Test: Peugeot 308 1,6 e-HDi – po 10.000 km stále vo forme

Na testovanom Peugeote 308 1,6 e-HDi máme od januára za sebou už 10 000 kilometrov. Čím viac ho poznáme, tým viac nás presviedča, že titul európskeho auta roka nezískal náhodou.

14.09.2014 07:00
Peugeot 308 - dlhodobý test Foto:
Najkompaktnejšie rozmery a zároveň najnižšia hmotnosť vo svojej triede priniesli tristoosmičke perfektnú ovládateľnosť, nízku spotrebu a veľmi slušnú dynamiku.
debata (4)

Peugeot 308 1,6 e-HDi sme prebrali od importéra koncom januára. Vtedy mal na tachometri presne 9 317 km. A dnes? Na palubnom počítači svieti číslica 19 300 km. Takže za sebou má pomerne intenzívnu 10 000-kilometrovú prevádzku v tuhej zime aj letných horúčavách, v meste, na diaľniciach, ale aj na okreskách. Čím viac ho spoznávame, tým viac si získava naše sympatie. Nemal to však ľahké. Povesť Peugeotu išla totiž v posledných rokoch prudko dole. A každý vie, že získať späť dôveru je oveľa ťažšie, ako ju stratiť.

Kvalita išla hore, no chybičky tu sú

Po viac ako polroku za volantom však zisťujeme, že tentoraz to v Paríži mysleli vážne. Tristoosmička nás nadchla hneď pri prvom teste koncom vlaňajšieho roka. Dnes vieme, že nešlo o prvý dojem. Peugeot 308 vie presvedčiť práve tým, čo bola v minulej generácii jeho najväčšia slabosť – kvalitou. Dobre, dobre, 19 000 kilometrov na tachometri nie je veľa, lenže za volantom cítiť solídnosť, s akou bol skonštruovaný. Napríklad vďaka tuhosti karosérie, ktorá za celý čas nezavŕzgala, a to isté platí aj o plastoch. Žiadne rušivé zvuky ani pachy odparujúcich sa chemikálií v horúčavách.

Dizajn tristoosmičky je nevtieravý a zároveň... Foto: Luboš Pilc
Peugeot 308 Dizajn tristoosmičky je nevtieravý a zároveň moderný.

Dizajn exteriéru aj interiéru pôsobí veľmi moderne a bez zbytočných výstrelkov. Je decentný a nevtieravý. Čím viac z tristoosmičky presadáme do iných testovacích áut, tým viac nás presviedča aj o svojom komforte. Týka sa to nielen vynikajúcich predných sedadiel, ale aj podvozku. V čase keď väčšina výrobcov vyvíja autá priamo na „nemecké diaľnice“, je tristoosmička skvelým spoločníkom aj na našom rozbitom asfalte. Absorpčné schopnosti podvozku sú v jej triede na špičke a pruženie je príjemne plavné.

Nešetrilo sa ani na tlmiacich materiáloch. Dobre izolovaná kabína a podblatníky vedia utajiť hluk motora či odstreľujúcich kamienkov a vody. Rozplynuli sa aj obavy z nového ergonomického konceptu, takzvaného i-Cockpitu. Maličký volant, menší než vo Ferrari, si priam zamilujete. Daňou sú len predsunuté prístroje pod čelným oknom. Sú jednoducho malé. Väčšie by sa nezmestili alebo by ich už prekrýval veniec volantu. A protibežná ručička rýchlomeru? Tak to je ďalšia paráda, ktorú by sme si radšej odpustili.

Diódové svetlá sú súčasťou najvyššej úrovne... Foto: Tomáš Andrejčák
Peugeot 308 - test Diódové svetlá sú súčasťou najvyššej úrovne Allure. Odvádzajú skvelú prácu.

Príliš málo tlačidiel

Nešťastne volená je aj hlavica radiacej páky. Tá má síce vynikajúcu polohu aj tvar, lenže hliník nie je práve priateľský materiál. V lete je hlavica horúca tak, že sa jej neviete dotknúť, a v zime chladí. Technologický pokrok, ktorý sa snaží Peugeot 308 demonštrovať svojím novým multimediálnym rozhraním a s tým súvisiacou radikálnou redukciou klasických ovládačov, má tiež svoje úskalia. Reakcie monitoru sú jednoducho pomalé, neporovnateľne pomalšie ako v prípade konkurenčných rozhraní v Škode či vo Volkswagene. Zvyknúť si síce zvyknete, ale stále budete mať pocit, že niečo nie je v poriadku.

Napríklad z listovania v prijatých hovoroch alebo zozname po pripojení smartfónu vás bude triafať šľak. Dotykovému rozhraniu sa však nevyhnete ani pri oveľa prozaickejších úkonoch. Napríklad pri nastavovaní klimatizácie. Žiadna iná alternatíva totiž neexistuje. A prílišná integrácia znamená aj to, že ak chcete pracovať napríklad s navigáciou, nemôžte súčasne meniť teplotu v interiéri a podobne. Navyše dostanete rozhranie ako súčasť štandardnej výbavy už od druhého stupňa vybavenia. Takže konzervatívnejšie ladení zákazníci s tým môžu mať problém. Peugeot mohol vyňať zo systému aspoň základné funkcie audiosústavy a ventilácie.

Na zvláštnu ergonómiu s malým volantom a... Foto: Ivan Majerský
Peugeot 308 Na zvláštnu ergonómiu s malým volantom a predsunutým prístrojovým panelom sme si rýchlo zvykli. Prekážajú nám len malé stupnice, a najmä zbytočná redukcia ovládacích prvkov.

Tu sa však výpočet negatív končí. Čo sa týka priestoru kabíny, tam tristoosmička opäť ukazuje svoje silné stránky. A hoci na zadných sedadlách nepatrí medzi lídrov triedy, Peugeot vedel, čo robí. Štatistiky obsadenosti vozidiel hovoria jasnou rečou. Vozí sa tu väčšinou vzduch alebo deti. Rozhodol sa preto uprednostniť pred nadštandardným priestorovým komfortom zadných cestujúcich kufor. A ten je naozaj parádny. Tých 420 litrov je jedným z najlepších údajov v triede a stačí aj na rodinnú dovolenku. Komu je to málo, k dispozícii nové kombi SW. A to má nielen obrovský batožinový priestor s objemom 610 litrov, čo stačí aj na Octaviu Combi, ale tiež o 11 cm dlhší rázvor, a teda viac miesta na zadných sedadlách.

Peugeot 308 si vás nakloní aj svojou výbavou. Najmä tou bezpečnostnou. Neoceniteľné sú napríklad predné LED svetlá, ktoré sú súčasťou štandardu najvyššej úrovne Allure. Vybavený však môže byť aj ďalšími vychytávkami. Napríklad sledovaním mŕtveho uhla zrkadiel, radarovým tempomatom kontrolujúcim odstup od vpredu idúcich vozidiel či masážnymi sedadlami s pohyblivou bedrovou opierkou. Všetky systémy pracovali zatiaľ bez problémov. Žiadne falošné poplachy ani zbytočné brzdenia radaru sa neudiali. A ešte jedna poznámka k sedadlám. Systém vyhrievania sa ovláda mechanickým valčekovým regulátorom. A to je priam šokujúce vzhľadom na absenciu väčšiny klasických ovládačov. Navyše ak vyhrievanie zabudnete vypnúť, ostáva zapnuté aj po ďalšom štarte.

Kým vpredu máte miesta dosť, vzadu je Peugeot... Foto: Ivan Majerský
Peugeot 308 Kým vpredu máte miesta dosť, vzadu je Peugeot 308 pomerne „úsporný“. Zato v kufri nájdete až 420 litrov pre batožinu. Samozrejme, s podmienkou lepiacej súpravy namiesto rezervného kolesa.

Dynamika na úrovni, spotreba na jednotku Štvorvalcový diesel 1,6 e-HDi s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 270 Nm len potvrdzuje povesť vynikajúcich francúzskych „nafťákov“. Je tichý a mimoriadne kultivovaný. Uvažovať nad silnejším dvojlitrom nemá v prípade hatchbacku význam. Hádam len pri väčšom kombi. Nízka hmotnosť, ktorá klesla aj vďaka novej platforme EMP2 medzigeneračne až o 140 kg, znamená veľmi slušnú dynamiku. Na stovku akceleruje tristoosmička za 10,2 sekundy. Jej ochota akcelerovať nás nikdy nesklamala. A to či už v meste, alebo na diaľnici. A spotreba? Tak tá je naozaj očarujúca.

Samozrejme, podieľa sa na nej aj najlepší štart-stop systém, aký sa v súčasnosti do vozidiel montuje. Motor vypína už pri poklese rýchlosti pod 20 km/h a výkonný reverzibilný štartér-alternátor (2 kW) zas zabezpečuje bleskurýchly a spoľahlivý štart. Ani raz nás nenechal v štichu. Ale to sme už rozoberali. Dôležité sú merania. Spotrebu totiž sledujeme nielen na palubnom počítači, ale aj tankovaním po hrdlo nádrže. Najväčšia spotreba bola doteraz 5,9 litra, aj to v hustej premávke v centre Bratislavy. Najnižšia zas 3,9 litra mimo mesta a cez obce. Dôležité sú však priemerné spotreby na dlhších úsekoch a tie sa pohybovali od 4,3 do 5,6 litra.

Moderný štvorvalec 1,6 e-HDi s excelentným... Foto: Ivan Majerský
Peugeot 308 Moderný štvorvalec 1,6 e-HDi s excelentným stop-štart systémom je silnou kartou Peugeotu 308. Kultivovanejší a úspornejší diesel budete hľadať len veľmi ťažko.

V meste rátajte priemerne s 5,3 litrami a mimo neho (aj s diaľnicami) so 4,9 litra nafty na 100 km. Celkový priemer po poslednom tankovaní, keď mal Peugeot 308 za sebou presne 9 638 kilometrov, bol 5,1 litra na 100 km. Za celý čas sme natankovali 492 litrov paliva. Myslíme si, že spôsob nášho používania zodpovedal reálnemu využitiu. Peugeot sme nešetrili, ale ani netrápili. A priemer 5,1 je výborný, ak uvážime, že je v ňom zahrnutá zimná premávka aj leto so stále pracujúcou klimatizáciou. Lepší motor si v tristoosmičke predstaviť ani nevieme. Navyše si skvelo rozumie so šesťstupňovým manuálom, ktorý radí so skutočne nemeckou presnosťou.

Komfort aj stabilita

Rovnako oceňujeme jazdné vlastnosti. Viacprvkovú zadnú nápravu síce tristoosmička do vienka nedostala, ale povedzme si – modely, ktoré ju majú, dnes zrátame na prstoch jednej ruky. Takže si na nerovnosti a pri agresívnom správaní vie „zadok“ trošku odskočiť. Potom sa však chytí a poddajne kopíruje povrch asfaltu. Na výkon 85 kW má naozaj dosť bezpečnostnej rezervy. Miniatúrny volant a strmší prevod riadenia s optimálne nastavenou spätnou väzbou vám zasa dávajú dostatok potrebných informácií. Jednoducho, radosť šoférovať. K tomu všetkému prináša tristoosmička mimoriadnu obratnosť.

Priemerná spotreba sa počas celého testu... Foto: Luboš Pilc
Peugeot 308 Priemerná spotreba sa počas celého testu pohybuje na úrovni 5,1 litra nafty na 100km. Palubný počítač prikrášľuje asi o dva decilitre.

Polomer otáčania je vďaka veľkému vychýleniu kolies len 5,2 metra, takže parkovacie manévre sú v porovnaní s konkurenciou naozaj hračkou. Máte takmer pocit, akoby ste ovládali o meter kratšie auto. A ešte pár slov k spoľahlivosti. Za celý čas nedošlo k žiadnej poruche ani problémom. Jediným zaváhaním boli zimné štarty. Párkrát sa nám stalo, že po stlačení tlačidla štart došlo takpovediac len k „pokusu“ o rozbeh motora. Asi štvrťsekundový záber štartéra-alternátora sa skončil neúspešne. Na druhej strane, po opätovnom stlačení prebiehalo vždy všetko hladko. Napokon bez straty bodu vyšiel testovaný Peugeot aj z májovej servisnej prehliadky.

Technické údaje
Model: 308 1,6 e-HDi Allure
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1560
Výkon (kW/ot.): 85/3 600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 270/1 750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4 253/1 863/1 457
Rázvor náprav (mm): 2 620
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 420 – 1 228/53
Maximálna rýchlosť (km/h): 196
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,2
Komb. spotreba (l/100 km): 3,7
Cena: 20 590 €
Sériové vybavenie Allure (vybrané prvky):
6× airbag, ESP, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, el. parkovacia brzda, svetlomety full-LED, predné hmlové svetlá, dažďový a svetelný senzor, hill-holder, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, el. ovládanie okien a zrkadiel, elektrochromatické spätné zrkadlo, dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, kožený volant a radiaca páka, nastaviteľná lakťová opierka, zadná lakťová opierka, multimediálne rozhranie s 9,7-palcovým dotykovým displejom, rádio s CD + USB-port, Bluetooth, 16-palcové hliníkové disky kolies, chrómový lem okien.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Peugeot #Peugeot 308 #Peugeot 308 e-HDi
Články podľa značiek