Octaviu G-Tec od tej bežnej, spaľujúcej benzín či naftu, na prvý pohľad nerozoznáte a vlastne ani na druhý. Museli by ste nazrieť pod kufor, aby ste zbadali dve tlakové nádrže na zemný plyn. Dokonca chýba aj označenie G-Tec, demonštrujúce, že máme dočinenia s autom na ekologické palivo. A to je vlastne dobré. Dizajn sa jednoducho zaobišiel bez akýchkoľvek úprav. Náš testovaný exemplár s karosériou liftback, pretože existuje aj plynové kombi, dával však najavo svoju výnimočnosť nálepkami po bokoch karosérie. Pochopiteľne, tie v sérii nedostanete.
Na nerozoznanie, vonku aj zvnútra
Podobné je to v interiéri. Aj ten sa zaobišiel bez zmien, a keďže je dôverne známy, nebudeme strácať čas podrobným popisom. Odlišnosť si všimnete až na prístrojovom paneli. Miesto ukazovateľa teploty chladiacej kvapaliny zabral druhý palivomer. Prečo druhý? Jednoducho preto, že Octavia G-Tec sa nevzdáva ani jazdy na klasický benzín. Jeden palivomer slúži samostatne pre plynovú nádrž a druhý pre tú benzínovú. A hoci grafika stupníc je identická, kým objem benzínu vyjadruje Octavia G-Tec klasickým údajom v litroch, objem plynu je vyjadrený v kilogramoch. To platí aj o spotrebe.
Sympatické však je, že odstránenie ručičky teploty chladiacej kvapaliny neznamená, že tento údaj nie je vodičovi dostupný. Len sa presunul do menu palubného počítača, ktorý okrem neho udáva samostatne aj teplotu motorového oleja. Inak je všetko po starom. Dokonca tu nenájdete ani prepínač palivového režimu. Jednoducho, kým je v nádržiach zemný plyn, Octavia si automaticky vyberá to ekologickejšie z dvoch palív. Aby ste však mali jasnú predstavu, na čo práve jazdíte, v prípade spaľovania plynu sa rozsvieti zelená „eko“ kontrolka. Ak zhasne, idete na benzín.
To so sebou síce prináša potenciálny problém, že vám auto nedovolí ušetriť si zásobu plynu napríklad na jazdu v meste, lenže povedzme si, kto uvažuje takto ekologicky? Iným spôsobom vás však Octavia G-Tec plynovým pohonom nijako neobmedzuje. Z batožinového priestoru síce zmizla dvojitá podlaha a s ňou aj 130 litrov objemu, ktoré zabrali nádrže, no tých zvyšných 460 ešte stále stačí aj na rodinnú dovolenku. Navyše, kufor je dokonale súmerný a po sklopení operadiel vytvorí vodorovnú podlahu. V tomto smere sa teda kompromisy nerobili. Ak vám je to málo, plynové kombi ponúka už v základe o 30 litrov viac.
Základ je v Octavii 1,4 TSI, ale s nižším výkonom
Poďme k tomu najpodstatnejšiemu. Octavia G-Tec je odvodená z Octavie 1,4 TSI, pričom si zachovala štart-stop systém aj rekuperáciu brzdnej energie. V porovnaní s ňou je však výkon agregátu znížený zo 103 na 81 kW. To isté platí o krútiacom momente, ktorý padol z 250 na rovných 200 Nm. Tým sa v podstate G-Tec priblížil Octavii 1,2 TSI (77 kW, 175 Nm). Za partnera je však Octavii G-Tec, vzhľadom na cenu a orientáciu na ekonomiku prevádzky, najlepšie brať Octaviu 1,6 TDI (77 kW, 250 Nm). Takmer na chlp sa totiž zhodujú aj v dynamických vlastnostiach, zrýchlení z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy a v maximálnej rýchlosti 195 km/h.
Aké je to teda za volantom? Po natankovaní plynovej nádrže a benzínu naštartovala Octavia G-Tec na klasické palivo. Po prejdení pár kilometrov sa však už nadobro rozsvietila zelená kontrolka. Svietila aj počas nasledujúcich štartov. Dynamika auta je postačujúca. Stará sa o to 200 Nm krútiaceho momentu, ktorý máte na plyne už od 1 750 otáčok za minútu. Navyše je tu výhoda 6-stupňovej prevodovky, ktorú diesel nemá, verzia 1,2 TSI (77 kW) však áno. Rozdiel v zrýchlení medzi jazdou na plyn a na benzín je prakticky nepostrehnuteľný a posudzuje sa o to ťažšie, že počas jazdy nie je možné prepínať palivo. Navyše pri plnom zaťažení si Octavia G-Tec rada potiahne trochu benzínu, čo rozdiel v akcelerácii definitívne zahladí.
Nebyť kontrolky, nemáte najmenšiu šancu uhádnuť, na aké palivo jazdíte, a to je v podstate pochvala, ktorá demonštruje, že plynový pohon priamo od výrobcu je integrovaný omnoho dokonalejšie, než keď si dáte urobiť prestavbu dodatočne, samozrejme, hovoríme o prestavbe na propán-bután, pretože tá na zemný plyn je podstatne zložitejšia. Jednoducho Octavia G-Tec jazdí rovnako ako jej benzínoví súrodenci. Rozdiel by ste si však mali všimnúť na čerpacej stanici, presnejšie v peňaženke. A o to tu vlastne ide. Lenže pozor, ekonomika Octavie G-Tec je vec uhla pohľadu.
Sto kilometrov len za 5,30 eura
Bojovníci za ekologický zemný plyn často zamotávajú hlavy potenciálnym záujemcom o autá na CNG zložitými porovnaniami energetickej hodnoty benzínu, nafty a zemného plynu, a to všetko s ohľadom na cenu a emisie. Skúsme to však zjednodušiť. Octavia G-Tec má dve nádrže. Benzínovú s objemom 50 litrov, teda identickú ako klasické Octavie, a druhú na plyn s objemom až 97 l. Lenže porovnávať zásobu plynu a benzínu nie je také jednoduché. V prípade plynu sa totiž množstvo meria v kilogramoch. V stlačenom stave sa ho sem zmestí 15 kg.
Aj preto je spotreba plynu udávaná v kilogramoch na 100 km. V tomto prípade uvádza Škoda priemer 3,5 kg na 100 km. My sme s ňou až po zhasnutie kontrolky CNG najazdili presne 340 km, z toho 200 na „okreskách“, a potom do nádrže s oficiálnym množstvom 15 kg dotankovali na počudovanie 15,57 kg plynu. Potom sa síce kontrolka občas rozsvietila, keď pri nízkom zaťažení využila ešte zvyšky „výparov“, ale to už čísla zásadne zmeniť nemohlo. Priemer teda predstavoval 4,58 kg plynu na 100 km. Mimochodom, údaje palubného počítača sa pohybovali v rozmedzí od 3,6 kg mimo mesta do 5,1 kilogramu v prehustenej mestskej premávke.
V benzínovom režime si zas má Octavia G-Tec „potiahnuť“ oficiálnych 5,4 litra, lenže k nim si musíte v reále pripočítať približne 10 %, takže sme jazdili na hranici šiestich litrov. A ak vieme cenu paliva, a to vieme (1kg CNG – 1,175 €, 1l benzínu – 1,455 €), potom už nie je ťažké vypočítať, koľko vás stojí 100 km jazdy v plynovom a koľko v benzínovom režime. S plynom zaplatíte 5,38 eura a s benzínom až 8,73 eura. Rozdiel 3,35 eur v prospech plynu je teda jednoznačný. Ak však s Octaviou G-Tec chcete šetriť, nezostáva vám nič iné, ako jazdiť na plyn. Inak je to normálny „benziňák“ aj so zodpovedajúcimi nákladmi na palivo.
Drahšia ako diesel, ale len o málo
Kľúčové je však aj porovnanie s naftovou Octaviou 1,6 TDI (77 kW), ktorú považujem za najbližšiu alternatívu. Jednoducho z dôvodu nízkych prevádzkových nákladov. Tá má síce udávanú spotrebu len 3,8 litra nafty, ale vlaňajší test nám potvrdil dlhodobý priemer 5,1 litra na 100 km. Takže v tomto prípade vás bude stáť 100 km jazdy presne sedem eur. Aj to je však stále o 1,62 eura viac ako pri jazde na zemný plyn. Lenže Octavia G-Tec má jednu slabinu, v porovnaní s dieselom je drahšia. Našťastie len o 350 eur ( 18 240 € proti 17 890 € za verziu Active). Takže vzhľadom na nižšie prevádzkové náklady sa rozdiel v cene po prepočte vráti už po necelých 22 000 kilometroch, čo je akceptovateľné.
Náklady na palivo | ||||
---|---|---|---|---|
Model | Palivo | Cena | Reálna spotreba na 100 km | Náklady na 100 km |
Octavia 1,4 G-Tec | CNG | 1,175 €/kg | 4,58 kg | 5,38 € |
Octavia 1,4 G-Tec | benzín | 1,455 €/l | 6,0 l | 8,73 € |
Octavia 1,9 TDI | nafta | 1,37 €/l | 5,1 l | 7,01 € |
S Octaviou G-Tec navyše získavate dva významné bonusy. Prvým je fantastický dojazd. Na plyn prejdete 340 a na benzín ďalších 830 km. Spolu je to 1 170 km bez zastávky na čerpacej stanici. Pochopiteľne, cena za kilometre bude vzhľadom na využitie benzínu vyššia, ale na dovolenke kdesi do Chorvátska sa to nepochybne hodí. Taký diesel zvládne približne o 200 km menej. Druhým a ešte podstatnejším bonusom je zadné nezávislé zavesenie kolies. Octavia G-Tec ho má v sérii, kým vo verziách 1,2 TSI, 1,4 TSI či 1,6 TDI sa vám o ňom môže iba snívať. Aj vďaka tomu dokáže Octavia G-Tec pomerne úspešne tajiť svoj hendikep v podobe vyššej hmotnosti. Váži totiž 1 390 kg (Active), čo je o 160 viac v porovnaní 1,2 TSI, o 140 viac v porovnaní s 1,4TDI a o 85 viac, ak postavíme G-Tec oproti verzii 1,6 TDI.
Pochopiteľne, tento prírastok si vozí najmä na zadnej náprave, ktorá musí zvládať váhu plynových nádrží. A viacprvkové zavesenie si s ním poradí rozhodne lepšie ako jednoduchá torzná priečka. Takže odpoveď na otázku, či sa treba báť jazdných vlastností verzie G-Tec, znie jednoznačne – nie. Dokonca máte pocit, že auto je o čosi lepšie vyvážené a tým aj menej nedotáčavé. S trakciou „odľahčenej“ prednej nápravy si zas v Octavii poradí elektronická uzávierka XDS. Žiadne nepríjemné prekvapenia teda nehrozia. Napokon výkon 81 kW vám ani nedáva možnosť športovej jazdy.
Oplatiť sa oplatí, ale kde tankovať?
Oplatí sa teda Octavia CNG alebo nie? Vzhľadom na prevádzkové náklady áno, pretože je finančne najekonomickejším variantom. Ekonomickejším ako Octavia 1,6 TDI. Podmienkou je však jazdiť výlučne na plyn. A to v sebe skrýva najväčší problém – absolútne nedostatočnú sieť čerpacích staníc na CNG. O túto verziu tak „zakopnete“ len v prípade, že máte plynovú stanicu blízko vášho domova alebo práce. Inak sa výhoda plynu stráca a utápa vo vysokom príplatku, ktorý je síce oproti verzii 1,6 TDI len 350 eur, ale napríklad v porovnaní s takmer rovnako výkonnou benzínovou Octaviou 1,2 TSI až 2 550 €. A tie sa už vrátia len ťažko.
Technické parametre
Model | Škoda Octavia 1,4 G-Tec Active |
---|---|
Objem motora (cm3) | 1 349 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC Turbo |
Výkon (kW/ot.) | 81/4 800 – 6 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 200/1 500 – 3 500 |
Prevodovka | 6M |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 659/1 814/1 461 |
Rázvor náprav (mm) | 2 686 |
Batožin. priestor (l) | 460 – 1 450 |
Objem benzínovej nádrže (l) | 50 |
Objem plynovej nádrže (l) | 97 (15 kg) |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 390 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s) | 10,9 |
Spotreba benzínu na 100 km (l) | 5,4 |
Spotreba benzínu počas tstu (l) | 6,0 |
Spotreba CNG na 100 km (kg) | 3,5 |
Spotreba CNG počas testu (kg) | 4,58 |
Cena | 18 240 € |