Test: Citroën Grand C4 Picasso – viac miesta v pôvodnom formáte

Citroën C4 Picasso sme otestovali už dávnejšie, no tentoraz sa nám dostala do rúk predĺžená verzia Grand C4 Picasso so siedmimi sedadlami, motorom 1,6 e-HDi a konečne aj s manuálnou prevodovkou. Až teraz to dáva celé zmysel.

23.12.2013 07:08
Citroën Grand C4 Picasso Foto:
Nové Grand C4 Picasso je v porovnaní s C4 Picasso nielen dlhšie, ale má aj prepracovanú prednú masku a odlišné strešné lyžiny integrované s predným a zadným stĺpikom.
debata (1)

Zmeny nielen v dĺžke

Zmeny začínajú už pri dizajne prednej masky. Pozorné oko zaregistruje odlišný sací otvor a zmenený tvar nárazníka aj blatníkov. Citroën si teda prácu rozhodne neuľahčil. Zásadný je však najmä rozdiel v rázvore náprav. Ten vzrástol v porovnaní s krátkym Picassom o 55 mm, čo je nóvum, pretože predošlá generácia mala pre obe verzie rázvor zhodný. Umožnila to nová modulárna platforma EMP2, ktorá okrem iného priniesla Picassu aj nižšiu hmotnosť. Hoci celková dĺžka karosérie (4 590 mm) sa v porovnaní s predošlou generáciou nezmenila, Grand Picasso je až o 100 kg ľahšie. (Aj vďaka plastovému zadnému veku či hliníkovej kapote.)

Zadné svetlá v tvare písmena C sú úplne nové. Foto: Luboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Zadné svetlá v tvare písmena C sú úplne nové.

A rozdiely pokračujú ďalej. Grand Picasso už nepôsobí tak futuristicky ako jeho kratší súrodenec. Jednoducho, tvári sa viac ako van. Plocha bočných okien nie je rozdelená chrómovým prvkami a predĺženú líniu strechy zvýrazňujú originálne strešné lišty integrované s predným a zadným stĺpikom. Odlišné sú aj zadné LED svetlá, ktoré sa „zahryzli“ do veka batožinového priestoru v tvare písmena C. Celková zasklená plocha vzrástla spolu s panoramatickou strechou na neskutočných 5,7 štvorcového metra. To všetko prináša C4 Grand Picassu väčšiu dávku autonómnosti.

Invenciu predviedol Citroën aj vo variabilite, ktorá je s krátkou verziou neporovnateľná. V základe má síce C4 Grand Picasso len päťmiestny interiér, no za príplatok 650 eur si môžete dopriať tretí rad výklopných sedadiel ukrytých v podlahe. Na tom by nebolo, samozrejme, v prípade MPV nič zvláštne, zaujímavejšie je, ako vyriešil Citroën prístup k tretiemu radu. S druhým radom troch samostatných sedadiel je totiž možné manipulovať viacerými spôsobmi. Ak chcete zväčšiť batožinový priestor, sklopíte ich do roviny, ak chcete zabezpečiť prístup dozadu, zdvihnete na krajných sedadlách najprv sedák smerom nahor, podobne ako pri systéme Magic Seats v Honde Civic, a v tomto kompaktnom vertikálnom „balení“ ich posuniete vpred až k operadlám predných sedadiel. Cez široké zadné dvere sa potom ľahko dostanete do zadnej časti interiéru.

Prístup k tretiemu radu uľahčuje inovatívny... Foto: Luboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Prístup k tretiemu radu uľahčuje inovatívny systém manipulácie so sedadlami druhého radu. Ich sedáky sa dajú zdvihnúť ako v Honde Civic a následne krajné sedadlá posunúť vpred.

Manipulácia so sedadlami si pritom nevyžaduje žiadne akrobatické výkony. Všetko ide ľahko a hladko. Nenavrávajme si však, že dvom zadným cestujúcim sa bude v „kufri“ práve páčiť. Ani C4 Grand Picasso nedokáže prekročiť tieň MPV nižšej strednej triedy. Napriek širokému rozsahu posunu sedadiel druhého radu je tu miesta tak akurát pre deti a v osekanom batožinovom priestore už len pár litrov na dve „diplomatky“ (170 l). V niektorých situáciách vám však môže prísť sedem sedadiel naozaj vhod. Dôležité ale je, že ak ich nepotrebujete, nezavadzajú. Po sklopení do podlahy totiž dokonale lícujú s dnom kufra.

Batožina? Žiaden problém

Základný objem kufra sa pohybuje v päťmiestnom usporiadaní od vynikajúcich 645 litrov, čo je viac ako vám môže dať akékoľvek kombi nižšej strednej triedy, a po posunutí druhého radu vpred vzrastie na úkor cestujúcich až na 725 litrov. Kufor má pritom súmerný tvar, nízku nakladaciu hranu a široké zadné veko, ktoré bolo ovládané v našom prípade elektricky. Maximum Grand C4 Picassa je však až 1 843 litrov, ktoré vám dopraje po sklopení oboch zadných radov. Veľké plus je i to, že podlaha je aj v takejto konfigurácii dokonale rovná a medzeru za sedadlami druhého radu možno prekryť sklopnými doskami umiestnenými na zadanej strane operadiel.

Po sklopení dvoch zadných radov sedadiel ponúka... Foto: Luboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Po sklopení dvoch zadných radov sedadiel ponúka Grand C4 Picasso fantastický objem 1 843 litrov.

Čo sa týka komfortu cestujúcich v druhom rade, je to obdobné ako v krátkom Picasse. Miesta je dostatok na nohy, v šírke ramien a tentoraz aj nad hlavou. Problémom sú však úzke a krátke sedadlá, také typické pre MPV. Múdrejšie by bolo spraviť krajné sedadlá širšie a stredné užšie, nech majú aspoň dvaja cestujúci pocit plnohodnotného sedenia. Jednoducho, variabilita tu ustúpila pohodliu. Trochu nedomyslene pôsobia aj výklopné letecké stolíky. Majú síce efektné diódové nasvietenie, ale sú umiestnené pomerne nízko, takže si budú prekážať s vašimi kolenami.

Vpredu je to úplne iné. Citroën sa snažil navodiť atmosféru „loftu“, teda luxusného podkrovného bytu. To sa mu podarilo nielen vďaka obrovskej zasklenej ploche, ale aj veľmi módnemu dizajnu a výberom efektných materiálov. Za volantom sa cítite tak trochu ako v značkovo zriadenej obývačke. To platí aj o kožených asymetricky prešívaných sedadlách s veľkorysými rozmermi a mohutnými opierkami hláv s nastaviteľnými bočnicami. Lenže k mäkkosti relaxačných kresiel majú predsa len trochu ďaleko. A navyše v zákrutách veľmi nepodržia. Zato potešia nastaviteľnými lakťovými opierkami, ktoré sa v poslednom čase z áut vytrácajú.

Hra na vyššiu triedu

Zo sveta limuzín luxusnej triedy si C4 Grand Picasso požičalo aj masážnu funkciu sedadiel a dokonca elektricky výsuvnú lýtkovú opierku sedadla spolujazdca. Lenže tu sa už Grand C4 Picasso hrá, na čo nemá. Masáž spočíva totiž len v miernom pohybe elektrickej bedrovej opierky a opierka na nohy je zas príliš úzka. Po vysunutí navyše zmenšuje i tak obmedzený priestor na nohy, limitovaný predsunutou priečkou motorového priestoru. Do tretice, ovláda sa spínačom, ktorý bežne slúži na posun sedadla vpred a vzad. To znamená, že sedadlo spolujazdca treba v konečnom dôsledku posúvať manuálne, hoci ostatné funkcie sú elektrifikované.

Inovatívny charakter Grand Picassa podporuje aj obrovské čelné okno Zénith zasahujúce hlboko do strechy, takmer nad hlavy vodiča a spolujazdca. No aj táto vychytávka má svoje úskalia. Ponúka síce excelentný výhľad, a to aj na semafory či prírodu, teda ak máte okno umyté, pretože stierače do vyšších partií nedočiahnu. Posuvným slnečným clonám však museli padnúť za obeť vnútorné strešné rukoväte. Ich dráhy by si jednoducho prekážali. Pochváliť treba aj výhľad do strán. Dvojité predné stĺpiky uberajú totiž často zo zorného poľa viac, než sa patrí. Lenže štíhla konštrukcia v podaní Citroënu tento problém nemá. Paradoxne, má ho stavba palubnej dosky s extrémne vysoko umiestneným šiltom prístrojov. Ak sedíte príliš nízko, bráni bezprostrednému výhľadu pred vozidlo.

Elektronika? Skôr avionika

A aby nebolo futuristických prvkov málo, zrušil Citroën na palube akékoľvek analógové prístroje. Francúzska záľuba v digitalizácii sa tu predstavuje priam v megalomanskej forme. Palubná doska je osadená 7-palcovým dotykovým displejom rozhrania e-Touch a obrovským 12-palcovým centrálne umiestneným prístrojovým TFT displejom. Väčší má už len Lexus (12,3-palca). Takže sa tu cítite skoro ako v kokpite súkromného jetu.

Prístrojový panel umožňuje tri druhy zobrazenia prístrojov. V ľavej časti vyberáte analógový alebo digitálny rýchlomer a v pravej buď otáčkomer, či prevádzkové alebo navigačné údaje. Meniť sa dá aj pozadie, dokonca si sem môžete sťahovať vlastné motívy. Zmena grafiky je však dosť pomalá, čakáte na ňu takmer ako keď reštartujete Windows, čo je dosť otravné. Oceňujeme však veľkú plochu displeja, na ktorom sa nájde vždy dosť miesta pre to, čo práve potrebujete. Keď to porovnáte s trápnym displejom konkurenčného Renaultu Scénic, je to obrovský krok vpred.

Obrovský displej prístrojového panela ponúka... Foto: Luboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Obrovský displej prístrojového panela ponúka tri druhy zobrazenia.

Dotykové rozhranie e-Touch integruje prakticky všetky funkcie navigácie, audia, klimatizácie, niektoré funkcie tempomatu a nastavenia rôznych ďalších funkcií vozidla, vrátane bezpečnostných asistentov, parkovací nevynímajúc. Takže klasický panel audiosústavy či klimatizácie tu jednoducho nenájdete. Pohyb v menu uľahčujú bočné dotykové senzory pre priamy vstup do jednotlivých vetiev. K tomu treba pripočítať množstvo ovládačov multifunkčného volantu, ktorými môžete tiež vyvolávať požadované údaje a funkcie. Kým sa však zorientujete, rozbolí vás hlava. Najlepšie je vziať do rúk manuál.

Citroën mohol zo systému vyňať aspoň základné funkcie klimatizácie a rádia. Takéto riešenie totiž zabraňuje paralelnému ovládaniu. Ak nastavujete rádio, nemôžete meniť teplotu vzduchu v interiéri či ovládať navigáciu. Zlým rozhodnutím je aj integrácia automatického parkovacieho asistentu. Kým ho totiž aktivujete a vyberiete jeden z troch manévrov, bude za vami už dlhý rad vozidiel, čo pôsobí naozaj stresujúco. Neprajníci elektroniky v autách budú teda z Picassa priam zúfalí.

A Citroën C4 Grand Picasso vás „obťažuje“ aj ďalšími vychytávkami. Po zapnutí bezpečnostných pásov si prednárazový systém skontroluje jemným dotiahnutím ich rezervu a pri nedobrovoľnom opustení jazdného pruh zas začne pás vodiča jemným vibrovaním upozorňovať na nebezpečenstvo. To však nie je výčitka. Picasso urobilo totiž v bezpečnosti obrovský krok vpred. Okrem týchto systémov má aj sledovanie mŕtveho uhla zrkadiel a dokonca radarový tempomat. Upozorňuje vás aj na vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla zobrazením časového odstupu. Tým prekonáva dokonca aj vlajkovú loď C5.

Diesel si veľa nepýta

Pod kapotou našej verzie pracoval diesel 1,6 e-HDi s výkonom 84 kW a krútiacim momentom 270 Nm, teda ten istý agregát ako pri minulom teste. Sedemmiestna verzia je oproti krátkemu Picassu síce ťažšia, a to až o 260 kg, ale Picasso ostáva aj naďalej príjemne dynamickým autom. Na stovku zrýchľuje 12,1 sekundy. Pri vyšších rýchlostiach už však musíte rátať s malou výkonovou rezervou a to platí aj pri obsadení Grand Picassa viacerými ľuďmi a batožinou. Predbiehacie manévre sa za takýchto okolností bez podradenia nezaobídu. To aj preto, že manuálna 6-stupňová prevodovka má vyslovene ekonomické sprevodovanie. Šestka sa dostáva k slovu až niekde pri rýchlosti 70–80 km/h.

Motor 1,6 e-HDi je pre Grand C4 Picasso... Foto: Luboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Motor 1,6 e-HDi je pre Grand C4 Picasso ideálnou voľbou. Dokáže byť veľmiúsporný, a pritom ponúka slušnú dynamiku.

A keď sme už pri prevodovke, pánboh zaplať za manuál. Robotizovaná alternatíva na nás totiž v predchádzajúcom teste dobrý dojem naozaj neurobila. Manuál svedčí tomuto autu nepochybne viac, hoci radiaca páka je umiestnená relatívne nízko. Vždy je to však lepšie riešenie ako elektronický volič na stĺpiku riadenia, ktorý si vo verzii s automatom často pomýlite s páčkou stieračov. Chválime aj presnosť radenia, v ktorej si prevodovka medzigeneračne rozhodne polepšila.

Silnou stránkou Grand Picassa 1,6 e-HDi je jeho úspornosť. Veľký rozdie sme v porovnaní s krátkou verziou nezaregistrovali. Mimo mesta dokázalo Grand Picasso hlboko podliezť päťlitrovú hranicu a v meste, aj vďaka veľmi účinnému a pohotovému stop-štart systému s reverzibilným alternátorom, sme sa bez problémov pohybovali na hodnote do 6,5 litra. Celkový priemer sa ustálil na šiestich litroch, čo je na veľké rodinné auto vynikajúci výsledok . Motor 1,6 e-HDi patrí tiež k najkultivova­nejším dieslom. Škoda len, že ho Citroën neutlmil tak dobre, ako to urobil Peuegeot v novej tristoosmičke. Pri vysokých otáčkach ho počuť predsa len o čosi výraznejšie.

Podvozok len priemer

Od rodinne ladeného vozidla očakávate najmä komfortné pruženie. Lenže tu Picasso trochu sklamalo. Na kvalitnej ceste vie síce pekne prepružiť, ale neznášanlivosť podvozku, najmä zadnej nápravy, k malým priečnym nerovnostiam mu stále zostala. Aj keď v menšej miere než v minulosti. Svoju negatívnu úlohu tu však zohrali nepochybne aj zbytočne veľké príplatkové 18-palcové disky. Komfort pruženia jednoducho neodráža snahu o prémiový pocit z jazdy.

Čo sa týka jazdných vlastností si Grand C4 Picasso určite polepšilo. Nižšia hmotnosť, nižšie ťažisko a dlhší rázvor dávajú vodičovi väčší pocit istoty. Ale, pravdupovediac, do zákrut sa mu i tak príliš nechce. Takže suverenitu Fordu C-Max či S-Max od neho nečakajte. Predsa len musíte počítať s limitmi jednoduchšej zadnej nápravy s torznou priečkou. Pripravte sa aj na citlivosť na bočný vietor a o čosi väčší polomer zatáčania v porovnaní s krátkym C4 Picasso.

Citroën Grand C4 Picasso sa v novej generácii posunul o veľký krok vpred. Je citeľne priestrannejší, štýlový, úsporný aj ovládateľnejší. Zvlášť oceňujeme inovatívnu variabilitu druhého radu sedadiel. Cenový rozdiel v porovnaní s krátkou verziou predstavuje len 1 180 eur. Neváhajte ich investovať. Za tieto peniaze dostanete neporovnateľne praktickejšie auto. Škoda len, že tretí rad sedadiel je opäť na zozname príplatkov a že elektronika na palube môže konzervatívnejšie naladených zákazníkov viac odradiť ako prilákať.

Výhody Nevýhody
viac miesta v interiéri bez nárastu rozmerov nepohodlné sedadlá druhého radu
kvalitné interiérové materiály komplikované ovládanie rozhrania
veľkosť displejov a grafika komplikované ovládanie rozhrania
Technické údaje
Model: Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi Exclusive
Objem motora (cm3): 1560
Výkon (kW/ot.): 84/3 600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 270 – 285/1 750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4 597/1 826/1 634
Rázvor náprav (mm): 2 840
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 645 – 1 843/55
Maximálna rýchlosť (km/h): 189
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,1
Komb. spotreba (l/100 km): 4,0
Cena: 25 690 € (tretí rad + 650 €)
Sériové vybavenie Exclusive (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, hill-holder, stop-štart systém, elektrická parkovacia brzda, detekcia podhustenia pneumatík, palubný počítač, bezkľúčový prístup a štartovanie, panoramatické čelné okno, el. balík na okná a vyhrievané sklopné spätné zrkadlá, diaľkové centrálne uzamykanie, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosová regulácia volantu, sklopné operadlo spolujazdca, tri samostatné posuvné a sklopné zadné sedadlá, letecké zadné stolíky s osvetlením, dvojzónová klimatizácia, radarový tempomat s obmedzovačom, aktívne bezpečnostné pásy, kožené čalúnenie, vyhrievané sedadlá, parkovací asistent, elektrické veko kufra, prenosná lampa v kufri, audio s VD + 6 repro, USB-port, bluetooth, navigácia, rozhranie e-Touch (5,7 palca), 12-palcový displej prístrojového panela, denné LED svetlá, xenónové stretávacie svetlá, predné hmlové svetlá, 17-palcové disky, masážne sedadlá, lýtková opierka sedadla spolujazdca,
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso
+35Citroën Grand C4 Picasso

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Picasso #C4
Články podľa značiek