Test: Renault Clio Grandtour 1,5 dCi – zvádza tvarmi aj spotrebou

27.09.2013 06:00
Renault Clio Grandtour
Nové Clio Grandtour patrí nepochybne k najkrajším modelom svojej triedy. A tiež k najväčším. Autor:

Má slušný kufor a vyzerá priam fantasticky. Taký je nový Renault Clio Grandtour. My sme si ho vyskúšali v drahšej verzii Dynamique s neskutočne úsporným motorom 1,5 dCi Energy. Bez chýb však rozhodne nie je.

Túžite po malom kombíku? Na výber veľa možností veru nemáte. VW Polo Variant je už dávno minulosťou a z tohto úzkeho segmentu nakoniec vycúval aj Peugeot . Model 207 SW nahradil crossoverom 2008. Renault to spravil celkom naopak. Má crossover Captur, no napriek tomu prišiel po prvýkrát v histórii aj s kombi verziou Clia. A urobil dobre. Clio Grandtour má rozhodne čo ponúknuť. Už len preto, že jeho jedinými súpermi sú Škoda Fabia Combi a Seat Ibiza ST.

Najkrajšie kombi v triede

Ktoré z týchto áut je najkrajšie asi netreba rozoberať. Už bežné Clio pôsobí na ulici ako dizajnový magnet a pri kombi predviedol Renault možno ešte väčšiu dávku invencie. Karoséria je prepracovaná už od stredných stĺpikov. Nové sú teda aj zadné dvere, línia strechy, blatníky a zadné veko. Clio Grandtour preto rozhodne nepôsobí len ako predĺžená verzia hatchbacku, na ktorej by bolo cítiť snahu o škrtenie nákladov. Práve naopak. Jeho dynamické línie pokračujú harmonicky od predného nárazníka až k tomu zadnému. Zvlášť efektný je profil bočných okien splývajúci so zatmavenými zadnými stĺpikmi. Klobúk dole. Tak veľa dizajnu na takom malom formáte už dávno žiadna automobilka nepredviedla.

Do dĺžky narástol Grandtour v porovnaní s...
Do dĺžky narástol Grandtour v porovnaní s bežným Cliom približne o 20 centimetrov. Autor: Robert Hüttner

Čo sa týka rozmerov, Clio Grandtour má na dĺžku 4 265 mm, čo je približne o 20 cm viac v porovnaní s hatchbackom. Rázvor náprav 2 589 mm zostal nezmenený. Oba parametre stavajú Grandtour nad Fabiu Combi aj nad Seat Ibiza ST. Bohužiaľ, Renault nedokázal z tohto náskoku vyťažiť žiadne plusové body pre posádku. Skôr naopak, interiér Clia je spomedzi konkurentov jednoznačne najmenší. Grandtour síce ponúka vďaka dlhším zadným dverám o čosi komfortnejší prístup k zadným sedadlám a aj nad hlavami cestujúcich je zopár užitočných milimetrov k dobru, ale rezerva na kolená je minimálna. A to aj v prípade, že je sedadlo vodiča nastavené na priemernú postavu. O to väčšmi prekvapuje, že sa Renault nepohral aspoň s profilovaním zadnej strany operadiel. S tretím cestujúcim vzadu už vôbec nerátajte. Kabína je priúzka a nohám navyše zavadzia podlahový tunel.

No vpredu je to lepšie. Pochváliť musíme solídny posed za volantom. Predné mäkšie čalúnené sedadlá sú nielen pohodlné a majú slušné rozmery, ale dokonca ponúkajú príjemnú bočnú oporu. Fantasticky tvarovaný volant, takmer ako v Cliu RS, aj radiaca páka vám padnú rýchlo do ruky. Len v oblasti pedálov si všimnete stiesnenejšie pomery. O nič lepšie na tom nie sú ani nohy spolujazdca. Tento priestor je totiž limitovaný vypuklým tvarom podlahového tunela na pravej strane a šikmou priečkou medzi kabínou a motorovým priestorom. A ešte je tu nepochopiteľne krátka sklopná lakťová opierka. Výhľad smerom vpred je bezproblémový, pri cúvaní však pomôžu spätné zrkadlá, pretože zadné okno je relatívne úzke. Našťastie majú zrkadlá veľmi slušné rozmery. V našom prípade sme sa mohli spoľahnúť aj na príplatkovú cúvaciu kameru.

Digitálna šou má svoje chyby

V interiéri vládne veľmi moderná atmosféra. Clio sa spolieha nielen na kvalitné a povrchovo štruktúrované materiály, veď horná časť palubnej dosky je z mäkčeného plastu, ale aj rozsiahle nasadenie dekorácii. Klavírny lak nájdete na stredovej konzole, volante, dverových opierkach či na prieduchoch ventilácie. Na výber je tiež množstvo farebných kombinácií čalúnenia, obkladov, či dokonca farebných vyhotovení palubnej dosky. Našťastie sme v našom prípade mali „palubovku“ čiernu. Tá červená sa totiž v minulom teste zrkadlila v čelnom okne.

Vnútri však z rozmerového náskoku Renault veľa...
Vnútri však z rozmerového náskoku Renault veľa nevyťažil. Najmä na zadných sedadlách je málo miesta na nohy. Autor: Robert Huttner

Renault popracoval aj na kritizovaných obkladoch volantu, ktoré mali veľmi ostré hrany. Teraz sú už podstatne oblejšie. Imitácia chrómu na spodnom ramene však naďalej hádzala za slnečného počasia nepríjemné odlesky. Prehreškom ostávajú aj neskutočne lacno pôsobiace stredové prieduchy ventilácie, navyše s minimálnym rozsahom nastavenia a zlým ovládaním. To dosť kazí dizajn interiéru, na ktorom si dali v Renaulte naozaj záležať.

V Renaulte však zasa nie sú tvrdohlaví. Všimli sme si napríklad, že premiestnili kritizované vstupy AUX a USB priamo z „tabletu“ do lepšej polohy na spodnej časti stredovej konzoly. Takto vám už USB kľúč či kábel nezavadzia pri práci s rozhraním. A to, že si svoju hudbu musíte nosiť v MP3 balení, je isté, keďže Clio už nemá CD mechaniku. Ani za príplatok!

Veľký kufor v malom aute

Samozrejme, najväčším motívom pre kúpu Clia Grandtour je jeho kufor. V porovnaní s konkurenciou síce stráca, veď Fabia Combi má až o 62 litrov viac, no tých 443 litrov je pre rodinu stále lákavý údaj. Je to nielen o 143 litrov viac, ako má krátke Clio, ale aj podstatne lepší údaj než bežne ponúkajú hatchbacky o triedu vyššej kategórie. Napríklad Seat Leon, VW Golf, Ford Focus či Opel Astra. Clio Grandtour prináša aj ďalšie bonusy. Nakladacia hrana bola znížená až o 11 cm, čo uľahčuje nakladanie rovnako ako široko vykrojené zadné veko a súmerné proporcie kufra.

Kufor má 443 litrov. Na Fabiu Combi to nestačí,...
Kufor má 443 litrov. Na Fabiu Combi to nestačí, ale zasa je to o zásadných 143 litrov viac v porovnaní s krátkym Cliom. Autor: Robert Huttner

Navyše je tu dvojitá podlaha. To aj preto, aby bolo možné po sklopení zadných operadiel, delených v klasickom pomere 2 : 3, vytvoriť vodorovnú ložnú plochu. Bez nej by tu bol schod, pretože sedáky zadných sedadiel sú pevné. Ak hornú podlahu, pod ktorou sa skrýva 55-litrový objem nepotrebujete, môžete ju jednoducho uložiť až na dno kufra. Aj so sklopenými operadlami potom Clio Grandtour odvezie 1 380 litrov nákladu. A to si so sebou ešte vozí rezervné koleso (za príplatok), čo dnes skutočne nie je zvykom. Škoda len, že sa vyberá spod vozidla.

Kým kufor je silnou stránkou tohto kompaktného modelu, interiér by si zaslúžil viac odkladacích priestorov. Schránka pred spolujazdcom je malá, aj keď ju dopĺňa malá polička v palubnej doske a do dverí dáte maximálne trojdecovú fľašu.

Nakladací prah kufra je znížený o 11...
Nakladací prah kufra je znížený o 11 centimetrov. Pochvalu si zaslúži aj široké zadné veko. Autor: Robert Hüttner

V sériovej výbave sa nejde Clio práve pretrhnúť. Má napríklad len štyri airbagy, pričom automatická klimatizácia, dažďový a svetelný senzor, lakťová opierka, zadné elektricky ovládané okná či vyhrievané sedadlá sú za príplatok aj v najvyššej úrovni Dynamique. Na druhej strane Clio vytŕča z radu napríklad ponukou tempomatu, ale najmä navigáciou. Tá je v sérii už od druhého stupňa Expression a v Dynamique dostanete už aj mapové dáta celej Európy. Pri žiadnej inej značke nie je teda navigácia, s výnimkou koncernovej Dacie, tak ľahko dostupná. Oceňujeme aj systém Bass Reflex, ktorý nahrádza špeciálnou konštrukciou reproduktorov funkciu subwooferu, hoci, pravdupovediac, high-endový zážitok neočakávajte.

Neskutočne úsporný

Našu verziu poháňal nový diesel 1,5 dCi z radu úsporných agregátov Energy. Nemýľte si ho preto so slabšou verziou s tým istým označením. Tento motor vychádza z väčšieho dieselu 1,6 dCi Energy a je vybavený viacerými úspornými technológiami vrátane stop-štart systému a módu Eco, upravujúcim riadiacu jednotku motora, reakcie plynového pedálu a tepelný režim. Pre potreby Clia je vyladený na 66 kW, čo mu v kombinácii s 220 newtonmetrami krútiaceho momentu v pohode stačí.

Malý diesel 1,5 dCi exceluje nízkou spotrebou....
Malý diesel 1,5 dCi exceluje nízkou spotrebou. Priblížiť sa k štyrom litrom nie je problém. Autor: Robert Huttner

Na dynamiku sa sťažovať nebudete, ale so športovými výkonmi nerátajte. Stovku zvláda Clio pod dvanásť sekúnd. Päťdesiat kilogramový hendikep v porovnaní s krátkym Cliom si tento motor ani nevšimne. Pri vyšších rýchlostiach a predbiehacích manévroch však už cítiť, že mu veľa síl neostáva. Prekvapí pružnosťou. Už od 1 500 za minútu je pripravený ukázať to najlepšie a ani pri 4 000 nie je bezvládny. Jednoducho, nie je to typická charakteristika „nič – všetko – nič“ ako v minulosti. A k tomu pridáva bezprecedentnú úspornosť. V meste vrátane zápch, krátkych tratí a studených štartov si Clio nevypýtalo viac než 5,5 litra na sto kilometrov. Občas klesla spotreba v meste na 5,1 litra. To aj vďaka účinnému stop-štart systému, ktorý sa aktivuje už pri miernom zahriatí motora. Mimochodom, štart prebieha pohotovo a hladko.

Mimo mesta sa z Clia stáva skutočný abstinent, spotreba je schopná podliezť štyri litre. Náš priemer tak skončil na 4,5 litroch nafty na 100 km, pričom sme sa nijako zvlášť neobmedzovali. Pritom má Clio 1,5 dCi len 5-stupňovú prevodovku. Je však „poskladaná“ veľmi šikovne, na päťku točí pri stovke ekonomických 2 000 ot./min. Odstupy medzi prvými štyrmi prevodmi nie sú zbytočne veľké, tak ako je dnes v móde, a odstup dlhšej päťky zasa v pohode maskuje pružnosť tohto dieselu. Škoda len, že nie je ešte o čosi lepšie odhlučnený.

Podvozku chýba viac komfortu

Na ceste sú rozdiely v jazdných vlastnostiach medzi Cliom a Cliom Grandtour prakticky zanedbateľné. Clio sa správa isto aj pri drsnejšom zaobchádzaní, podstatne lepšie než jeho predchodca. Náklony karosérie sú len mierne. Citlivé je len na bočný vietor. Samozrejme, s ťažším dieselom vpredu treba počítať so sklonmi k nedotáčavosti. Radosť z jazdy podporuje na francúzske pomery prekvapivo presné radenie a najmä strmší prevod riadenia. Na vychýlenie kolies z krajných polôh mu stačí čosi viac než 2,5 otáčok volantu, čo znamená rýchle reakcie. Kladie tiež primeraný odpor prinášajúci v tejto triede príjemnú spätnú väzbu.

No s komfortom pruženia a zvukovou izoláciou podvozku je na tom Clio opäť len priemerne. Niežeby bolo nepohodlné, ale najmä na malých priečnych nerovnostiach sa správa „nervózne“. Na absorpčné schopnosti nemeckých áut, aj keď často tvrdších, zatiaľ jednoducho nemá. Nerovnosti žehlí podstatne lepšie aj koncernová Dacia Logan či Sandero. Toto auto je skrátka stavané na kvalitnejšie cesty. Aj preto je dobré dať prednosť 15-palcovým diskom pred efektnými šestnástkami.

Cenou si Clio Grandtour verí. Renault sa pravdepodobne spolieha na jeho očarujúci dizajn. Základ síce štartuje na 9 790 eurách, ale náš diesel v najvyššej úrovni Dynamique je už za 15 190 eur. Stále však nemáte napríklad automatickú klimatizáciu, dažďový a svetelný senzor či lakťovú opierku vodiča. S príplatkami sa tak môžete bez problémov prehupnúť cez 16-tisícovú hranicu. V našom prípade to bolo dokonca astronomických 18 400 eur. A pri týchto číslach sa už začína krása Grandtouru pomaly, ale isto rozplývať.

Výhody Nevýhody
atraktívny dizajn len štyri airbagy
tvar volantu ovládanie rozhrania
veľký kufor málo miesta vzadu
Technické údaje
Model: Clio Grandtour 1,5 dCi Energy Dynamique
Objem motora (cm3): 1 461
Výkon (kW/ot.): 66/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1 750
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4 257/1 732/1 445
Rázvor náprav (mm): 2 589
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 433 – 1380/45
Maximálna rýchlosť (km/h): 178
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,7
Komb. spotreba (l/100 km): 3,6
Cena: 15 190 €
Sériové vybavenie Dynamique (vybrané prvky):
4× airbag, stabilizačný systém DSC, predné hmlové svetlá, denné LED svetlá, hill-holder, stop-štart systém, ECO-mode, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, palubný počítač, tempomat, manuálna klimatizácia, rozhranie so 7-palcovou dotykovou obrazovkou, navigácia, el. ovládané predné okná a zrkadlá, kožený volant a radiaca páka, audio so systémom Bass reflex, 4× repro, USB-port, AUX, 16-palcové hliníkové disky.
Renault Clio
		Grandtour
Renault Clio
		Grandtour
+33Renault Clio
		Grandtour
#Renault
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 4. 2019zdraženie1.272 €zdraženie1.411 €
22. 4. 2019zlacnenie1.259 €1.389 €
15. 4. 2019zdraženie1.260 €zdraženie1.389 €
8. 4. 2019zdraženie1.250 €zdraženie1.369 €
1. 4. 20191.241 €zdraženie1.344 €
25. 3. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.322 €
18. 3. 2019zlacnenie1.240 €zdraženie1.301 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk