. Len ak vybehnete na priečnu nerovnosť, vie si „zadok“ trošku odskočiť. Nejde však o nič, čo by otriaslo pocitom bezpečia. V pohode je aj riadenie s klasickým hydraulickým posilňovačom, ktoré nevyžaduje viac síl ako bežné osobné autá, aj brzdová sústava stavaná na vyššie zaťaženie. Veď užitočná nosnosť Dokkeru je až 618 kg a s tým treba rátať. V meste vám však bude trochu prekážať mierna nemotornosť, daná veľkým rázvorom a relatívne veľkým polomerom zatáčania. No aj na to sa dá zvyknúť.

Najväčším plusom podvozku Dokkeru je však komfort. Áno, toto auto absorbuje rázy lepšie ako množstvo neporovnateľne drahších MPV. Doslova žehlí nerovnosti a čím viac je naložené, tým viac rozmaznáva svoju posádku. Dokonca si vie poradiť s malými priečnymi nerovnosťami, na ktoré je väčšina áut s jednoduchou a priestorovo úsporne riešenou zadnou nápravou priam alergická. Klobúk dole aj pred tuhosťou karosérie. Ktovie, ako to bude po 100-tisíc kilometroch, ale novučičký Dokker nevŕzgal ani na vyslovene zlých cestách. Horšie je na tom Dokker s aerodynamickým hlukom. Biedne tesnenia vo dverách nedokážu totiž interiér odizolovať od hluku vetra, takže je pri vyšších rýchlostiach stále prítomný v kabíne.

Kúpiť či nekúpiť? Ak sa vzdáte predsudkov, Dokker je priam ideálne rodinné auto. Áno, je tu množstvo plechu v interiéri, tvrdé plasty a chabý imidž. Lenže skvelé úžitkové hodnoty, vynikajúci motor, veľmi slušný komfort pruženia, relatívne bohaté vybavenie verzie Arctica , nízke ceny príplatkov a vôbec bezkonkurenčná cena hovoria jednoznačne v jeho prospech. Nami testovaná verzia aj s ESP a navigáciou nepresiahla cenu 12 000 eur, a to je úroveň, kde v podstate len začína napríklad taká rodinná Škoda Rapid s atmosférickým trojvalcom. Nie sú to, samozrejme, priami konkurenti, lenže skúste si porovnať, čo dostanete za tie isté peniaze.

Výhody Nevýhody
bezkonkurenčná cena hrubé ukotvenie bezpečnostných pásov
pružný a úsporný motor nemožnosť demontovať zadné sedadlá
veľmi slušná dynamika nízka poloha radiacej páky
Technické údaje
Model: Dokker 1.2 TCe Arctica
Objem motora (cm3): 1198
Výkon (kW/ot.): 85/4500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 190/2000
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4 363/1 751/1 852
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 800 – 3 000/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,7
Komb. spotreba (l/100 km): 6,1
Cena: 11 190 €
Sériové vybavenie Arctica (vybrané prvky):
4× airbag, ABS, výšková regulácia ukotvenia bezpečnostných pásov, 3× Isofix, hydraulický posilňovač, výšková regulácia volantu a sedadla vodiča, predné hmlové svetlá, centrálne diaľkové zamykanie, manuálna klimatizácia, el. ovládané predné okná, rezervné koleso, delené zadné sedadlá (2 :3), asymetricky delené zadné krídlové dvere, 15-palcové oceľové disky, lakované nárazníky a spätné zrkadlá.
Dacia Dokker
Dacia Dokker
+24Dacia Dokker
3 debata chyba
Články podľa značiek