Test: Peugeot 2008 - nie je nula ako nula

11.10.2013 06:00
Peugeot 2008
Peugeot 2008 vychádza z malej dvestoosmičky. Je však o 20 cm dlhší, o päť širší a až o 10 vyšší. Väčšia je aj svetlá výška. Presne o 25 mm. Autor:

Vychádza z malého Peugeotu 208. Pri prvom pohľade by ste si to ale asi nemysleli. Jedna nula navyše mu totiž priniesla podstatný nárast rozmerov aj úžitku, ktorý posúva tento mestský crossover do úplne inej dimenzie. My sme si ho vyskúšali v najdrahšej verzii 1,6 e-HDi Allure.

Na uháňajúci rýchlik módnych mestských crossoverov naskočil aj Peugeot. A urobil dobre. Modelom 2008 môže získať úplne nových zákazníkov. Napokon, to bolo aj cieľom. Pritiahnuť by mohol ľudí, ktorí zvažujú klasický hatchback nižšej strednej triedy, malé kombi či kompaktné MPV. Z každého z nich má čosi, a navyše ponúka väčšiu odolnosť pri jazde mimo asfaltu, a najmä osobitý off-roadový štýl, ktorý je na vzostupe.

Peugeot 2008 síce postavili na platforme malej dvestoosmičky, ale nedajte sa pomýliť. Nie je to nijaký drobček. Na dĺžku má 4 160 mm, čo znamená, že je o rovných 20 centimetrov dlhší. Na šírke pribudlo ďalších päť a na výške až desať centimetrov. Len rázvor náprav zostal na pôvodnej úrovni 2 538 mm.

Napriek off-roadovému vzhľadu nečakajte v...
Napriek off-roadovému vzhľadu nečakajte v teréne žiadne extra výkony. Peugeot 2008 sa totiž môže spoliehať len na predný náhon, prípadne trakčnú kontrolu Grip Control. Autor: Lubo Pilc

Sympatický dizajn

Dizajnéri odviedli skvelú prácu. Peugeot 2008 má moderný „look“ a vyvoláva spontánne sympatie. Zo súčasnej štylistickej DNA francúzskeho leva si požičal plávajúcu prednú masku či typické svetlá evokujúce pazúry. A hoci na ňom Peugeot nešetril chrómom, lesklé dekorácie nepôsobia gýčovo. Svet off-roadov sa snaží napodobiť väčšou svetlou výškou, masívnejšou ochranou podvozku, ale aj zvýšeným profilom strechy nad zadnými dverami, typickým napríklad pre Land Rover Discovery. Ale nedajte sa pomýliť. Pohon oboch náprav v tomto prípade nehrozí. Dvetisícosmička je jasný mestský crossover. Jeho súpermi sú najmä Renault Captur či Opel Mokka s predným náhonom.

Interiér vychádza z malého Peugeotu 208 a má podobne inovatívnu atmosféru. Vidno to na prevzatej palubnej doske, výplniach dverí, identických sedadlách, ale bohužiaľ aj na použití tvrdších plastov, ktorými Peugeot nešetril. Výnimku tvorí len čelo palubnej dosky. Solídnejší pocit sa preto snaží navodiť efektnými dekoračnými materiálmi – napríklad módnym klavírnym lakom, imitáciami hliníka, ale napríklad aj pôsobivým modrým podsvietením strešného okna. V porovnaní s klasickým mestským drobčekom však dvetisícosmička prináša množstvo bonusov. Všimnete si to už pri nastupovaní. Zvýšený profil strechy a širší rám okna zadných dverí jednoznačne uľahčujú nastupovanie do vozidla.

Väčší no nie štedrý

Vnútri je v porovnaní s klasickým Peugeotom 208 tiež podstatne viac miesta. Ale že by bola dvetisícosmička v priestorových parametroch extra štedrá sa tiež povedať celkom nedá. Rezerva nad hlavou je dostatočná vpredu aj vzadu, no menší rázvor, ktorý je kľúčovým parametrom pre celkovú dĺžku interiéru, oklamať nedokáže. Na kolená teda nie je vzadu rozhodne miesta nazvyš. Pomôže však priestor pre chodidlá pod prednými sedadlami.

Interiér používa moduly z menšieho Peugeotu...
Interiér používa moduly z menšieho Peugeotu 2008. Platí to aj o miniatúrnom volante, prístrojoch umiestnených nad jeho vencom a dotykovom rozhraní. Tento nezvyklý ergonomický koncept tu však funguje veľmi dobre. Autor: Lubo Pilc

Ani vpredu Peugeot 2008 práve neexceluje. Vodič si bude sťažovať na pedále, najmä spojku, umiestnenú pomerne blízko k sedadlám, čo si vyžaduje mať chodilo ľavej nohy v dosť nepríjemnom uhle. Z miesta pre spolujazdca zas uberá priečka medzi kabínou a motorom, ktorá sa začína dvíhať z podlahy skôr než u vodiča. Pôvod v nižšej triede prezrádza dvetisícosmička aj pomerne úzkou stavbou kabíny, ktorá prakticky vylučuje pohodlný prevoz piateho pasažiera, ale cítiť ju aj na predných sedadlách. Zvlášť ak zo šírky v oblasti stehien a kolien uberajú zbytočne veľkoryso dimenzované výplne dverí a relatívne široký stredový tunel.

Peugeot 2008 sa teda nezbavil niektorých limitov malej dvestoosmičky. Naopak, iné prevzaté prvky tu fungujú oveľa lepšie. Napríklad inovatívny koncept extrémne malého volantu a predsunutého prístrojového panelu. Vďaka vyššie umiestneným sedadlám si môže vodič konečne nastaviť optimálnu polohu bez toho, aby si vencom zakrýval údaje palubného počítača či analógové stupnice prístrojov. Vyšší posed prináša aj lepší prehľad o premávke s výnimkou výhľadu šikmo vpred, keďže tu zorné pole obmedzuje relatívne široký predný stĺpik. S výhľadom vzad a do strán je to v poriadku. Kabína má totiž veľké presklené plochy a dostatočne veľké zadné okno.

Fantastický volant

Volant s priemerom menším, než má Ferrari, si po počiatočnej nedôvere doslova zamilujete. A zapáčia sa vám aj analógové prístroje lemované tyrkysovým svetlom. Ich stupnice by mohli byť o čosi väčšie. Aj radiaca páka s efektnou hliníkovou hlavicou je umiestnená v dobrej polohe. V zime však chladí a v lete sa zas horúci hliník rozpáli, takže by sme dali prednosť koženej klasike. Veľmi zvláštny je aj tvar ručnej parkovacej brzdy, ktorá pripomína hlavu golfovej palice, ale užívateľsky to nijako neprekáža. Navyše je tu pri rozbiehaní do kopca pomáha hill-holder, takže ju nemusíte používať často. Skôr nám chýbalo čosi oveľa prozaickejšie – poriadna lakťová opierka.

Predné sedadlá nás milo prekvapili. Ponúkajú vynikajúcu bočnú oporu, je však pravda, že nami testovaná verzia bola vybavená tými najdrahšími, aké sa dajú objednať. Navyše s koženým čalúnením. Vzadu už cítiť, že krátke sedáky a hlavne nízke operadlá majú pôvod malej dvestoosmičke. Z tej pochádza aj dotykové multimediálne rozhranie. Peugeot je naň pyšný, ale pravdupovediac, chýbajú mu tlačidlá pre priamy vstup do základných funkcií menu. Všetko musíte riešiť cez displej a hlavnú ponuku, čo si vyžaduje viac úkonov, času, a teda aj odpútania pozornosti od premávky. Peugeot v tom rozhodne nie je sám.

Funkcie rozhrania so 7-palcovou obrazovkou slúžia potrebám navigácie, palubného počítača, audia, ale aj komunikácie. Niektoré jeho údaje sú dokonca zdupľované na displeji prístrojového panela, čo je výhodné. Spolujazdec sa tak môže venovať napríklad navigácii alebo hudbe bez toho, aby vodič stratil prehľad o prevádzkových parametroch. Keďže vymierajúca CD-mechanika je už len na zozname príplatkov, umiestnil ju Peugeot do hlbokej schránky pred spolujazdcom. Prednosť dostali dva nezávislé USB-porty a vaša hudba nahratá na USB kľúči alebo v iPode.

Kufor ako v Golfe

Kufor dvetisícosmičky je ďalším bonusom koncepcie crossoveru. V základe má 350 litrov, čo je o 75 litrov viac, než má Peugeot 208 a v podstate parameter bežný pre klasické hatchbacky nižšej strednej triedy, akými sú VW Golf alebo Ford Focus a Opel Astra. Batožinový priestor nemá dvojitú podlahu, no v tomto prípade to nie je výčitka. Zadné operadlá sa totiž sklápajú aj so sedákmi, a tak dokáže vyčarovať úplne vodorovnú úložnú plochu aj bez tejto pomôcky. Navyše je tvar kufra vzorovo súmerný, má nízku nakladaciu hranu lícujúcu s dnom a perfektný prístup cez široké zadné veko.

Kufor má objem 350 litrov, čo zodpovedá modelom...
Kufor má objem 350 litrov, čo zodpovedá modelom nižšej strednej triedy. Je doň tiež veľmi dobrý prístup. Zaráža len plató, ktoré sa nevyklápa spolu s vekom batožinového priestoru. Autor: Lubo Pilc

Pod podlahou je ešte miesto na plnohodnotnú rezervu. V našom prípade to bolo len dojazdové koleso, takže aj tu ešte vzniká zopár využiteľných litrov k dobru. Ale jedna výčitka tu predsa len je. Plató kufra sa nezdvíha spolu s vekom. Ak chcete mať lepší prístup, musíte ručne odklopiť jeho zadnú časť, ktorá tvorí asi tretinu dĺžky plató. A nezabudnite ju potom sklopiť, pretože inak vám bude prekážať vo výhľade cez spätné zrkadlo. Ešte zarážajúcejšie je, že plató sa nedá odklápať ako celok. Keď vám bude zavadzať pri nakladaní, musíte ho z auta vybrať a potom umiestniť späť.

Aj v interiéri nájdete nejaké tie priestory na drobnosti. Zvlášť praktická je hlboká odkladacia schránka pred spolujazdcom. Schránky tiež nájdete vo všetkých štyroch dverách. Len držiaky nápojov sú zbytočne utopené pod stredovou konzolou.

Silný a úsporný

Našu verziu poháňal najsilnejší z trojice turbodieselov 1,6 e-HDi, vybavený stop-štart systémom. Ukázal sa v tom najlepšom svetle. Výkon 84 kW a krútiaci moment 270 (285 Nm) nemá s ľahkou dvetisícosmičkou s pohotovostnou hmotnosťou 1 270 kg najmenšie problémy. Ponúka vyslovene dynamickú jazdu a bez reptania zvláda aj predbiehacie manévre vo vyšších rýchlostiach. Má kultivovaný chod, je tichý a veľmi pružný. Už od 1 500 otáčok za minútu je v plnom nasadení a jeho záťah končí až pri 4 000 otáčkach. Spojený je s ekonomicky odstupňovanou a na francúzske pomery extra presnou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Tá redukuje otáčky pri rýchlosti 100 km/h len 1750 za minútu, takže šestku využijete naozaj len mimo mesta a na diaľnici.

K 4-valcu 1,6 e-HDi nemáme výhrady. Zvlášť...
K 4-valcu 1,6 e-HDi nemáme výhrady. Zvlášť veľkú pochvalu si zaslúži jeho účinný a spoľahlivý stop-štart systém. Autor: Ľuboš Pilc

Výsledkom takéhoto sprevodovania je veľmi slušná spotreba paliva. V meste si dieselový Peugeot vypýtal maximálne 5,4 litra nafty, čo je aj zásluha asi najlepšieho stop-štart systému, aký v súčasnosti existuje. O opätovný štart sa stará výkonný reverzibilný alternátor s funkciou štartéra. Všetko prebieha hladko a bez zaváhania. Tento systém vám dokáže odpustiť na rozdiel od iných stop-štartov aj niektoré omyly. Napríklad ak stojíte na križovatke a spojku stlačíte zbytočne skoro, čím motor hneď naštartujete, po jej uvoľnení sa zas vypne. Pri iných systémoch ostane motor už naštartovaný až do rozjazdu.

Systém Peugeotu tiež vypína motor oveľa častejšie a pri pomalom posúvaní v kolóne je ochotný zopakovať tento proces pokojne aj dvadsaťkrát za sebou. Motor dokonca vypína už pri poklese rýchlosti pod 15 km/h, čo je opäť výhoda najmä v kolónach. Využiť tu totiž môžete zotrvačnú energiu auta. Mimo mesta je dieselový Peugeot schopný priblížiť k štvorlitrovej spotrebe a na diaľnici to nemusí byť viac ako šesť litrov.

Pohodová jazda, aj mimo asfaltu

Podvozok dvetisícosmičky nevytŕča predným zavesením McPherson a zadnou kľukovou nápravou z radu, no na rozdiel od Peugeotu 208 ponúka predsa len viac komfortu pruženia a lepšiu izoláciu náprav. Ale i tak je cítiť, že ide o mestský crossover, takže s nejakou extra plavnosťou nerátajte. A hoci nerovnosti zvláda aj na 16-palcových kolesách vcelku dobre, tie malé priečne mu robia stále problémy. Prejavujú sa rázmi od zadnej nápravy, ktoré cítiť a počuť viac, než by sa patrilo.

Rešpektovať musíte aj vyššie ťažisko, ktoré vedie k náklonom karosérie v zákrutách. To neznamená, že by Peugeot 2008 strácal pôdu pod nohami, len vás viac pritlačí do bočníc sedadla. V meste sa cíti ako ryba vo vode. Najmä vďaka strmšiemu prevodu riadenia, uľahčujúcemu manévre a odolnosti voči nástrahám veľkomesta, akými sú obrubníky a výtlky.

A čo v teréne? Tam ťaží hlavne zo svetlej výšky „napumpovanej“ o 25 mm a univerzálnych pneumatík. V zálohe má však ešte trakčný systém Grip Control, známy už z Peugeotu 3008. Ten síce štvorkolku nikdy nenahradí, ale pribrzďovaním preklzujúcich kolies v zasneženom, bahennom alebo sypkom teréne vie účinne pomôcť . Vodič vyberá otočným ovládačom jeden z piatich jazdných režimov – Normal, Snow, Off-road, Sand a ESP off. Takže ak jazdíte často na chatu či lyžovačku, nie je investícia od 175 eur rozhodne zbytočná.

Cena za priestor a univerzálnosť

Peugeot 2008 je veľmi zaujímavou ponukou. Je to alternatíva ani nie tak ku klasickým modelom nižšej triedy, ako skôr ku klasickým hatchbcakom nižšej strednej triedy. Inklinuje k nim rozmermi, veľkosťou kufra, ale aj cenou. Limitom je len menší rázvor náprav a užšia stavba karosérie, ktorými nedokáže oklamať svoj pôvod. V porovnaní s Peugeotom 208 si za toto auto priplatíte približne 2 500 eur. Dostanete však podstatne univerzálnejší model. Naša verzia, ktorá je najdrahšou v ponuke síce stojí od 18 890 eur, no na druhej strane sú tu aj slabšie a skromnejšie modifikácie, takže tento modelový rad štartuje s 3-valcovým motorom 1,2 Vti už od 11 990 eur. A to je zas podstatne menej, než zaplatíte za základný hatchback Peugeot 308 a jeho konkurentov.

Výhody Nevýhody
sympatický dizajn poloha spojkového pedálu
nadštandardný kufor plató sa nezdvíha s vekom kufra
systém Grip Control chýba lakťová opierka
Technické údaje
Model: 2008 1,6 e-HDi Allure
Objem motora (cm3): 1560
Výkon (kW/ot.): 84/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 270 (285)/1 750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4 159/1 739/1 556
Rázvor náprav (mm): 2537
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 350 – 1 172/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,4
Komb. spotreba (l/100 km): 4,0
Cena: 18 890 €
Sériové vybavenie Allure (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, hill-holder, predné hmlové svetlá, denné LED-svetlá, dažďový svetelný senzor, elektrochromatické spätné zrkadlo, tempomat, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, palubný počítač, multimediálne rozhranie so 7-palcovým dotykovým monitorom, dvojzónová klimatizácie, el. ovládanie okien a spätných zrkadiel, audio + 6× repro., 2× USB-port, delené a sklopné zadné sedadlá (2:3), kožený volant, podsvietenie stropu, 16-palcové hliníkové disky kolies, dojazdová rezerva, chrómové spätné zrkadlá, chrómové lišty okolo okien, chrómová maska chladiča.
Peugeot
		2008
Peugeot
		2008
+34Peugeot
		2008
#Peugeot
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR