Test: Citroën C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive

20.05.2009 11:34
Citroen C3 Picasso
Citroen C3 Picasso Autor:

Toto auto si vyslúžilo na Slovensku veľkú mediálnu pozornosť. Samozrejme, najmä preto, že schádza z výrobných liniek koncernu PSA v Trnave. Zaslúži si ju však aj z mnohých iných dôvodov. Najmenšie MPV od Citroënu tak trochu mení pohľad na moderné kompaktné rodinné auto.

Dĺžka čosi nad štyri metre robí z C3 Picasso zdatného mestského suveréna, no je jasné, že brániť sa nebude ani rodinnej dovolenke s tromi deťmi na palube a batožinou naloženou až po „strechu“. Prínos bonusov MPV v tomto formáte a cene je oveľa citeľnejší ako pri väčších a nepomerne drahších vanoch. My sme si vyskúšali benzínovú verziu poháňanú štvorvalcom 1.6 VTi.

C3 Picasso si požičalo pár neprehliadnuteľných...
C3 Picasso si požičalo pár neprehliadnuteľných prvkov SUV. Autor: Václav Lipavský

Exteriér

C3 Picasso nie je samozrejme prvý minivan, no rozhodne je iný. Chýba mu klasická silueta jednopriestorovej karosérie, známa z Oplu Meriva či Renaultu Grand Modus. Dizjanéri skrížili vysokú stavbu karosérie, panoramatické čelné okno a obrovské presklenie, typické pre MPV s jednoduchými proporciami, jasne definovaným robustným motorovým priestorom, výraznými nárazníkmi a blatníkmi charakteristickými pre viacúčelové „esúvéčka“. Pritom C3 Picassu nechýba ani módna dávka hravosti. Podpisujú sa na nej zaoblenia všetkých hrán a kreatívne tvarované svetlá. Možno si budete na tento genetický mix trochu zvykať, no niet pochýb, že už dávno sme na platforme dlhej 408 cm nevideli nič originálnejšie.

Picasso prináša do svojej triedy poriadny rozruch.
Picasso prináša do svojej triedy poriadny rozruch. Autor: Václav Lipavský

Interiér

Vysoko situovaná strecha a široké dvere aj v hornej časti robia z nastupovania a vystupovania úplnú hračku. Vnútri sa vám odkryje kráľovstvo priestoru a svetla. Panoramatické čelné okno pôsobí priam futuristicky. Široké B-stĺpiky sú k vodičovi natočené užšou stranou, takže neprekážajú vo výhľade. Problémom nie sú ani dva úzke, z vonkajšej strany „neviditeľné“, pomocné stĺpiky vytvárajúce po stranách trojuholníkové okienka. Stierač ich však už nemá v pracovnej náplni, a tak môžu pri zlom počasí trochu zhoršiť výhľad. Sklom zasahujúcim vysoko do strechy, takmer v štýle C4 Picasso, sa podarilo odstrániť typický hendikep obmedzeného výhľadu smerom nahor, ktorý potrebujete pri sledovaní semaforov ak stojíte na križovatke ako prví. Pri cúvaní to už také ružové nie je. Mohutné zadné stĺpiky predsa len kradnú čo-to zo zorného uhla, no na pomoc prichádzajú vzorovo veľké spätné zrkadlá.

Priestor je naozaj excelentný. Nielen vďaka obrovskej rezerve nad hlavou, ale aj v šírke ramien. Postarali sa o to ploché boky karosérie. Pravé koleno vodiča však musí aj tu bojovať s chronickým problémom mnohých áut, stredovou konzolou. Predné sedadlá sú francúzsky mäkké, no v zákrutách vás príliš nepodržia. Napriek vertikálnej architektúre sa však za volantom necítite ako v autobuse. Sklon stĺpika riadenia s dvojitou reguláciou a veľký rozsah nastavenia sedadla, ako aj vysoko situovaná radiaca páka vytvárajú ergonómiu veľmi podobnú klasickým hatchbackom nižšej triedy.

Na dizajn palubnej dosky si musíte chvíľu zvykať.
Na dizajn palubnej dosky si musíte chvíľu zvykať. Autor: Václav Lipavský

Citroeën sa našťastie vyhol použitiu troch samostatných úzkych zadných sedadiel a použil klasické delenie 2:3. Tie sú síce umiestnene nepomerne vyššie ako predné, no aj tak si v pohode poradia s dospelými cestujúcimi, a navyše ponúkajú dostatočne dlhý sedák a dokonca polohovateľné operadlo. Maximalizovaný rázvor sa zas postaral o veľmi slušný priestor na nohy a kolená. Vzadu ťažko uveriť, že sedíte v aute, ktoré je napríklad od takej fabie dlhšie len o deväť centimetrov.

Zadné sedadlo je delené a pozdĺžne posuvné.
Zadné sedadlo je delené a pozdĺžne posuvné. Autor: Václav Lipavský

Pri návrhu palubnej dosky sa dizajnéri tak trošku odtrhli z reťaze. Z výsledku máte však zmiešané pocity. Zaujímavou povrchovou úpravou obrovskej palubovky pod predsadeným panoramatickým oknom sa síce C3 Picasso snaží demaskovať lacnejší charakter plastov, no objem, v akom sú tu nasadené, je neprehliadnuteľný. Veľké plochy oživujú aspoň originálne prieduchy ventilácie s hliníkovým lemom, inšpirované niektorými štúdiami Citroënu. Pomôcť by mohol aj volant, no ten sa prezentuje v trochu nudnej podobe.

Interiér exceluje priestorom aj variabilitou.
Interiér exceluje priestorom aj variabilitou. Autor: Václav Lipavský

Ani v tomto prípade nechýba centrálny prístrojový panel, tvorený tentoraz samostaným oválom. Najdôležitejšie údaje sa zobrazujú vo veľmi modernej podobe na priesvitnom displeji v takzvanom „oku“ na jeho ľavej strane, v najlepšej možnej pozícii z hľadiska zorného poľa vodiča. Brilantná grafika si však nesmierne „prekáža“ s oranžovým stredovým displejom audia a palubného počítača, ktorého dizajn pochádza ešte s prvej generácie Xsary. To je možné ešte stále akceptovať, no pozícia signalizácie smerových svetiel spolu výstražnými „kontrolkami“ na strane spolujazdca je už priveľa aj na liberála.

Odkladacích miest je tu viac než dostatok. 
Odkladacích miest je tu viac než dostatok.  Autor: Václav Lipavský

Vybavenie variabilita

Excelentné priestorové pomery umocňuje bezkonkurenčná variabilita. Skvelých 385 litrov batožinového priestoru nie je rozhodne všetko, čo Picasso ponúka. Kufor má dvojité dno s jednoducho prestaviteľnou podlahou a posuvné delené zadné sedadlá v rozsahu 15 centimetrov. Pri ich sklápaní sa posunie nižšie aj sedák, takže Picasso má k dispozícii úplne vodorovnú úložnú plochu. Tá je dovedená do dokonalosti, keďže na zadných stranách operadiel sú magnetom pripevnené sklopné „dosky“, ktorými môžete prekryť aj medzery medzi sedadlami a podlahou kufra, ak sú sedadlá posunuté úplne vpred.

Okrem toho je interiér bohatý na odkladacie schránky a priestory, ktorých výpočet by bol naozaj únavný. Spomeňme aspoň jednoduchý, no ojedinelý detail – praktickú zásuvku na parkovaciu kartu. Možno by si však Picasso zaslúžilo aj letecké stolíky pre zadných cestujúcich nielen na zozname príplatkového príslušenstva.

To je inak vzhľadom na cenu pomerne bohaté. Verzia Exclusive má nielen šesť airbagov, ale aj automatickú dvojzónovú klimatizáciu, dažďový a svetelný senzor, tempomat, prekvapujúco kvalitnú audiosústavu, parkovacie senzory a iné komfortné prvky.

Motor a prevodovka

Silnejší benzínový motor 1.6 VTi (88 kW), ktorý je v súčasnosti najvýkonnejšou motorizáciou Picassa, je skvelou voľbou. Vidno, že v ňom má prsty BMW. Je enormne tichý, mimoriadne pružný, rád sa vytáča a neobťažuje vibráciami. Ani v meste s ním nemusíte prekročiť spotrebu deväť litrov paliva, čo je menej ako udáva výrobca. Priemerne sa dá jazdiť aj za menej ako 7,5 litra.

Úžitkovými vlastnosťami je to čistokrvný minivan.
Úžitkovými vlastnosťami je to čistokrvný minivan. Autor: Citroen

Dynamika z 0 na 100 km/h za menej ako 11 sekúnd úplne postačuje zameraniu tohto modelu. Škoda len, že aj prevodovka nevychádza zo spolupráce s Mníchovom. Ako sme pri produktoch PSA zvyknutí, radiace dráhy sú relatívne dlhé a chod páky tak trochu „gumený“. Šesťstupňová prevodovka by asi Picasso predražila, ale s kvalitou motoru by iste ladila.

Jazdné vlastnosti

Podvozkom vás C3 Picasso doslova rozmaznáva. V tejto triede asi nič mäkšie a tichšie nenájdete. Zvláda dokonca aj malé priečne nerovnosti, ktoré boli Achillovou pätou väčšiny Citroënov, a na ceste sa vznáša takmer s plavnosťou vlastnou novej C5. Vyššie ťažisko má za následok náklony karosérie a vysoké boky aj citlivosť na bočný vietor. No na druhej strane, nijaký nevypočítateľný extrém sa nedeje. V zákrutách vás Picasso stabilitou skôr prekvapí. Aj ovládanie je veľmi komfortné. Brzdy nastupujú s razantným účinkom a parkovacie manévre sú vďaka výkonnému posilňovaču úplnou hračkou aj pre dámy.

Zlá nie je ani cena. Toto univerzálne auto s výkonným motorom, neprehliadnuteľným vzhľadom a veľmi slušnou výbavou si môžete dopriať so slabším motorom 1,4 VTi s klimatizáciou hlboko pod 12 000 €.

Výhody:

+nápaditý dizajn
+ excelentný priestor a variabilita
+ pružný a tichý motor
+ slušné vybavenie
+ komfortné pruženie
+ cena

Nevýhody:

  • konzola obmedzujúca koleno vodiča
    • nesúrodé displeje prístrojového panelu
    • výhľad vzadu
    • citlivosť na bočný vietor
    • objem plastov

Technické údaje:

Model: Citroën C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive 
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC 
Objem motora (cm3): 1598 
Výkon (kW/ot.): 88/5660
Krútiaci moment (Nm/ot.): 160/4250
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4080/1730/1625
Rázvor náprav (mm): 2540
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 385 – 1560/50 
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,9
Priemerná spotreba na 100 km (l): 6,9
Cena: 15 100 € 

Sériové vybavenie Verzie Exclusive (vybrané prvky):

6× airbag, ABS, predné hmlové svetlá, posilňovač riadenia, diaľkové centrálne uzamykanie, výšková regulácia sedadla vodiča, výšková a hĺbková regulácia volantu, tempomat, palubný počítač, automatická dvojzónová klimatizácia, dažďový a svetelný senzor, audio s CD, el. ovládané predné okná a vyhrievané spätné zrkadlá, posuvné delené zadné sedadlá, dvojitá podlaha batožinového priestoru, parkovací asistent.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR