Test: Dacia Logan MCV

Dacia Logan sa role ľudového vozidla zhostila na našom trhu veľmi dobre. Životný cyklus tohto modelu sa však prehupol do druhej fázy a pri tejto príležitosti prešiel Logan ľahším faceliftom. Omladený Logan MCV sme si vyskúšali s benzínovou 1,6-tkou pod kapotou.

30.01.2009 19:04
Dacia Logan MCV Foto:
Dacia Logan prešla nedávno ľahkým faceliftom.
debata

Dacia Logan, a zvlášť verzia MCV, nepatrí medzi autá, ktoré by na seba pri každej príležitosti strhávali zraky okoloidúcich. Dalo by sa povedať, že je to skôr taká „sivá myška“, ale zato pracovitá. Jej karoséria s obrovským vnútorným priestorom nevyhrala žiadnu súťaž krásy, no odvezie všetko čo treba. V rámci faceliftu k veľkým zmenám dizajnu nedošlo. Mierne pozmenená bola iba predná časť auta. Pokiaľ by ste nemali vedľa seba zaparkované obidve verzie tohto modelu, súčasné prevedenie prednej časti by ste od toho pôvodného zrejme ani nerozoznali.

Príjemnejší interiér

Oveľa viac zmien oproti predchodcovi môžete nájsť v interiéri. Ten na nás pôsobil oveľa vyzretejším dojmom. Napríklad výplne a čalúnenie dverí má konečne nejaký dizajn a o niečo kvalitnejšie materiály. Podobne ako celá prístrojová doska. Tak isto je aj na nej vidieť, že sa jej tvarom zaoberali dizajnéri. Predtým totiž malo všetko v interiéri Loganu čisto funkčný tvar. Tentokrát už spolujazdca nestrašila ani diera v prístrojovej doske pred ním. Airbag spolujazdca už totiž nie je štandardne dodávaný iba v najnižšej výbave. Napriek tomu sme sa stále nemohli zbaviť dojmu, že sedíme v lacnom aute. Utvrdzovali nás v tom niektoré použité materiály, ovládacie prvky, ich dizajn, ale aj detaily, ako napríklad zvuk zatvárania dverí, či zapnutej smerovky.

Priestrannosť interiéru je však iná kapitola. V tejto oblasti Logan MCV exceluje. S rázvorom 2,9 metra sa však niet čomu čudovať. Aj keď je táto hodnota skôr z ríše luxusných sedanov, cestujúci na zadných sedadlách zas až toľko miesta nemajú. Samozrejme, priestor na nohy je úplne postačujúci avšak nie je ho až toľko, ako v týchto limuzínach s rovnakým rázvorom. Zadná lavica je totiž posunutá mierne dopredu a tak z veľkého rázvoru ťaží aj batožinový priestor. Ten má už v základnom stave neuveriteľných 700 litrov objemu. Jednoduchým sklopením zadných sedadiel pri tom viete „vyčarovať“ ešte oveľa viac priestoru.

Zastaralá technika

Pod kapotou nami testovanej Dacie Logan MCV pracoval osemventilový 1,6 litrový zážihový štvorvalec s výkonom 64 kW (88 k). Jeho maximálny krútiaci moment má hodnotu 128 Nm. Podobné parametre však v súčasnosti dosahujú moderné 1,2 litrové zážihové agregáty. Napriek tomu je dynamika jazdy postačujúca. Teda aspoň v meste a s prázdnym vozidlom. Keby sme však naplno využili 700-litrový batožinový priestor, motor by sa musel trošku potrápiť.

Odhlučnenie motora tak isto nepatrí medzi tie najlepšie. Veľmi nám to však neprekážalo. Samozrejme, kým sme sa nevydali na diaľnicu. Pri rýchlosti 130 km/h totiž motor pracuje na niečo okolo 3500 ot./min. Zaujímavosťou je, že agregát rozbehne auto bez výraznejších problémov iba  na rýchlosť okolo 140 km/h. Ďalej to už potom ide dosť ťažko. Pri týchto relatívne vysokých rýchlostiach však rastie spotreba pomerne výrazne. Pri diaľničnom tempe môže stúpnuť aj nad 7,5 litra na 100 kilometrov. Bežne sa však dá jazdiť mimo mesta za približne 6,5 litra benzínu na 100 km. V meste by ste sa mali zmestiť do 9 litrovej hranice, aj keď výrobca udáva 10,2 litra na 100 km.

Resumé

Dacia Logan MCV je auto s úžasne vysokou úžitkovou hodnotou za veľmi prijateľnú cenu. Jej interiér je po facelifte oveľa sympatickejší a lepšie materiály z neho robia krajším miestom pre život. Napriek tomu má toto auto medzi ľuďmi stále priam až mínusový imidž. Ak sa dokážete preniesť cez túto skutočnosť a potrebujete auto podobných rozmerov, mohli by ste sa zamyslieť aj nad Daciou. Ak sa však rozhodnete pre benzínový agregát, určite si neváhajte priplatiť 400 eur za modernejší 16-ventilový agregát rovnakého objemu. Okrem toho, že tento motor je výkonnejší, má aj nižšiu spotrebu.

Základná cena modelu: Dacia Logan MCV 1,6 MPI Arctica: 10 390 €

Sériové vybavenie verzie Arctica (vybrané prvky):
Airbag vodiča aj spolujazdca (s možnosťou deaktivácie), protiblokovací systém ABS+EBV+AFU, hydraulický posilňovač riadenia, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel (vyhrievané), centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlové svetlomety, tónované sklá, výškovo nastaviteľný volant a sedadlo vodiča, palubný počítač, manuálna klimatizácia, 15-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny, pozdĺžne strešné lišty, držadlá v predných dverách, volant s chrómovým krúžkom, chrómovaná hlavica radiacej páky

Technické údaje
Radový štvorvalcový atmosférický zážihový motor, vodou chladený, uložený vpredu naprieč, ventilový rozvod OHC – 8 ventilov, zdvihový objem valcov 1598 cm3, maximálny výkon 64 kW (88 k) pri 5500 ot/min, maximálny krútiaci moment 128 Nm pri 3000 ot/min.
Kombinovaná spotreba: 7,6 litra/100 km
Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies typu McPherson s trojuholníkovými ramenami, vzadu vlečná náprava v tvare H s programovo deformovateľným profilom 
Brzdy:  vpredu kotúčové, vzadu bubnové brzdy, protiblokovací systém ABS+EBV+AFU, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria:
5– dverové kombi, DxŠxV 4473×1740×1640 mm, rázvor osí kolies 2905 mm, prevádzková hmotnosť 1165–1225 kg, objem batožinového priestoru 700 litrov,

Zrýchlenie z 0 – 100 km/h: 13,4 s
Maximálna rýchlosť: 167 km/h

debata chyba
Články podľa značiek