Na test sme prevzali najdrahšiu v súčasnosti ponúkanú verziu 1,6 e-HDi v najvyššom stupni vybavenia Allure. Zhodou okolností sme už tristoosmičku v tejto motorizácii a úrovni vybavenia testovali koncom minulého roku. Takže sa opakovať nebude. Budeme sledovať najmä to, či sa s pribúdajúcimi kilometrami nezačnú objavovať nedostatky, ktoré možno len ťažko odhaliť počas klasického týždenného testu, kedy často nedokážeme vyjazdiť ani len jednu nádrž. Zaujímať nás bude, samozrejme, aj reálna spotreba a ďalšie prevádzkové náklady.
Spotreba na uzde
Do rúk sa nám dostal dobre zabehnutý model s perleťovým lakom karosérie. Na odometri mal v čase preberania 9 317 km, čo znamená, že napríklad spotreba paliva by už nemala byť ovplyvnená „zábehom“. Zatiaľ sme s našou tristoosmičkou absolvovali 1 409 km. Do prvého tankovania predstavoval podiel jázd v meste až 90 %, často v ranných a poobedných zápchach a v chladnom počasí. Väčšina tratí predstavovala typické mestské jazdy na krátke vzdialenosti so studeným alebo len mierne zahriatym motorom. Diesel Peugeotu, pre ktorý nie je takýto typ prevádzky rozhodne ideálny, si však viedol veľmi dobre.
Prvýkrát sa nám kontrolka nízkeho stavu paliva rozsvietila po odjazdení 879 kilometrov z toho 200 km na okreskách s limitom 90 km/h. Nádrž s objemom 53 litrov sme naplnili opäť po okraj, aby sme vylúčili vplyv nepresnosti palubného počítača. Zmestilo sa do nej 48,9 litra nafty. Priemerná spotreba tak predstavovala 5,563 litra. Výrobca síce udáva vo verzii s 18-palcovými diskami spotrebu v mestskej premávke 4,4 litra, čo je, samozrejme, fikcia, ale realitu vyššiu o 1,2 litra považujeme za skvelý výsledok. Najvyššiu zaznamenanú spotrebu v meste sme mali 5,8 litra nafty na 100 km.
Druhé tankovanie prebehlo po odjazdení nasledujúcich 530 km. Do nádrže sme opäť po okraj doplnili 28,4 litra nafty. Priemerná spotreba klesla na 5,358 litra. To aj vzhľadom na to, že viac ako polovica jázd pripadala na diaľnice a cesty prvej triedy, kde vie Peugeot 1,6 e-HDi svoj apetít výrazne skrotiť. Celkový priemer tak predstavoval 5,427 litra nafty na 100 km. Palubný počítač sa ukázal ako veľmi presný, čo nebýva rozhodne zvykom, na displeji nám totiž v súčasnosti svieti po odjazdení celkových 1 409 km priemer 5,4 litra.
Spoľahlivý štart-stop systém
Výborné hodnoty spotreby v meste sú aj zásluhou štart-stop systému. Motoristi z neho majú zväčša strach, ale Peugeot má tento systém založený na reverzibilnom alternátore. Nemá teda samostatný trápiaci sa štartér, ale štartér-alternátor s výkonom až 2 kW, ktorý dokáže uskutočniť nielen extrémne rýchly a hladký štart, ale počas brzdenia rekuperovať dostatok energie tak, aby nezaťažoval odberom batériu. Ušetrenú energiu brzdenia ukladá do samostatného kondenzátora. Plne nabitý kondenzátor potom zvládne štyri štarty bez pomoci autobatérie.
Kým väčšina štart-stop systémov je v chladnom počasí deaktivovaná, systém Peugeotu pracuje aj pri nízkych teplotách a aktivuje sa už pri miernom zahriatí motora. Jeho efekt sa preto dostaví aj na krátkych mestských úsekoch. Samozrejme, pri veľkom odbere elektrickej energie vplyvom zapnutého vyhrievania sedadiel, okien či ventilácie je čas zastavenia motora na križovatke obmedzený. Skvelé však je, že pracuje veľmi spoľahlivo. Systém nás nenechal ani raz v štichu, napríklad pri potrebe rýchleho vyrazenia z miesta, čo sa o konkurenčných systémoch, najmä v kombinácii s manuálnymi prevodovkami, povedať nedá. Jeho špecifikom je aj skutočnosť, že motor vypína už pri poklese rýchlosti pod 20 km/h, kým konkurencia až po zastavení. To sú ďalšie sekundy jazdy s vypnutým motorom a, samozrejme, ďalšie ušetrené kvapky paliva.
Skvelý volant, malé „budíky“
Naše prvé dojmy z identickej verzie a motorizácie Peugeotu 308 si môžete prečítať v teste, ktorý sme uverejnili v sekcii testov koncom minulého roka. Najviac sme Peugeotu 308 vyčítali menej miesta na zadných sedadlách, horší výhľad vzad a obsluhu multimediálneho rozhrania, ktoré zredukovalo počet tlačidiel natoľko, že z interiéru zmizli aj klasické ovládače klimatizácie. Kým v prípade priestorových parametrov a vo výhľade sa naše názory zhodujú, na rozhranie sme si časom zvykli. Treba však na to cvik a spoluprácu s tlačidlami multifunkčného volantu. I tak si myslíme, že Peugeot išiel na redukciu ovládacích prvkov zbytočne radikálne. Miniatúrny volant sme chválili a chválime ho i dnes. Ak si naň zvyknete, všetky ostatné sa vám budú zdať nezmyselne veľké.
O čosi horšie je to s analógovými ukazovateľmi predsunutého prístrojového panela s protibežnými ručičkami (otáčkomer sa pohybuje sprava doľava). Výhody tohto atypického riešenia sme jednoducho stále nepochopili. Navyše si takýto odklon od tradície vyžiadal vytvorenie menších stupníc, ktoré sú horšie čitateľné. No uvidíme časom. Čo sa týka spoľahlivosti, zaznamenali sme zatiaľ len jeden jediný neduh. Súvisí so studeným štartom. Párkrát sa nám stalo, že po stlačení tlačidla štart došlo takpovediac k len k „pokusu“ o rozbeh motora. Asi štvrťsekundový záber štartéra-alternátora sa skončil neúspešne. Na druhej strane, po opätovnom stlačení prebiehalo vždy všetko hladko.
Čo bude ďalej
Ďalší priebeh dlhodobého testu bude obsahovať niekoľko fáz. Čo sa týka spotreby paliva, pripravujeme špeciálny test, ktorý bude prebiehať na približne 100 kilometrovo okruhu obsahujúcom všetky typy premávky od mestskej cez mimomestskú až po diaľničnú. Ten nám dá lepšiu predstavu o tom, čo dieselový Peugeot 308 so štart-stop systémom dokáže. V spolupráci s naším bývalým kolegom Vašom Lipavským tiež premeriame presné dynamické vlastnosti vrátane pružnosti motora na jednotlivých prevodových stupňoch a výsledky porovnáme s údajmi výrobcu. K našim prvým kilometrom za volantom Peugeotou 308 1,6 e-HDi zatiaľ pridávame tabuľku parametrov výrobcu a zoznam vybavenia najvyššej úrovne Allure.
V našom prípade bola však výbava obohatená o ďalšie príplatkové prvky, napríklad kožené čalúnenie a asistenčné systémy vodiča, takže cena testovaného exempláru 1,6 e-HDi Allure sa vyšplhala z 20 590 na takmer 26 000 eur. Presnú špecifikáciu zverejníme neskôr.
Technické údaje | |
---|---|
Model: | 308 1,6 e-HDi Allure |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1560 |
Výkon (kW/ot.): | 85/3 600 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 270/1 750 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4 253/1 863/1 457 |
Rázvor náprav (mm): | 2 620 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 420 – 1 228/53 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 196 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 10,2 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 3,7 |
Cena: | 20 590 € |
Sériové vybavenie Allure (vybrané prvky): | |
6× airbag, ESP, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, el. parkovacia brzda, svetlomety full-LED, predné hmlové svetlá, dažďový a svetelný senzor, hill-holder, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, el. ovládanie okien a zrkadiel, elektrochromatické spätné zrkadlo, dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, kožený volant a radiaca páka, nastaviteľná lakťová opierka, zadná lakťová opierka, multimediálne rozhranie s 9,7-palcovým dotykovým displejom, rádio s CD + USB-port, Bluetooth, 16-palcové hliníkové disky kolies, chrómový lem okien. |