Test: Kia Soul 1.6 CRDi TX

Túto extravagantnú novinku od Kie sme si už pred nedávnom mali možnosť vyskúšať v základnej výbave a s benzínovou 1,6-tkou pod kapotou. Tentokrát sa nám však dostala do rúk s najvyššou výbavou TX a výborným vznetovým motorom, ktorý jej podľa nás pristane viac.

24.05.2009 12:41
Kia Soul Foto:
Kia Soul svojím nápaditým dizajnom oslovila množstvo ľudí.
debata

To, prečo Soul vyzerá, ako vyzerá, sme sa vám pokúsili vysvetliť v minulom teste. Kia chcela do svojho portfólia modelov zaradiť niečo výnimočné, niečo moderné, niečo, čím by skrátka oslovila novú cieľovú skupinu zákazníkov. Najprv sme si mysleli, že si Soulom odláka vlastných zákazníkov cee`du, keďže obidve autá ponúkajú za podobnú cenu približne rovnaký vnútorný priestor, akurát v inom „balení“. Opak je ale pravdou. Aj keď tým konzervatívnejším sa možno avantgardný dizajn Soulu nepáči, nájdu sa aj takí, ktorým presne takýto štýl vyhovuje. Počas týždňa stráveného so Soulom sa totiž pri nás zastavili na kus reči štyria cudzí ľudia, čo je na naše pomery dosť vysoké číslo.

Dvojfarebná prístrojová doska oživuje interiér. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Kia Soul Dvojfarebná prístrojová doska oživuje interiér.

Hravý interiér

Interiér Soulu je celkom príjemným miestom pre život. Veľmi milo nás prekvapilo farebné prevedenie prístrojovej dosky, ktoré bolo v prípade nami testovaného auta zladené s farbou karosérie. Rovnaké farby nájdete aj na výplniach dverí. Vzor na príplatkových nálepkách sa dokonca zhodoval so vzorom na poťahoch sedadiel, ktorých základné farby tiež ladili so zvyškom auta. Esteticky je na tom teda Soul veľmi dobre a nesklamú vás ani použité materiály, či ich spracovanie. Výhrady by sme mali iba k odkladacej schránke na stredovej konzole, ktorá sa otvára trochu divným spôsobom.

Osobitnou kapitolou sú svetielkujúce reproduktory. Prečo ich tam Kia namontovala zostáva pre nás záhadou. Možno sa to páči dnešným tínedžerom, ale nám to vzdialene pripomínalo vietnamské magnetofóny z „blšáku“. Zo začiatku sme sa pokúšali pochopiť to a vychutnávali sme si celkom dobrý audio systém aj so zapnutým podsvietením reproduktorov. Pri jazde v noci nás to ale začalo rozptyľovať a tak sme privítali možnosť, že okrem rôznych režimov fungovania sa to dá aj vypnúť.

Priestoru na nohy je dosť, nechýbajú sieťky na... Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Kia Soul Priestoru na nohy je dosť, nechýbajú sieťky na zadných stranách predných sedadiel.

Priestoru je v Soule naozaj dosť. Vďaka vyššej konštrukcii majú pasažieri na predných sedadlách lepší výhľad. Keďže tí vzadu nepociťujú nedostatok priestoru v žiadnom smere, môžu si nerušene vychutnávať príjemne mäkkú zadnú lavicu. Diskutabilný je už iba batožinový priestor. Zástupcovia automobilky sa oháňajú argumentom, že litrážou je úplne zhodný so cee`dom. Áno, je to pravda. Lenže batožinový priestor Soulu má dvojité dno a tento údaj ráta aj s priestorom pod tým prvým dnom. Je to praktické, pretože sa tam zmestí dosť veľa menších predmetov, ale rozmernejšiu batožinu môžete nakladať až od toho prvého dna a od neho po plató je to iba 222 litrov.

K Soulu sa podľa nás hodí vznetový agregát viac. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Kia Soul K Soulu sa podľa nás hodí vznetový agregát viac.

1,6 CRDi VGT

Vydarená vznetová pohonná jednotka sa podľa nás hodí k Soulu viac. Oproti benzínovému agregátu má o vyše 100 Nm krútiaceho momentu viac a na jazde je to cítiť. Aj keď pri šprinte na stovku je benzín o tri desatinky rýchlejší ako diesel, v bežnej premávke je vznetový agregát pružnejší a pôsobí dynamickejšie. Príjemne nás prekvapila aj kultúra chodu a odhlučnenie motora v interiéri. Napriek tomu, že dieselový klepot vo vnútri takmer ani nepočujete, konštruktérom sa nepodarilo až tak dobre zvládnuť typické hlboké dunenie vznetových agregátov. Päťstupňová prevodovka si s motorom celkom dobre rozumie a nepociťovali sme ani potrebu šiesteho prevodového stupňa. Motor točí pri diaľničnej 130-tke totiž iba niečo vyše 2500 ot./min.
Porozprávali by sme vám aj o spotrebe paliva tohto motora, no Kia akosi zabudla namontovať do Soulu palubný počítač. K dispozícii bohužiaľ nie je ani za príplatok. Podobne ako napríklad obyčajný tempomat. Na druhej strane nás Soul šokoval možnosťou priplatiť si za cúvaciu kameru, ktorá vám premieta obraz do vnútorného spätného zrkadla.

Karoséria Kie Soul je netradične hranatá. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Kia Soul Karoséria Kie Soul je netradične hranatá.

Jazda

So Soulom sa nám jazdilo veľmi príjemne. Auto na nás na ceste pôsobilo uvoľnene a rovnaký pocit sa počas jazdy prenášal aj na nás. Presné riadenie malo odpor primeraný určeniu auta a kulisa radiacej páky mala tiež uspokojivo presný chod. Občas sa ale spiatočke nechcelo „skočiť“ tam na prvý pokus. Kia Soul nemá športové ambície. Určite nie s takto vysokou karosériou a sedadlami s nevýrazným bočným vedením. Podvozok je mäkký a karoséria sa v zákrutách nakláňa o niečo výraznejšie, ako sme zvyknutí, no napriek všetkému si Soul, hoci aj za kvílenia pneumatík, s odhodlaním drží svoju stopu. Svoje danosti využije hlavne v meste, kde vďaka komfortnejšiemu pruženiu až tak neobťažuje posádku pri prejazde typickými mestskými výmoľmi a dierami. Soul nie je ani autom do terénu. Jeho vyššiu svetlú výšku využijete tak akurát na poľnej ceste ale opäť najmä v meste pri parkovaní na obrubníkoch. 

Vysoko umiestnené svetlá majú zaujímavú grafiku. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Kia Soul Vysoko umiestnené svetlá majú zaujímavú grafiku.

Resumé

Teraz na chvíľku zabudnite na všetky technické údaje a na všetko, o čom ste sa dočítali vyššie. Či sa vám to páči, alebo nie, Kia Soul bude predajný trhák. Ľudia to auto proste majú radi. My nevieme prečo. Možno práve preto, že je iné, že svojim dizajnom „vybočuje z radu“. Možno kvôli maličkým detailom praktického charakteru, ako napríklad jednoduchšie nastupovanie do vyššej karosérie, ľahší prejazd obrubníkmi a podobne. Spomínaných štyroch ľudí sme sa snažili prehovoriť na cee`da, no nepodarilo sa. Darmo sme argumentovali lepšími jazdným vlastnosťami v zákrutách, nižšou spotrebou vďaka aerodynamickejšej karosérii a takmer rovnakými priestorovými pomermi v interiéri. Tí ľudia nás ani nepočúvali, iba obdivovali avantgardné krivky Soulu. Na tom Soule teda predsa len niečo bude…

Základná cena modelu: Kia Soul 1,6 CRDi VGT TX: 16 240 € (489 247 Sk)

Sériové vybavenie verzie TX (vybrané prvky):
ABS + ESP, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy predných sedadiel, hlavové airbagy vpredu aj vzadu, imobilizér, dojazdové rezervné koleso, tónované sklá, slnečná clona na čelnom skle, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, centrálne zamykanie, elektrické ovládanie predných a zadných okien, rádio s CD/mp3 prehrávačom, AUX a USB vstup + iPod kábel, 18-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, predné hmlovky, elektricky ovládané, vyhrievané a sklápateľné spätné zrkadlá, stmavené sklá od B-stĺpika dozadu, zadný parkovací senzor, vyhrievané predné sedadlá, manuálna klimatizácia, audio systém so subwooferom, centrálnym reproduktorom a farebným podsvietením reproduktorov, kožený volant a radiaca páka, dvojité dno batožinového priestoru

Technické údaje:
radový štvorvalcový turbodúchadlom preplňovaný vznetový motor, vodou chladený, ventilový rozvod SOHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1582 cm3, maximálny výkon 94 kW (128 k) pri 4000 ot./min, maximálny krútiaci moment 260 Nm od 1900 do 2750 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 5,2 l/100 km
Prevodovka: päťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednolamelová spojka s prítlačnou pružinou a hydraulickým ovládaním

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie na spodných priečnych ramenách a vzperách McPherson, vzadu vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu
Brzdy: vpredu aj vzadu kotúčové, vpredu chladené s priemerom 280 mm, vzadu plné s priemerom 262 mm, protiblokovací systém ABS s rozdeľovačom brzdnej sily, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: päťdverový päťmiestny van, DxŠxV: 4105×1785×1610 mm, rázvor osí kolies 2550 mm, pohotovostná hmotnosť 1270 kg, objem batožinového priestoru 340/671 l

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 11,3 s
Maximálna rýchlosť: 182 km/h

debata chyba
Články podľa značiek