Test: Kia Sorento 2,2 CRDi – kórejské SUV vplávalo do prémiových vôd

30.05.2015 09:00
Kia Sorento 2,2 CRDi - test 2015
V porovnaní s menším Sportage hrá dizajn Sorenta na podstatne konzervatívnejšiu nôtu. Nudné však rozhodne nie je. Autor:

Pamätáte si ešte na Sorento prvej generácie? Off-road s rámovým podvozkom a redukciou sa časom menil na komfortné SUV. Lenže tam sa jeho premena nezastavila. Dnes mieri priamo proti nemeckej prémii. A nie je od nej ďaleko. Presvedčili sme sa o tom počas testu najdrahšej verzie 2,2 CRDi Platinum s automatickou prevodovkou.

Nové Sorento nemá so svojimi predchodcami naozaj nič spoločné. Kia ním chcela ukázať, že má na to, aby sa uchádzala o náročnejšiu klientelu. A keďže v Európe neponúka luxusnú limuzínu K900, je práve Sorento jej vlajkovou loďou v tomto teritóriu. Tomu bol prispôsobený aj dizajn, ktorý sa rodil opäť v Nemecku. Nie je možno taký „šik“ ako v prípade menšieho SUV Sportage, ktoré vám hneď padne do oka, no práve to mu zaručí potrebnú životnosť. Jednoducho, v prípade Sorenta hrá Kia na konzervatívnejšiu notu. O nude sa rozhodne hovoriť nedá. Je to pôsobivý, veľký a luxusný kus auta, čomu napokon zodpovedajú aj jeho proporcie.

Veľké ako Touareg

Rozmermi Sorento prekonáva dokonca aj predĺženú verziu koncernového konkurenta – Hyundai Grand Santa Fe. Na dĺžku má totiž 4 780 mm, čo je medzigeneračný nárast takmer o 10 centimetrov. A o osem centimetrov vzrástol aj rázvor náprav – presne z 2 700 na 2 780 mm. To už nie je naozaj ďaleko od BMW X5 alebo Mercedesu GLE, na ktoré stráca Sorento v dĺžke maximálne 100 mm. S takým Volkswagenom Touareg sú si takmer rovní. Mohutnosť sa snaží tajiť výrazným bočnými prelismi, nižšie situovanou siluetou strechy, ktorá klesla o 15 mm, a veľkými, v našom prípade až 19-palcovými diskami kolies. Do kategórii „asfaltových“ SUV ho radí svetlá výška 185 mm.

Nové Sorento v porovnaní s minulosťou narástlo...
Nové Sorento v porovnaní s minulosťou narástlo o 10 cm. Rázvor sa natiahol o osem. Rozmermi tak stojí tesne pod nemeckou prémiovou konkurenciou. Svetlosť podvozka s hodnotou 185 mm jasne naznačuje, že novinka je určená viac na asfalt. Autor: Tomáš Andrejčák

Postavenie na vrchole modelovej hierarchie demonštruje veľkou prednou maskou. Tigrí nos dostal sofistikovaný „výplet“ a precízne spracované sú aj svetlá. Diódy tu okrem dennej funkcie síce nenájdete, ale aj adaptívne bi-xenóny sú veľkým posunom a svoju prácu odvádzajú naozaj skvelo. S robustnou prednou časťou ladí masívny zadný stĺpik. Pri pohľade naň si možno spomeniete na staršiu generáciu Lexusu RX, ale nie je to rozhodne cez „kopirák“. Pôsobivé sú aj zadné svetlá s efektnou grafikou trubíc DLR.

Zadná časť pôsobí na oko Európana trochu...
Zadná časť pôsobí na oko Európana trochu ťažkopádne. Mohutné rozmery sa však Sorento snaží utajiť bočnými prelismi a veľkými kolesami. V našom prípade s priemerom až 19 palcov. Autor: Tomáš Andrejčák
Diódové svetlá nečakajte, ale aj adaptívne...
Diódové svetlá nečakajte, ale aj adaptívne bi-xenóny odvádzajú dobrú prácu. Škoda len chýbajúceho automatického prepínania diaľkového režimu. Autor: Tomáš Andrejčák

Už predošlá generácia ponúkala veľkorysý vnútorný priestor a tá nová pridala ďalšie centimetre k dobru. A to po všetkých stránkach. Znížením polohy sedadiel sa dokonca podarilo zväčšiť rezervu nad hlavou, to napriek nižšej streche. Takže do kontaktu neprídete ani so zníženým čalúnením verzie vybavenej obrovským strešným oknom. Miesta na nohy je tu na rozdávanie vpredu i vzadu. Dokonca aj keď sa sedadlo vodiča posunie do vystupovacej polohy, teda úplne vzad, stále ostáva pre kolená zadného cestujúceho dosť priestoru. A prístup? Ten uľahčujú naozaj obrovské dvere. Nielen predné, ale aj tie zadné.

Rozmerné a ťažké dvere kryjú aj prahy. Pri...
Rozmerné a ťažké dvere kryjú aj prahy. Pri nastupovaní tak nehrozí znečistenie šatstva. Autor: Tomáš Andrejčák

Prémiový interiér

A keď sme už pri nich, spomeňme, že ich masívnosť cítiť. Tlmený zvuk zatvárania dokonale pripomína prémiové modely z nemeckého „rybníka“. Výhodou je aj to, že dvere kryjú prahy. Ich súčasťou sú dokonca plastové obklady, takže pri nastupovaní do špinavého auta nehrozí znečistenie oblečenia. Z dizajnu interiéru vyžaruje precízna a veľmi solídna atmosféra. Týka sa to už samotného výberu materiálov. Všade prítomnú vôňu kože verzie Platinum sprevádza hliník a dekorácie z klavírnej černe.

Spracovanie interiéru má vyslovene prémiový...
Spracovanie interiéru má vyslovene prémiový charakter. Nielen dizajnom, ale aj materiálmi. Palubná doska je napríklad potiahnutá imitáciou kože. Nájdete tu tiež hliník a klavírnu čerň. Autor: Tomáš Andrejčák
Kabína je mimoriadne priestranná a elektricky...
Kabína je mimoriadne priestranná a elektricky nastaviteľné sedadlá s vyhrievaním a ventiláciou ponúkajú komfort na úrovni business class. Autor: Tomáš Andrejčák

Dosku tvorí monolit efektne zapustený do priestoru pod čelným oknom. Spodná hrana obloženia pod oknom nadväzuje plynule na výplne dverí. Prístrojový panel obsahuje veľký kruhový centrálny displej rýchlomeru s vysokým rozlíšením a jeho súčasťou je aj palubný počítač. A hoci prémiové modely dnes už používajú sofistikovanejšiu grafiku, Sorentu toto riešenie plne postačuje. Ďalší 8-palcový displej nájdete vo funkcii rozhrania. Kia v ňom výborne skombinovala dotykové ovládanie a klasické tlačidlá, takže pohyb v menu máte natrénovaný vo veľmi krátkom čase. Navyše je tu samostatný panel klimatizácie, ktorý obsluhu ešte viac zjednodušuje.

Aj zadu je miesta na rozdávanie. Navyše je...
Aj zadu je miesta na rozdávanie. Navyše je možné nastaviť sklon operadiel a zapnúť vyhrievanie. Autor: Kia

Sedadlá majú veľkorysé rozmery a funkcie, ktoré by ste od Kie možno ani nečakali. Sú nielen elektricky nastaviteľné, ale aj vyhrievané a ventilované. Funkciu lakťovej opierky zvláda bez problémov mäkko čalúnený kryt stredového boxu medzi sedadlami. Takže za nastavovaním vám ľúto nebude. A z vyhrievania sa môžu tešiť aj cestujúci vzadu. Tí majú navyše možnosť regulácie sklonu operadiel, čo nebýva rozhodne zvykom a sťažovať sa nebudú ani na dĺžku sedákov. Na komforte sa v Sorente totiž naozaj nešetrilo. Demonštruje to aj bohatou výbavou. Nájdete tu prakticky všetko, čo ponúkajú prémiové SUV.

Moderný prístrojový panel má centrálny farebný...
Moderný prístrojový panel má centrálny farebný displej s analógovou grafikou rýchlomeru. V strede je dosť miesta na zobrazenie prevádzkových údajov a ďalších funkcií. Všetko je perfektne prehľadné. Autor: Kia
Veľký 8-palcový displej multimediálneho...
Veľký 8-palcový displej multimediálneho rozhrania umožňuje ľahký prístup do funkcií menu. To aj vďaka kombinácii dotykového ovládania a klasických tlačidiel. Sympatické je, že Kia zachovala samostatný panel klimatizácie. Autor: Kia

Okrem spomínanej ventilácie sedadiel aj dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievanie volantu, vynikajúce audio Infinity (9+1) s centrálnym stredovým reproduktorom, spoľahlivo pracujúcu navigáciu, bezkľúčový prístup a štartovanie, elektrochromatické spätné zrkadlo či systém Drive mode ponúkajúci tri režimy nastavenia vozidla – Normal, Sport a Eco. Dopriať si môžete panoramatické strešné okno s elektrickým ovládaním aj ambientné podsvietenie palubnej dosky. To, ako si dala Kia na Sorente záležať, ale najlepšie dokumentujú nové bezpečnostné prvky.

Ovládanie parkovacieho asistentu či volič...
Ovládanie parkovacieho asistentu či volič jazdných režimov nájdete na stredovom tuneli. Autor: Tomáš Andrejčák

Kufor ako v MPV

Dostupný je adaptívny tempomat, výstraha pred nedobrovoľným opustením jazdného prúdu a sledovanie mŕtveho uhla zrkadiel či cúvacia kamera a 360-stupňové zobrazenie okolia vozidla. Vzhľadom na kórejský pôvod prekvapí parkovací asistent, ktorý zvláda pozdĺžne aj priečne parkovanie. V našom prípade sa však ukázal ako nie príliš spoľahlivý. Ani nie tak v samotnom manévri, ako skôr z dôvodu problémovej detekcie parkovacieho miesta. Na skutočnú prémiu Sorentu chýbajú azda už len masážne sedadlá, 4-zónová klimatizácia, svetlá, ktoré by zvládali automatické prepínanie diaľkového režimu. A ešte jeden detail, automat nemá krídelká na volante, čo je škoda.

Ak vlastníte 5-miestnu verziu Sorenta, máte k...
Ak vlastníte 5-miestnu verziu Sorenta, máte k dispozícií úžasných 660 litrov pre batožiny. Pod podlahou sa nachádzajú dve obrovské schránky. Rezervné koleso je umiestnené na podvozku. Autor: Tomáš Andrejčák
Kufor možno zväčšiť posunutím alebo sklopením...
Kufor možno zväčšiť posunutím alebo sklopením druhého radu sedadiel. Potom vznikne vodorovná úložná plocha a obrovský úžitkový objem 1 732 litrov. Variabilita je teda silnou stránkou Sorenta. Autor: Tomáš Andrejčák

Kufor Sorenta je pripravený nielen na batožinu, ale aj pre tretí rad sedadiel. Ten je za príplatok 990 eur. Ak ho nemáte, tak ako v našom prípade, profitujete z väčšieho objemu. Ten je ohromných 660 litrov už v základe aj s dvojicou obrovských podlahových schránok. Tam sa však možnosti Sorenta nekončia. Má totiž posuvné zadné sedadlá, a to vo veľkom rozsahu, takže kufor môže na úkor cestujúcich opäť rásť. A keď druhý rad sedadiel sklopíte, získate skutočnú dodávku, ktorá ponúka pre náklad 1 732 litrov a vďaka dvojitej podlahe aj úplne vodorovný úložný priestor. Rezervné koleso našlo svoje miesto mimo kufra pod podlahou, takže nezavadzia a vždy k nemu bude dobrý prístup. Lepiaca súprava sa našťastie nekoná.

Zadné veko sa otvára elektricky.
Zadné veko sa otvára elektricky. Autor: Tomáš Andrejčák

Tak ako sa na prémiové autá patrí, celý batožinový priestor je dôkladne čalúnený a prístup doň zabezpečuje elektricky ovládané veko. Logika tohto systému je ale trochu nevypočítateľná. Otvorí sa totiž vždy ak stojíte s kľúčom tri sekundy pri zadnom veku, teda aj vtedy, keď to práve nepotrebujete. Nožný senzor by bol určite lepším riešením bezdotykového ovládania. A ešte jedna výhrada. Veko sa zatvára po stlačení tlačidla na spodnej hrane. Ak však chcela Kia doviesť systém do dokonalosti, mohla pridať ešte tlačidlo pre zatvorenie a súčasné uzamknutie vozidla.

Pod kapotou tichý štvorvalec

S výberom správneho motora si ťažkú hlavu robiť nemusíte. Kia to zjednodušila na minimum. V Európe je Sorento k dispozícii s jediným naftovým 4-valcom 2,2 CRDi. Nie je to hendikep, veď aj BMW X5 či Mercedes GLE (ML) dnes začínajú štvorvalcami. Agregát pochádza z predchádzajúcej generácie, ale s prechodom na Euro 6 podstúpil viacero zmien. Má novu hlavu valcov, nové piesty, odľahčený blok a najmä štart-stop systém. Na výkone 147 kW pribudli zanedbateľné dva kilowatty, takže väčším prínosom je o 28 Nm vyšší krútiaci moment. Ten kulminuje hodnotou 440 Nm od 1 750 otáčok. A hoci Sorento nepatrí k ľahkej váhe, pohotovostná hmotnosť je okolo 1 800 kg, dynamikou budete milo prekvapení.

Sorento poháňa výlučne 4-valcový diesel 2,2...
Sorento poháňa výlučne 4-valcový diesel 2,2 CRDi. Výkonom 147 kW a krútiacim momentom 440 Nm už nie je ďaleko od nemeckých bitúrb. Autor: Tomáš Andrejčák
Prístup k motoru uľahčujú hydraulické vzpery...
Prístup k motoru uľahčujú hydraulické vzpery prednej kapoty. To sa na auto tejto triedy patrí. Autor: Tomáš Andrejčák

Aj so 6-stupňovým automatom (+ 1500 €) zvládne stovku pod desať sekúnd. Samozrejme, nie je to žiaden šprintér, ale práve pružnosť motora dokáže dodať Sorentu dosť síl aj vo vyšších rýchlostiach. Pritom je agregát mimoriadne tichý. V kabíne ho počuť len pri vysokom zaťažení, inak dokonale splýva s okolitými ruchmi. Na hlukovej izolácii si dali v Kii naozaj záležať. S automatickou prevodovkou si rozumie motor veľmi dobre. Radenie stupňov prebieha prekvapivo hladko, priam nebadateľne. Nad manuálom by sme vôbec nerozmýšľali, najmä preto, že práve automat umožňuje Sorentu využívať jeho najväčšie vychytávky ako adaptívny tempomat či volič jazdných režimov.

Šesťstupňový automat radí mimoriadne hladko a...
Šesťstupňový automat radí mimoriadne hladko a otáčky udržuje v záujme ekonomiky na minime. Pri diaľničnej stotridsiatke tak točí motor Sorenta len čosi vyše 2 200 otáčok za minútu. Škoda len, že manuálny režim nie je možné ovládať krídelkami na volante. Autor: Kia

S excelentnou spotrebou nepočítajte. Hoci má Sorento aj mód Eco, svoju veľkosť neoklame. A spoliehať sa nemôže ani na väčší počet prevodov, tak ako nemeckí, švédski či britskí konkurenti. No aj so šiestimi stupňami sa snaží narábať čo najhospodárnejšie. Pri stovke točí necelých 1 900 otáčok za minútu a pri diaľničnej stotridsiatke niečo nad 2 200. Naša priemerná spotreba sa síce ustálila na ôsmich litroch, väčšina jazdy však prebiehala na diaľnici. V meste si Sorento vypýta podstatne viac. Aj 9,5 litra. Pod osem sa dostanete len mimo mesta a to s ľahkou nohou na plyne. Ak však zvážite, že ide o veľké a luxusné auto s pohonom oboch náprav, nie je to zlý výsledok.

Výsledná spotreba počas týždňového testu...
Výsledná spotreba počas týždňového testu skončila na úrovni ôsmich litrov. Jazdili sme však vyslovene ekonomicky. V meste očakávajte apetít 9,5 litra. No ani to nie je na toto luxusné SUV veľa. Autor: Tomáš Andrejčák

Ide najmä o komfort

Jazdný prejav Sorenta zodpovedá jeho prémiovým ambíciám. Snaží sa totiž ponúknuť maximálny komfort. A sčasti sa mu to aj darí. Napríklad akustickým komfortom, ktorý narúša len hluk odvaľujúcich sa pneumatík. To je prekvapivé, pretože pohľad na podblatníky ukazuje, že ich Kia nezabudla vystlať textilným materiálom. Skôr ide teda o daň za výbornú izoláciu kabíny od motora a nízky aerodynamický hluk, čo dáva pneumatikám väčší „priestor“. S rastúcou rýchlosťou sa však tento hendikep postupne stráca do úzadia. Sorento vás tiež rozmaznáva svojím podvozkom. Plavnosť pneumatického odpruženia síce nedosahuje, ale nerovnosti tlmí s veľkým odhodlaním.

So stabilitou v zákrutách pomáha Sorentu...
So stabilitou v zákrutách pomáha Sorentu elektronika, najmä pribrzďovanim zadného vnútorného kolesa. Tým dokáže tajiť svoje nedotáčavé tendencie. Autor: Tomáš Andrejčák

Je to vydarený kompromis medzi tým, čo zvládne klasické zavesenie a snahou zachovať potrebnú jazdnú stabilitu. A to sa Sorentu darí v celku úspešne. Očakávať od tohto rodinného korábu obratnosť bežných kombi síce nemôžete, no mať obavy z enormnej nedotáčavosti či náklonov karosérie je zbytočné. Ťažkému Sorentu vypomáha elektronika v podobe stabilizačného systému s funkciou ATTC, ktorá pribrzďovaním vnútorného kolesa zadnej nápravy pomáha držať zvolenú trajektóriu. Sorento tak dokáže utajiť vrodenú tendenciu vyjsť predkom zo zákruty. Svoje hrá aj pohon 4×4.

Rezervné koleso našlo miesto na podvozku. Vždy...
Rezervné koleso našlo miesto na podvozku. Vždy je dobre prístupné. Autor: Tomáš Andrejčák

Ten sa síce spolieha za bežných okolností len na predné kolesá, no spojka Dynamax vie preniesť k zadnej náprave 50 % hnacieho momentu, a to bez zbytočných „kopancov“. S prenosom výkonu na asfalt teda nemá Sorento najmenšie problémy. V teréne sa zas spolieha na funkciu Lock, ktorá rozdelí hnací moment v pomere 50:50, a to na pevno. Klzký podklad teda Sorento nezaskočí. Očakávať však mimo asfaltu schopnosti jeho prvej generácie by bolo naivné. Toto už nie je off-road, ale „asfaltové“ SUV so svetlosťou len 185 mm. Tomu zodpovedá aj riadenie, ktoré síce neponúka extra spätnú väzbu, no na základe doterajších skúseností s Kiou, či už išlo o sedan Optima, MPV Carens alebo SUV Sportage, je to v Sorente veľký posun vpred. Zmizol z neho totiž totálne umelý pocit, keď ste mali dojem, že volant a kolesá spájajú len akési káble.

Záver

Nové Sorento sa nepochybne vydarilo. A to viac, ako sme čakali. Kia nasadila pri vývoji latku naozaj vysoko. Ale na to sme si pri tomto kórejskom výrobcovi za posledné roky zvykli. Sorento ponúka nadčasový dizajn, prémiové spracovanie, skvelý komfort, mimoriadne bohaté vybavenie a perfektnú variabilitu. Voliť môžete aj 7-miestnu verziu. Na najlepších mu chýba azda už len 8-stupňový automat, adaptívne odpruženie, automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel a pár maličkostí, ako krídelká na volante či masážna funkcia sedadiel. To mu však ľahko odpustíte. Nejde síce o lacné auto, ale aj v top verzii Platinum s koženým čalúnením a všemožnými príplatkami vrátane panoramatickej strechy a asistenčných systémov neprekročíte 45 000 eur. A to je hranica, kde nemecké prémiové modely iba začínajú.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 780/1 890/1 690
Rázvor náprav (mm) 2 780
Rozchod vpredu/vzadu (mm) 1 628/1 639
Svetlá výška (mm) 185
Nájazdový uhol predný/zadný (°) 1,9/21
Objem kufra (l) 660 – 1 732
Objem nádrže (l) 71
Pohotovostná hmotnosť (kg) od 1 842

Technické údaje

Model Kia Sorento 2,2 CRDi AT Platinum
Motor 2,2 CRDi
Valce/ventily 4/16 DOHC Turbo
Objem motora (ccm) 2 199
Max. výkon (kW/ot.) 147/3 800
Krút. moment (Nm/ot.) 440/1 750 – 2 750
Prevodovka 6M/6A
Max. rýchlosť (km/h) 203
0 – 100 km/h (s) 9,0/9,6
Priemerná spotreba na 100 km (l) 6,7
Priemerná spotreba počas test (l) 8,0
Cena 42 500 €
Kia Sorento 2,2 CRDi
		- test 2015
Kia Sorento 2,2 CRDi -
		test 2015
+39Kia Sorento 2,2 CRDi -
		test 2015

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Kia #Kia Sorento
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek