Test: Lancia Delta 1,4 T

Lancia Delta ja auto, ktoré by ste len ťažko zaškatuľkovali do nejakého segmentu. Pohybuje sa totiž niekde na hraniciach nižšej strednej a strednej triedy, no priamu konkurenciu by ste pre ňu zrejme nenašli. Vyskúšali sme si ju v najvyššej výbave a so skvelým preplňovaným benzínovým motorom.

16.03.2009 10:19
Lancia Delta Foto:
Nevšedné tvary novej Delty sú očarujúce.
debata

Lancia je talianska značka s takmer storočnou tradíciou, ktorá patrí do koncernu Fiat. V súčasnosti sa špecializuje na mimoriadne luxusné a veľmi extravagantné autá. Keď si prezriete modelové portfólio tejto značky, nenájdete tam nič obyčajné. O Lancii sme dlho nepočuli, pretože pár rokov na našom trhu vôbec nebola. Po dlhej odmlke nedávno vstúpila na náš trh. Štart to bol síce trošku nesmelý a opatrný, pretože ešte pred rokom malo slovenské zastúpenie Lancie v ponuke iba najmenší model Ypsilon. Za ten čas sa však postupne k Ypsilonu pridali modely Musa, Phedra a dlho očakávaný, úplne nový model Delta, ktorý sme podrobili nášmu redakčnému testu.

Nevšedné tvary novej Delty sú očarujúce. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Lancia Delta Nevšedné tvary novej Delty sú očarujúce.

Dizajn až na prvom mieste

Lancia Delta vás neupúta svojim vzhľadom, jej nevšedný dizajn vám doslova udrie do očí a toto auto si so žiadnym iným na ceste určite nespletiete. Nemôžeme povedať, že by sa nám Delta páčila hneď na prvý pohľad. Najmä jej zadná časť je veľmi neobyčajná. Ale práve kvôli nevšednosti auta, sme si ho počas týždňa stráveného s ním doslova zamilovali. Zatiaľ čo predná časť pôsobí veľmi majestátne a odkazuje na bohatú tradíciu značky, zozadu je Delta až revolučne moderná a originálna. Asi za žiadnym autom, ktoré sme doteraz testovali, sa neotáčalo toľko ľudí ako za Deltou. Kdekoľvek sme sa objavili, auto bolo ihneď stredobodom pozornosti. Záujem vzbudzovali aj svetlá na denné svietenie z LED diód, ktoré sú umiestnené v spodnej časti svetlometov. Rovnakú technológiu využívajú aj celé zadné svetlá.

Vzadu sa pohodlne odvezú traja pasažieri. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Lancia Delta Vzadu sa pohodlne odvezú traja pasažieri.

Kráľovský luxus

Interiér sa nesie v podobnom duchu ako exteriér a je všetko, len nie všedný. Aj keď je Delta vonkajšími rozmermi iba akýsi prerastený hatchback, dovolíme si tvrdiť, že vnútorným priestorom a luxusom, ktorý na palube vládne, presahuje aj konkurentov zo strednej triedy a miery vyššie. S čalúnením v kombinácii kože a Alcantary sa v nižšej strednej triede len tak nestretnete a aj keď je kožou čalúnená prístrojová doska za príplatok, niektoré modely strednej triedy takúto možnosť ani neponúkajú. Nedá nám nespomenúť nádherné podsvietenie prístrojov v interiéri, ktoré nám pri prvej jazde v noci vyrazilo dych. Najviac nás zaujalo nepriame osvetlenie niektorých tlačidiel na stredovej konzole. Niečo také pekné sa len tak nevidí a je vidno, že Taliani si dali záležať. Podsvietené sú napríklad aj vnútorné kľučky dverí. Lancia tak na množstve detailov ukazuje, že to myslí vážne a všetky tieto detaily pomáhajú vytvárať dojem tej najvyššej kvality.

Takto vyzerá interiér Delty v noci. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Lancia Delta Takto vyzerá interiér Delty v noci.

Interiér je teda naozaj luxusný, ale aj neskutočne priestranný a pohodlný. Zadná lavica je totiž posuvná a jej operadlá majú nastaviteľný sklon. Aj cestujúci vzadu si teda môžu zvoliť ideálnu polohu a miesta na nohy majú toľko ako v sedanoch vyššej strednej triedy. Ak sa pasažieri vzadu uskromnia, posunutím sedadiel dopredu sa dá zväčšiť batožinový priestor, ktorý má v základnom stave objem 465 litrov.

Oproti Bravu je rázovor o 10 cm dlhší. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Lancia Delta Oproti Bravu je rázovor o 10 cm dlhší.

Známa technika

Možno to znie prekvapivo, ale Lancia Delta je prezlečený Fiat Bravo. Dizajn je zmenený na nepoznanie a kvôli zameraniu Delty je jej rázvor oproti Bravu o 10 cm dlhší. Využíva však tú istú techniku ako Bravo, čo je len dobré, pretože na kvalitných základoch sa dobre stavia. Zatiaľ čo Bravo pôsobí skôr športovejším dojmom, Delta je vyladená viac komfortne. Okrem podvozku to platí aj pre motor. Pod kapotou nájdete tú istú pohonnú jednotku, ako v súčasnosti najvýkonnejšom benzínovom Brave, no Delta nemá tlačidlo „Sport“, ktoré v Brave dosť výrazným spôsobom mení charakteristiku motora a robí ho tak ešte viac „živším“. Okrem hmotnostného hendikepu je tak Delta oproti Bravu ukrátená o možnosť zvýšiť si krútiaci moment v prípade potreby, čo je trošku škoda, keď vieme, že sa to dá. Napriek tomu je dynamika Delty s týmto agregátom viac než postačujúca.

Aj zadné svetlá využívajú technológiu LED diód. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Lancia Delta Aj zadné svetlá využívajú technológiu LED diód.

Vďaka šesťstupňovej prevodovke a malému objemu motora vie byť Delta pri rovnomernej jazde prekvapivo úsporná. Pri diaľničnom tempe sú otáčky motora na šiestom prevodovom stupni príjemne nízke, takže okrem toho, že motor takmer nepočujete, spotreba nenarastá tak prudkým spôsobom, ako u niektorých áut s päťstupňovou prevodovkou. V meste by nemal byť problém zmestiť sa do výrobcom udávaných 9,2 litra benzínu na 100 km, no spotrebu v mimomestskom cykle sme nevedeli objektívne odsledovať. Väčšinu našich ciest mimo mesta sme totiž strávili namiesto jazdenia brodením sa snehom.

Predná časť pôsobí veľmi majestátne. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Lancia Delta Predná časť pôsobí veľmi majestátne.

Resumé

V matematike sa pojmom „delta“ označuje rozdiel niečoho oproti niečomu. Lancia zvolila tento názov zámerne, pretože už pomenovaním chce vyjadriť, že nová Delta sa oproti konkurencii v nižšej strednej triede výrazne líši. Ak ste teda štýlový človek s vyberaným vkusom a túžbou sa odlíšiť, Lancia by vás mohla osloviť. Ak navyše váhate medzi lepšie vybaveným hatchbackom nižšej strednej triedy a väčším sedanom strednej triedy, Delta je presne pre vás. Za cenu niekde medzi týmito segmentmi, dostanete auto nižšej strednej triedy s luxusnejším a priestrannejším interiérom, ako ponúka väčšina modelov strednej triedy.

Základná cena modelu: Lancia Delta 1,4 T 150 k Platino: 25 900 €

Sériové vybavenie verzie Platinum (vybrané prvky):
Volant, riadiaca páka a ručná brzda potiahnutá kožou, kolesá z ľahkých zliatin 17" + pneu 225 / 45 R17, elektricky posilňovač riadenia Dualdrive, elektricky ovládané predné aj zadné okná, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá s vyhrievaním, výškovo a osovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, palubný počítač, automatická dvojzónová klimatizácia, nastaviteľná bedrová opierka sedadla vodiča, predná lakťová opierka s klimatizovanou schránkou, zadná lakťová opierka, ABS + EBD, ESP, predné, bočné a okenné airbagy, hmlové svetlá s funkciou cornerin, autorádio s CD a mp3 prehrávačom, LED diódy na denné svietenie, interiér čalúnený kombináciou kože a Alcantary, elektricky ovládané strešné okno, dvojfarebný lak Bi-Colore

Technické údaje
radový štvorvalcový zážihový motor prepĺňaný turbodúchadlom s pevnou geometriou a s medzichladičom stlačeného vzduchu, štvorventilová technika, rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 1368 cm3, maximálny výkon 110 kW (150 k) pri 5500 ot./min., maximálny krútiaci moment 206 Nm pri 2250 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 7 litrov/100 km
Prevodovka: šesťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na trojuholníkových ramenách a tlmičovej vzpere MacPherson, vzadu: vlečné ramená spojené s torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu
Brzdy: kotúčové s vnútorným chladením, ABS

Karoséria: päťdverový hatchback, DxŠxV 4520×1797×1499 mm, rázvor osí kolies 2700 mm, pohotovostná hmotnosť 1395 kg, objem batožinového priestoru 465/760 litrov

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,7 s
Maximálna rýchlosť: 210 km/h

debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek