Test: Jaguar X-Type 2.2 D Classic

Jaguar X-Type dnes už patrí medzi zrelých gentlemanov. Hovorí sa, že vrásky chlapom pristanú, v automobilovom svete však toto tvrdenie naráža na realitu prevratného vývoja a rastúcich schopností mladšej konkurencie. Napriek tomu dáva Jaguar X-Type s naftovým motorom 2.2 D a automatickou prevodovkou stále zmysel.

03.02.2009 19:31
Jaguar X-Type Foto:
Proporcie tradičného trojpriestorového sedanu sú medzi zákazníkmi značky stále vyhľadávané.
debata

Silnou zbraňou anglickej značky z Coventry je jej dizajn držiaci sa zabehnutých tradícií. A hoci sa pri najnovšom modeli XF Jaguar z cesty silného uctievania tradícií mierne odklonil, najmenšiemu X-Type známe tvary stále pristanú. Identifikačné znaky tradičného dizajnu tu fungujú na výbornú a príslušnosť tohto sedanu k značke spoznáte z ktoréhokoľvek uhla pohľadu. A tak to majú, aspoň podľa tvrdení automobilky, tradiční zákazníci Jaguaru radi.

Z každej strany je to čistokrvný Jaguar. Foto: Václav Lipavský
Jaguar X-Type Z každej strany je to čistokrvný Jaguar.

Od svojho uvedenia na trh v roku 2001 sa X-Type veľmi nezmenil. Konzervatívny prístup k inováciám sa pri poslednej modernizácii najvýraznejšie prejavil novou maskou chladiča s iným výpletom, pozmeneným predným nárazníkom a smerovkami vo vonkajších spätných zrkadlách. Celkovo sa na aute však údajne zmenilo až 500 dielov. Okrem vylepšení interiéru v podobe nových obkladových materiálov je najpodstatnejšou zmenou možnosť kombinácie naftového motora 2.2 D s novou šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Práve túto verziu sme podrobili krátkemu redakčnému testu.

Interiér

Po usadnutí za volant sa ocitnete vo svete protikladov. Takmer okamžite pocítite vôňu tradícií,  klasickej jemne kože a prvotriedneho obloženia čiernym klavírovým lakom. Vzduch je príjemne nasiaknutý uctievaním hodnôt, no potom váš pohľad skĺzne na stredovú konzolu a páčky pod volantom a rázom pochopíte, že tu niečo nepatrí. Ovládače a páčky pochádzajú zo starších Fordov, čo je však v tejto triede ešte horšie, s ich povrchovou úpravou si nikto nerobil starosti. Aj zákazníkom prestížnej triedy musia v tomto prípade stačiť len kúsky čierneho plastu.

Na vysvetlenie veci len toľko, že Jaguar X-Type vznikal v dobe, kedy tradičná anglická značka bojovala o vlastnú existenciu. Musela vyvinúť auto, ktoré prinesie do pokladnice peniaze potrebné na prežitie a keďže peňazí nebolo na rozhadzovanie, šetrilo sa, kde sa dalo. Je však nepochopiteľné, že svoje najmenšie dieťa Jaguar vybavil pokrokovým pohonom všetkých kolies (prvé verzie boli výlučne „štvorkolky“) a karosériou odkazujúcou na prepychové modely vyšších segmentov, zatiaľ čo pekne stvárnený luxusný interiér znehodnotil niekoľkými čiernymi ovládačmi z Mondea a Fiesty. Na obranu veľkých nevkusných tlačidiel však musíme uviesť, že sú rozmiestnené logicky a ich ovládanie neodpútava počas jazdy vodičovu pozornosť. Súčasné konkurenčné modely túto schopnosť vďaka svojej technickej zložitosti a palubným doskám s malými neprehľadnými tlačidlami dávno stratili.

Široká stredová konzola je často terčom kritiky. Foto: Václav Lipavský
Jaguar X-Type Široká stredová konzola je často terčom kritiky.

Na predných sedadlách majú pasažieri miesta dosť, vzadu je ho však pomenej. Za 185 cm vysokého vodiča si rovnako vysoký cestujúci sadne len s úsilím a na dlhšej ceste bude neustále bojovať s nedostatkom priestoru na svoje kolená. Radosť nebude mať ani zo zvažujúcej sa strechy. Na šírku sa však vzadu nikto z dvojice cestujúcich sťažovať nebude. Traja si sem sadnú len na krátku vzdialenosť. Treba však podotknúť, že prestížne sedany strednej triedy majú na zadných sedadlách vždy akosi menej miesta ako ich „ľudovejší“ kolegovia v tomto segmente.

Batožinový priestor má priemerný objem, ktorého využiteľnosť obmedzuje aj úzky nakladací otvor. Je to daň za koncepciu trojpriestorového sedanu. Kladom tohto riešenia je pevná karoséria odolávajúca krúteniu omnoho efektívnejšie ako praktickejšie kom­bi.

Motor

V čase vzniku tohto auta konštruktéri ani len netušili, že sa pod jeho kapotou raz objaví podobný naftový motor. X-Type sa tak nechtiac zaradil do rodiny áut, ktoré majú s neskoršou aplikáciou nového druhu pohonu nečakané starosti vyplývajúce z nečakaných konštrukčných zmien v motorovom priestore. Jeho šťastím však bolo, že aj predošlé šesťvalcové benzínové motory boli uložené priečne, takže implementácia naftového štvorvalca 2.2 D nebola až tak náročná.

Motor je počas jazdy tichý a kultivovaný. Foto: Václav Lipavský
Jaguar X-Type Motor je počas jazdy tichý a kultivovaný.

V testovanom aute bol motor spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou (starším benzínovým verziám naďalej ostal päťstupňový automat), čo zároveň znamená zníženie jeho výkonu z pôvodnej hranice 114 kW/155 k (vo verzii s manuálnou prevodovkou a bez DPF filtra) na skromnejších 107 kW/145 k. Kombinácia menšieho výkonu a automatickej prevodovky dáva tušiť slabšiu dynamiku. Kilowatty stratené v hydrodynamickom meniči prevodovky kompenzuje pohon výlučne prednej nápravy, no Jaguaru aj tak v niektorých momentoch chýba potrebná dynamika. Výhodou spriahnutia s automatickou prevodovkou je však skutočnosť, že prevodovka dokáže motor pri akcelerácii udržiavať pomocou preklzu hydrodynamického meniča vo vyšších otáčkach, čím z neho dostane naozaj maximum jeho schopností. Ako sme postupne zistili, ideálne je Jaguar rozbehnúť na požadovanú rýchlosť a potom zvoľniť a nechať ho „plávať“ krajinou. Motor náhle stíchne, riadiaca jednotka prevodovky si urobí poriadok v algoritme radenia a naftový X-Type konečne dostane šancu ukázať, čo vie najlepšie. Rýchle zmeny tempa (vrátane nepremyslených predbiehacích manévrov) nemá rád.

Prevodovka ponúka aj možnosť manuálneho radenia, v tomto aute to však takmer vôbec nevyužijete. Nie pre jej dlhšie reakčné časy, ale jednoducho preto, že v automatickom režime pracuje veľmi uspokojivo.

Odstupňovanie prevodovky je prispôsobené na... Foto: Václav Lipavský
Jaguar X-Type Odstupňovanie prevodovky je prispôsobené na diaľničnú jazdu.

Kombinovaná spotreba 6,9 l/100 km vyzerá v propagačných materiáloch výrobcu veľmi lákavo. Realita je však o niečo menej optimistická. Na trase zloženej približne z 300 km diaľnic, 200 km ciest prvej triedy a prejazdu piatich väčších miest uprostred dopravnej špičky sme dosiahli priemer 8,1 l/100 km. Stále to nie je zlá hodnota, no snažili sme sa dodržiavať dopravné predpisy a udržiavať plynulú jazdu zameranú na nízku spotrebu. Modernejšia konkurencia dokáže pri rovnakých výkonoch ušetriť každých 100 km aj viac ako jeden liter nafty.

Jazdné vlastnosti

Jaguar X-Type zostáva verný tradíciám a napriek tomu, že tvorí protiváhu konkurenčným prémiovým sedanom zameraným prevažne športovejšie, ponúka predovšetkým uvoľnenú relaxačnú jazdu. Naznačuje to už prostredníctvom väčšieho volantu a ľahkého riadenia. Na auto s predným pohonom je otáčanie volantom naozaj netradične ľahké. Posilňovač riadenia začne strácať dych až pri panickom krútení volantom z jednej strany na druhú (napríklad pri slalome medzi kužeľmi), kedy riadenie nepríjemne stvrdne a chvíľu mu trvá, kým opätovne chytí stratený dych.

Klasické proporcie sedanu k Jaguaru... Foto: Václav Lipavský
Jaguar X-Type Klasické proporcie sedanu k Jaguaru neodmysliteľne patria.

Tento Jaguar nemá jazdu po kľukatých cestách v láske. Technicky síce vychádza z Mondea predchádzajúcej generácie, no z jeho dynamického nadania Jaguar veľa nezdedil. V zákrutách a pri brzdení sa nijak dramaticky nenakláňa, pri rýchlych zmenách smeru však intenzívne cítite prenášanie hmotnosti zo strany na stranu. Pri rýchlej jazde sa skrátka musíte viac snažiť a ani vy, ani auto z toho nebudete mať radosť. Brzdy sú dostatočne účinné, nemôžete sa však báť poriadne oprieť do brzdového pedála.

Staršiu konštrukciu podvozka odhaľuje aj komfort jazdy na krátkych priečnych nerovnostiach. Pri jazde po betónovej ceste cítite, ako pruženie a tlmenie bojujú s dilatačnými dierami medzi panelmi, výsledkom čoho sú nepríjemné rázy do riadenia a hluk od náprav. Svoj nemalý podiel na tom určite mali aj príplatkové nízkoprofilové pneumatiky na testovanom aute, no dovolíme si tvrdiť, že ani vyšší profil by nedokázal nápravy utíšiť na úroveň súčasnej konkurencie.

Doménou X-Type sú dlhé úseky s hladkým asfaltom, kde exceluje. Ani pri vysokých rýchlostiach neobťažuje aerodynamickým hlukom. Čo je však dôležité, pôsobí nenúteným dojmom, ktorý prezrádza, že diaľnice sú jeho prirodzeným prostredím. Na hrubom asfalte preniká od kolies do kabíny viac hluku, no jeho úroveň stále nehodnotíme ako obťažujúcu.

Jaguar X-Type má najradšej kvalitný asfalt. Foto: Václav Lipavský
Jaguar X-Type Jaguar X-Type má najradšej kvalitný asfalt.

Jaguar X-Type predstavuje konzervatívnu alternatívu k súčasným prémiovým sedanom strednej triedy. Zároveň však odhaľuje rýchlosť zmien a pokroku v automobilovom priemysle. Starne a nedokáže to účinne zamaskovať ani dobrým naftovým motorom pod kapotou. Určitým problémom sa môže javiť aj príliš sebavedomá cena. Tesne nad 30 000 eur sa dnes totiž pohybujú omnoho schopnejší konkurenti, ktorí pôsobia pri priamej konfrontácii s obstarožným Jaguarom ako z iného sveta. Bez ohľadu na svoj vek však X-Type stále dokáže ponúknuť komfortnú jazdu v atmosfére dodržiavania anglických tradícií. A to môže byť za určitých okolností pre cieľovú skupinu značky Jaguar nepriestrelným argumentom.

Základná cena modelu Jaguar X-Type 2.2 D Classic: 32 711 eur (985 452) Sk

Sériové vybavenie verzie Classic (vybrané prvky):
ABS s rozdeľovačom brzdnej sily a brzdovým asistentom, elektronický stabilizačný systém DSC, tempomat, predné hmlové svetlomety, časticový filter, svetelný senzor, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, elektricky ovládané bočné okná vpredu aj vzadu, dažďový senzor, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, predĺžená záruka slovenského dovozcu, automatická klimatizácia, kožený volant s ovládaním audiosystému a telefónu, autorádio s CD-prehrávačom, palubný počítač

Technické údaje
Motor: štvorvalcový turbodúchadlom prepĺňaný naftový motor, vodou chladený, uložený vpredu priečne, zdvihový objem valcov 2198 cm3, maximálny výkon 107 kW (145 k) pri 3500 ot./min., maximálny krútiaci moment 360 Nm pri 1800 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 6,9 l/100 km, emisie CO2 – 184 g/km
Prevodovka: šesťstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie na spodných priečnych ramenách a vzperách McPherson, vzadu nezávislé viacprvkové zavesenie, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu
Brzdy: Vpredu kotúčové brzdy s vnútorných chladením, vzadu kotúčové brzdy, protiblokovací systém ABS s EBD, brzdový asistent, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: štvordverový päťmiestny sedan, DxŠxV: 4672×1789×1430 mm, rázvor osí kolies 2710 mm, pohotovostná hmotnosť 1532 kg, objem batožinového priestoru 452 l

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,9 s
Maximálna rýchlosť: 208 km/h

debata chyba
Články podľa značiek