Test: Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 – cenový kráľ terénu

Inovovaný Duster sa nám dostal do rúk v najdrahšej verzii 1,5 dCi 4x4 a s najvyššou úrovňou vybavenia Exception. Stále sa však zmestí do 16 500 eur, čo je priam neuveriteľné. Takže tomuto autu mnohé radi odpustíte.

06.06.2014 06:00
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Foto:
Duster má odteraz ešte drsnejší vzhľad. Na prednej maske pribudli chrómové „zuby“ a ten istý motív sa opakuje aj na lište zadného veka. Nové sú tiež robustné strešné lišty s nápismi.
debata (5)

Z Dusteru už vyrobil koncern Renault viac ako jeden milión kusov. Stal sa z neho bestseller nielen vo východnej Európe, Rusku či v Južnej Amerike. Toto auto slávi úspech aj na náročných trhoch západnej Európy, napríklad v Nemecku či v takmer domácom Francúzsku. Kombinácia nízkej ceny a solídnej protihodnoty jednoducho urobila svoje.

Dnes tu máme jeho modernizovanú verziu a nie je najmenší dôvod, prečo by nemal ďalej pokračovať vo svojom ťažení. Dizajnéri sa snažili posilniť práve to, čo je na ňom najpríťažlivejšie. Jeho terénny imidž. Nič lepšie v časoch rastúceho predaja kategórií SUV a módnych crossoverov Dacia ani spraviť nemohla. Na druhej strane cítiť, že nechcela riskovať. Dizajn Dusteru si totiž za štyri roky kariéry získal sympatie a meniť niečo zásadné, by nemusel byť krok správnym smerom.

Ešte drsnejší

Balík PackLook 2 je vo verzii Exception v... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Balík PackLook 2 je vo verzii Exception v sérii. Duster sa tak môže pochváliť striebornými chráničmi nárazníkov, rozšírenými prahmi, či striebornými strešnými lištami.

Dusteru tak zostali solídne proporcie kompaktného SUV s mohutne vytiahnutými blatníkmi, robustným pontónom a kabínou s trojicou bočných okien. Svetlá výška 210 mm jasne prezrádza jeho záľubu v prašných cestách. Podobne ako 16-palcové disky obuté pneumatikami s vysokým profilom 215/65 R16. Po facelifte však dostal novú prednú masku s ôsmimi chrómovými „zubmi“, mimoriadne masívne strešné lišty s nápisom Duster, rozšírené prahy a lištu na zadnom veku, na ktorej sa opäť objavuje motív „zubov“.

Nové sú tiež a nárazníky a svetlá. V predných reflektoroch nájdete funkciu denného svietenia v samotnej sekcii. A hoci vďaka tomu vytvárajú dojem, že používajú LED diódy, nenechajte sa pomýliť. Toto lowcostové SUV sa spolieha výlučne na žiarovky. Chvalabohu, facelift Dusteru neublížil, lebo veď aj to sa stáva. A s paketom Look 2, ktorý obsahuje hliníkové disky či strieborné chrániče lakovaných nárazníkov, vyzerá naozaj k svetu. Jedinou chybičkou krásy sú azda len krehko pôsobiace spätné zrkadlá. Nuž čo, Duster si ich musel „požičať“ z Logana.

Robustnej povahe príliš nesvedčia malé spätné... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Robustnej povahe príliš nesvedčia malé spätné zrkadlá. Pre vodiča to tiež nie je žiadna výhoda.

Otázna je aj funkčnosť, síce efektných, ale príliš mohutných strešných lyžín, s ktorými si nemusí rozumieť každý nosič. Je preto lepšie siahnuť po originálnom príslušenstve. Tak či tak zostáva Duster jasným dôkazom, že dobrý dizajn nemusí stáť veľa peňazí. Navonok naozaj nepôsobí ako auto, ktoré by ste sa mali hanbiť vytiahnuť z garáže. A to platí aj o jeho lacnejších verziách, ktoré sa nemôžu chváliť chrómom či širokými podbehmi. Presne o to sa snažila Dacia aj v interiéri. Ten totiž najviac prezrádzal lacný korienok Dusteru. Podarilo sa? Čiastočne áno.

Lepšie plasty, ale stále pod štandardom

Duster ponúka vďaka vyššej stavbe výborný prístup k sedadlám, neporovnateľne lepší ako pri bežných hatchbackoch, len špinavé, doširoka vystupujúce podbehy môžu nechať stopu na vašom oblečení. Priestorové pomery sa nijako nezmenili. Stále tu nájdete veľmi slušnú rezervu na kolená, nad hlavou aj v šírke ramien, čo je výsledkom len mierne sa zužujúcej kabíny. Platí to pre predných aj zadných cestujúcich. Čo sa zmenilo, sú najmä materiály a dizajn palubnej dosky.

Palubná doska je kompletne prepracovaná.... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Palubná doska je kompletne prepracovaná. Používa kvalitnejšie štruktúrované plasty, ale aj tak nedokáže utajiť snahu o redukciu nákladov.

V kabíne cítiť jednoznačný pokrok. Tvrdé plasty majú štruktúrovanejší povrch a na dverách sa objavilo prešívané čalúnenie. Nová je aj celá stredová konzola upravená pre zástavbu 7-palcového displeja navigácie a pridaný odkladací priestor na vrchnej časti. Ovládače okien sa konečne presťahovali zo stredovej konzoly na dvere, čo je drahšie, ale komfortnejšie riešenie. Prístrojový panel má tri chrómom lemované prístroje a je veľmi dobre čitateľný. Kde sa teda šetrilo?

Tak napríklad pach plastov stále pripomína Renault Clio z roku 2000. Rukoväte na dverách navyše vŕzgajú. Volant má veľmi tenký veniec, má len výškové nastavenie a lakťovú opierku nenájdete ani na zozname príplatkov. Skromné je aj čalúnenie stropu. Na dnešné časy je tu tiež veľa ergonomických chybičiek. Napríklad panel ventilácie je umiestnený extrémne nízko a ovládač elektrického nastavenia zrkadiel sa „krčí“ priamo pod ručnou brzdou. Aj sedadlám chýba solídnejšia bočná opora a dlhšie sedáky. Sedadlo spolujazdca nemá vôbec výškové nastavovanie. Vyslovené mäkké čalúnenie dá chrbtici pri dlhších cestách asi zabrať.

Interiér ponúka veľmi slušný priestor. A to aj... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Interiér ponúka veľmi slušný priestor. A to aj vzadu. Nové sedadlá sú ale stále príliš mäkké. V zákrutách veľmi nepodržia.

Koža a navigácia v sérii!

Na druhej strane prekvapuje Duster Exception veľmi solídnou výbavou. Šokuje najmä sériovým multimediálnym systémom Media Nav s navigáciou a dotykovým 7-palcovým displejom. Bohužiaľ, obrazovka je umiestnená opäť veľmi nízko, čo vás núti odpútavať zrak od premávky. Ideálne by bolo, ak by si vymenila miesto s prieduchmi ventilácie, no konštrukcia „palubovky“ to asi neumožňuje. Duster je tiež vďaka bluetooth a USB-portu kompatibilný s vaším telefónom a externými zariadeniami, čo nie je rozhodne bežné ani pri omnoho drahších autách. Kvalita reprodukcie je však dosť nízka.

V rámci inovácie sa do Dusteru dostali aj ďalšie „vychytávky“. Tak napríklad zadné parkovacie senzory alebo tempomat. V úrovni Exception sú dokonca v sérii. Podobne ako manuálna klimatizácia a „kožené“ čalúnenie. Daňou za nízkonákladovú povahu Dusteru je však absencia niektorých dnes už bežných prvkov. Vôbec sa nepočíta so xenónovými alebo diódovými svetlami, automatickou klimatizáciou či automatickou prevodovkou. Nič také v ponuke neexistuje. Bezpečnostný balík obsahuje len štyri airbagy a ESP.

Najväčšou vychytávkou je multimediálny systém... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Najväčšou vychytávkou je multimediálny systém MediaNav. Je v ňom navigácia aj bluetooth. Bohužiaľ, dotyková obrazovka je tragicky nízko. Vo výbave tiež pribudol tempomat a teplomer vonkajšieho prostredia.

Kufor Dusteru sa nemá za čo hanbiť. V základe má 408 litrov, čo zodpovedá najlepším modelom v nižšej strednej triede. Na rozdiel od nich je však pod podlahou sériovo dodávané plnohodnotné rezervné koleso, čo je dnes rarita a okolo neho výlisky, ktoré možno využiť na uloženie 'dalších predmetov. Na ľavej strane ešte zostáva hlboká schránka. Úplne nové je dvojdielne plató vytvorené z podstatne tuhšieho materiálu s priehradkami na drobné predmety. Nakladacia hrana lícuje s dnom kufra, čo je praktické. Veko sa ale otvára výlučne archaickým mechanickým zámkom.

Po sklopení sedadiel vzniká takmer vodorovná úložná plocha. Medzeru medzi dnom a operadlami prekrývajú krátke sklopné dosky. Horšie je to s odkladacími priestormi v interiéri. V centrálnej hornej časti palubnej dosky síce pribudla praktická odkladacia schránka, napríklad na mobil a peňaženku, ale schránky vo dverách sú len veľmi malé a držiaky na nápoje v stredovom tuneli tak nízko, že manipulovať s nápojmi počas jazdy je takmer nebezpečné.

Kufor má 408 litrov a k tomu plnohodnotnú... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Kufor má 408 litrov a k tomu plnohodnotnú rezervu pod podlahou. To je slušné. Nové je aj pevné plató s priehradkami na drobné predmety.

Malý diesel stačí. Vďaka prevodovke

Ponuka motorov pre Duster nie je nijako široká. Najsilnejšou pohonnou jednotkou je novučičký preplňovaný 4-valec 1,2 TCe (90 kW). Lenže ten nie je možné kombinovať s pohonom 4×4. Štvorkolka tak má na výber len atmosférickú benzínovú klasiku 1,6 16v (77 kW) alebo nami testovaný diesel 1,5 dCi vo výkonnejšej verzii (80 kW). Voliť benzínový agregát nemá z dôvodu vysokej spotreby a nízkeho krútiaceho momentu príliš veľkú logiku. Motor 1,5 dCi je preto jasným favoritom.

Jeho 80 kW síce nerobí z Dusteru s prevádzkovou hmotnosťou 1 395 kg žiadneho atléta, ale na lenivosť sa sťažovať nebudete. Vďaka krátkym prevodom 6-stupňovej prevodovky dokáže v mestských rýchlostných limitoch vyčarovať slušnú akceleráciu a na stovku zrýchliť pod 13 sekúnd. Na diaľnici je to horšie. Tam Dusteru jednoznačne dochádza dych a aj pri predbiehaní treba predvídať. Nepomáha ani slušný krútiaci moment 240 Nm. Na bezproblémové udržiavanie diaľničnej stotridsiatky to však stačí. Motor je navyše pružný a netrpí výraznou turbodierou, ktorá by vás priviedla do nepríjemných situácií. Zvyknúť si však musíte na prevodovku. Nielen na pomerne veľké vôle v radení, ale najmä na jej charakter.

Motor 1,5 dCi Dusteru stačí. Je však hlučnejší.... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Motor 1,5 dCi Dusteru stačí. Je však hlučnejší. Vystačiť si musí len sa malým krytom. Zato celkom poteší spotrebou. Otváranie kapoty uľahčuje plynová vzpera.

Šesť stupňov síce budí spočiatku rešpekt, ale celkom tak to nie je. Prevody sú totiž extrémne krátke. Jednotka vlastne nahrádza redukčný prevod v teréne, ale pri bežnom jazdení vám to bude liezť skôr na nervy. Jednoducho, hneď po rozbehu treba radiť okamžite o stupeň vyššie, alebo ešte lepšie, zaradiť pre rozbeh rovno dvojku. Duster s tým nemá absolútne žiadne problémy. Od rýchlosti 55 km/h môžete radiť rovno najvyšší prevodový stupeň. Práve krátka šestka, keď motor točí pri stovke približne 2 250 a pri rýchlosti 130 km/h okolo 3 000 otáčok, prezrádza, že v skutočnosti máte len päť „cestných prevodov“. Celé sprevodovanie je jednoducho posunuté nižšie.

Vyšší hluk v kabíne

V teréne je to samozrejme obrovská výhoda, ale pri dlhých presunoch na diaľnici určite nie. Hoci Dacia popracovala na odhlučnení motora, pri vysokých otáčkach ho jednoducho stále počuť. A vôbec, akustický komfort je slabšou stránkou Dusteru. To napriek tomu, že práve tento aspekt sa stal jedným z cieľov inovácie. Podieľa sa na ňom aj aerodynamický hluk, ktorý nedokážu odizolovať jednoduché tesnenia dverí či bežné sklá, a tiež hluk pneumatík. Postupne sa jednotlivé zdroje začnú prekrývať, takže strácate prehľad, odkiaľ hluk vlastne pochádza. Nejde o žiadny extrém, ale hladina decibelov je predsa len vyššia, než pri drahšej konkurencii. Pri krátkych presunoch to určite neprekáža, ale absolvovať s Dusterom 500 či 1 000 kilometrov môže byť únavné.

Prevodové stupne sú veľmi krátke. Jednotka... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Prevodové stupne sú veľmi krátke. Jednotka totiž supluje redukciu. V podstate tak máte len päť cestných prevodov. Zbytočne vysoké otáčky následne zvyšujú hluk v kabíne a spotrebu.

Prekvapivé je, že napriek vyššej hmotnosti, väčšiemu odporu vzduchu či valivému odporu univerzálnych pneumatík a hlavne krátkym prevodom, si Duster stráži spotrebu na nižšej úrovni, ako sme predpokladali. Ideálne to však nie je. Výrobcom udávaných 5,2 litra je síce čistá fikcia, ale náš priemer 6,8 litra, v ktorom bola mestská prevádzka, „okresky“ aj diaľnica, považujeme za slušný. Mimo mesta dokáže podliezť 6-litrovú hranicu, v meste sa zas priblíži k siedmim litrom. V zime to musí byť určite viac.

Najviac vytiahne z vašej peňaženky na diaľnici. Zbytočne vysoké otáčky si vypýtajú cez sedem litrov paliva. Takže s rýchlosťou to preháňať netreba. Tak či tak sa cíti Duster najlepšie pri rýchlostiach do 110 až 120 km/h. Nespoliehajte sa ani na režim ECO, ktorý aktivujete tlačidlom v spodnej časti stredovej konzoly. Bez štart-stop systému nemá žiadny reálny efekt. Je to len elektronická hračka, ktorá „otupuje“ plynový pedál. Podobne ako nový, no na prístrojovej doske takmer neviditeľný asistent ekonomického radenia. Väčšiu úsporu dosiahnete skôr ignorovaním prvého prevodového stupňa. Je však možné, že si to neskôr odnesie spojka.

V zákrutáh neočarí, v teréne áno

V teréne je Duster ako doma. Je to jednoducho... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 V teréne je Duster ako doma. Je to jednoducho pracant. Pomáha mu slušná svetlá výška (210 mm) aj krátke previsy. Zvláda brodenie do hĺbky 350 mm.
Na podvozku Dusteru sa toho veľa nezmenilo. Počítať preto musíte s väčšími náklonmi. Zákruty jednoducho nemá v láske. Ale zas vás ani neprekvapí neočakávaným správaním. Občas si vie jeho zadná náprava trochu „odskočiť“, no opäť chytí stopu. Aj archaické riadenie s viac ako troma otáčkami volantu pripomína staršie časy. O radosti z jazdy sa teda hovoriť práve nedá. Ale to ani nie je úlohou Dusteru. Výhody sú celkom inde ako na kľukatých cestičkách. Uvedomíte si to hneď po tom, čo zídete z asfaltu. Tlmenie nerovností mu môžu mnohé SUV závidieť. Aj keď prejazd tých malých priečnych mu práve nevonia.

Inak vás vie svojím mäkším poddajným odpružením slušne rozmaznávať. Napomáha tomu aj mäkšie čalúnenie sedadiel. No a v teréne je z neho ryba vo vode. Slušná svetlá výška, veľké nájazdové uhly, krátka jednotka a pohon 4×4 sa len tak ľahko nezľaknú. Systém pohonu oboch náprav sa ovláda otočným ovládačom. V režime 2WD pracuje len predná náprava, čo je ideálne pre bežnú prevádzku na asfalte. Prepnutím do módu Auto ožijú aj zadné kolesá. Starší systém elektromagnetickej spojky však reaguje až na preklz tých predných. Záber tak nie je plynulý, ako napríklad pri drahšej Škode Yeti.

Systém 4x4 sa ovláda otočným spínačom... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Systém 4x4 sa ovláda otočným spínačom umiestneným v dosť nešikovnej polohe. V režime Lock prenáša Duster hnaciu silu na obe nápravy v pomere 50 : 50. Vtedy si trúfne aj na ťažší terén.

Duster tiež nemôže počítať s vyspelou trakčnou kontrolou, no každopádne ponúka neporovnateľne väčšie terénne schopnosti ako celý rad crossoverov. Jednoducho, je to drsný pracant. A v režime Lock, keď sa hnací moment delí medzi nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50, zvládne aj ťažšie podmienky. Obmedzený je ale do rýchlosti 80 km/h, keďže spôsobuje parazitné sily v rozvode, ktoré cítiť najmä pri prudkom vytočení kolies. K tomu musíme pripočítať aj schopnosť brodenia do hĺbky 350 mm. Nie je to žiadny rekord, ale pre bežného spotrebiteľa úplne postačujúce.

Cena mení pohľad

Duster zostáva v triede SUV stále solitérom. Dôvodom je jeho cena. Nikto iný vám za tieto peniaze neponúkne viac. Najlacnejšia štvorkolka štartuje od 12 790 eur. Náš diesel vo výbave Exception sa síce vyšplhal na 16 490 eur, ale vzhľadom na vybavenie nemá priameho konkurenta. Samozrejme, jeho jazdné vlastnosti, komfort a spracovanie celkom nezodpovedajú moderným SUV, každopádne však nenáročným zákazníkom prinesie neoceniteľnú službu.

Technické parametre
Model Dacia Duster 1,5 dCi 4×4 Exception
Objem motora (cm3) 1 461
Výkon (kW/ot.) 80/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 240/1 750
Prevodovka 6 – manuálna
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 315/1 821/1 634
Rázvor náprav (mm) 2 674
Batožin. priestor/nádrž (l) 408 – 1 570/50
Maximálna rýchlosť (km/h) 168
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s) 12,9
Spotreba na 100 km (l) 5,2
Cena 16 490 €

Výhody

  • sympatický dizajn
  • slušné priestorové pomery
  • solídny batožinový priestor
  • prekvapivo bohaté vybavenie
  • systém MediaNav
  • komfort odpruženia
  • jazdné vlastnosti v teréne
  • sériové rezervné koleso
  • bezkonkurenčná cena

Nevýhody

  • nízka poloha dotykovej obrazovky
  • ovládanie zrkadiel pod ručnou brzdou
  • nižšia kvalita plastov
  • vyššia hlučnosť motora
  • aerodynamický hluk
  • malé spätné zrkadlá
  • tenký volant a prevod riadenia
  • príliš krátke sprevodovanie
  • náklony v zákrutách
  • mierne vyššia spotreba
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4
+40Dacia Duster 1,5 dCi 4x4

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Dacia Duster #1.5 dCi
Články podľa značiek