Test: BMW 740i

23.02.2009 11:30
BMW 7
BMW 7 Autor:

Ako zlepšiť dokonalé, je síce reklamný slogan v kampani na novú Octaviu, no v skutočnosti museli zápasiť s touto ťažkou úlohou viac v Mníchove. Predchádzajúca generácia BMW radu 7 bola taká odlišná a taká odvážna, že ešte aj dnes, po siedmich rokoch, udivuje svojou invenciou. Predbehla dobu natoľko, že nový modelový rad 7 možno v niektorých smeroch označiť dokonca za konzervatívnejší.

V teste sme vyskúšali technicky azda najzaujímavejšiu verziu 740i, ktorá deklaruje nielen umiernenejší prístup k dizajnu a ergonómii, ale aj downsizing – najnovší technologický trend pod kapotou.

Exteriér

Rozporuplné reakcie na dizajn mníchovskej vlajkovej lode sa tentoraz už asi neobjavia. Vzdala sa najmä kontroverzného riešenia zadného veka. Má tak oveľa homogénnejšiu siluetu a omnoho viac podtrhuje módny športový esprit. Rozmery sú však, pochopiteľne, stále vo formáte automobilovej „high society“. Do dĺžky dokonca pribudli tri a na rázvore až osem centimetrov. Šírkou 1902 mm poráža všetkých priamych konkurentov. Mohutnosť podporuje nezvyčajne malé zakrivenie prednej masky, opticky predlžujúce profil kapoty.

Nová sedmička je dlhšia a citeľne širšia ako...
Nová sedmička je dlhšia a citeľne širšia ako predchádzajúci model. Autor: BMW

Celkový výraz sedmičky je však pritom veľmi čistý a nadčasový, vzdala sa zbytočných prelisov a dizajnérskych pomôcok. O to efektnejšie, priam ako šperky, vyznievajú v dejinách BMW asi najväčšie predné „ľadvinky“, niekoľko chrómových líšt či špičková svetelná technika, najmä zadné svetlá s horizontálnou grafikou svetelných diód.

Interiér

Interiér vás víta širokými dverami s veľkým uhlom otvárania. Aj celková výška, takmer 1,5 m, robí z nastupovania hračku. Po tom, čo sa samočinne privrú dvere, je vám jasné, že sa stávate súčasťou vyššej triedy. Priestor je očarujúci. Najmä extrémna šírka, vďaka ktorej si môže sedmička dovoliť aristokraticky rozmernú stredovú konzolu. Pocit komfortu v širokých mäkkých sedadlách nielenže zodpovedá očakávaniam  pohodlia automobilovej oligarchie, ale relatívne malý trojramenný volant s úžasne hrubým vencom pripomína aj športové gény BMW . Vzadu je to čistokrvná limuzína pre dvoch náročných pasažierov so samostatným nastavením ventilácie, prípadne polohovateľnými sedadlami.

Vzadu je doslova kráľovský priestor.
Vzadu je doslova kráľovský priestor. Autor: BMW

I keď o veľkolepý pocit luxusu, ušľachtilé dreviny a vôňu kože nie je núdza, vyznávači minulej generácie budú asi mierne sklamaní. Dizajnom ani ergonómiou totiž nové BMW 7 nenadväzuje na „minimalistický“ odkaz predchodcu. Línia palubnej dosky, ktorá už nepôsobí ako kus vzácneho nábytku pracovne vplyvného bankára či priemyselníka,  je orientovaná viac na vodiča, akoby chcela evokovať tradíciu starších modelov BMW. Namiesto jediného ovládača iDrive vás na stredovom tuneli čaká nielen záplava tlačidiel podobná tej, akú nájdete v rozhraní MMI od Audi, ale dokonca aj elektronická radiaca páka automatickej prevodovky, ktorá sa zo stĺpika riadenia presťahovala na svoje tradičné miesto.

Palubná doska naklonená k vodičovi patrí k...
Palubná doska naklonená k vodičovi patrí k tradícii BMW. Autor: BMW

Ak by sme mali porovnať obe generácie audiotermínmi, stará sedmička bola viac iPodom, kým tá súčasná skôr lepšou empétrojkou. Je to síce logická reakcia BMW na výhrady predchádzajúcich majiteľov sedmičky, no zároveň istá strata osobitosti. Nemožno však poprieť, že pohyb v menu a ovládanie automatu sú teraz predsa len o niečo jednoduchšie. Technologickou „vychytávkou“ je prístrojový panel, ktorého spodnú časť tvorí horizontálny displej dokresľujúci grafiku štvorice klasických analógových prístrojov. K dispozícii je aj režim Black panel.

Vybavenie a variabilita

Vybavenie je bohaté. V sérii je kožené čalúnenie, drevené obklady, elektricky ovládané predné sedadlá, inteligentný tempomat, dvojzónová klimatizácia, hi-fi audio, xenónové svetlá či adaptívny podvozok. Vzhľadom na cenu však niet čo oslavovať, najmä ak sú deklarované technické novinky, ako napríklad riadená zadná náprava, aktívny tempomat s funkciou „stop & go“ či dokonca varovanie pri opustení jazdného pruhu len súčasťou mastného príplatkového cenníka.

Päťstolitrový kufor nie je na auto s dĺžkou nad päť metrov nijako očarujúci objem, na druhej strane treba priznať, že pri prémiových limuzínach nedostanete zväčša viac. Sedmička je však bohatá na odkladacie priestory, samozrejme, decentne zakryté kožou alebo ušľachtilým drevom. Skrinka pred spolujazdcom má dokonca dvojdielny kryt.

Motor a prevodovka

Trend znižovania spotreby zasiahol aj sedmičky. Prvý raz sa pod označením 740 neskrýva vidlicový 8-valec, ale len radový trojlitrový šesťvalec. Slovíčko „len“ nemá však v tomto kontexte žiadny hanlivý význam. Tým šiestim valcom totiž pomáha dvojica agilných turbodúchadiel, a tak sú papierové hodnoty vysoko nad parametrami pôvodného 8-valca.

Dvestoštyridsať kilowattov výkonu a 450 Nm krútiaceho momentu vrcholia pri podstatne nižších otáčkach ako v minulosti, takže s dvojtonovou limuzínou nemá nový motor najmenšie problémy. Akcelerácia na stovku za menej ako šesť sekúnd patrí do sveta športových áut. Azda jediným negatívom je, že radový šesťvalec, i keď perfektne vyvážený, predsa len nedosahuje akustickú kultivovanosť osemvalca. Pri vyšších otáčkach má dokonca pomerne hlasný, na luxusnú limuzínu možno až príliš ostrý prejav.

To mu však rýchlo odpustíte, keďže šesť valcov znamená menej zastávok na čerpacej stanici. Výrobcom udávaných 9,9 litra na sto kilometrov je síce fikcia, no aj dvanásťlitrový priemer je na tento koráb vynikajúci údaj. A to si vystačí so šesťstupňovým automatom, čo je na sedem- a osemstupňové prevodovky konkurencie podpriemer. Z užívateľského hľadiska však vodič nijako neregistruje tento potenciálny technologický hendikep. Prevodovka radí ukážkovo hladko a pohotovo.

Jazdné vlastnosti

V Mníchove nie sú zvyknutí na kritiku, ale jazdným komfortom nás sedmička príliš neočarila, možno aj vďaka veľkým očakávaniam, ktoré dokázalo BMW v posledných rokoch bez zvyšku naplniť, či dokonca prekonať. Tentoraz to však trošku prehnali so športovým naladením. Hoci aktívny podvozok možno nastavovať v troch režimoch, Comfort, Normal a Sport, aj v najkomfortnejšom zápasí sedmička s malými nerovnosťami a hluk prepúšťa do kabíny v miere, ktorá jej jednoducho neprislúcha. Nie je to tá správna plavnosť, ktorá vytvára pocit, akoby ste sa jemne vznášali nad vozovkou. Voliť preto príplatkové väčšie rozmery diskov 19 a 20 palcov, obutých v nie práve najmäkších „runfletoch“, je na uváženie.

Podvozok je aj na rovnom asfalte mierne hlučnejší.
Podvozok je aj na rovnom asfalte mierne hlučnejší. Autor: BMW

Samozrejme, k ochote držať stopu nemožno mať námietky. Sedmička sa napriek vysokej hmotností drží asfaltu zo všetkých síl a je priam neuveriteľné, akú malú námahu musíte vynaložiť na jej manévrovanie. Tam, kde to s klasickým zadným náhonom preženiete, čo nie je, mimochodom, problém, prichádza k slovu citlivo reagujúci stabilizačný systém DSC. Aktívne riadenie a riadená zadná náprava robia dokonca aj z parkovacích manévrov hračku. Ak z tohto päťmetrového krížnika presadnete do bežného auta, nestačíte sa diviť, ako veľa musíte krútiť volantom. Takisto brzdy robia perfektnú prácu, akoby ste sedeli v nejakom malom a ľahkom športovom kupé.

Výhody:

vynikajúca ergonómia
komfort sedadiel
výkon kontra spotreba
úžasná ovládateľnosť
bezpečnosť

Nevýhody:

absorpčné schopnosti podvozku
hluk pneumatík
aerodynamický hluk
ostrý prejav motora
viaceré bezpečnostné prvky len za vysoký príplatok

Technické údaje:

Model: BMW 740i
Počet valcov/ventilov: 6/24 DOHC Bi-turbo
Objem motora (cm3): 2979   
Výkon (kW/ot.): 240/5800 
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/1500
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5072/2134/1499 
Rázvor náprav (mm): 3070
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 500/82 
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 5,9  
Priemerná spotreba na 100 km (l): 9,9
Cena: 81 500 € (2 455 269 Sk)

Sériové vybavenie verzie 740i:

Stabilizačný systém DSC, 6× airbag, aktívne opierky, 18-palcové disky, kožené čalúnenie, el. nastaviteľné predné sedadlá, el. parkovacia brzda, štartovanie tlačidlom, bi-xenónové svetlá, aktívny tempomat, el. nastaviteľný multifunkčný volant, i Drive, dvojzónová klimatizácia, el. ovládateľná roletka zadného okna, velúrové koberčeky, kozmetické zrkadlá vzadu, parkovacie senzory vpredu/vzadu, centrálne uzamykanie, audio HiFi Professional.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
4. 3. 2019zdraženie1.252 €zdraženie1.294 €
25. 2. 2019zdraženie1.251 €zdraženie1.292 €
18. 2. 2019zdraženie1.233 €zdraženie1.269 €
11. 2. 2019zlacnenie1.213 €zdraženie1.249 €
4. 2. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.237 €
28. 1. 2019zdraženie1.204 €zlacnenie1.236 €
14. 1. 2019zdraženie1.195 €zdraženie1.250 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk