V Mníchove sa nikdy netajili, že domovom ich veľkého „esúvéčka“ je najmä asfalt a že jeho štvorkolka nemá ambície zdolávať ťažké terény. Napokon, vidno to už na civilnom dizajne X5 a svetlej výške, ktorá nemá zas až tak ďaleko od bežných mníchovských modelov. A zdá sa, že tento recept funguje. V BMW majú na konte už takmer 1,5 milióna vyrobených kusov. Nemení na tom nič ani nová tretia generácia. No zato prináša veľké nóvum. Boj s emisiami si totiž vyžiadal novú základnú motorizáciu – 4-valcový diesel. A to na prvý pohľad nevyvoláva veľkú dôveru. Lenže BMW vždy dobre vie, čo robí.
Evolúcia vo veľkom štýle
Tretia generácia X5 neznamená z hľadiska dizajnu žiadnu zásadnú revolúciu. A evolučné zmeny nastali aj v rozmeroch. Mníchovské SAV si zachováva pôvodný rázvor náprav 2 933 mm a karoséria je len 29 mm dlhšia a päť milimetrov širšia. Zato z výšky ubudlo 14 milimetrov. Na fotografiách to možno necítiť, ale v skutočnosti pôsobí nová generácia užšia a dlhšia. Možno aj vďaka predĺženiu prednej kapoty. Snaha o zníženie aerodynamického odporu viedla k celkovo úhľadnejším a civilnejším tvarom. Agresívnejší zjav sa preto snaží X5 dohnať obrovskými prednými ľadvinkami a naozaj mohutnými sacími otvormi v nárazníku. Veľké predné svetlomety, ktoré sú už v sérii vybavené bi-xenónovou technológiou, sa podľa najnovšej mníchovskej módy týkajú priamo ľadviniek. Vzadu sú tradičné svetlá DLR.

Minimálne zmeny formátu znamenajú aj zachovanie pôvodných proporcií interiéru. Zníženie strechy o 14 mm nemalo žiaden vplyv na obmedzenie priestoru. BMW X5 preto ponúka naďalej veľkorysé pomery pre piatich cestujúcich. Trpieť nebudú ani tí vzadu, keďže ploché boky karosérie vytvárajú dostatočnú rezervu v šírke pliec. Pomáha aj plochý podlahový tunel, ktorý nezavadzia nohám. Nešetrilo sa ani na rozmeroch sedadiel. Predné príplatkové Comfort ponúkajú obrovské možnosti nastavenia vrátane zmeny sklonu deleného operadla. Spájajú maximálny komfort s vynikajúcim bočným vedením. Aj vzadu sú rozmery sedadiel plnohodnotné, len škoda, že nemožno nastavovať sklon operadiel vo viacerých uhloch.

Rozmiestnenie ovládačov je prispôsobené najnovšej mníchovskej ergonómii. Tak napríklad tlačidlo centrálneho uzamykania a otvárania dverí sa premiestnilo na dvere, čo je praktickejšie, ak potrebujete odomknúť všetky dvere v situácii, keď stojíte vedľa auta. Jednoducho netreba sa načahovať. Pôvodne zapustený displej multimediálneho rozhrania iDrive má teraz väčší rozmer a je vysunutý podobne ak v najnovších modeloch BMW. Dostatočný kontrast zobrazenia si poradí aj so silným slnečným svetlom. Úplne nové sú tiež páčky na stĺpiku riadenia, trojramenný športový volant a touchpad na ovládanie rôznych funkcií menu. Inak je všetko pri starom, takže majiteľov BMW nové X5 nijako nezaskočí. Prekvapil nás len fakt, že vo viacerých polohách nastavenia volantu a výšky sedáka zakrýva veniec výhľad na hornú časť stupnice rýchlomeru.

Dosť miesta aj komfortu
Materiálovo a spracovaním dáva nové BMW X5 jasne najavo svoj prémiový pôvod. Novinkou je napríklad ambientné osvetlenie palubnej dosky. Úzky diódový pás sa tiahne po celej jej šírke. A prémiová je ja výbava. Samozrejme, zväčša za príplatok. Od spomínaných komfortných elektricky nastaviteľných sedadiel a 4-zónovej klimatizácie až po parkovaciu kameru, head-up displej či funkciu zobrazenia blízkeho okolia vozidla z vtáčej perspektívy pomocou štyroch kamier, ktorá uľahčuje manévre v stiesnených priestoroch alebo teréne. K dispozícii sú aj dynamické predné LED svetlá, automatické privieranie dverí či aktívne asistenčné systémy, ako radarový tempomat s úplným dobrzdením, monitorovanie slepého uhlu zrkadiel, asistencia pre jazdu v kolónach a podobne. Atmosféru interiéru možno zas meniť výberom rôznych poťahov a dekoračných obkladov vrátane čierneho čalúnenia strechy.

V kufri pribudlo medzigeneračne 30 litrov pre batožinu. Celkový objem sa tak vyšplhal na vynikajúcich 650 litrov. Pod dvojitou podlahou, ktorá sa vyklápa pneumatickou vzperou sa nachádza obrovská schránka. To aj vďaka pneumatikám run-flat. BMW X5 sa tak zaobíde bez rezervného kolesa či lepiacej sady. Prístup do batožinového priestoru uľahčuje elektricky ovládané delené zadné veko. Vyklopenie hornej časti nevyžaduje veľký odstup od steny, čo je veľmi praktické. Spodná časť sa vyklápa nadol, ale len mechanicky, takže sa nezaobídete bez ručnej manipulácie. V otvorenej polohe síce znižuje nakladaciu hranu, no na druhej strane sťažuje prístup do hlbokých útrob kufra. Po sklopení zadných operadiel v pomere 40:20:40 vzniká vďaka dvojitej podlahe vodorovná úložná plocha. Kufor je príkladne súmerný a dokonale čalúnený, tak ako sa na prémiové auto patrí.


Výkon 6-valca, spotreba 4-valca
A poďme k najväčšej novinke a zároveň bodu, ktorý vyvoláva najväčšie rozpaky. Pod kapotou máte totiž na výber okrem 6– a 8-valcov po prvýkrát dvojlitrový dieselový 4-valec s označením 25d. Kombinovať ho možno s pohonom len zadných alebo všetkých štyroch kolies xDrive, tak ako v našom prípade. Osemstupňový automat je štandard. Pre zákazníka to znamená v porovnaní so 6-valcom 30d úsporu 4 400 eur a so zadokolkou sDrive ďalších 2 600 eur. Vzhľadom k cene vozidla to však nie je až taký dramatický rozdiel. Takže čo získavate a čo strácate? O výkon sa báť určite nemusíte. Čo stráca X5 xDrive 25d na objeme motora doháňa dvojitým preplňovaním TwinPower Turbo a nižšou pohotovostnou hmotnosťou. Tá mimochodom klesla priemerne o 95 kg. Počiatočné rozpaky rýchlo rozoženie už samotný pohľad do „papierov“.

Štvorvalec 25d dáva 160 kW a 450 Nm. A to sú čísla, ktoré boli ešte nedávno vlastné naftovým 6-valcom. Navyše máte maximum krútiaceho momentu na pedále už od 1 500 otáčok za minútu. Takže dynamická jazda nie je naozaj problémom. Potvrdzujú to aj prevádzkové parametre. Na stovku zrýchľuje štvorvalcové X5 za 8,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 220 km/h. A to stačí. Len pri vyšších rýchlostiach cítiť, že motor nemá veľkú výkonovú rezervu. Na väčší 6-valec 30d predsa len stráca 29 kW a 110 Nm. No nič dramatické sa nedeje. Zvlášť ak 8-stupňový „zamatový“ automat dokáže vyžmýkať z potenciálu tejto pohonnej jednotky maximum. V športovom režime preraďuje podstatne vyššie a v režime EcoPro má zas otáčky prísne na uzde. Na ôsmom stupni točí X5 25d pri rýchlosti 100km/h 1 600 a pri 130 km/h približne 2 150 otáčok za minútu.

Nechce viac než osem litrov
Navyše sa dáva do práce voľnobežka prevodovky. Motor sa odpája pri rýchlostiach nad 50 km/h, čím umožňuje využiť zotrvačnosť. S potrebnými navigačnými údajmi vás dokonca X5 v režime EcoPro informuje, kedy máte dať dole nohu z plynu, aby ste plynule a na voľnobeh zastavili až na križovatke. To všetko sa prejavuje na ekonomike prevádzky, doteraz takmer nemysliteľnej v triede veľkých SUV. Náš týždňový priemer sa ustálil na 7,9 litra paliva, ale bez zásadného obmedzovania v dynamike jazdy. Mimo mesta sa X5 xDrive 25d dokonca priblížilo sedemlitrovej hranici. Ani na diaľnici to nemusí byť nad osem. A to je naozaj paráda, aj keď výrobca udáva virtuálny priemer 5,8 litra nafty na 100 km.
Jediným hendikepom tak ostáva akustický prejav motora, ktorý jednoducho nemá na noblesnosť hladkého chodu radového 6-valca. To však nie je kritika. Zdá sa totiž, že práve preto si v BMW dali záležať na izolácii motora viac, ako pri ich dieselových 4-valcových sedanoch. Motor sa nám tu zdal byť totiž tichší a kultivovanejší. A to aj pri vysokých otáčkach. Dynamiku silných verzií vám samozrejme neposkytne, ale odvďačí sa nízkymi prevádzkovými nákladmi, čo nie je nikdy na zahodenie. Nejde len o peniaze ale aj komfort, veď 85-litrová nádrž vám vydrží na minimálne 1 000 kilometrov bez zastávky na čerpacej stanici.

Na asfalte ako doma
Doménou X5 ostáva naďalej asfalt. Kým však predošlé generácie vyžadovali jeho takmer „nemeckú“ hladkosť, novinka je ku kvalite povrchu vozovky omnoho tolerantnejšia. Jednoducho, nové BMW X5 je citeľne pohodlnejšie. A to aj na príplatkových devätnásťpalcových diskoch kolies obutých stále relatívne vysokým profilom pneumatík 255/50 R19. Pritom však nedošlo k žiadnej ujme na kvalite jazdných vlastností, ktoré sú v Mníchove alfou a omegou. Tento dvojtonový stroj sa ovláda s ľahkosťou bežného kombi a veľmi podobne sa správa aj v zákrutách či pri brzdení. X5 vám dovolí viac ako by ste očakávali a limity dáva najavo až pri naozaj drsnom zaobchádzaní. Svoj podiel má na tom aj optimálne rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50. A to máte ešte možnosť voliť príplatkové vzduchové odpruženie či adaptívne tlmiče, ktoré jeho suverenitu vďaka eliminácii náklonov ešte posilnia.

To, že ide o SUV, teda pardon SAV, naznačuje len na dnešné časy relatívne dlhý prevod riadenia s troma otáčkami volantu a na zvyklosti BMW aj prekvapivo výkonné servo. Reakcie na zmenu smeru teda nie sú také pohotové, ale zas vám umožňujú citlivejšie manévrovanie na nespevnených povrchoch. Riadenie tiež prekvapí ľahkosťou, stabilitou v priamom smere a dokonalou izoláciu volantu od nerovností. Pohon xDrive zas zabezpečuje perfektnú trakciu na akomkoľvek povrchu a v prípade najslabšej dieselovej verzie vytvára obrovskú trakčnú rezervu. K zdolávaniu skutočného terénu bude X5 aj naďalej chýbať redukčný prevod či dostatočná svetlosť, ale o to tu vôbec nejde. Dôležité je, že sa naň môžete spoľahnúť na mokrej, zasneženej či zľadovatenej vozovke a na prašných cestách.
Nová verzia BMW X5 xDrive25d urobila populárne mníchovské SUV ešte dostupnejším ako v minulosti. Za štyri valce jednoducho platíte menej. Štartuje na 56 500 eurách. Samozrejme, je na vás ako sa budete krotiť pri výbere príplatkov. Tie naše stáli spolu 23 155 eur, takže celková cena, ale s naozaj veľmi slušnou výbavou, štvorkolkou, automatom, adaptívnymi svetlami, najvyššou úrovňou navigácie Professional, audiom Harman/Kardon, asistenčnými systémami, či 4-zónovou klimatizáciou sa nakoniec vyšplhala na 79 655 eur. Sympatické pritom je, že sa menší počet valcov prakticky nedotkol dynamiky. Nižšia hmotnosť dokázala vykompenzovať o málo menší potenciál v porovnaní s pôvodnou najslabšou 6-valcovou verziou. Zato bude nové X5 šetriť vašu peňaženku nižšou spotrebou a rozmaznávať vás komfortnejším podvozkom.
Technické parametre
Model BMW X5 xDrive25d | |
---|---|
Objem motora (cm3) | 1995 |
Výkon (kW/ot.) | 160/4 400 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 450/1 500 |
Prevodovka | 8-automat |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 886/1 938/1 762 |
Rázvor náprav (mm) | 2 933 |
Batožin. priestor/nádrž (l) | 650/85 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 220 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s) | 8,2 |
Spotreba na 100 km (l/100 km) | 5,7 |
Spotreba počas testu (l/100 km) | 7,9 |
Cena | od 56 500 € |
Výhody
- Imidž
- Priestranný interiér
- Veľký batožinový priestor
- Horizontálne delené veko kufra (elektrické)
- Akustický komfort
- 8-stupňová prevodovka
- Slušná dynamika
- Nízka spotreba paliva
- Jazdné vlastnosti
- Komfort odpruženia
Nevýhody
- Dynamika pri vyšších rýchlostiach (nad 140 km/h)
- Veniec volantu prekrýva stupnicu rýchlomeru