Test: Lancia Delta 1.6 JTD Oro

Len nedávno prišla prestížna divízia koncernu Fiat o svoju vlajkovú loď Thesis. Lanciu tak dnes ťahá Fiat z bahna, ako sa dá. Napríklad malým Ypsilonom či mikrovanom Musa, modelmi vyšľachtenými na platformách malých fiatov. Podobný recept na úspech skúša aj nová Delta. Hoci si na pomoc vzala meno svojej predchodkyne z osemdesiatych rokov, veľa spoločného s ňou naozaj nemá. Delta je skôr príbuzným nového Fiatu Bravo.

26.05.2009 11:11
Lancia Delta Foto:
Lancia Delta
debata

Nebuďme však zlí. Nejde o obyčajný „rebranding“ s prelepenou prednou maskou. Delta dostala do vienka, tak ako káže tradícia, imidž prepychového modelu nižšej strednej triedy, ktorému sa žiaden fiat rovnať nemôže. A tak si trúfa rovno na prémiových súperov. Napríklad BMW 1, Audi A3 Sportback či vzdialene na Volvo C30. Hovorí o tom aj pohľad do cenníka. My sme si ju vyskúšali vo verzii 1.6 JTD vo vyššom stupni vybavenia Oro.

Lancia Delta Foto: Václav Lipavský
Lancia Delta Lancia Delta

Dizajn Delty je doslova umením.

Exteriér

Krása je subjektívna kategória, no v prípade Delty nebude veľa hlasov proti titulu miss nižšej strednej triedy. Delta je skutočná modelka, dizajnérsky skvost. Pôsobí, akoby ju kreslili skôr štetcom na plátno ako krivkami AutoCadu na chladnej ploche monitora. Nádhernou prednou maskou, stúpajúcou líniou okien, hrou s krivkami v oblasti zadného stĺpika či prelínaním farieb laku a skla, necháva za sebou s odstupom všetkých konkurentov. A na ulici to cítiť. Delta magnetizuje svoje okolie. Ak vám ide o imidž, len ťažko by ste našli čosi viac „sexi“ a „cool“. Svoju autonómiu voči Bravu dáva najavo aj rozmermi. Na rázvore pribudlo celých desať centimetrov na zadnými kolesami ešte raz toľko. Celkovou dĺžkou 4520 mm tak tento luxusný hatchback atakuje aj viaceré sedany strednej triedy. Pre zaujímavosť – Delta je len o 25 mm kratšia ako BMW radu 3.

V porovnaní s Bravom je Delta o poriadny kus... Foto: Václav Lipavský
Lancia Delta V porovnaní s Bravom je Delta o poriadny kus dlhšia.

Interiér

V interiéri na vás dýchne prémiová atmosféra. A to aj napriek tomu, že palubná doska nezaprie svoj pôvod vo Fiate Bravo. Nie je tu však nič, čoho by nedotkla ruka dizajnérov. Tí kultivovali, zušľachťovali a zveľaďovali každučký detail, takže na „fiaťácke“ pomery rýchlo zabudnete. Výsledok stojí za to. Modrú krv umocňuje Delta špičkovými materiálmi. Prešívanú kožu nájdete ešte aj vo výplniach dverí. Plasty maskuje mäkkými matnými povrchmi či hliníkovými dekoráciami. Sedadlá sú potiahnuté luxusnou alcantarou. Rozsah nastavenia volantu a sedadiel bude vyhovovať každému vodičovi, len radiaca páka by mohla byť posunutá o pár centimetrov viac dozadu. Na päťku sa treba totiž trošku natiahnuť. Výhľad vzad radšej nekomentujme. Mohutné stĺpiky robia pri cúvaní problém. Prekvapí vás aj prístrojový panel s rýchlomerom umiestneným na ľavej strane, ktorý sa naozaj zle odčíta. S čímsi podobným sa stretnete len pri britských autách, upravených na ľavostranné riadenie. Tam sa to dá pochopiť, ale v Lancii?

Interiér odvodený z Brava je vyšperkovaný do... Foto: Václav Lipavský
Lancia Delta Interiér odvodený z Brava je vyšperkovaný do detailov.

Na priestor si však v Delte sťažovať určite nebudete. Gigantický rázvor 2700 mm robí zázraky. Zvlášť vzadu ponúka Delta na nohy nadštandardný priestor. Porovnať sa to dá vari len s rovnako atypickým Oplom Signum. Sedadlá majú komfortné čalúnenie a efektný dizajn. To, čo však dobre vyzerá, ešte nemusí byť bez chyby. Tie predné vás v zákrute naozaj nepodržia a napriek tomu, že majú dlhé sedáky, ich tvar príliš nepodopiera stehná. Vzadu je to podobné. Aj tu dĺžka sedáka doslova fascinuje. Je takmer zhodná  s výškou operadla. No nízke umiestnenie priveľa podpory nohám nedáva. A je tu ešte jedna chybička krásy. – klesajúca strecha, ktorá môže robiť problém vyšším postavám. Sčasti sa to však dá  oklamať nastaviteľným sklonom zadných operadiel.

Vybavenie variabilita

Pod zadným vekom je v základe 380 litrov pre batožiny. Žiadna sláva na auto s dĺžkou 4,5 metra. Navyše nakladacia hrana je naozaj extrémne vysoko a ložný priestor prekvapujúco úzky. Konštruktéri sa však pohrali s variabilitou. Posuvné zadné sedadlá v rozsahu 16 cm celkové skóre výrazne zlepšujú. Potom dáte do Delty 465 litrov batožín a pritom sa dá vzadu stále slušne sedieť. Ten, kto však vymyslel mechanizmus sklápania páčkami v dolnej časti delených zadných operadiel, by mal dostať „padáka“. Niečo také nepraktické sa len tak nevidí. Ovládanie komplikuje aj aretácia a silné pružiny. S manikúrou do toho určite nechoďte.

Zadné delené sedadlo je pozdĺžne posuvné. Foto: Václav Lipavský
Lancia Delta Zadné delené sedadlo je pozdĺžne posuvné.

Vzhľadom na cenu verzie 1.6 JTD Oro, 24 900 €, nemá zmysel plesať nad tým, že tu nájdete klimatizáciu či stabilizačný systém VSC. Skôr sa ponúka otázka, prečo tu v sérii nie je dvojzónová klimatizácia, prečo je za príplatok kožený volant a radiaca páka, prečo je kožené čalúnenie a xenónové svetlá za príplatok aj v najvyššej verzii Platinum. A nielen to. Priplatiť si musíte aj za také samozrejmosti ako cúvacie či dažďové senzory a tempomat. Je to škoda. Práve vybavenie by totiž mohlo byť jedným zo silných argumentov. Cenu na to totiž Delta určite má.

Po sklopení operadla vznikne obrovský schod. Foto: Václav Lipavský
Lancia Delta Po sklopení operadla vznikne obrovský schod.

Motor a prevodovka

Dieselový štvorvalec 1.6 JTD má super papierové čísla. Z objemu 1,6 litra dáva vynikajúcich 88 kW (120 k) a 300 Nm krútiaceho momentu. Do 1500 otáčok je však „mŕtvy“ a tak ako väčšina „vyšpičovaných“ maloobjemových dieslov potrebuje čas, kým pochopí, že máte pedál na podlahe. V tomto mu nepomáha ani príliš dlhá „dvojka“ šesťstupňovej prevodovky.

Originálne je stvárnený aj predný nárazník. Foto: Václav Lipavský
Lancia Delta Originálne je stvárnený aj predný nárazník.

Keď však motor chytí druhý dych, v strednom pásme predvedie silný záťah. Neúnavne ťahá do červeného pola piatich tisícok, takže už na dvojke môžete dosiahnuť 80 km/h. Motor je pritom tichý a kultivovaný. Dlhé prevody sa podpisujú na výnimočnej hospodárnosti. S Deltou môžete jazdiť razantnejším spôsobom priemerne za 6,5 litra nafty a pri ekonomickom štýle aj za menej ako šesť.  Z prevodovky máte však zmiešané pocity. Cítiť je „fiaťácke“ korene. Radiace dráhy sú dlhé a nepresne definované.

Motor je príkladne tichý a úsporný. Foto: Václav Lipavský
Lancia Delta Motor je príkladne tichý a úsporný.

Jazdné vlastnosti

Luxusne pôsobiaca Delta sľubuje komfortný podvozok. A nie sme ďaleko od pravdy. Pruženie je citeľne mäkšie ako pri nemeckej konkurencii a do kabíny preniká len zlomok rázov. Napriek tomu vedia Deltu „rozhodiť“ malé nerovnosti, na ktorých sa správa trochu nervózne. Takže očakávanú nirvánu luxusu tu určite nezažijete. Dá si však povedať v zákrutách. Dlhý rázvor ju drží na ceste s vysokým sebavedomím. Riadenie je veľmi príjemné. Na volant sa prenášajú negatívne sily pri jazde v asfaltových koľajach alebo pri prudkej akcelerácii oveľa menej ako pri Brave. Pri parkovaní môžete využiť režim City so zvýšeným účinkom posilňovania. Dámy z neho budú určite nadšené. Brzdy s ostrým záberom vám ponúknu pocit bezpečia.

Rozhodnúť sa pre Deltu bude tvrdým orieškom. Na jednej strane ponúka nekonečne príťažlivý šarm, no na druhej len priemer v jazdných vlastnostiach a komforte. Tu ju ľahko prevalcujú nielen BMW či Audi ale dnes už aj podstatne lacnejší nový Golf. Škoda preto, že Delta nepriťahuje atraktívnejšou cenou a bohatším vybavením. Ak si ju vyšperkujete podľa vlastných predstáv, môžete ľahko prekročiť hranicu 30 000 eur.

Výhody:

  • štýlový dizajn
    • priestranný interiér
    • kvalitné materiály
    • variabilita
    • úsporný a výkonný motor
    • akustický komfort

Nevýhody:

  • záber pri nízkych otáčkach
    • necitlivá spojka
    • priemerné vybavenie
    • dlhé dráhy radenia
    • zlý výhľad pri cúvaní
    • nepraktické ovládanie zadných sedadiel
    • cena

Technické údaje:

Model: Lancia Delta 1.6 JTD Oro
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1598 
Výkon (kW/ot.): 88/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1500
Prevodovka: 6 – manuálna
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4520/1797/1499
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 380/57 
Maximálna rýchlosť (km/h): 194
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,7
Priemerná spotreba na 100 km (l): 4,9
Cena: 24 400 €

Sériové vybavenie verzie Oro (vybrané prvky):

7× airbag, stabilizačný systém VDC, aktívne opierky, hillholder, odbočovacie svetlá, výšková regulácia sedadla vodiča, dvojosové nastavovanie volantu, palubný počítač, posuvné zadné sedadlá, kožený volant a radiaca páka, el. ovládané okná a vonkajšie spätné zrkadlá, manuálna klimatizácia, audio s CD.

debata chyba
Články podľa značiek