Test: Land Rover Freelander 2 SE TD4

11.03.2009 13:51
Land Rover Feelander 2
Nezávislé zavesenie obmedzuje krížiteľnosť náprav. Autor:

Land Rover šiel vždy vlastnou cestou. Vyrábal terénne autá a tie ako terénne aj vyzerali. Ich schopnosti a drsný charakter sa dizajnéri automobilky ani dnes nesnažia skrývať do uhladených oblých karosérií, naopak hrany sú stále doménou celej modelovej ponuky. Vrátane najmenšieho modelu Freelander.

Land Rover je tradičný výrobca terénnych áut, ktorý našťastie doteraz nepodľahol dnes toľko modernej mánii predviesť svoje schopnosti v úplne novom segmente bez potrebných skúseností. Napriek ekonomickým tlakom a príliš aktívnej konkurencii stále ostáva verný blatu a ťažkému terénu. Odjakživa je silným hráčom na poli nekompromisných terénnych áut a na tomto poli získava skúsenosti už od predstavenia prvého Defendera. Jeho najväčším úletom je „výpad“ do kategórie SUV, kde je zastúpený modelom Freelander. Že to bol podarený krok, svedčí dnes už druhá generácia tohto úspešného modelu, na ktorého schopnostiach sa znalosti automobilky podpísali naozaj významne.

Exteriér

Pri prvom stretnutí s Freelanderom určite každého zarazí jeho mohutnosť. Kým na fotografiách pôsobí na terénne auto niekedy až krehkým dojmom, v skutočnosti prekvapuje sebavedomím a vzhľadom jednoznačne definujúcim jeho príbuznosť k ostatným členom rodiny. Práve prísne hranaté tvary prezrádzajú, že s prvou generáciou Freelandera má súčasný model spoločné naozaj len meno.

Hrany zvýrazňujú jeho príbuznosť k rodine.
Hrany zvýrazňujú jeho príbuznosť k rodine. Autor: Václav Lipavský

Interiér

Obsluha základných ovládacích prvkov sa veľmi približuje bežným osobným autám, čo je v segmente SUV vítaná vlastnosť. Pomerne prirodzený je aj posed za veľkým multifunkčným volantom, vyšší pocit zo sedenia je skôr pozitívny. Rozmiestnenie ovládacích prvkov zodpovedá schéme typickej pre Land Rover. Tá prináša pozitíva v podobe veľmi exaktného chodu všetkých spínačov, páčiek a tlačidiel, no aj negatíva vyplývajúce z chaotického rozmiestnenia niektorých ovládačov na neprehľadnej stredovej konzole.

Prísne krivky pokračujú aj v interiéri.
Prísne krivky pokračujú aj v interiéri. Autor: Václav Lipavský

Freelander sa môže pochváliť jedným z najlepších výhľadov z miesta vodiča. Znalci jazdy v teréne vedia, aký je tento parameter dôležitý a najmä v dnešnej dobe často podceňovaný. Tu sa v najlepšom svetle ukazujú skúsenosti výrobcu. Veľké presklené plochy umožňujú výborný výhľad rovnako na prednú hranatú kapotu ako aj do bokov.

Svetlé čalúnenie vyzdvihuje exkluzivitu...
Svetlé čalúnenie vyzdvihuje exkluzivitu Freelandera. Autor: Václav Lipavský

Slušná je aj ponuka vnútorného priestoru. Na veľkých predných sedadlách budete mať priestor vo všetkých smeroch. Mierne obmedzenie môžu niektorí vodiči cítiť len zo strany širšej stredovej konzoly. Nepohodlného sedenia sa nemusia obávať ani zadní cestujúci. Pri nakladaní ťažších vecí do batožinového priestoru sa pripravte na vyššiu nakladaciu hranu danú koncepciou auta. Nie je to však nič dramatické.

Motor

Hoci mali konštruktéri k dispozícii motor s rovnakým objemom od Forda (2.2 TDCi Duratorq), rozhodli sa pre rovnako veľký turbodiesel z dielní PSA. Moderný agregát so šestnásťventilovou technikou využíva priame vstrekovanie common-rail tretej generácie s piezoelektrickými vstrekovačmi s tryskami, ktoré majú až sedem otvorov. Vysoký vstrekovací tlak sa tak postará o dokonalé rozprášenie paliva všetkými smermi a následné dokonalejšie spaľovanie. Nízky kompresný pomer 16,5:1 zároveň zabezpečuje tichý a vyrovnaný chod motora, ktorý nestráca dych ani vo vyšších otáčkach. Veľkou zmenou oproti východiskovému 2.2 HDI 16V biturbo (z neho motor Freelandera technicky vychádza) je však použitie len jedného veľkého turbodúchadla. Jeho väčšia zotrvačnosť pomáha agregátu v teréne prekonávať náhle skokové zaťaženia, čím dostáva motor charakteristiku vhodnejšiu pre jazdu v ťažkom teréne. Kým sa však veľké turbo roztočí, chvíľu to trvá. Preto použili konštruktéri turbodúchadlo s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek, ktorá výrazne eliminuje nechcenú „turbodieru“ (rovnaké riešenie využívajú aj trojičky Peugeot 4007,  Citroën C-Crosser a Mitsubishi Outlander). V praxi je preto motor vždy dostatočne pružný a hoci to najlepšie odovzdáva po prekročení 2000 otáčok, letargicky nepôsobí ani pod nimi. V testovanom aute navyše spolupracoval s príplatkovou šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá pomocou preklzu hydrodynamického meniča udržiavala motor vždy v dostatočných otáčkach. Veľké turbodúchadlo tak bolo prakticky vždy roztočené na pracovné otáčky a pripravené poriadne zabrať.

Motor je pod kapotou veľmi dobre odhlučnený.
Motor je pod kapotou veľmi dobre odhlučnený. Autor: Václav Lipavský

S ťažkým SUV si motor poradil rovnako v teréne aj na ceste. Nedostatok dynamiky sme nepociťovali ani pri predbiehaní na diaľnici. Automatická prevodovka odvádzala dobrú prácu a hoci jej podradenie niekedy trvalo o čosi dlhšie, radila plynulo.

Výrobcom udávaná kombinovaná spotreba 8,5 l/100 km (udávaná navyše s manuálnou prevodovkou) je pri častejších jazdách v meste samozrejme nedosiahnuteľná. Energia motora sa príliš často stráca v rozohriatom oleji hydrodynamického meniča a hoci jeho premostenie funguje na výbornú a zapína sa naozaj vždy včas, mestskú spotrebu pod hranicu 11 l/100 km nestlačíte. My sme približne polovicu testu odjazdili v meste, zvyšok tvorili jazdy v ľahšom teréne, na diaľniciach a na cestách prvej triedy, pričom nám výsledná spotreba vyšla na úrovni 10,5 l/100 km.

Jazdné vlastnosti

Malé ovládacie sily na volante, prevodovej páke aj pedáloch evokujú pocit šoférovania osobného auta, fyzika je však neúprosná a hmotnosť auta sa zamaskovať nedá. Napriek tomu sú vďaka konštrukcii podvozka schopnosti tohto SUV na asfalte až prekvapujúce. Takmer dvom tonám železa rozbeh chvíľu trvá, no potom podvozok žehlí nerovnosti vozovky s nadhľadom, príkladne drží stopu a za každých okolností sa správa pokojne. Mierne kolísanie karosérie pripomína väčšie modely značky a je akýmsi poznávacím znamením, že máte v rukách práve Land Rover. Cítite ako auto využíva veľkú zotrvačnosť, ktorá príde pri plynulej jazde vhod.

Pripájanie pohonu zadných kolies zabezpečuje...
Pripájanie pohonu zadných kolies zabezpečuje spojka Haldex. Autor: Václav Lipavský

Na kľukatých cestách je zotrvačnosť na škodu, no sofistikované zavesenia kolies si s ňou dokáže slušne poradiť. Pred každou zákrutou si však musíte uvedomiť, že ani príjemne presné a citlivé riadenie nedokáže zázraky a kým ťažká karoséria skutočne zatočí, chvíľu to trvá. Uprostred zákruty môžete volantom aj prudko trhnúť, no nečakajte, že Freelander kvôli vám poruší fyzikálne zákony. Pri akomkoľvek náznaku agresívnej jazdy sa dostaví masívna nedotáčavosť, ktorá vyzdvihuje bezpečné nastavenia podvozka. Keď v zákrute nepovolíte, vyššie ťažisko a odstredivé sily dostanú pod tlak aj viacprvkovú zadnú nápravu, ktorá má najmä pri necitlivej práci s plynom a brzdou v ostrých zákrutách tendenciu vybočovať do strán. V tej chvíli zakročí stabilizačný systém a klopne vašim neprimeraným chúťkam po prstoch. Jeho zásahy sú citlivé a veľmi nenápadné.

V teréne budete limitovaní malou krížiteľnosťou náprav. Doby nekompromisných offroadov sú však dávno za nami a s nezávislým zavesením dnes prichádzajú aj veteráni ako Mitsubishi Pajero, či Toyota Land Cruiser. Výhody lepších jazdných vlastností na asfalte sú skrátka silnejšie ako potreba kontaktu pneumatík s blatom v ťažkom teréne. Freelander je navyše SUV a jeho hlavnou pracovnou náplňou je komfortná a uhladená jazda po asfaltových cestách. Keď však zíde z cesty, má k dispozícii palubný elektronický systém Terrain Response so štyrmi prednastavenými programami ovplyvňujúcimi prácu riadiacej jednotky motora, medzinápravovej spojky Haldex a stabilizačného systému. Aj bez redukcie a uzatvárateľného medzinápravového diferenciálu tak dokáže najmenší Land Rover v teréne naozaj veľa. Najmä v porovnaní s najbližšou konkurenciou sú jeho skutočné schopnosti mimo asfalt obdivuhodné.

Land Rover dokázal v druhej generácii Freelandera namiešať mimoriadne vyvážený mix univerzálnych schopností podporený výborným motorom, dobrou ovládateľnosťou, poskytovaným komfortom a v neposlednom rade aj nadpriemernou bezpečnosťou (Freelander získal ako vôbec prvé SUV päť hviezdičiek v testoch Euro NCAP). Jeho mimoriadnym schopnostiam však zodpovedá aj cena, ktorá ho posúva do nebezpečného teritória rozmerovo väčších súperov. Prestížnemu postaveniu zodpovedá navyše aj príplatková politika, kedy si musíte za väčšinu výbavy ťažko zaplatiť. Na to si však pri prestížnych výrobcoch už zvykáme. Trochu to však zamrzí, pretože mnohé príplatkové prvky ponúka „sociálnejšia“ konkurencia už v cene.

Základná cena modelu Land Rover Freelander 2 SE TD4: 38 279 eur (1 153 193) Sk

Sériové vybavenie verzie SE (vybrané prvky):
Tempomat, systém Terrain Response, elektricky ovládané a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá s vonkajším osvetlením, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, osvetlenie priestoru pre nohy pri nastupovaní, dažďový senzor, svetelný senzor, 17-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny, automatická klimatizácia, nezávislé kúrenie, kožený volant s ovládaním autorádia a tempomatu, audiosystém Alpine.

Technické údaje
štvorvalcový radový turbodúchadlom prepĺňaný naftový motor , vodou chladený, uložený vpredu priečne, zdvihový objem valcov 2179 cm3, maximálny výkon 118 kW (160 k) pri 4000 ot./min., maximálny krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 8,5 l/100 km, emisie CO2 – 224 g/km
Prevodovka: šesťstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie na dvojitých priečnych ramenách, vzadu nezávislé viacprvkové zavesenie, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu
Brzdy: Vpredu kotúčové brzdy s vnútorných chladením, vzadu kotúčové brzdy, protiblokovací systém ABS s EBD, brzdový asistent, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: päťdverové päťmiestne SUV, DxŠxV: 4500×1910×1740 mm, rázvor osí kolies 2660 mm, pohotovostná hmotnosť 1770 kg, objem batožinového priestoru 405/1670 l

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 11,0 s
Maximálna rýchlosť: 196 km/h

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR