Mercedes E350 BlueTec: Vyskúšali sme nový 9-stupňový automat

Vynovený Mercedes-Benz triedy E sme si vyskúšali už koncom minulého roka. Na svoje najväčšie eso, 9-stupňovú prevodovku 9G-Tronic, si však musel ešte chvíľu počkať. No stálo to za to. Dnes vie jazdiť priam neskutočne úsporne. Presvedčili sme sa o tom osobne.

09.05.2014 06:00
debata (4)
Mercedes-Benz 350 BlueTec je prvým modelom... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-benz E 350 BlueTec 9G-Tronic Mercedes-Benz 350 BlueTec je prvým modelom značy, ktorý dostal 9-stupňovú prevodovku 9G-Tronic. Ďalšie pribudnú už v druhej polovici tohto rok.

Po Range Roveri Evoque a Jeepe Cherokee prišiel aj Mercedes-Benz s inovatívnou 9-stupňovou prevodovkou. Premiéru si odbila zatiaľ len v triede E, takže ani nové Esko sa touto technologickou lahôdkou pochváliť ešte nemôže. Nový automat s označením 9G-Tronic kombinuje éčko výlučne s trojlitrovým 6-valcovým dieselom 350 CDI. A náramne si rozumejú.

Dva stupne navyše, rovnaká hmotnosť

Ale najprv trochu teórie. Prevodovka 9-G Tronic predstavuje pre Mercedes veľký technologický pokrok. Kým BMW či Lexus už dávno používajú 8-stupňové automatické prevodovky, automobilka zo Stuttgartu túto vývojovú fázu preskočila. Prešla zo siedmich prevodových stupňov prevodovky 7G-Tronic, ktorú predstavila už roku 2003, priamo na 9-stupňový automat. Pritom sa jej podarilo zachovať rozmery pôvodnej „skrine“ a dokonca znížiť hmotnosť.

Skriňa meniča je z tohto dôvodu vyrobená z ľahkého hliníka a skriňa prevodovky s plastovou olejovou vaňou z ešte ľahšej zliatiny horčíka. Svoj podiel na kompaktnej konštrukcii má aj použitie minimálneho počtu súkolesí a spínacích prvkov. Prevodovka 9G-Tronic má len štyri jednoduché planétové súkolesia a šesť spínacích prvkov. Zároveň umožňuje pri potrebe akcelerácie preskočiť hneď niekoľko prevodových stupňov.

Napriek vyššiemu počtu prevodov, je nová... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E 350 BlueTec 9G-Tronic Napriek vyššiemu počtu prevodov, je nová prevodovka 9G-Tronic Plus ľahšia ako jej 7-stupnová predchodkyňa.

Stavaná je na prenos krútiaceho momentu až do 1 000 Nm, takže so 620 newtonmetrami motora 350 BlueTec (185 kW) nemá naozaj najmenšie problémy. Cieľom zvýšenia počtu prevodov je, samozrejme, zvýšiť účinnosť celého hnacieho systému. Prevodovka preto ponúka nielen väčší počet stupňov, ale aj väčší rozsah prevodových pomerov. Kým prevodovka 7G-Tronic mala rozsah od 4,3 do 0,73 na siedmom prevodovom stupni, teraz je to od 5,5 až do 0,6 na deviatom prevodovom stupni.

Nižšie otáčky, nižšia spotreba

V praxi to znamená zníženie otáčok pri vyšších rýchlostiach. Pri diaľničnej stotridsiatke točí motor éčka pod 1 500 za minútu. Mercedes udáva presne 1 350 otáčok pri rýchlosti 120 km/h. Teoreticky to znamená, že pri maximálke 250 km/h mu bude stačiť 2 800. Nižšie otáčky prinášajú nižšiu spotrebu paliva. Podľa oficiálnych údajov výrobcu sa spotreba modelu E 350 BlueTec so zadným náhonom znížila z 5,5 na 5,3 litra nafty. Tým sa trieda E stáva najúspornejším modelom vo svojom segmente.

Ďalším bonusom zníženia otáčok je nižšia hlučnosť. Nielen tá vnútorná, ale aj vonkajšia. Pri nej sa Mercedesu podarilo zraziť hluk o 4 dB. O vnútorný akustický komfort a elimináciu vibrácií sa zas stará kombinácia dvojitých torzných tlmičov a technológia odstredivého kyvadla integrovaného v meniči. A ako to celé funguje? To sme zisťovali počas krátkodobej skúsenosti za volantom tejto verzie.

Volič novej prevodovky sa v porovnaní s so... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-benz E 350 BlueTec 9G-Tronic Volič novej prevodovky sa v porovnaní s so 7-stupňovým automatom v ničom nelíši. Rozdiel si všimnete až na informačnom displeji, kde sa objavujú číslice 8 a 9.

Prítomnosť 9-stupňovej prevodovky 9G-Tronic sa v interiéri E 350 BlueTec nijako neprejavuje. Systém ovládania pomocou páčky na pravej strane stĺpika riadenia aj schéma funkcií je identická s prevodovku 7G-Tronic. Rovnakým spôsobom sa volia aj tri základné módy prevodovky od ekonomického E cez manuály M až po športový S. Pri manuálnom móde možno vyberať prevody pomocou krídeliek na volante, teda presne ako pri 7GTronic.

Rozdiel si všimnete až pri vyšších rýchlostiach, keď na digitálnom ukazovateli sústredného displeja rýchlomera začnú pri písmene zvoleného módu naskakovať číslice 8 a 9.

Deviatka až pri 110 km/h

Samozrejme, tieto extrémne dlhé prevody sú určené pre diaľničnú prevádzku ustálenou rýchlosťou. Takže deviatka sa dostáva k slovu v automatickom režime až pri rýchlosti nad 110 km/h. Pri potrebe akcelerácie však radí prevodovka okamžite smerom nadol, a to aj o niekoľko stupňov. Pokojne z deviatky až na päťku. V manuálnom režime je však prevodovka ochotná „zhltnúť“ deviatku už pri rýchlosti 90 km/h, keď sú otáčky motora len okolo 1 000 za minútu, čo sa už takmer blíži voľnobehu motora.

Kým pri vyšších rýchlostiach prebieha zmena prevodových stupňov absolútne nebadane, pri prvých troch stupňoch sa predsa len občas objaví jemné „trhnutie“. Prevody sú také „husté“, že už pri rýchlosti 70 km/h môžete mať zaradený pokojne šiesty alebo dokonca siedmy prevodový stupeň. Motor počas akcelerácie v ekonomickom jazdnom móde zvýši otáčky asi na 1 600 za minútu a prevodovka následne zaradí ďalší vyšší prevodový stupeň. Otáčky pritom spadnú za minútu asi o 400 nižšie. Nový automat však treba pochváliť za pohotové reakcie. Mercedes sa tak konečne zbavil istej komótnosti, ktorá bola typická pre jeho automaty, aspoň v porovnaní s konkurenčným BMW. A to nehovoríme o móde Sport, kde sú reakcie ešte rýchlejšie.

Deviaty rýchlostný stupeň sa dostáva ku sovu až... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-benz E 350 BlueTec 9G-Tronic Deviaty rýchlostný stupeň sa dostáva ku sovu až pri rýchlosti 110 km/h. Pri diaľnične stotridsiatke na ňom točí motor Mercedesu len 1 460 otáčok za minútu.

To, že nová prevodovka je stavaná najmä na redukciu spotreby, dokladujú identické dynamické parametre. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy sa v porovnaní s verziou so 7-stupňovou prevodovkou nezmenilo, ako ani maximálna rýchlosť limitovaná na 250 km/h. Pružnosť na jednotlivých prevodových stupňoch môže byť však lepšia. Vyžiadalo by si to však presné merania. V každom prípade éčko má dynamiky dosť v akejkoľvek chvíli. A koľko paliva teda dokáže ušetriť? Na papieri sú to priemerne len dva decilitre. V kombinovanom cykle si trieda E vypýta v tejto konfigurácii 5,3 litra nafty. V meste je to 6,7 a mimo neho 4,7 litra.

Priemer pod sedem litrov

Samozrejme, údaje výrobcu zväčša nezodpovedajú realite. Stlačiť spotrebu na túto úroveň sa nepodarilo ani nám. Pritom palubná elektronika vyhodnocovala skóre ekonomickej jazdy od 85 po 97 %. Takže niet pochýb, že sme jazdili s ľahkou nohou na plyne. Údaj na palubnom počítači, kde sa dlhodobý priemer za posledných približne 2 500 km ustálil na 6,7 litra nafty, považujeme preto za veľmi realistický. V meste sa spotreba podľa hustoty premávky vyšplhala aj nad osem či deväť litrov. Pri opustení mesta však apetít E 350 BlueTec prudko klesol. Napríklad pri jazde z Bratislavy do Brezna s 200-kilometrovým úsekom diaľnice sme dosiahli priemer 6,9 a cestou späť dokonca len 5,8 litra nafty na 100 km.

Priemerná spotreba sa po 2 500 kilometroch... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-benz E 350 BlueTec 9G-Tronic Priemerná spotreba sa po 2 500 kilometroch ustálila podľa palubného počítača na 6,7 litroch paliva. Najnižšia dosiahnutá spotreba bola 5,8 litra nafty a to vrátane 200 km dlhého diaľničného úseku.

Škoda však, že Mercedes nepoužil na rozdiel od BMW aj voľnobežku, teda odpojenie motora od prevodovky, ktorá umožňuje aspoň pri vyšších rýchlostiach naplno využiť zotrvačnú energiu vozidla v čase, keď nie je motor pod zaťažením. Pri BMW funguje voľnobežka v móde EcoPro nad hranicou rýchlosti 50 km/h. Éčko teda vždy pri pustení plynového pedála automaticky brzdí motorom.

Sympatické je, že príchod novej, 9-stupňovej prevodovky neovplyvnil cenu modelu 350 CDI BlueTec. Prevodovka 9G-Tronic je s týmto agregátom dodávaná štandardne a za cenu pôvodnej verzie 7G-Tronic. Postupne sa bude nový automat objavovať aj v ďalších modeloch Mercedesu od triedy C až po S. Prvé by mali prísť už v druhej polovici tohto roka a v tom budúcom by malo dôjsť k masívnej obmene všetkých 7-stupňových prevodoviek.

Technické parametre
Model Mercedes-Benz 350 BlueTec
Objem motora (cm3) 2 987
Výkon (kW/ot.) 185/3 600
Krútiaci moment (Nm/ot.) 620/1 600
Prevodovka 9-automat
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 880/1 855/1 475
Rázvor náprav (mm) 2 875
Batožin. priestor/nádrž (l) 490/59 + 8
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s) 6,6
Spotreba na 100 km (l) 5,3
Cena od 55 170 €

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #prevodovka #Mercedes Benz E #9G-Tronic
Články podľa značiek