
Škoda Yeti je na trhu piaty rok. Facelift sa dal teda očakávať. A Škoda k nemu, aspoň čo sa týka exteriéru, pristúpila pomerne radikálne. Yeti prišlo o svoj typický veselý pohľad na svet s kruhovými hmlovými svetlami v prospech drsnejšieho imidžu a väčšej príslušnosti k rodine nových škodoviek. Podľa vzoru Octavie sa tu objavuje predná maska s centrálnym „zubom“ a omnoho hranatejšie svetlá. Vyslovene geometrické tvary má aj nárazník či v súčasnosti neodmysliteľné trojuholníkové prelisy na zadnom veku. A nielen to.
Drsnejší pohľad
Yeti sa po facelifte predstavuje s dvoma dizajnovými líniami. Mestskou City a terénnou Outdoor. Práve tú sme dostali na test v kombinácii s novou olivovozelenou farbou laku karosérie. Outdoor je prispôsobený na jazdu mimo asfaltu. Napríklad nelakovanou plastovou ochranou podbehov, blatníkov a nárazníkov, ktorá zvyšuje jeho odolnosť proti oderom. Úplne prepracované sú aj nábehové časti nárazníkov, ktoré zlepšujú nájazdové uhly v porovnaní s bežným vyhotovením asi o dva stupne. Ale pozor. Svetlá výška sa nemení.

A vlastne na to ani niet dôvodov. V čase crossoverov Yeti stále dominuje slušnou prejazdnosťou nerovností aj schopnosťou brodenia, ktorá je dnes skôr výnimkou ako pravidlom. S ostrosťou rezov sacieho otvoru v nárazníku či hmlových svetiel to však v Škode možno trochu prehnali. Tieto partie pôsobia, ako by ich vyrezali motorovou pílou. Outdoor tiež dostal špecifický dizajn 17-palcových diskov kolies, strieborné kryty zrkadiel či eloxované strešné lišty. Je sympatické, že celý „off-roadový“ balík stojí len 170 eur.

Zmeny v interiéri sú podstatne menej dramatické. Vizuálnou novinkou je najmä trojramenný volant z Octavie a príplatková parkovacia kamera. Yeti je vlastne prvou škodovkou s touto praktickou vychytávkou. Inak je ale všetko po starom. To však nie je kritika. Interiér je solídne spracovaný a vo veľkej miere využíva mäkčené plasty.
Solídnosť tohto auta si uvedomíte už pri zatváraní ťažkých predných dverí. Oceníte aj jednoduchý prístup do interiéru vďaka vysoko situovanej streche, širokým dverám a vyššie umiestneným sedadlám. Priestoru je tu dostatok. Na nohy aj nad hlavou je veľkorysá rezerva, čo platí aj pre zadných cestujúcich. Tí navyše ťažia aj z možnosti zasunúť si chodidlá pod predné sedadlá.

Ergonomické chyby zostali
No sú tu aj limity. Široká stredová konzola si napríklad prekáža s kolenom vodiča. Nastaviteľná lakťová opierka si zas príliš „nerozumie“ s volantom, ale najmä s tragicky nízko situovanou radiacou pákou. Príliš nepomáha ani veľký rozsah nastavenia volantu a výšky sedadla vodiča. Inak je však ergonómia takmer bez chýb. Všetko je rozmiestnené v schéme typickej pre koncern VW. Prístrojový panel je riešený síce konzervatívne, ale je perfektne čitateľný a prehľadný. Pochváliť musíme aj grafiku displejov vrátane dotykového rozhrania na stredovej konzole.

Kým predné sedadlá ponúkajú slušné rozmery aj komfort, vzadu sa veru nemáte na čo tešiť. Systém VarioFlex pozostávajúci z troch samostatných sedadiel síce prináša Yeti vďaka možnosti posunu, sklápania, preklápania, nastavenia sklonu operadla či dokonca demontáže, bezkonkurenčnú variabilitu, no o to menej pohodlia. Sedadlá sú úzke a krátke a operadlá nízke. Strednému cestujúcemu navyše zavadzia vysoký podlahový tunel a box medzi prednými sedadlami, ktorý presahuje ich obrys.
V kufri má Yeti slušných 416 litrov pre batožinu. To je viac, než dokážu poskytnúť hatchbacky nižšej strednej triedy s podobnou dĺžkou. Bohužiaľ však tento údaj platí pre verziu bez rezervného kolesa, čo považujeme v triede SUV za neospravedlniteľné. Priplatiť si za ňu musíte 112 eur. Zároveň však prídete o 94 litrov úžitkového objemu. Čiastočne sa to ale dá dohnať práve spomínanou variabilitou zadných sedadiel VarioFlex. Kufor totiž možno zväčšovať až do objemu 1 760 litrov (demontované zadné sedadlá). Zmieriť sa musíte s relatívne vysokou nakladacou hranou kufra, čo je ale pre SUV charakteristické.

Praktické v detailoch
Yeti tiež ostáva verné pre Škodu typickým praktickým detailom, ktoré vám uľahčujú život. Napríklad posuvným háčikom na konzole po stranách batožinového priestoru a fixačnému systému a sieti. Navyše pridáva novú obojstrannú rohož kufra či vyberateľnú batériu a odpadkový kôš. Paradoxne, povestnú škrabku vo veku hrdla nádrže Yeti nedostalo. Aj interiér je plný odkladacích priestorov. Schránka pred spolujazdcom je ale relatívne malá a držiaky na nápoje v stredovom tuneli zas veľmi nízko, takže manipulácia je dosť nepraktická. Z triedy MPV si zas Yeti požičalo letecké stolíky pre zadných cestujúcich.

Čo sa týka výbavy, vychádza akčný model Mont Blanc z druhej úrovne vybavenia Ambition, pridáva však viaceré vyslovene nadštandardné prvky. Napríklad 17-palcové disky kolies, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, multifunkčný volant, malý kožený paket, farebný displej prístrojového panelu, predné hmlové svetlá s odbočovacou funkciou, vyhrievané sedadlá a dýzy ostrekovačov či kontrolu tlaku v pneumatikách. Takýto balík je, samozrejme, omnoho lacnejší než ak by ste si jednotlivé prvky nakonfigurovali samostatne.
Podladený, ale agilný
Štvorvalec 2,0 TDI s výkonom 81 kW nie je najslabšou naftovou verziou Yeti. Je to však najslabší motor, s ktorým môžete voliť pohon 4×4. S agregátom 1,6 TDI dostávate totiž len predný náhon a 5-stupňový manuál. Výhodou je aj možnosť rozhodnúť sa pre dizajn Outdoor. Tento 4-valec je dnes v koncerne VW pomerne veľkou raritou. V tejto výkonovej špecifikácii ho totiž nájdete len v Škode Yeti a Volkswagene Cady 4Motion. Dodáva sa aj pre drahší Tiguan, no len s predným náhonom.
Maximálny výkon 81 kW sa v priebehu času nemenil, zato krútiaci moment vzrástol z 250 na 280 Nm. Nie sú to dych vyrážajúce čísla, ale báť sa ich rozhodne nemusíte. Samozrejme, Yeti nie je s touto motorizáciou žiaden trhač asfaltu, ale zas ani brzdou v premávke. S pohotovostnou hmotnosťou okolo 1 450 kg dokáže zrýchľovať na stovku za 12,2 sekundy a dosiahnuť maximálku 172 km/h. Dosť veľká rezerva na to, aby ste s ním pohodlne udržiavali diaľničnú stotridsiatku.

Akceleráciu zas zlepšuje 6-stupňový manuál s vyslovene krátkym prvým a druhým prevodovým stupňom. Tie zároveň suplujú absenciu redukcie v teréne. A ani pri vyšších rýchlostiach nie je Yeti bezvládne. Pri stovke totiž motor točí približne 2 400 otáčok, čo zodpovedá skôr bežnej päťke než šiestemu prevodovému stupňu. Vďaka tomu však vie vyčarovať akú-takú akceleráciu bez nutnosti podradenia.
Motor si vás získa harmonickým nástupom krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach, čo nebýva práve zvykom. Zvlášť pri moderných maloobjemových dieseloch. Jednoducho, objem dvojlitra tu zohráva veľmi pozitívnu úlohu. Navyše je motor mimoriadne kultivovaný. Má príjemný zvuk a takmer žiadne vibrácie, čo je pravdepodobne zásluhou vyvažovacieho hriadeľa. A spotreba? Napriek kratším prevodom a vyššej hmotnosti sa žiadne drámy nedejú. Po týždni jazdenia vo sviatkami zredukovanej mestskej premávke sa na palubnom počítači ustálil údaj 6,4 litra nafty na 100 km.
Spotreba na uzde
Mimo mesta ale dokáže Yeti „spadnúť“ aj k piatim litrom. Horšia aerodynamika sa však predsa len prejaví na diaľnici. Chvat mu nerobí dobre. Rátajte preto s diaľničným priemerom okolo 7,5 litra. Čo sa týka prevodovky, je tak, ako sme v koncerne VW zvyknutí, pomerne presná. Dojem však kazí nízka poloha radiacej páky, čo komfort radenia veľmi znižuje, a tiež ostrý nástup spojky, na ktorý si treba zvyknúť. Prednosť by sme preto asi dali dvojspojke DSG. Ale smola, v tejto konfigurácii sa nedodáva. Museli by ste voliť výkonnejší diesel 2,0 TDI (103 alebo 125 kW).

Podvozok modernizovaného Yeti ostal bez zmien. Hoci má vyššiu stavbu a ťažisko, na ceste sa správa suverénnejšie, než by ste očakávali. Dané je to najmä malými prevismi, relatívne veľkým rozchodom kolies, plne nezávislým zavesením kolies, ale tiež tuhším odpružením. Samozrejme, rešpektovať treba sklon k nedotáčavosti s ťažkým dieselom vpredu. Nedeje sa však nič zákerné a neočakávateľné. Mix komfortu a stability je veľmi vydarený. Navyše Yeti ponúka slušnú izoláciu podvozka, čo má vplyv na subjektívny pocit komfortu. Prevod riadenia používa staromódne tri otáčky, v teréne to však umožňuje citlivejšiu reguláciu manévrov.
Ešte tolerantnejšie k nerovnostiam by však dokázalo byť Yeti na 16-palcových kolesách. V našom prípade obúvalo efektné 17-palcové disky verzie Mont Blanc. Ku cti však slúži, že pneumatiky majú i tak dostatočne vysoký profil, aby odolávali nástrahám nekvalitných ciest či obrubníkom. To dnes nie je vôbec štandard. Od módnych crossoverov ho na míle vzďaľuje aj vyspelý pohon 4×4 s novou elektronicky riadenou spojkou Haldex piatej generácie, ktorá je vďaka absencii tlakového zásobníka ľahšia a pohotovejšia. Reaguje v predstihu, takže žiadne „kopance“ pri náhlom zapojení zadných kolies sa nekonajú.
V teréne ako doma
V spolupráci s elektronickými „uzávierkami“ diferenciálov EDS a XDS, ale tiež vďaka väčšej svetlej výške si Yeti trúfne aj na ťažší terén. Pribrzďovanie preklzujúcich kolies funguje naozaj perfektne, o čom sme sa presvedčili už dávnejšie na medzinárodnej prezentácii. Off-roadovú trať zvládalo Yeti s prehľadom. Dokonca aj úseky, na ktoré by sme sa sami pravdepodobne neodhodlali. Navyše je tu nielen hill-holder a účinná stabilizácia pri klesaní, dokonca na neutrál, ale aj možnosť off-roadového módu. Ten upravuje do rýchlosti 30 km/h činnosť Haldexu, trakčnej elektroniky a tiež reakcie plynu. Aktivuje sa tlačidlom na stredovej konzole. S crossoverom si Yeti naozaj nemýľte.

Po modernizácii teda Yeti nestratilo svoj pôvodný charakter. Zmenil sa najmä dizajn. Ceny ostali na pôvodnej úrovni, takže zákazníci dostávajú viac za tie isté peniaze. Je to solídne kompaktné SUV, s ktorým sa nemusíte báť odbočiť z asfaltu na prašné cesty či brodiť potok. Na to všetko je pripravené. A pritom ponúka variabilitu podobne ako malé vany. Samozrejme, za cenu nižšieho komfortu zadných cestujúcich. Zlá nie je ani cena. Yeti 2,0 TDI 4×4 Outdoor Mont Blanc začína na 20 549 eurách. Naša verzia sa dostala aj s príplatkovými bi-xenónovými svetlami a navigáciou na 25 500 eur. Tie ale dnes môžete zaplatiť aj za lepšie vybavenú dvojlitrovú Octaviu Combi, a to bez 4×4.
Technické parametre | |
---|---|
Model | Škoda Yeti 2,0 TDI (81 kW) Outdoor Mont Blanc |
Objem motora (cm3) | 1 968 |
Výkon (kW/ot.) | 81/4 200 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 280/1 750 |
Prevodovka | 6 – manuálna |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 222/1 798/1 691 |
Rázvor náprav (mm) | 2 575 |
Batožin. priestor/nádrž (l) | 416 – 1 760 (bez rezervného kolesa) |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 174 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s) | 12,2 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,8 |
Cena | 20 549 € |
Výhody
- dostatok miesta vpredu aj vzadu
- bohaté vybavenie Mont Blanc
- variabilný interiér
- slušný kufor a istiace prvky
- 6-stupňová prevodovka
- kultivovaný a tichý motor
- prijateľná spotreba
- izolácia podvozka
- schopnosti v teréne
- slušná stabilitana asfalte
- cena akčného modelu
Nevýhody
- nízky komfort na zadných sedadlách
- nízka poloha radiacej páky
- široká stredová konzola
- rezervné koleso za príplatok
Vybavenie: 4×4 Outdoor Mont Blanc
7× airbag, ESC, predné hmlové svetlá s odbočovacou funkciou, 4×4, hill-holder, kontrola klesania, elektronické uzávierky XDS a EDS, kontrola tlaku v pneumatikách, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, centrálne diaľkové uzamykanie, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, vyhrievanie predných sedadiel, zadné sedadlá VarioFlex, dvojzónová klimatizácia, tempomat, malý kožený paket, elektricky ovládané predné aj zadné okná, palubný počítač, grafický displej prístrojového panelu, lakťová opierka, sieťový program v batožinovom priestore, Audio Swing + 4× repro, parkovacie senzory vzadu, vyhrievané dýzy ostrekovačov, strieborné spätné zrkadlá, eloxované strešné lišty, 17-palcové disky kolies…