Test: Kia Magentis 2.0 CRDi VGT EX

Kým v nižších segmentoch Kia občas experimentuje, v tých vyšších ostáva za každých okolností triezvo konzervatívna. Dokázala nám to počas testu limuzíny Magentis s naftovým motorom 2.0 CRDi VGT.

23.06.2009 05:36
Kia Magentis Foto:
Kia Magentis
debata

Predchádzajúci Magentis znamenal pre Kiu veľký skok. Sedan ázijských tvarov a prazvláštnej povahy sa z hodiny na hodinu zmenil na limuzínu ušitú Európanom takmer na mieru. Jej tvary sa po rokoch tápania zbavili lacného kórejského nádychu, interiér sa začal podobať na príjemné miesto a schopnosti podvozka poskočili o svetelné roky vpred. Bol to skutočný pokrok, napriek tomu sme predchádzajúci Magentis na náročných cestách dohnali na pokraj jeho schopností častejšie než konkurenciu.

Dizajn lahodí aj európskemu oku. Foto: Václav Lipavský
Kia Magentis Dizajn lahodí aj európskemu oku.

Súčasná generácia zachádza ešte ďalej. Jej konzervatívne strihnuté krivky sú stále prioritne prispôsobené vkusu amerických zákazníkov, no aj z pohľadu Európana je najväčšia Kia stále elegantným autom. Dokonca tak elegantným, že jej podmanivo konzervatívny dizajn nenápadne prerastá do kľúčovej povahovej črty auta. Znamená to, že zvyšok nestojí za pozornosť? Ani náhodou.

Interiér

Interiéru vládnu odtiene šedej. Foto: Václav Lipavský
Kia Magentis Interiéru vládnu odtiene šedej.

Posed za veľkým volantom je bezproblémový, zvyknúť si treba naozaj len na vyššie sedenie, slabšie bočné vedenie obrovských sedadiel a tradičné ergonomické prešľapy. Dobrým príkladom kórejskej tvrdohlavosti je nešťastné umiestnenie ovládania palubného počítača naľavo pod volantom, hneď vedľa stĺpika riadenia. Keď chcete využiť jeho služby, musíte počas jazdy ľavú ruku jednoducho zložiť z volantu. A aby to malo správnu „šťavu“, na tlačidlo nevidíte, takže jeho funkcie vždy prepínate „naslepo“.

Ovládanie palubného počítača je na nešťastnom... Foto: Václav Lipavský
Kia Magentis Ovládanie palubného počítača je na nešťastnom mieste.

Tlieskame dobrému umiestneniu továrenského autorádia a v duchu ďakujeme všetkým Američanom, vďaka ktorým má audio solídny zvuk a do stredovej konzoly skutočne vložíte poháre s nápojmi. Držiaky tu nie sú len atrapami, ale konečne aj použiteľným doplnkom.

Vzadu je kráľovský priestor. Foto: Václav Lipavský
Kia Magentis Vzadu je kráľovský priestor.

Spoza Atlantiku k nám žiaľ priplávali aj lacné plasty. Nie sú tak žalostné, ako pred desiatimi rokmi, ale v ponímaní európskych štandardov pôsobia ako nepochopený žart. Na našom kontinente autá stále nie sú spotrebným tovarom, ale miestom, kde chceme tráviť svoj čas. Európania si potrpia na príjemné mäkké plasty a tie im Magentis ani pri najlepšej vôli nedopraje. Keď ho však začneme vnímať ako alternatívu k vrcholným modelom nižšej strednej triedy, zrazu začne dávať jeho interiér zmysel. Sú tu predsa aj zákazníci, ktorí pred každou jazdou nevykonávajú fanatický rituál vzájomného intímneho zbližovania sa s vlastným autom. Sadnú za volant a namiesto úchylného obchytávania každého povrchu si užívajú obrovskú porciu priestoru, ktorý im žiadny vyčačkaný európsky hatchback nikdy nemá šancu poskytnúť.

Batožinový priestor zväčšíte sklopením deleného... Foto: Václav Lipavský
Kia Magentis Batožinový priestor zväčšíte sklopením deleného operadla.

Motor a jazdné vlastnosti

Už po prvých metroch jazdy Magentis odhalí podvozok cvičený na žehlenie nerovností. Jeho nadanie je podporené aj použitím sériových pneumatík s vyšším profilom (205/60 R16), takže si veľká Kia s dierami poradí naozaj za každých okolností. Navyše pritom ostáva stabilná.

Zadné viacprvkové zavesenie má radšej kľudnú a... Foto: Václav Lipavský
Kia Magentis Zadné viacprvkové zavesenie má radšej kľudnú a vyrovnanú jazdu.

Nie je to športová limuzína, ani sedan, ktorý miluje dynamickú jazdu štýlom plyn-brzda. Priblížte sa k jeho hraničných schopnostiach a bude k vám nepríjemný. Buďte ešte naliehavejší a vaše pokyny narazia na tvrdý odpor. Pri prudkej akcelerácii odhalíte neprogresívny chod spojky, prevodová páka stratí presnosť a po každom preradení sa vyšší prevodový stupeň potrvá motoru celú večnosť, kým sa opäť „chytí“. Oneskorené reakcie motora nepripisujeme veľkej zotrvačnosti turbodúchadla (má nastaviteľnú geometriu lopatiek statora, navyše tento jav nastáva v akýchkoľvek otáčkach), ale príliš násilným požiadavkám riadiacej jednotky na čistotu emisií. Motor si skrátka pri akcelerácii nemôže dopriať potrebné množstvo nafty a tak pod tlakom radikálneho diktátu riadiacej jednotky chvíľu len naprázdno „lapá“ po dychu.

Pri rýchlej jazde odhalíte príliš ľahký prevod riadenia, z toho vyplývajúcu malú spätnú väzbu a nepríjemnú ospalosť riadenia okolo stredovej polohy. So zrýchľujúcim sa tempom bude presné smerovanie auta do zákrut stále obtiažnejšie a ochota zatočiť dramaticky klesne v každej ostrejšej zákrute. Masívnu nedotáčavosť korigovanú stabilizačným systémom strieda nekoordinované vlnenie zadnej časti a hoci zadná náprava predvádza dobrú priľnavosť, jej zladenie s prácou predného zavesenia pri jazde na hrane jednoducho nefunguje. Uberte a auto začne znova spolupracovať.

Život pretekára vám neuľahčí ani šesťstupňová manuálna prevodovka. Dráhy prevodovej páky sú dlhé a nepresnosť jej chodu alarmujúco veľká. Musíte byť k páke naozaj tvrdý a potom si začnete rozumieť. Niečo ako talianske manželstvo. Vládnite tvrdou rukou, buďte hrubý grobian a dosiahnete výsledky. V jemných rukavičkách to v Magentise ďaleko nedotiahnete.

Nezabúdajte však, že veľká Kia nemá športovú jazdu v popise práce. Je to predovšetkým komfortný sedan s dostatkom miesta na predných aj zadných sedadlách, bohatou základnou výbavou, silným a úsporným motorom a schopnosťou prepraviť vás na ďaleké vzdialenosti bez najmenších známok únavy. Najlepšie sa cíti na rovnej diaľnici, kde mu nevadia ani veľké rýchlosti.

Takéto kľúče sa v strednej triede už... Foto: Václav Lipavský
Kia Magentis Takéto kľúče sa v strednej triede už "nenosia".

S riadením narábajte jemne, na prevodovú páku príliš nenaliehajte a budete ohromený vyrovnanosťou a plavnosťou jazdy. Rozbitá cesta sa zmení na sériu vzdialených tlmených zvukov dokazujúcich skvelú prácu tlmičov. Volant ostáva pokojný a riadenie solídne lineárne. Motor predvádza dostatok sily a na pokyny plynu reaguje s rozvahou. Dokonca nezáleží ani na tom, v akej polohe sa práve nachádza ručička otáčkomera. Vychutnávate si plavbu krajinou a Magentis vám nevtieravým spôsobom predvedie to, čo dokáže najlepšie.

Motor je slušne odhlučnený. Foto: Václav Lipavský
Kia Magentis Motor je slušne odhlučnený.

V tomto režime dokážete spotrebu Kie udržať v rozsahu 6 až 7 l/100 km, ani pri naháňaní na diaľnici však veľmi neporastie. Na výraznejší skok smerom hore sa pripravte až v meste. Rozbiehať takmer 1,6 t na každých semaforoch niečo stojí, no ani po celodennom jazdení v meste vám na konci dňa nebude palubný počítač ukazovať viac ako 9 l/100 km.

Imidž Kie má dnes už pomerne slušnú hodnotu. Foto: Václav Lipavský
Kia Magentis Imidž Kie má dnes už pomerne slušnú hodnotu.

Jeho silnou zbraňou je aj priaznivá cena a stále stúpajúci imidž kórejskej značky. Nízka cena však už dávno nepredstavuje najsilnejšiu zbraň Kie. Je ňou kvalita, triezvy prístup a snaha učiť sa na chybách konkurencie. Aj najnovší Magentis má rovnako ako všetky ostatné autá svoje muchy, no vzhľadom na už spomenuté rozhodne predstavuje veľmi zaujímavú alternatívu k zabehnutej európskej konkurencii.

Nenápadné odtiene laku jej pristanú. Foto: Václav Lipavský
Kia Magentis Nenápadné odtiene laku jej pristanú.

Základná cena modelu Kia Magentis 2.0 CRDi VGT EX: 23 190 € (698 622 Sk)

Sériové vybavenie verzie EX (vybrané prvky):
ABS + EBD, ESP + BAS (brzdový asistent) + TCS (systém trakčnej kontroly), airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy predných sedadiel, hlavové airbagy vpredu aj vzadu, imobilizér, alarm, pneumatiky 205/60 R16, zliatinové disky, plnohodnotné rezervné koleso, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, vyhrievanie čelného skla pod stieračmi, tónované sklá, zadný parkovací senzor, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, rádio s CD a MP3, palubný počítač, kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky.

Technické údaje:
radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1991 cm3, maximálny výkon 110 kW (150 k) pri 3800 ot./min., maximálny krútiaci moment 305 Nm pri 1800–2500 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 6,0 l/100 km
Prevodovka: šesťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednolamelová spojka s prítlačnou pružinou a hydraulickým ovládaním

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie na spodných priečnych ramenách a vzperách McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu
Brzdy: Vpredu aj vzadu kotúčové, vpredu chladené s priemerom 280 mm, vzadu plné s priemerom 262 mm, protiblokovací systém ABS s rozdeľovačom brzdnej sily, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: štvordverový päťmiestny sedan, DxŠxV: 4800×1805×1480 mm, rázvor osí kolies 27200 mm, pohotovostná hmotnosť 1528 kg, objem batožinového priestoru 500 l

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,3 s
Maximálna rýchlosť: 201 km/h

debata chyba
Články podľa značiek