Test: Audi Q5 2.0 TDI

Trvalo päť rokov, kým nasadilo Audi do boja priameho konkurenta BMW X3. Dnes ho má, dobre však vie, že nová Q-päťka to nebude mať ľahké. V ringu sú ďalšie čerstvé esá – Mercedes GLK a Volvo XC60. A nielen to. Už čoskoro jej bude dýchať na krk druhá generácia malého SUV z Mníchova. V Ingolstadte si preto dali záležať. Výsledok ich práce sme hodnotili v teste slabšej dieselovej verzie 2.0 TDI.

26.01.2009 11:30
Audi Q5 Foto:
Audi Q5

Exteriér

Pri návrhu Q5 využilo Audi rovnakú receptúru ako pri staršej Q7. V porovnaní s nemeckou konkurenciou jej totiž naordinovalo najväčšie rozmery v triede. Q-päťka je dlhšia a širšia ako GLK či BMW X3 a rovnako ich poráža aj rázvorom s veľkorysou hodnotou 2810 mm. Naproti tomu je o niečo nižšia, a tak má jej dizajn, napriek úhľadným a nenásilným líniám, veľmi dynamické proporcie. Tie podporuje aj tvar zadného stĺpika. V porovnaní s X3 pôsobí Q5 robustnejšie a v porovnaní s GLK zas oveľa elegantnejšie. Napokon v Audi deklarujú Q5 skôr ako crossover než čistokrvné SUV.

Audi Q5 nezaprie športové DNA. Foto: Audi
Audi Q5 Audi Q5 nezaprie športové DNA.

Že je to Audi, však niet najmenších pochybností. Štvorica kruhov je situovaná v obrovskej maske „single frame“ a predné svetlá dopĺňa efektná diódová technológia pre denné svietenie. Zadné svetlá majú úplne nový tvar, no celkové dizajn výklopného veka veľmi pripomína väčšie Q7.

Interiér

Interiér jednoznačne profituje z veľkorysých dimenzií. Rozmaznáva vás najmä šírkou vo výške lakťov a ramien, ako aj primeraným priestorom na nohy. To platí aj pre zadných cestujúcich s výnimkou toho stredného. Veľký podlahový tunel rozvodu Quattro robí zo stredového sedadla skôr núdzové. Vyššia a o niečo kolmejšia poloha sedenia je jasným rozdielom oproti modelu Allroad Quattro, odvodeného z kombi A6 Avant. Výhľad je teda výborný a to aj vďaka veľkým spätným zrkadlám. Predné, komfortne čalúnené sedadlá, sú nastaviteľné v dostatočnom rozsahu a volant má dvojosovú reguláciu.

V interiéri je to typické Audi. Foto: Audi
Audi Q5 V interiéri je to typické Audi.

Audi sa vyvarovalo použitia identickej palubnej dosky z modelu A4. Dizajn interiéru má teda dostatočnú autonómiu. Nevyniká nijakými extra nápadmi, no je podstatne útulnejší ako strohé spracovanie BMW X3 či Mercedesu GLK. Všetky použité materiály sú na prémiovej úrovni. Prístrojový panel má pre Audi typicky centrálny displej medzi dvojicou dobre čitateľných analógových ukazovateľov s červeno-bielym podsvietením. Že sedíte v Audi, naznačuje aj kontroverzné užívateľské rozhranie MMI so záplavou tlačidiel okolo radiacej páky, ktoré vás núti odpútavať pozornosť od premávky.

Variabilita a vybavenie

Audi Q5 rozhodne nie je lacná hračka, no ku cti mu slúži slušné sériové vybavenie. To zodpovedá prakticky úrovni Audi A6. Nechýba šesť airbagov, elektronická klimatizácia, tempomat, rozhranie MMI, palubný počítač, elektrický balík na okná a zrkadlá, volant v koži, hliníkové dekorácie či dokonca interiérové koberčeky. Možno len základná audiosústava so štvoricou reproduktorov pôsobí v záplave luxusu trochu úboho. To sa však dá ľahko zmeniť. Zoznam príplatkov je nekonečný a  lákavý. Čo takto fantastický zvuk aparatúry Bang&Olufsen, parkovací asistent, bi-xenónové natáčacie svetlá či najnovšie bezpečnostné výdobytky vrátane Audi side assist alebo lane assit pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu.

Zadné sedadlá sú posuvné. Foto: Audi
Audi Q5 Zadné sedadlá sú posuvné.

Sympatické je, že Q5 si vypožičalo aj niekoľko dobrých nápadov z kategórie vanov. Delené a posuvné zadné sedadlá rozhodne zlepšujú možnosti kufra so základným objemom 540 litrov. Po ich jednoduchom sklopení pomocou tiahel v bočných stenách kufra vzniká obrovský ložný priestor, no na podlahe ostáva malý schod. V interiéri nájdete aj dostatok odkladacích priestorov. Držiaky na nápoje sa skrývajú napríklad aj v stredovej lakťovej opierke pre zadných cestujúcich.

Motor a prevodovka

Štvorvalec 2,0 TDI  je základnou dieselovou motorizáciou Q5. Tých 125 kW nie je  v súvislosti s pohotovostnou hmotnosťou  1750 kg nijako očarujúci údaj, no s mohutnou podporou krútiaceho momentu 350 Nm, ktorú máte na pedále už od 1750 otáčok za minútu, sa netreba obávať nedostatku dynamiky. Šesťstupňový manuál s excelentne presným radením je asi najlepšou cestou, ako si porozumieť s týmto autom. Na stovku to s ním zvládnete pod desať sekúnd a na šestke prekročí ručička tachometra číslicu 200. To všetko v tichu prémiovej triedy.

Dizajn zadnej časti pripomína väčší model Q7. Foto: Audi
Audi Q5 Dizajn zadnej časti pripomína väčší model Q7.

Nová generácia vstrekovacieho systému common rail a vyvažovací hriadeľ prepožičali  tomuto motoru úplne novú kultúru chodu, než aká sa doteraz spájala s označením TDI. Zázračne nízku spotrebu však nečakajte. Aby ste sa dostali pod výrobcom deklarovaných sedem litrov, museli by ste sa vzdať pôžitku z jazdy. Rátajte radšej s priemerom okolo deviatich litrov. V porovnaní s benzínovým motorom 2,0 TSI je to však stále úplný abstinent. Tento motor sa pri športovom štýle jazdy nezdráhal pýtať až 17 či dokonca viac litrov.

Jazdné vlastnosti

Svetlá výška 213 mm nerobí z Q5 nijakého milovníka terénu, no predsa mu dáva väčšie šance zvládať nástrahy nekvalitných ciest, ako bežným autám. Dokáže sa dokonca brodiť v hĺbke pol metra. Pneumatický podvozok s meniacou sa výškou však v tomto modeli nehľadajte. Aj to dokladuje, že Q5 je určené predsa len viac na asfalt. Tu mu nepochybne svedčí pohon oboch náprav Quattro s rozdelením hnacieho momentu 40 : 60 v prospech zadných kolies, čo mu prepožičiava veľmi atraktívne jazdné vlastnosti a vyvážené správanie v zákrutách.

Veľká maska chladiča je poznávacím znamením... Foto: Audi
Audi Q5 Veľká maska chladiča je poznávacím znamením všetkých Audi.

Na klzkých povrchoch prichádza k slovu elektronika meniaca pomer hnacej sily medzi nápravami a ESP suplujúce uzávierky diferenciálov. Aj bez atraktívnych tlačidiel trakčných systémov na palubnej doske sa tak dokáže Q5 vyhrabať z nepríjemných situácií. Tuhé ladenie podvozku však neprináša veľmi vysoký komfort jazdy. Aspoň nie taký, ako by ste očakávali od SUV s väčším prepružením.

Voliť preto viac ako sériové 17-palcové disky kolies, je na zváženie. Skôr láka systém Audi Drive Select, schopný meniť nastavenia viacerých funkcií vrátane tvrdosti pruženia. Riadenie zodpovedá prevodom bežným osobným autám. Možno prekvapí relatívnou tuhosťou, najmä v stredovej polohe, na ktorú sme pri Audi neboli zvyknutí. Športovo založenej klientele to však bude iste vyhovovať.

Výhody:

nadčasový dizajn
priestranný interiér
akustický komfort
bohaté vybavenie
pohon Quattro
kultivovaný motor

Nevýhody:

kontroverzné MMI
tvrdšie odpruženie

Technické údaje:

Model: Audi Q5 2,0 TDI 
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC 4/16 DOHC 4/16 DOHC 
Objem motora (cm3): 1968  
Výkon (kW/ot.): 125/4200   
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1750
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4629/1880/1653
Rázvor náprav (mm): 2807  
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 540/75
Maximálna rýchlosť (km/h): 204    
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,5    
Priemerná spotreba na 100 km (l): 6,7  
Cena: 39 050 € (1 176 420 Sk)

Sériové vybavenie testovanej verzie (vybrané prvky):

ESP, 6× airbag, Quattro s EDS, centrálne uzamykanie, el. parkovacia brzda, palubný počítač, MMI, výšková regulácia sedadla vodiča, dvojosová regulácia volantu, degresívny posilňovač riadenia, el. ovládané okná a spätné zrkadlá, audio s CD + 4× repro, 17-palcové disky.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Články podľa značiek