Test: Renault Mégane 1.6 16V Dynamique

Bol to vždy silný hráč, ktorý vedel poriadne podkúriť aj nemeckým ikonám nižšej strednej triedy. Dnes prichádza v treťom vydaní a s ambíciou získať si aj tých, ktorých doteraz odrádzal nekonvenčným vzhľadom. Možno to Francúzi neradi počúvajú, ale v niečom je prosto viac pragmatický, viac "nemecký." My sme si ho vyskúšali vo verzii 1,6 Dynamique.

02.02.2009 12:21
Renault Mégane Foto:
Renault Mégane
debata

Exteriér

Mégane je nový od podlahy. Kým Peugeot, Volkswagen, Ford a Mazda zvolili pri svojich novinkách evolúciu, Renault postavil úplne nové auto. Zmenil sa dizajn, rázvor i rozmery. Do dĺžky pribudlo nezanedbateľných desať centimetrov. Dotiahol sa tak k Fordu Focus a prerástol aj najväčšieho domáceho konkurenta, Peugeot 308. Naopak, výška bola mierne zredukovaná. Možno stratil trochu zo svojej francúzskej charizmy, no na ceste vyzerá veľmi elegantne a navyše vyvoláva pocit robustnosti, solídnosti a spoľahlivosti. Ruku šéfdizajnéra Patricka le Quémenta však stále vidno na zvláštnom erbovitom prelise prednej kapoty a efektných svetlách.

Kontroverzná zadná časť je minulosťou. Foto: Renault
Renault Mégane Kontroverzná zadná časť je minulosťou.

Konvenčnejšie stvárnenie prinieslo Mégane aj viac úžitku. Pod zadným vekom čaká na vašu batožinu slušných 372 litrov, čo je až o 42 viac než v minulosti. Môžete si byť istí aj tým, že po otvorení špinavého a mokrého veka už nebude nečistota stekať rovno na vaše ruky a kufre. Okrem toho dokáže Mégane po sklopení zadných sedadiel vytvoriť širokú, vodorovnú a ničím nerušenú podlahu kufra. Pritom máte k dispozícii stále plnohodnotné rezervné koleso.

Nový Mégane je nižšií ako jeho predchádzajúca... Foto: Renault
Renault Mégane Nový Mégane je nižšií ako jeho predchádzajúca druhá generácia.

Interiér

S väčšími rozmermi karosérie by ste možno čakali aj viac miesta vnútri vozidla. Nie je to však celkom tak. Hádam až na šírku. Mégane je skôr útulný ako rozšafný v priestore. Cítia to najmä cestujúci vzadu. Rezervou na kolená a hlavu nemôže Mégane určite súťažiť s tristoosmičkou od Peugeotu, Fordom Focus či novou Mazdou3. Klesajúca strecha navyše trochu obmedzuje výhľad vzad. Vodič však ocení nižší, športovejší posed za volantom ako v minulosti a sedadlá so slušným bočným vedením. Ergonómia sa teda zmenila dosť výrazne, rovnako ako dizajn a spracovanie.

Interiér má neporovnateľne solídnejšie... Foto: Renault
Renault Mégane Interiér má neporovnateľne solídnejšie vypracovanie

Plasty sú neporovnateľne kvalitnejšie, čo veľmi ladí s pomerne konzervatívnym dizajnom robustnej palubnej dosky. Teda až na avantgardný prístrojový panel s centrálnym digitálnym rýchlomerom, ktorého výhody asi len ťažko vysvetliť. Navyše je sklon prístrojov nastavený tak, akoby ich už mal Mégane pripravené pre verziu Scénic s vyššou polohou sedenia. Klasická alebo obežná ručička analógového tachometra a klasické ukazovatele stavu paliva a teploty motora by Mégane svedčali určite oveľa viac.

Prístroje sú futuristickejšie ako mal predchodca. Foto: Renault
Renault Mégane Prístroje sú futuristickejšie ako mal predchodca.

Ani ovládací panel audiosústavy, prevzatý z novej Laguny, príliš neohúri. Nielenže je umiestnený dosť nízko, ale má aj absurdnú logiku ovládania niektorých funkcií menu a veľmi nepraktickú polohu tlačidiel hlasitosti. Z tohto pohľadu by si mohol Mégane vziať príklad z nemeckých konkurentov. Jeho imidžu škodia aj pomerne ploché vnútorné výplne dverí a nie práve najšťastnejšie premiestnené vnútorné kľučky dverí.

Vybavenie

Tu nasadil Renault latku naozaj vysoko. Najmä v bezpečnosti. Dokonca nad rámec nového Golfu, ktorý ponúka stabilizačný systém ESP len za príplatok (okrem verzií s prevodovkou DSG). V Mégane ho máte v sérii spolu so štyrmi airbagmi. Ďalšie dva okenné sú k dispozícii od úrovne Dynamique, a to spolu s napínačmi pásov aj na zadných sedadlách. Samozrejmosťou je elektrický balík na okná a zrkadlá, diaľkové centrálne odomykanie, palubný počítač a dokonca aj manuálna klimatizácia. Verzia Dynamique už obsahuje také luxusné prvky ako tempomat a dvojzónovú elektronickú klimatizáciu. Že sedíte v renaulte, je jasné zo štartovania kartou a tlačidlom, či z elektrickej parkovacej brzdy.

 
Celková dĺžka narástla o nezanedbateľných 10 cm. Foto: Renault
Renault Mégane   Celková dĺžka narástla o nezanedbateľných 10 cm.

Motor a prevodovka

Renault z ponuky úplne vypustil tisícštyristovku. Základným motorom sa tak stáva benzínový šestnásťventil 1.6 16V (74 kW). Rovných sto koní bez príplatku je isto konkurenčná výhoda, aspoň z pohľadu výkonu a ceny. Vo verzii Dynamique je za základ použitá dokonca o desať koní silnejšia verzia 1.6 16V (81 kW). Ak ich však chcete využiť, treba motor dosť vytáčať. Takže o nejakej extra pružnosti hovoriť nemožno.

Prevodovka je presnejšia ako v konkurenčnom... Foto: Renault
Renault Mégane Prevodovka je presnejšia ako v konkurenčnom Peugeote.

Veľkým prínosom je však sériová 6-stupňová prevodovka, ktorá dokáže krotiť apetít Mégane po palive, najmä na diaľnici. V meste sa však pod deväť litrov na sto kilometrov dostanete len s veľmi ľahkou nohou na plyne a rešpektovaním asistentu správneho radenia, ktorý vás nabáda piktogramami k optimálnej voľbe prevodového stupňa. Motor je slušne odhlučnený, no jeho zvuk nie je pri vyšších otáčkach nijako zvlášť príťažlivý. Presnosť prevodovky je typicky „renaultovská“ – niečo medzi nemeckou precíznosťou a „gumenými“ dráhami radenia peugeotov.

Jazdné vlastnosti

Už predchádzajúca generácia Mégane patrila podvozkovo k tým lepším, hoci konštrukčne nijako nevynikala. Dnes drží Mégane stopu ešte lepšie, no s istou daňou. Doterajší majitelia Mégane sa asi budú pýtať, kde sa stratila francúzska plavnosť tohto modelu. Odpruženie je tvrdšie. Aj keď je zvuková izolácia podvozku dobrá, výsledný dojem z komfortu jazdy je trochu rozpačitý. Najmä pre tých, ktorí dobre poznali Mégane druhej generácie. Voliť preto príplatkové 17-palcové disky, aké boli použité v našom prípade, nie je optimálne.

Tuhšie je aj riadenie a ani brzdy už nemajú taký rýchly nástup ako v minulosti. Jednoducho Mégane sleduje aj tu trend vedúci k športovejšiemu jazdnému zážitku a lepšej spätnej väzbe.

Riadenie je výrazne prepracované. Foto: Renault
Renault Mégane Riadenie je výrazne prepracované.

Najväčším prekvapením Mégane je však cena. Nájdite iné auto nižšej strednej triedy so 100-koňovým motorom, 6-stupňovou prevodovkou, piatimi dverami, klimatizáciou, štyrmi airbagmi, ESP a ďalšou komfortnou výbavou v sérii za 400 000 korún (13 290 €). Veľa alternatív mať asi nebudete. A to nie je zlá vstupenka k úspechu.

Výhody:

nadčasový dizajn
veľký batožinový priestor
bohaté vybavenie
ESP v sérii
cena
akustický komfort

Nevýhody:

menej miesta vzadu
digitálny rýchlomer
ovládanie niektorých funkcií audia
tvrdšie odpruženie

Technické údaje:

Model: Renault Mégane 1.6 16V Dynamique 
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC 
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 81/6000 
Krútiaci moment (Nm/ot.): 151/ 4250 
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4295/1808/1471 
Rázvor náprav (mm): 2641  
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 372/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 195    
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,5   
Priemerná spotreba na 100 km (l): 6,9   
Cena: 16 490 € (496 777 Sk)
 

Sériové vybavenie verzie Dynamique (vybrané prvky):

ESP, 6× airbag, predné hmlové svetlá, posilňovač riadenia, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, dvojzónová klimatizácia, tempomat a obmedzovač rýchlosti, palubný počítač, 4× el. ovládané okná, el. ovládané spätné zrkadlá, audio s CD 4× repro, hliníkové disky kolies 16-palcové.

debata chyba
Články podľa značiek