Peugeot 308 nemá napriek zhodnému názvu so svojím predchodcom absolútne nič spoločné. Je postavený na novej platforme EMP2 a razí novú filozofiu nízkej hmotnosti. Nebýva to zvykom, ale v porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa dokonca zmenšil. Novinka má na dĺžku len 4 250 a na výšku 1 460 mm. To znamená, že je o 26 mm kratšia a až o 52 mm nižšia ako v minulosti. Tieto parametre robia z nového Peugeotu 308 najkompaktnejší model svojej triedy. Rázvor náprav 2 620 mm je, naopak, o 12 mm dlhší.
Ľahký, kompaktný, nadčasový
Spolu s redukciou rozmerov a použitím hliníka, napríklad pri výrobe kapoty a predných blatníkov, ale aj nasadenia vysokopevnostných ocelí, klesla hmotnosť niektorých verzií až o 140 kg. Základná benzínová verzia váži len 1 075 a základný diesel len 1 090 kg! Boj s nadváhou sa skončil pre Peugeot 308 titulom najľahšieho modelu vo svojej triede. V praxi to znamená, že s dvoma ľuďmi na palube váži toľko ako jeho prázdny predchodca. A na jazde to cítiť. Ale nepredbiehajme.
Dizajnéri odviedli vynikajúcu prácu. Tristoosmička vám síce nevyrazí dych, no pôsobí veľmi moderne. Začína sa to už proporciami. Je to stabilne pôsobiace, nízke a široké auto s kolesami situovanými v rohoch karosérie. Novinka sa zbavila „barokových“ línií a množstva gýčových paralel na levie motívy. Prednosť dostali pokojné a nadčasové tvary bez akýchkoľvek výstrelkov. O to výraznejšie pôsobí plávajúca predná maska či efektne tvarované svetlá, ktoré sú jediným pozostatkom asociácií na kráľa zvieracej ríše. Technologický akcent zvyšujú full LED svetlá, ktoré sú po prvýkrát štandardom najvyššej výbavy Allure!
Menšie proporcie sa však nezaobišli bez kompromisov. Rázvor síce mierne narástol, no niekde sa museli ubraté milimetre predsa len prejaviť. Peugeot sa ich rozhodol miesto kufra ušetriť na úkor zadných cestujúcich. Štatistiky priemernej obsadenosti áut síce hrajú do kariet logike Peugeotu, ale vysvetľovať, prečo je na zadných sedadlách menej miesta než v Golfe, Astre, Focuse alebo Rapide Spaceback sa bude francúzskemu levovi veľmi ťažko.
Navyše je lavica aj šírka vo výške ramien dosť úzka, takže potenciálnemu piatemu pasažierovi niet čo závidieť. O to viac prekvapí extrémne široká výklopná opierka s držiakmi na nápoje. Ak ju dáte dole, ťažko si predstaviť, že sa vedľa nej zmestí napríklad detská sedačka. Nie je to síce typická konfigurácia, ale prečo by to nemalo ísť. Všimnete si aj ťažší prístup do zadnej časti interiéru a to napriek vzorovej dĺžke dverí zasahujúcich hlboko do zadného stĺpika. Negatívnu úlohu tu totiž zohráva zredukovaná výška karosérie a vysoko situovaný prah. To je ďalší dôvod, prečo sa budú cítiť vzadu lepšie deti než dospelí.
Vpredu miesta dosť
No vpredu je to celkom iná káva. Prístup k sedadlám je bezproblémový. Dostatok miesta nájdete na nohy aj nad hlavou. Postavy s výškou do 190 cm by nemali byť ničím obmedzené. Len poloha pedálov sa nám zdala opäť príliš blízko, no rozhodne nejde o problém ako v menších Peugeotoch 208 a 2008. Aj sedadlá od nás dostávajú najvyššiu známku. Majú dostatočný rozsah nastavenia, solídne rozmery a príjemne tuhé čalúnenie. Ku komfortu tiež prispieva široká nastaviteľná lakťová opierka s účinnou aretáciou, čo nebýva v tejto triede rozhodne zvykom.
Z tristoosmičky je dobrý výhľad, aspoň smerom vpred a do strán. Pohľad do spätného zrkadla však rýchlo prezradí úzky zadný priezor. Aj preto je spätné zrkadlo nezvyčajne malé. Mnohé však kompenzujú solídne rozmery vonkajších zrkadiel, prípadne cúvacia kamera.
Atmosféra na palube dýcha inovatívnosťou. Možno sa bude zdať niekomu Peugeot 308 vnútri až príliš strohý, ale presne o to Francúzom išlo. Moderný dizajnový rukopis je umocnený novým ergonomickým rozložením volantu a prístrojového panela. Peugeot ho nazýva i-Cockpit. Nie je to novinka. Tristoosmička si ho požičala z menších súrodencov 208 a 2008. Treba však povedať, že v tomto prípade vám urobí viac radosti ako problémov.
Skvelý volant, malé prístroje
Miniatúrny volant s priemerom len 35 cm, čo je menej, než má Ferrari, si okamžite zamilujete. Prístrojový panel umiestnený nad ním, až pod okrajom čelného skla, je podstatne lepšie viditeľný ako v Peugeote 208. No opäť sú tu chybičky krásy. Otáčkomer a rýchlomer sú ďaleko od seba, majú malé stupnice a v podstate nezmyselný protismerný chod ručičiek. Ručička otáčkomera sa totiž pohybuje sprava doľava.
Múdrejšie by bolo tiež umiestniť ukazovateľ rýchlosti vpravo a otáčkomer vľavo. Jednoducho, podstatný údaj o rýchlosti by ste mali viac v zornom poli. Tento hendikep sčasti ospravedlňuje centrálny displej prístrojového panela, kde si môžete navoliť digitálne zobrazenie okamžitej rýchlosti. No na úkor iných informácií, napríklad palubného počítača či piktogramov navigácie. Tu sa však Peugeot vo svojom inovatívnom úsilí nezastavil.
Ďalšou novinkou je multimediálne rozhranie s 9,7-palcovou dotykovou obrazovkou. Panel klimatizácie či audiosústavy by ste tu hľadali márne. Všetko od vetrania cez výber rozhlasovej stanice, komunikáciu či navigáciu ovládate prostredníctvom tejto obrazovky. Vyzerá to síce spolu so štartovacím tlačidlom na stredovom tuneli a elektrickou parkovacou brzdou veľmi moderne, no užívateľsky nemožno systém nazvať priateľským. Zabraňuje totiž paralelnému ovládaniu. Ak riešite navigáciu, nemôžete v tom istom čase nastaviť teplotu v interiéri či posunúť skladbu v CD-prehrávači. To v Peugeote naozaj prehnali.
Menej býva viac
Konzervatívnym zákazníkom bude rozhranie určite prekážať a tí mladší rýchlo pochopia, že odozva reakcií dotykovej obrazovky ani zďaleka nekonkuruje ich moderným smartfónom. Problémom je aj to, že klasický systém s menším displejom a manuálnym panelom audia a klimatizácie dostanete len v základnej úrovni vybavenia Access. Pre všetky ostatné je dotykový systém štandardom. O to viac retro pôsobia archaické valčekové spínače vyhrievania sedadiel, ktoré sa aktivujú pri každej jazde, ak ich zabudnete vypnúť.
A keď sme už pri výbave, Peugeot nasadil latku naozaj vysoko. Už druhý stupeň Active obsahuje napríklad dvojzónovú klimatizáciu, spomínané multimediálne dotykové rozhranie, praktický hill-holder, elektrické ovládanie všetkých okien, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, malý kožený paket, multifunkčný volant, ale aj dažďový a svetelný senzor. K tomu úroveň Allure pridáva full-LED svetlá ako štandard (!), elektrickú parkovaciu brzdu, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, parkovacie senzory, ako aj náladové osvetlenie interiéru, ktoré ladí s modernou atmosférou na palube.
Veľké Plus dávame tristoosmičke aj za najmodernejšie bezpečnostné asistenčné systémy. Sú síce súčasťou príplatkov, ale ani u podstatne drahšej konkurencie to nie je inak. Len za 480 eur môžete dostať takzvaný Driver Assistance Pack obsahujúci radarový tempomat, kolízne brzdenie a systém upozornenia na nebezpečenstvo zrážky či monitorovanie slepého uhla zrkadiel.
Veľkorysý kufor
Ak sme kritizovali stiesnené pomery na zadných sedadlách, nová tristoosmička má pre majiteľov účinnú náhradu. Je ňou kufor. Peugeot deklaruje až 420 litrov objemu, čo je v tejto triede vysoký nadštandard. Pravdepodobne ide ale o údaj s lepiacou sadou, ktorou bol vybavený náš exemplár, takže v mieste rezervného kolesa je pod dvojitou podlahou ešte jedna plytká schránka. Kufor je tiež ľahko dostupný, má súmerný tvar a nízku nakladaciu hranu, takmer akoby išlo o kombi. Len plynové vzpery veka akosi vypovedávali v chladnom počasí svoju funkciu. Aby sa veko úplne otvorilo, potrebovalo pomôcť.
Ľahkým sklopením zadných operadiel vzrastie celkový využiteľný objem kufra na 1 228 litrov, no úplne vodorovnú podlahu vytvoriť nedokáže. Dlhé predmety nie sú tiež problém. Za širokou zadnou lakťovou opierkou je totiž veľký otvor. Myslelo sa aj na odkladacie priestory v interiéri. Schránka pred spolujazdcom je enormne hlboká a prekvapivo veľké sú aj schránky vo dverách. Na minimalisticky riešenej stredovej konzole síce už miesto na mobil nenájdete, ale za spínačom parkovacej brzdy je malý box elegantne prekrytý roletkou.
Diesel takmer bez zvuku
Našu verziu poháňala v súčasnosti najsilnejšia dieselová alternatíva – štvorvalec 1,6 e-HDi s výkonom 85 kW. Tristoosmičke bohato postačoval. Za volantom jednoducho cítiť zhodené kilogramy. Motoru s krútiacim momentom 270 Nm neprekážajú ani ekonomicky dlhé prevody. Pri stovke točí diesel na šestke len 1 750 otáčok a pri diaľničnej stotridsiatke necelých 2 300. A keď sme už pri prevodovke, tá vás prekvapí priam nemeckou presnosťou.
Peugeot 308 e-HDi je teda veľmi svižným autom, ktoré nemá problémy s akceleráciou ani vo vyšších rýchlostiach. Pritom má spotrebu pevne na uzde. V meste sme jazdili aj v chladnom počasí vrátane ranných zápch a častých studených štartov za 6,4 litra nafty na 100 km. Dlhodobý priemer sa však ustálil na 5,4 litra, čo je výsledok, ktorý sa dá úspornou jazdou nepochybne podliezť. Údaj výrobcu o priemere 3,7 litra je, samozrejme, pritiahnutý za vlasy.
Chuť po palive redukoval veľmi účinný stop-štart systém s reverzibilným alternátorom, ktorý vypína motor už pri poklese rýchlosti pod 20 km/h. Štartovanie prebieha vďaka enormnému výkonu štartér-alternátora veľmi rýchlo, plynulo a bez zákerností. V zápchach sa nebráni častým opakovaným štartom, čo nie je pri iných systémoch, zvlášť v chladnom počasí, vôbec bežné. Klasické stop-štart systémy sa za týchto okolností väčšinou deaktivujú. K ďalším plusom tohto motora musíme pripočítať akustický komfort. Je nielen tichý a bez vibrácií, ale má aj príjemnú zvukovú kulisu. Komfortnejší diesel dnes jednoducho nenájdete.
Na asfalte ako Nemec
No najväčšiu radosť vám Peugeot 308 spôsobí svojím podvozkom. Toto vari ani nie je Peugeot, poviete si už po prvých kilometroch. Áno, má vzadu jednoduchšiu nápravu s torznou priečkou, lenže svojím vyladením dokáže podkúriť aj konkurencii so sofistikovanejším zavesením zadných kolies.
Veľmi rýchlo si tiež uvedomíte fantastickú filtráciu hluku od náprav. Búchanie a nervozita pri prejazde nerovností, ktorá bola chronickou chorobou predchádzajúcich generácií, je preč. Peugeot 308 sa správa minimálne ako Golf. A to aj na 17-palcových diskoch kolies. Odpruženie je síce nastavené trochu tuhšie, lenže izolácia náprav a tuhosť karosérie dokážu eliminovať väčšinu rázov. Do interiéru sa pri jazde na nekvalitnej vozovke prenášajú od gúm len tiché tlmené prejavy, podobne ako u niektorých podstatne drahších prémiových modelov. Klobúk dole.
Ľahkosť konštrukcie, široký postoj a minimálne previsy karosérie priniesli tristoosmičke neporovnateľne väčšiu suverenitu v zákrutách. Správa sa takmer neutrálne a účinne eliminuje náklony karosérie. Miniatúrny volant a strmší prevod riadenia s optimálne nastavenou spätnou väzbou vám zasa dáva dostatok potrebných informácií. Jednoducho, radosť šoférovať a to či už na technickej trati, alebo na diaľnici. K tomu všetkému prináša tristoosmička mimoriadnu obratnosť. Polomer otáčania je vďaka veľkému vychýleniu kolies len 5,2 metra, takže parkovacie manévre sú v porovnaní s konkurenciou naozaj hračkou. Máte takmer pocit, akoby ste ovládali o meter kratšie auto.
Francúzska novinka na nás spravila skutočne silný dojem. Toto nie je generačné, ale dvojgeneračné zlepšenie. Navyše tým správnym smerom. Peugeot skrátka odkukal, čo majú zákazníci najpredávanejšieho modelu v Európe (VW Golf) radi, a pribalil zopár francúzskych nápadov. Dizajnom, vypracovaním, kvalitou materiálov, úspornosťou, ovládateľnosťou, komfortom a jazdnými vlastnosťami patrí k špičke triedy. A hanbiť sa nemusí ani za svoju cenu. Verzia 1,6 e-HDi Allure síce stojí 20 590 eur, ale je „naložená“ výbavou, za ktorú si u konkurencie nepochybne ešte priplatíte. Škoda len zaváhania v oblasti priestoru na zadných sedadlách a užívateľsky komplikovaného dotykového rozhrania. Inak by bolo toto auto takmer bez chýb.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
nadčasový dizajn | málo miesta na zadných sedadlách |
solídna ergonómia | komplikované multimediálne rozhranie |
komfortné sedadlá |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | 308 1,6 e-HDi Allure |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1560 |
Výkon (kW/ot.): | 85/3 600 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 270/1 750 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4 253/1 863/1 457 |
Rázvor náprav (mm): | 2 620 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 420 – 1 228/53 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 196 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 10,2 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 3,7 |
Cena: | 20 590 € |
Sériové vybavenie Allure (vybrané prvky): | |
6× airbag, ESP, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, el. parkovacia brzda, svetlomety full-LED, predné hmlové svetlá, dažďový a svetelný senzor, hill-holder, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, el. ovládanie okien a zrkadiel, elektrochromatické spätné zrkadlo, dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, kožený volant a radiaca páka, nastaviteľná lakťová opierka, zadná lakťová opierka, multimediálne rozhranie s 9,7-palcovým dotykovým displejom, rádio s CD + USB-port, Bluetooth, 16-palcové hliníkové disky kolies, chrómový lem okien. |