
Máte predsudky voči francúzskym autám? Ani my netrpíme prílišnou náklonnosťou k vozidlám z krajiny galského kohúta. Je tu však jedna výnimka – Peugeot 308. Po absolvovaní viac ako 13-tisíc kilometrov za jeho volantom sme presvedčení, že tristoosmička je nielen v súčasnosti najlepším francúzskym autom, ale rovnocenným súperom k renomovaným nemeckým modelom, Volkswagen Golf a Ford Focus nevynímajúc. Okrem zhodného názvu nemá totiž so svojím predchodcom nič spoločné. A to je dobré.
Lepší, ako sme čakali
Peugeot 308 sme preberali minulú zimu. Na jeho odometri svietila číslica 9 317 km, čo znamená, že už bol zabehnutý predchádzajúcimi novinárskymi kilometrami, ktoré neboli rozhodne ľahké. Auto však pôsobilo, akoby práve zišlo z linky výrobného závodu. Mesiace leteli jeden za druhým a kilometre pribúdali. Na jar sme ho prezuli na letné plášte a začiatkom leta absolvoval prvý záručný servis. Nasledovala prevádzka v horúčavách letných dní a opätovný príchod zimy. S ňou sa skončilo aj jeho pôsobenie v našej redakcii.

V čase odovzdania importérovi mal za sebou celkom 22 420 km. Urobil na nás veľký dojem. A to nielen vzhľadom na predsudky, ktoré sme spomínali. Samozrejme, skryté nástrahy konštrukčných chýb dajú o sebe často vedieť až neskôr, my však môžeme povedať, že za celý čas prevádzky sme nezaznamenali žiadne zaváhanie. Tým jediným boli azda len nepodarené zimné štarty a neochota vzpier veka batožinového priestoru otvoriť kufor, opäť pri nízkych zimných teplotách.

Párkrát sa nám stalo, že po stlačení tlačidla štart došlo takpovediac len k „pokusu“ o rozbeh motora. Asi štvrťsekundový záber štartér-alternátora sa skončil neúspešne. Na druhej strane, po opätovnom stlačení prebiehalo vždy všetko hladko. Inak nič, čo by vám znepríjemňovalo spolužitie. Bezchybnosť potvrdila aj záverečná technická prehliadka, keď mal Peugeot 308 najazdených viac ako 22-tisíc kilometrov a približne 8-tisíc kilometrov od poslednej kontroly. Tá síce prebehla v autorizovanom servise, ale vždy v našej prítomnosti, takže spochybňovať jej výsledok nemá zmysel.
Prehliadky bez zaváhania
Celková diagnostika vozidla, ktorá sa skladá zo šestnástich kontrolných okruhov, od diagnostiky riadiacich jednotiek cez kontrolu svetiel, brzdovej sústavy, tesnosti motora či výfuku až po kontrolu stavu prevádzkových náplní, neodhalila žiadny problém. V poriadku bola geometria kolies, nastavenie diódových svetiel aj test batérie. Od poslednej výmeny motorového oleja, ktorá prebehla pri 14 438 kilometroch, si na ďalších 8-tisíc kilometrov vypýtala tristoosmička len necelé deci, čím len potvrdila, že ak niečo Francúzi naozaj vedia, sú to práve dieselové motory.

Z prehliadky tak vyšiel naftový Peugeot 308 bez straty bodu. Kontrola pritom nebola drahá, keďže nenasledovali žiadne opravy. A navyše mal Peugeot zimnú servisnú akciu. Za celú kontrolu sme nechali v autorizovanom servise necelých 15 eur. A nie je ani veľa dôvodov na to, aby sme Peugeotu 308 znižovali skóre z užívateľského hľadiska. Tomu sme sa síce podrobne venovali v samostatných materiáloch, ale urobme krátky súhrn toho, čo sa nám páčilo a čo nie. Už pri prvom zoznámení v decembri minulého roka však bolo jasné, že s novou tristoosmičkou urobil Peugeot hneď dvojgeneračný skok.

Stačí pár kilometrov za volantom, aby ste si uvedomili solídnosť jeho konštrukcie. Napríklad vďaka tuhosti karosérie, ktorá za celý čas nezavŕzgala, a to isté platí aj o plastoch. Žiadne rušivé zvuky ani pachy odparujúcich sa chemikálií v horúčavách. Získa si vás aj dizajn exteriéru a interiéru. Pôsobí moderne, nevtieravo a bez zbytočných výstrelkov. Čím viac sme z tristoosmičky presadali do iných testovacích áut, tým viac nás presviedča aj o svojom komforte. Týkalo sa to nielen vynikajúcich predných sedadiel, ale aj podvozku.

V čase, keď väčšina výrobcov vyvíja autá priamo na „nemecké diaľnice“, tristoosmička sa nebráni ani rozbitému asfaltu našich ciest. Absorpčné schopnosti podvozku sú v jej triede na špičke a pruženie príjemne plavné. Zvládala to s prehľadom nielen na 16– ale dokonca aj 17-palcových diskoch, ktoré sme používali v zime. Nešetrilo sa ani na tlmiacich materiáloch. Dobre izolovaná kabína, tesnenia na dverách a pod kapotou či podblatníkoch vedia utajiť hluk motora či odstreľujúcich kamienkov a vody. Rozplynuli sa aj obavy z nového ergonomického konceptu, takzvaného i-Cockpitu. Maličký volant, menší ako vo Ferrari, si priam zamilujete.
Príliš málo tlačidiel
Daňou sú len predsunuté prístroje pod čelným oknom. Sú jednoducho malé. Väčšie by sa nezmestili alebo by ich už prekrýval veniec volantu. A protibežná ručička rýchlomeru? Tak to je ďalšia paráda, ktorá by nám v tristoosmičke rozhodne nechýbala. Podobne ako jeho multimediálne rozhranie. Nieže by sme mali niečo proti moderným ovládacím systémom, ale Peugeot išiel na vec možno až zbytočne radikálne. Tlačidlá zosekal doslova na minimum, čo so sebou prinieslo aj problémy.

Dotykovému rozhraniu sa nevyhnete. Dokonca ani pri celkom prozaických úkonoch. Napríklad pri nastavovaní klimatizácie. Žiadna iná alternatíva totiž neexistuje. A prílišná integrácia znamená aj to, že ak chcete pracovať s navigáciou, nemôžete súčasne meniť teplotu v interiéri a podobne. Z listovania v prijatých hovoroch alebo zozname po pripojení smartfónu vás bude doslova triafať šľak. Aj preto, že reakcie rozhrania sú neporovnateľne pomalšie ako v prípade konkurenčných systémov v Škode či vo Volkswagene. Zvyknúť si síce zvyknete, ale stále budete mať pocit, že niečo nie je v poriadku.

Nešťastne volená je aj hlavica radiacej páky. Tá má síce vynikajúcu polohu aj tvar, lenže hliník nie je práve priateľský materiál. V lete bola hlavica taká horúca, že sme sa jej takmer nevedeli dotknúť, v zime zas nepríjemne chladná, takže sme si na prvé kilometre nechávali rukavice. Tu sa však výpočet negatív končí. To napriek tomu, že Peugeotu 308 novinári často vyčítajú napríklad menej priestoru na zadných sedadlách. My na to máme odpoveď. Peugeot totiž vedel, čo robí. Štatistiky obsadenosti hovoria jasnou rečou. Vozí sa tu väčšinou vzduch alebo deti.

Veľký kufor, ale menej miesta vzadu
Rozhodol sa preto uprednostniť pred nadštandardným priestorovým komfortom zadných cestujúcich kufor. A ten je naozaj parádny. Jeho 420 litrov je jedným z najlepších údajov v triede a stačí aj na rodinnú dovolenku. Komu je to málo, k dispozícii je nové kombi SW. Golf či Focus necháva v tomto smere tristoosmička ďaleko za sebou. A to má nielen obrovský batožinový priestor s objemom 610 litrov, čo stačí aj na Octaviu Combi, ale aj o 11 cm dlhší rázvor, a teda viac miesta na zadných sedadlách. Cenový rozdiel je len 700 eur, nad ktorými by sme ani na sekundu neváhali.

Peugeot 308 nešetrí ani na výbave. Najmä tej bezpečnostnej. Neoceniteľné sú napríklad predné LED svetlá, ktoré sú súčasťou štandardu nami testovanej najvyššej úrovne Allure. Vybavený však môže byť aj ďalšími vychytávkami. Napríklad sledovaním mŕtveho uhla zrkadiel, radarovým tempomatom kontrolujúcim odstup od vpredu idúcich vozidiel či masážnymi sedadlami s pohyblivou bedrovou opierkou. Všetky systémy pritom pracovali bez problémov, bez falošných poplachov a zbytočných brzdení radaru. A ešte jedna poznámka k sedadlám. Systém vyhrievania sa ovláda mechanickým valčekovým regulátorom. A to je vzhľadom na absenciu väčšiny klasických ovládačov paradox. Navyše ak vyhrievanie zabudnete vypnúť, zostáva zapnuté aj po ďalšom štarte.

Spotreba len 5,1 litra na 100 km. A to v reáli
Štvorvalcový diesel 1,6 e-HDi s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 270 Nm len potvrdzuje povesť vynikajúcich francúzskych „nafťákov“. Je tichý a mimoriadne kultivovaný. Uvažovať nad silnejším dvojlitrom nemá v prípade hatchbacku a možno ani kombi význam. Nízka hmotnosť, ktorá klesla aj vďaka novej platforme EMP2 medzigeneračne až o 140 kg, znamená veľmi slušnú dynamiku. Na stovku akceleruje tristoosmička za 10,2 sekundy. Jej ochota akcelerovať nás nikdy nesklamala. A to či už v meste, alebo na diaľnici. A spotreba? Tak tá je naozaj očarujúca.

Samozrejme, podieľa sa na nej aj najlepší štart-stop systém, aký sa v súčasnosti do vozidiel montuje. Motor vypína už pri poklese rýchlosti pod 20 km/h a výkonný reverzibilný štartér-alternátor (2 kW) zas zabezpečuje bleskurýchly a spoľahlivý štart. Ani raz nás nenechal v štichu. Ale to sme už rozoberali v predošlých materiáloch. Dôležité sú merania. Spotrebu sme pritom sledovali nielen na palubnom počítači, ale aj tankovaním po hrdlo nádrže. Najväčšia spotreba bola 5,9 litra, aj to v hustej premávke v centre Bratislavy. Najnižšia zas 3,9 litra mimo mesta a cez obce. Objektívnejšie sú však priemerné spotreby na dlhších úsekoch a tie sa pohybovali od 4,3 do 5,6 litra.

V meste rátajte priemerne s 5,3 litra a mimo neho (aj s diaľnicami) so 4,9 litra nafty na 100 km. Celkový priemer po poslednom tankovaní, keď mal Peugeot 308 za sebou presne 13 103 kilometrov, bol 5,103 litra nafty na 100 km. Za celý čas sme natankovali 668 litrov paliva. Myslíme si, že spôsob nášho používania zodpovedal realite. Peugeot sme nešetrili, ale ani netrápili. A tento priemer je výborný, ak uvážime, že je v ňom zahrnutá zimná premávka aj leto so stále pracujúcou klimatizáciou. Lepší motor si v tristoosmičke predstaviť ani nevieme. Navyše si skvelo rozumie so šesťstupňovým manuálom, ktorý radí s minimálne nemeckou presnosťou.

Rovnako oceňujeme jazdné vlastnosti. Viacprvkovú zadnú nápravu síce tristoosmička do vienka nedostala, ale povedzme si – modely, ktoré ju majú, dnes zrátame na prstoch jednej ruky. Takže si na nerovnosti a pri agresívnom správaní vie „zadok“ trošku odskočiť. Potom sa však chytí a poddajne kopíruje povrch asfaltu. Na výkon 85 kW má naozaj dosť bezpečnostnej rezervy. Miniatúrny volant a strmší prevod riadenia so slušnou spätnou väzbou vám zasa dávajú dostatok potrebných informácií. K tomu všetkému prináša tristoosmička mimoriadnu obratnosť. Polomer otáčania je vďaka veľkému vychýleniu kolies len 5,2 metra.
Cena je akceptovateľná
Ako je na tom Peugeot 308 s cenou? Tá naša bola trošku preexponovaná. Nielen tým, že sme mali k dispozícii exemplár v najvyššej úrovni Allure, ktorý stojí v kombinácii s vynikajúcim motorom 1,6 e-HDi (so štart-stop systémom) 20 590 eur, ale aj príplatkovou výbavou. Mali sme tu panoramatickú strechu (600 €), kožené vyhrievané sedadlá s masážnou funkciou (1 250 €), perleťový lak (750 €), 17-palcové hliníkové disky (od 350 €), navigáciu (490 €), ale aj balík asistenčných systémov Drive Assistance Pack (480 €), ktorý obsahoval adaptívny tempomat, výstrahu pred kolíziou a núdzové brzdenie.

Ďalších 470 eur išlo napríklad na konto cúvacej kamery a sledovania mŕtveho uhla zrkadiel. Takže v konečnom dôsledku sme tu mali auto za približne 25 000 eur. Niektoré prvky by sme oželieť vedeli. Napríklad zbytočnú panoramatickú strechu, drahú perleť a väčšie disky kolies, ktoré znižujú komfort a trápia tlmiče. Rovnako otázna je masážna funkcia sedadiel, ktorá spočíva jedine v pohybe bedrovej opierky vpred a vzad, a tiež cúvacia kamera. Stačia sériové zadné senzory. Do bezpečnostných systémov by sme však rozhodne investovali. Samozrejme, konečná konfigurácia je na vás.
My môžeme len povedať, že aj v základe dostanete nepochybne jedno z najlepších áut vo svojej triede a že titul Car of the Year si tristoosmička zaslúžila plným právom. Navyše dnes už ponúka verziu kombi so skutočne obrovským kufrom a veľkorysejším priestorom vzadu a tiež nové benzínové trojvalce 1,2 PureTech (96 kW) s najvyšším krútiacim momentom spomedzi konkurentov (230 Nm). A medzičasom obohatil ponuku aj najvýkonnejší diesel 2,0 eHDi (110 kW). V tejto podobe by už mohla tristoosmička stiahnuť na svoju stranu aj zákazníkov, ktorí pokukujú po strednej triede. Priestorom, komfortom, výkonom aj bezpečnostným vybavením na to má.
Technické údaje | |
---|---|
Model: | 308 1,6 e-HDi Allure |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1560 |
Výkon (kW/ot.): | 85/3 600 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 270/1 750 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4 253/1 863/1 457 |
Rázvor náprav (mm): | 2 620 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 420 – 1 228/53 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 196 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 10,2 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 3,7 |
Cena: | 20 590 € |
Sériové vybavenie Allure (vybrané prvky): | |
---|---|
6× airbag, ESP, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, el. parkovacia brzda, svetlomety full-LED, predné hmlové svetlá, dažďový a svetelný senzor, hill-holder, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, el. ovládanie okien a zrkadiel, elektrochromatické spätné zrkadlo, dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, kožený volant a radiaca páka, nastaviteľná lakťová opierka, zadná lakťová opierka, multimediálne rozhranie s 9,7-palcovým dotykovým displejom, rádio s CD + USB-port, Bluetooth, 16-palcové hliníkové disky kolies, chrómový lem okien. |