Test: Renault Captur 1,5 dCi – hravý, ale solídny

Zvláda nástrahy veľkomesta aj ľahší terén. Pritom ponúka variabilitu podobnú minivanom. Z Clia sa jednoducho vykľul módny crossover. A keď už hovoríme o móde, Renault na šatách Capturu naozaj nešetril.

18.10.2013 16:00
Renault Captur Foto:
Captur vychádza z Clia, je však podstatne väčší. Napríklad do výšky pribudlo až 12 centimetrov. Hliníkové 17-palcové kolesá sú vo verzii Dynamique v sérii. Prezúvať by ste ich však asi nechceli...
debata (2)

Pred pár rokmi by ste v cenníkoch automobiliek len ťažko hľadali mestské autá, ktoré sa hrajú na SUV. Dnes je ich ako maku. Nechýba medzi nimi ani Renault Captur. Spomedzi crossoverov však patrí k tým, ktoré spoliehajú iba na pohon predných kolies. Zato svetlou výškou 20 cm si to môže rozdať aj so štvorkolkami. My sme si sadli za volant najdrahšej verzie 1,5 dCi Dynamique s manuálnou prevodovkou a stop-štart systémom.

Captur vznikol na platforme Clia. Prerod na crossover mu však priniesol úplne novú karosériu a s ňou aj veľkorysý nárast rozmerov. V porovnaní s klasickým Cliom je približne o 60 mm dlhší a 50 širší a až o 120 vyšší. Na rázvore náprav pribudlo len zanedbateľných 15 mm, zato od asfaltu je Captur vzdialený rovných 20 cm.

Farby, dizajn, štýl…

Dizajnéri sa na jeho kabáte doslova utrhli z reťaze. A to nielen na efektnej siluete či výrazne plasticky tvarovaných bokoch karosérie, ale aj na farebnom zladení. Captur ponúka úžasné možnosti individualizácie. Vybrať si môžete dvojfarebnú karosériu, ktorá kombinuje rôzne farby „pontónu“ s bielou alebo čiernou strechou.

Renault si dal zvlášť záležať na personalizácii... Foto: Lubo Pilc
Renault Captur Renault si dal zvlášť záležať na personalizácii exteriéru. Dvojfarebné lakovanie, kontrastné doplnky a dekoračné nálepky karosérie umožňujú vytvoriť si svoj vlastný Captur.

S ňou potom ladia biele alebo čierne doplnky, napríklad kryty zrkadiel, lišta prednej masky, lemy hmlových a denných LED svetiel, ale aj dvojfarebné disky kolies, v našom prípade s rozmerom až 17-palcov. A ešte je na výber z niekoľkých motívov kontrastných polepov prednej kapoty, strechy či zadného veka. Líšiť sa je dnes proste „in“.

Vysoká stavba karosérie uľahčuje v porovnaní s Cliom prístup do interiéru. Rozdiely sú však aj v dizajne. Kým konkurenčný Peugeot 2008 prevzal prakticky identickú palubnú dosku zo svojho základu, Peugeotu 208, Captur má úplne novú palubnú dosku aj výplne dverí. Zariadenie kabíny pôsobí omnoho robustnejším dojmom, čo dobre ladí so svalnatými proporciami exteriéru. Samozrejme, Captur pri tom využíva známe moduly z Clia – od dotykového rozhrania a panelu klimatizácie až po trojramenný volant.

Hoci Captur využíva v interiéri moduly z Clia,... Foto: Lubo Pilc
Renault Captur Hoci Captur využíva v interiéri moduly z Clia, palubná doska je úplne nová a ladí s robustným exteriérom.

Prístrojový panel je tiež z Clia, no pre potreby Capturu prešiel dizajnovou devíziou. Má totiž odlišné lemy prístrojov. Materiálovo sa však Captur príliš vpred nepohol. Vládnu tu tvrdé plasty, ktorých nízku cenu maskuje štruktúrovaný povrch, a neodmysliteľné dekorácie z klavírnej černe, napríklad na stredovej konzole alebo lemoch ventilačných prieduchov či ďalšie hliníkové a chrómové doplnky.

K dispozícii sú však aj oveľa bizarnejšie farebné prvky. Fádnosť plastových plôch môžu oživiť oranžové, tyrkysové či dokonca zelené dekorácie. S nimi ladia aj farebné poťahy sedadiel. Keď sme už pri nich, sú snímateľné pomocou zipsu, takže ich ľahko operiete.

Inovatívnym nápadom je obrovská schránka pred... Foto: Lubo Pilc
Renault Captur Inovatívnym nápadom je obrovská schránka pred spolujazdcom, ktorá sa vysúva ako zásuvka.

Vnútri viac priestoru

Najväčším bonusom Capturu je však priestor. Kolmejšia a vyššia poloha sedenia mu priniesla nielen lepší výhľad, ale aj viac centimetrov pre nohy zadných cestujúcich. Kým v Cliu zápasia ich kolená s operadlami predných sedadiel, v Capture je situácia neporovnateľne lepšia, navyše ponúka aj možnosť zasunúť si chodidlá pod predné sedadlá. Veľkosť zadných sedadiel, úzka lavica, ako aj krátke operadlá však pôvod v Cliu neutaja. Zato predné sedadlá, hoci nevyzerajú na prvý pohľad príliš štruktúrované, ponúkajú veľmi komfortné sedenie.

Dotykovému rozhraniu z Clia chýbajú tlačidlá... Foto: Lubo Pilc
Renault Captur Dotykovému rozhraniu z Clia chýbajú tlačidlá pre priamy vstup do základných funkcií menu. To si vyžaduje zbytočne veľa úkonov.

Ergonómia je v podstate zhodná s Cliom. Na rozmiestení ovládacích prvkov vrátane nešťastne umiestneného spínača tempomatu medzi prednými sedadlami sa nič nezmenilo. Opakovať sa na tému dotykového rozhrania, ktorému chýbajú tlačidlá na priamy vstup do základných funkcií menu, hádam už ani nemá význam. Ospravedlnením je len fakt, že ani konkurencia s levom v znaku na tom nie je lepšie. K posedu za dobre tvarovaným volantom ani k polohe radiacej páky však výhrady nemáme. Škoda len chýbajúcej lakťovej opierky.

Kufor Capturu má v základe slušných 377 litrov, to je v porovnaní s Cliom o nezanedbateľných 70 viac a dokonca o 20 viac, než má Clio Garndtour. Navyše pridáva prvok typický pre minivany – posuvné zadné sedadlá. Po ich posunutí vpred sa kufor zväčší na úkor zadných cestujúcich až na 455 litrov. Po sklopení operadiel vzrastie celkový využiteľný objem na 1 235 litrov. Vďaka dvojitej podlahe je Captur schopný ponúknuť aj takmer vodorovnú ložnú plochu.

Zväčšovať objem kufra je možné pomocou... Foto: Lubo Pilc
Renault Captur Zväčšovať objem kufra je možné pomocou posuvných zadných sedadiel. Dobrý nápad kazí skutočnosť, že nie sú delené. Rozdelené sú totiž len ich operadlá.

Ak podlahu nepotrebujete, je ju možné uložiť jednoducho na dno, pod ktorým je ešte príplatkové rezervné koleso. Druhou možnosťou je uchytiť podlahu šikmo do držiakov tak, že kufor rozdelí na prednú a zadnú časť. Tým dokáže zafixovať niektoré predmety alebo tašku s nákupom. Pod podlahou je ešte miesto na rezervné koleso, za to si však musíte priplatiť (v sérii len pre 1,2 TCe).

Renault však nedotiahol potenciál variability do dokonalosti. Najväčšou sklamaním je, že hoci sú operadlá zadných sedadiel delené v pomere 2 : 3, lavicu tvorí jeden celok. To zabraňuje pri posúvaní zadných sedadiel zväčšiť len časť kufra. Navyše vznikne medzi podlahou batožinového priestoru a posunutými sedadlami veľká medzera, ktorú nie je možné ničím prekryť.

V interiéri Renault tiež myslel na praktickú stránku veci. Okrem pridanej schránky nad stredovou konzolou sa Captur na rozdiel od Clia môže pochváliť aj mimoriadne objemnou schránkou pred spolujazdcom. Tá sa nevyklápa, ako je bežne zvykom, ale vysúva ako zásuvka. Nie je to zlý nápad, ale pri vysúvaní si schránka prekáža s kolenami spolujazdca. Originálne sú aj gumené popruhy na zadných stranách operadiel predných sedadiel, ale pravdupovediac klasická kapsa by bola asi praktickejšia.

Úsporný no slabý

Motor 1,5 dCi 90 s výkonom 66 kW a krútiacim momentom 220 Nm už dôverne poznáme z Clia. Ťažšiemu Capturu s horšou aerodynamikou však stačí len tak-tak. Cítiť to najmä pri vysokých rýchlostiach. Ak sa ručička rýchlomeru priblíži k údaju 120 km/h, veľa „šťavy“ z neho už nevyžmýkate. Napokon zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 13,1 sekundy hovorí za všetko. Dobre rozmyslieť si preto treba najmä predbiehacie manévre.

Diesel 1,5 dCi je síce úsporný a kultivovaný,... Foto: Lubo Pilc
Renault Captur Diesel 1,5 dCi je síce úsporný a kultivovaný, ale veľa dynamiky neponúka. Zvlášť vo vyšších rýchlostiach cítiť, že Captur s ním stráca dych.

Inak je motor veľmi kultivovaný a odhlučnený lepšie ako pri Cliu. Päťstupňový manuál s prekvapujúco presným radením je odstupňovaný vzhľadom na možnosti motora veľmi ekonomicky. Pri diaľničnej 130 točí na päťke 2 500 otáčok, čo je identické s Cliom. Takže päťku si v meste príliš neužijete. Pri nízkych rýchlostiach by ste sa totiž dostali s otáčkami do zóny, kde motor nedokáže ponúknuť dostatok krútiaceho momentu.

Istý výkonový hendikep však Captur vyvažuje veľmi priaznivou spotrebou. V meste sme sa pohybovali niekde v okolí 5,1 až 5,3 litra nafty na 100 km. Celkový priemer po týždni aj s jazdami mimo mesto a na diaľnici sa ustálil na vynikajúcich 4,9 litra. K údaju výrobcu 3,6 litra na 100 km to však má predsa len ďaleko. Ekonomickú jazdu napomáha voliteľný Eco režim, asistent radenia a stop-štart systém. Pravdupovediac tento výdobytok ekologického ťaženia automobiliek nám však v Capture spôsobil poriadne krušné chvíle. Bežne motor po zhasnutí na križovatke nenaštartoval.

Našťastie stačilo k štartu potlačiť tlačidlo Start a motor hneď naskočil. Existujú totiž aj systémy, ktoré v takejto situácii chápu váš povel ako Stop a vy musíte zopakovať proces, akoby išlo o prvý štart. Ako sme sa dozvedeli od importéra, išlo o poruchu konkrétneho vozidla, ale veľkú dôveru v nás systém nezanechal. Radšej sme preto stop-štart deaktivovali po každom štarte. Vypnúť nastálo sa totiž nedá.

Pre ekonomiku jazdy viac oceňujeme sofistikovaný grafický systém vyhodnocovania vášho štýlu jazdy. Na dotykovom rozhraní sa vám zobrazí v percentách intenzita akcelerácie, schopnosť predvídania aj udaj o tom, nakoľko správne radíte. Napriek ekonomike tejto motorizácie by ale nebolo na škodu veci, keby sa v Capture objavil aj výkonnejší naftový motor 1,6 dCi Energy.

Komfortný aj na sedemnástkach

Podvozok Capturu nás milo prekvapil. Napokon už aj v Cliu vykonáva slušnú prácu, lenže Captur si k jeho kvalitám môže pripísať ešte vyšší komfort. Dokonca aj na 17-palcových diskoch vie s prehľadom filtrovať nerovnosti. Samozrejme, je to aj zásluha vyššieho profilu pneumatík. Lepšia je aj zvuková izolácia náprav.

Na počudovanie vyššie ťažisko sa nijak zvlášť negatívne neprejavilo na jazdných vlastnostiach. Náklony karosérie v zákrutách tu síce sú, ale v medziach normy. Kompaktné rozmery a priamejšie riadenie, ktoré potrebuje len čosi cez 2,5 otáčky volantom, robí z Capturu v meste veľmi priateľského spoločníka.

V teréne sa zas Captur môže pochváliť veľkou svetlou výškou. Tých 20 cm mu môžu závidieť aj mnohé SUV. Takže jazda po nespevnenom povrchu je preň hračkou. Tam však jeho zbrane končia. Neponúka totiž žiadnych ďalších off-roadových pomocníkov. Asistent pre rozjazd do kopca nebudeme vyzdvihovať, veď bežne sa dnes nachádza aj v klasických autách.

Cenový rozdiel medzi Capturom a Cliom Grandtour predstavuje presne 1 000 eur. V porovnaní s bežným Cliom je to asi o 1¤600 eur viac. Nie je to málo, no na druhej strane získavate oveľa univerzálnejšie auto s prvkami SUV aj MPV. Naša verzia 1,5 dCi Dynamique stála 16 790 eur. Ak sa vám to zdá veľa, môžete „prešaltovať“ na rovnako výkonnú benzínovú verziu s preplňovaným trojvalcom 0,9 TCe, ktorá štartuje už od 11 990 eur.

Lenže za optimum pre Captur považujeme aj tak benzínový 4-valec 1,2 TCe, ktorý začína v strednom stupni vybavenia Expression na cene 15¤190 eur. Aspoň pokiaľ sa pod jeho kapotou neobjaví výkonnejší diesel.

Výhody Nevýhody
nápaditý dizajn nespoľahlivý stop-štart systém
priestranný interiér nedelená zadná lavica
veľká svetlá výška CD nie je v ponuke
Technické údaje
Model: Captur 1,5 dCi 90 Dynamique
Objem motora (cm3): 1 461
Výkon (kW/ot.): 66/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1 750
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4 120/1 778/1 566
Rázvor náprav (mm): 2 606
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 377 – 455 – 1 235/45
Maximálna rýchlosť (km/h): 171
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 13,1
Komb. spotreba (l/100 km): 3,6
Cena: 16 790 €
Sériové vybavenie Dynamique (vybrané prvky):
4× airbag, stabilizačný systém ESP, hill-holder, Eco-mode režim, denné  

LED-svetlá, predné hmové svetlá, dažďový a svetelný senzor, výšková regulácia sedadla vodiča, dvojosová regulácia volantu, zadné posuvné sedadlá, snímateľné poťahy sedadiel, automatická klimatizácia, tempomat, palubný počítač, el. ovládané okná a vyhrievané spätné zrkadlá, kožený volant a radiaca páka, multimediálne rozhranie R-Link, audio s navigáciou TomTom, USB-port, obojstranná podlaha batožinového priestoru, 17-palcové disky kolies. ||

Renault Captur
Renault Captur
+34Renault Captur
2 debata chyba
Články podľa značiek