Test: Dacia Logan MCV – lacnejšie kombi nezoženiete

Dacia má imidž výrobcu praktických a lacných áut. Platí to aj o jej novom prírastku – Logane MCV. Je najlacnejším kombi na trhu. Ale ako sa hovorí, chudoba cti netratí. My sme si ho vyskúšali s trojvalcom 0,9 TCe a v najvyššom stupni vybavenia Arctica. Stále sa však zmestí cenou pod 10 000 eur. A to je slovo do bitky.

15.01.2014 06:00
Dacia Logan MCV Foto:
V porovnaní s klasickým Loganom je MCV dlhšie o rovných 20 centimetrov. Karoséria je nová už od stredových stĺpikov.
debata (7)

Logan sa nám nedostal do rúk po prvý raz. Testovali sme už základný sedan a zhodou okolností s tým istým motorom, takže poďme hneď na rozdiely. Kombi je v porovnaní so sedanom o 200 mm dlhšie. Celková dĺžka tak narástla na 4 490 mm. Rázvor náprav s hodnotou 2 634 mm však ostal pre obe verzie zhodný.

Namiesto „dodávky“ klasické kombi

Porovnávať nové MCV s prvou generáciu nemá vlastne zmysel. Pôvodne bol totiž Logan MCV akýmsi krížencom kombi a dodávky a ponúkal aj možnosť troch radov sedadiel. Jeho funkciu však na seba prebralo nové MPV Dacia Lodgy a úžitkový Dokker. Z MCV sa preto stalo v podstate klasické kombi s výklopným zadným vekom, ktoré nahradilo pôvodné „dodávkoidné“ delené krídlové dvere.

Nie je to žiaden krásavec, ale napríklad... Foto: Lubo Pilc
Dacia Logan MCV Nie je to žiaden krásavec, ale napríklad napojenie zadných svetiel na plastové kryt stĺpikov ukazuje, že sa ho dotkli ruky dizajnérov.

Dizajnu MCV to nepochybne prospelo, aj keď priznajme si, láska na prvý pohľad to nie je. Na druhej strane treba oceniť, že nové MCV nie je len jednoduchý derivát sedanu s predĺženou strechou a väčším kufrom. Karoséria je nová prakticky od stredných stĺpikov, čo je relatívne drahé riešenie, no prinieslo množstvo výhod.

Tak napríklad druhý pár dverí má dlhší rám okna, čo uľahčuje nastupovanie zadných cestujúcich. Celková úprava predĺženej platformy tiež umožnila okrem zväčšenia kufra znížiť nakladaciu hranu, čo je pri kombi mimoriadne dôležité. Výklopné veko a solídne tvarované zadné svetlá napojené na plastové zadné stĺpiky dali zas Loganu MCV podstatne civilnejší vzhľad ako v minulosti.

Kufor pre celú rodinu

Do kufra sa dostanete odklopením širokého zadného veka. Otvoriť sa dá len klasickou mechanickou zámkou spriahnutou s centrálnym uzamykaním, ktorú musíte stlačiť. Znamená to, že veko odistíte len z exteriéru. To však nie je výčitka. Na tento retro prvok aj tak rýchlo zabudnete po nahliadnutí do útrob.

Pod zadným vekom skrýva Logan MCV veľkorysý... Foto: Lubo Pilc
Dacia Logan MCV Pod zadným vekom skrýva Logan MCV veľkorysý batožinový priestor s objemom 573 litrov. A pod podlahou môže mať ešte príplatkovú plnohodnotnú rezervu.

Čaká tu na vás obrovský batožinový priestor. Dacia udáva 573 litrov. To je viac, ako dokážu ponúknuť drahšie a väčšie kombi nižšej strednej triedy, napríklad Toyota Auris Tourig Sports, Opel Sports Tourer, Renault Mégane Grandtour či Ford Focus Combi. O modeloch nižšej triedy, ktoré majú k Loganu cenou predsa len bližšie, radšej ani nehovorme. Väčší kufor má už iba Škoda Octavia Combi, VW Golf Variant a očakávaná Honda Civic Tourer.

Lenže čísla sú čísla a realita realitou. Nedáme ruku do ohňa za to, že kufor Loganu MCV by si to mohol s Octaviou Combi pokojne rozdať. Škoda má síce rekordných 610 litrov, ale len s lepiacou súpravou na opravu defektu. Zato Logan MCV môže ukrývať pod podlahou plnohodnotnú rezervu a k tomu ešte pár ďalších litrov objemu okolo nej, keďže náradie na výmenu kolesa je uchytené na čalúnení pod pravým zadným oknom.

Logan MCV k tomu pridáva delené sklopné operadlá v pomere 2:3, čím možno kufor ďalej zväčšovať. Ak chcete ešte viac, môžete odklopiť aj samotné penové sedáky. Tým sa dostanú operadlá ešte nižšie, no horizontálnu rovinu s podlahou kufra predsa len vytvoriť nedokážu. K prekrytiu schodu slúži spevnený koberec. Škoda len, že delené nie sú aj sedáky. Logan MCV sa tým zbytočne ukracuje o časť potenciálnej variability.

Kufor je prekrytý mäkkou roletkou, ktorá sa vyťahuje z pomerne širokej kazety. Na nej sa nachádza vanička na drobné predmety, ktorú môžu využiť zadní cestujúci. Čalúnenie kufra je veľkorysejšie ako v prípade sedanu, čo je pochopiteľné, keďže v kombi je kufor tak trochu súčasťou interiéru. To však neznamená, že sa tu nešetrilo. Napríklad vnútorný plastový kryt piatych dverí zakrýva len časť plechového výlisku a rovnako lacno pôsobí delená dlážka tvorená len akýmsi podlepeným kobercom.

Do Loganu MCV sa teda zmestí neúrekom batožiny, ale pozor. Užitočná hmotnosť 531 kg je zhodná so sedanom. Výnimku tvorí len verzia s dieselovým motorom 1,5 dCi, ktorá zvládne až 662 kg. A to je už napríklad viac ako ponúka Octavia Combi.

Veľa miesta, skromná výbava

Interiér Loganu MCV je identický so sedanom. Jediným rozdielom je zopár milimetrov viac miesta nad hlavou pre zadných cestujúcich, keďže strecha sa tu klenie predsa len o čosi vyššie. Podrobne sme sa mu venovali v teste sedanu Logan, takže len stručne. Vnútorným priestorom má Logan oveľa bližšie k modelom nižšej strednej triedy ako k malým mestským autám. Cítiť to nielen na zadných sedadlách, ale aj v celkovej šírke stavby interiéru.

Interiér je tiež dostatočne priestranný a... Foto: Lubo Pilc
Dacia Logan MCV Interiér je tiež dostatočne priestranný a inklinuje skôr k modelom nižšej triedy ako autám, ktoré sa pohybujú v jeho cenovej hladine. Zmieriť sa však musíte s fádnym dizajnom a záplavou tvrdých plastov.

Dostatočne dimenzované sú aj sedadlá s relatívne mäkším čalúnením. Posed za volantom je konečne možné regulovať výškovo nastaviteľným stĺpikom riadenia aj sedadla vodiča. Volant však má, bohužiaľ, na dnešné časy príliš tenký veniec. Zmieriť sa musíte aj so strohým dizajnom, použitím výlučne tvrdých plastov, klaksónom ovládaným na ľavej páčke stĺpika riadenia či centrálne umiestnenými ovládačmi okien na stredovej konzole.

S čímsi, ako automatickým dovieraním okien nepočítajte. Niekde sa šetriť proste muselo. Nič z toho vás však nijako extra neobmedzuje. S výnimkou absolútne nelogického ovládiania príplatkových elektrických zadných okien. Dva spínače sa totiž nachádzajú na konci stredového tunela. Zadní cestujúci k nim síce majú prístup, ale vodič nie. Zvlášť vtedy, ak si dokúpi lakťovú opierku. Takže, tento príplatok nech si Dacia radšej nechá.

Výbava Loganu je aj v najvyššej úrovni pomerne skromná, voliť nižšie stupne ako Arctica nemá zmysel. Inak nebudete mať na palube ani len manuálnu klimatizáciu, výškovú reguláciu sedadla vodiča a volantu, palubný počítač a dokonca ani rádio. Na druhej strane mu slúži ku cti, že v sérii obsahuje stabilizačný systém ESC a že po prvýkrát prináša na zozname príplatkov pomerne luxusné prvky. Nájdete tu napríklad zadné parkovacie senzory, tempomat, kožené čalúnenie, ale aj dotykové rozhranie MediaNav s bluetooth a navigáciou. Za MediaNav pritom zaplatíte len 250 eur a aj ďalšie príplatky majú veľmi priateľskú cenu.

Tri valce mu stačia

Motor 0,9 TCe sme v minulom teste Loganu sedan dosť kritizovali. Prekážala nám jeho nesúrodá charakteristika, najmä veľmi slabý záťah v nízkych otáčkach a výkyvy v oblasti nad 2 000 otáčok. Nerobilo to dobrú krv, zvlášť v spojení s ekonomicky odstupňovanou prevodovkou. Ktovie, čo sa stalo, ale v Logane MCV, akoby sa tento preplňovaný trojvalec s objemom 0,9 litra a výkonom 66 kW zbavil väčšiny svojich nerestí.

Preplňovaný 3-valec 0,9 TCe (66 kW) nahrádza... Foto: Lubo Pilc
Dacia Logan MCV Preplňovaný 3-valec 0,9 TCe (66 kW) nahrádza pôvodnú jednašestku. Jazdiť sa s ním dá priemerne pod sedem litrov. V meste však vie byť smädnejší.

Možno, že Renault zareagoval na kritiku a zmenil čosi v naladení motora. Výsledný dojem bol jednoducho neporovnateľne lepší. Motor ožíval už od 1 500 otáčok a pracoval prekvapivo harmonicky. Loganu MCV, aj keď prázdnemu, dával slušnú dynamiku (na stovku zrýchľuje za 11,1 sekundy). Vo vyšších rýchlostiach však už cítiť jeho limity. Predbiehacie manévre si preto vyžiadajú predvídavosť. Tých deväťdesiat koní proste neoklamete.

Pri rýchlosti 100 km/h točil motor 2 500 otáčok a pri diaľničnej stotridsiatke 3 250 za minútu. Nie je síce extra odhlučnený, ale nemožno ani povedať, že by obťažoval. Prekvapí aj jeho vyváženie. Vibrácie sa prejavujú len v nevyužívanej oblasti 1 200 otáčok, inak má takmer úplne hladký chod. Päťstupňová prevodovka je oveľa presnejšia, ako by ste od Dacie očakávali. Dojem kazí len na dnešné časy dlhá radiaca páka. Priemerná spotreba paliva sa pohybuje pod sedem litrov, ale je veľmi závislá od štýlu jazdy. Prínos režimu Eco sme nezaregistrovali. Možno aj preto, že Logan neponúka stop-štart systém.

Na ceste s kompromismi, zato komfortne

Jazdné vlastnosti Loganu MCV sa od sedanu príliš nelíšia. Má síce dlhší zadný previs, ale rozloženie hmotnosti to výrazne neovplyvnilo. V zákrutách treba naďalej rešpektovať väčšie náklony karosérie a sklony k nedotáčavosti. V pohotovosti je však sériové ESP. Aj pri tvrdšom naladení zadnej nápravy, pripravenej na väčšie zaťaženie, však ponúka Logan MCV stále nadštandardný komfort pruženia. Výtlky a priečne nerovnosti absorbuje so stoickým pokojom. Pochopiteľne, svoj podiel na tom má nielen odolná konštrukcia stavaná pre cesty východnej a južnej Európy, ale aj vyšší profil pneumatík.

Horšie je to len s prenosom hluku od pneumatík, kde mohla Dacia odviesť v prípade MCV, ktoré nemá kufor oddelený od interiéru, viac práce. Tento hluk však postupom času zaniká v hluku vetra, keďže izolácia interiéru od vonkajšieho prostredia je podpriemerná Vidno to napríklad na skromných tesneniach dverí.

Napriek kritike niektorých oblastí je Logan MCV bezkonkurenčnou ponukou. Nikto iný vám totiž neponúkne také veľké a praktické kombi za tak málo peňazí. Cena teda ospravedlňuje aj jeho slabosti.

Výhody Nevýhody
priestranný interiér tvrdé plasty v interiéri
obrovský kufor tvar volantu
komfortný podvozok priemerná ergonómia
Technické údaje
Model: Logan MCV 0.9 TCe Arctica
Objem motora (cm3): 898
Výkon (kW/ot.): 66/5250
Krútiaci moment (Nm/ot.): 135/2500
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4 347/1 733/1 517
Rázvor náprav (mm): 2634
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 510/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,1
Komb. spotreba (l/100 km): 5,0
Cena: 8590 €
Sériové vybavenie Arctica (vybrané prvky):
4 x airbag, stabilizačný systém ESC, predné hmlové svetlá, výšková regulácia volantu a sedadla vodiča, diaľkové centrálne uzamykanie, manuálna klimatizácia, palubný počítač, elektrické ovládanie okien, el. ovládanie vyhrievaných spätných zrkadiel, delené zadné operadlá, 15-palcové oceľové disky.
Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCV
+30Dacia Logan MCV
7 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Logan
Články podľa značiek