Nové Sorento nemá so svojimi predchodcami naozaj nič spoločné. Kia ním chcela ukázať, že má na to, aby sa uchádzala o náročnejšiu klientelu. A keďže v Európe neponúka luxusnú limuzínu K900, je práve Sorento jej vlajkovou loďou v tomto teritóriu. Tomu bol prispôsobený aj dizajn, ktorý sa rodil opäť v Nemecku. Nie je možno taký „šik“ ako v prípade menšieho SUV Sportage, ktoré vám hneď padne do oka, no práve to mu zaručí potrebnú životnosť. Jednoducho, v prípade Sorenta hrá Kia na konzervatívnejšiu notu. O nude sa rozhodne hovoriť nedá. Je to pôsobivý, veľký a luxusný kus auta, čomu napokon zodpovedajú aj jeho proporcie.
Veľké ako Touareg
Rozmermi Sorento prekonáva dokonca aj predĺženú verziu koncernového konkurenta – Hyundai Grand Santa Fe. Na dĺžku má totiž 4 780 mm, čo je medzigeneračný nárast takmer o 10 centimetrov. A o osem centimetrov vzrástol aj rázvor náprav – presne z 2 700 na 2 780 mm. To už nie je naozaj ďaleko od BMW X5 alebo Mercedesu GLE, na ktoré stráca Sorento v dĺžke maximálne 100 mm. S takým Volkswagenom Touareg sú si takmer rovní. Mohutnosť sa snaží tajiť výrazným bočnými prelismi, nižšie situovanou siluetou strechy, ktorá klesla o 15 mm, a veľkými, v našom prípade až 19-palcovými diskami kolies. Do kategórii „asfaltových“ SUV ho radí svetlá výška 185 mm.

Postavenie na vrchole modelovej hierarchie demonštruje veľkou prednou maskou. Tigrí nos dostal sofistikovaný „výplet“ a precízne spracované sú aj svetlá. Diódy tu okrem dennej funkcie síce nenájdete, ale aj adaptívne bi-xenóny sú veľkým posunom a svoju prácu odvádzajú naozaj skvelo. S robustnou prednou časťou ladí masívny zadný stĺpik. Pri pohľade naň si možno spomeniete na staršiu generáciu Lexusu RX, ale nie je to rozhodne cez „kopirák“. Pôsobivé sú aj zadné svetlá s efektnou grafikou trubíc DLR.


Už predošlá generácia ponúkala veľkorysý vnútorný priestor a tá nová pridala ďalšie centimetre k dobru. A to po všetkých stránkach. Znížením polohy sedadiel sa dokonca podarilo zväčšiť rezervu nad hlavou, to napriek nižšej streche. Takže do kontaktu neprídete ani so zníženým čalúnením verzie vybavenej obrovským strešným oknom. Miesta na nohy je tu na rozdávanie vpredu i vzadu. Dokonca aj keď sa sedadlo vodiča posunie do vystupovacej polohy, teda úplne vzad, stále ostáva pre kolená zadného cestujúceho dosť priestoru. A prístup? Ten uľahčujú naozaj obrovské dvere. Nielen predné, ale aj tie zadné.

Prémiový interiér
A keď sme už pri nich, spomeňme, že ich masívnosť cítiť. Tlmený zvuk zatvárania dokonale pripomína prémiové modely z nemeckého „rybníka“. Výhodou je aj to, že dvere kryjú prahy. Ich súčasťou sú dokonca plastové obklady, takže pri nastupovaní do špinavého auta nehrozí znečistenie oblečenia. Z dizajnu interiéru vyžaruje precízna a veľmi solídna atmosféra. Týka sa to už samotného výberu materiálov. Všade prítomnú vôňu kože verzie Platinum sprevádza hliník a dekorácie z klavírnej černe.


Dosku tvorí monolit efektne zapustený do priestoru pod čelným oknom. Spodná hrana obloženia pod oknom nadväzuje plynule na výplne dverí. Prístrojový panel obsahuje veľký kruhový centrálny displej rýchlomeru s vysokým rozlíšením a jeho súčasťou je aj palubný počítač. A hoci prémiové modely dnes už používajú sofistikovanejšiu grafiku, Sorentu toto riešenie plne postačuje. Ďalší 8-palcový displej nájdete vo funkcii rozhrania. Kia v ňom výborne skombinovala dotykové ovládanie a klasické tlačidlá, takže pohyb v menu máte natrénovaný vo veľmi krátkom čase. Navyše je tu samostatný panel klimatizácie, ktorý obsluhu ešte viac zjednodušuje.

Sedadlá majú veľkorysé rozmery a funkcie, ktoré by ste od Kie možno ani nečakali. Sú nielen elektricky nastaviteľné, ale aj vyhrievané a ventilované. Funkciu lakťovej opierky zvláda bez problémov mäkko čalúnený kryt stredového boxu medzi sedadlami. Takže za nastavovaním vám ľúto nebude. A z vyhrievania sa môžu tešiť aj cestujúci vzadu. Tí majú navyše možnosť regulácie sklonu operadiel, čo nebýva rozhodne zvykom a sťažovať sa nebudú ani na dĺžku sedákov. Na komforte sa v Sorente totiž naozaj nešetrilo. Demonštruje to aj bohatou výbavou. Nájdete tu prakticky všetko, čo ponúkajú prémiové SUV.


Okrem spomínanej ventilácie sedadiel aj dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievanie volantu, vynikajúce audio Infinity (9+1) s centrálnym stredovým reproduktorom, spoľahlivo pracujúcu navigáciu, bezkľúčový prístup a štartovanie, elektrochromatické spätné zrkadlo či systém Drive mode ponúkajúci tri režimy nastavenia vozidla – Normal, Sport a Eco. Dopriať si môžete panoramatické strešné okno s elektrickým ovládaním aj ambientné podsvietenie palubnej dosky. To, ako si dala Kia na Sorente záležať, ale najlepšie dokumentujú nové bezpečnostné prvky.

Kufor ako v MPV
Dostupný je adaptívny tempomat, výstraha pred nedobrovoľným opustením jazdného prúdu a sledovanie mŕtveho uhla zrkadiel či cúvacia kamera a 360-stupňové zobrazenie okolia vozidla. Vzhľadom na kórejský pôvod prekvapí parkovací asistent, ktorý zvláda pozdĺžne aj priečne parkovanie. V našom prípade sa však ukázal ako nie príliš spoľahlivý. Ani nie tak v samotnom manévri, ako skôr z dôvodu problémovej detekcie parkovacieho miesta. Na skutočnú prémiu Sorentu chýbajú azda už len masážne sedadlá, 4-zónová klimatizácia, svetlá, ktoré by zvládali automatické prepínanie diaľkového režimu. A ešte jeden detail, automat nemá krídelká na volante, čo je škoda.


Kufor Sorenta je pripravený nielen na batožinu, ale aj pre tretí rad sedadiel. Ten je za príplatok 990 eur. Ak ho nemáte, tak ako v našom prípade, profitujete z väčšieho objemu. Ten je ohromných 660 litrov už v základe aj s dvojicou obrovských podlahových schránok. Tam sa však možnosti Sorenta nekončia. Má totiž posuvné zadné sedadlá, a to vo veľkom rozsahu, takže kufor môže na úkor cestujúcich opäť rásť. A keď druhý rad sedadiel sklopíte, získate skutočnú dodávku, ktorá ponúka pre náklad 1 732 litrov a vďaka dvojitej podlahe aj úplne vodorovný úložný priestor. Rezervné koleso našlo svoje miesto mimo kufra pod podlahou, takže nezavadzia a vždy k nemu bude dobrý prístup. Lepiaca súprava sa našťastie nekoná.

Tak ako sa na prémiové autá patrí, celý batožinový priestor je dôkladne čalúnený a prístup doň zabezpečuje elektricky ovládané veko. Logika tohto systému je ale trochu nevypočítateľná. Otvorí sa totiž vždy ak stojíte s kľúčom tri sekundy pri zadnom veku, teda aj vtedy, keď to práve nepotrebujete. Nožný senzor by bol určite lepším riešením bezdotykového ovládania. A ešte jedna výhrada. Veko sa zatvára po stlačení tlačidla na spodnej hrane. Ak však chcela Kia doviesť systém do dokonalosti, mohla pridať ešte tlačidlo pre zatvorenie a súčasné uzamknutie vozidla.
Pod kapotou tichý štvorvalec
S výberom správneho motora si ťažkú hlavu robiť nemusíte. Kia to zjednodušila na minimum. V Európe je Sorento k dispozícii s jediným naftovým 4-valcom 2,2 CRDi. Nie je to hendikep, veď aj BMW X5 či Mercedes GLE (ML) dnes začínajú štvorvalcami. Agregát pochádza z predchádzajúcej generácie, ale s prechodom na Euro 6 podstúpil viacero zmien. Má novu hlavu valcov, nové piesty, odľahčený blok a najmä štart-stop systém. Na výkone 147 kW pribudli zanedbateľné dva kilowatty, takže väčším prínosom je o 28 Nm vyšší krútiaci moment. Ten kulminuje hodnotou 440 Nm od 1 750 otáčok. A hoci Sorento nepatrí k ľahkej váhe, pohotovostná hmotnosť je okolo 1 800 kg, dynamikou budete milo prekvapení.


Aj so 6-stupňovým automatom (+ 1500 €) zvládne stovku pod desať sekúnd. Samozrejme, nie je to žiaden šprintér, ale práve pružnosť motora dokáže dodať Sorentu dosť síl aj vo vyšších rýchlostiach. Pritom je agregát mimoriadne tichý. V kabíne ho počuť len pri vysokom zaťažení, inak dokonale splýva s okolitými ruchmi. Na hlukovej izolácii si dali v Kii naozaj záležať. S automatickou prevodovkou si rozumie motor veľmi dobre. Radenie stupňov prebieha prekvapivo hladko, priam nebadateľne. Nad manuálom by sme vôbec nerozmýšľali, najmä preto, že práve automat umožňuje Sorentu využívať jeho najväčšie vychytávky ako adaptívny tempomat či volič jazdných režimov.

S excelentnou spotrebou nepočítajte. Hoci má Sorento aj mód Eco, svoju veľkosť neoklame. A spoliehať sa nemôže ani na väčší počet prevodov, tak ako nemeckí, švédski či britskí konkurenti. No aj so šiestimi stupňami sa snaží narábať čo najhospodárnejšie. Pri stovke točí necelých 1 900 otáčok za minútu a pri diaľničnej stotridsiatke niečo nad 2 200. Naša priemerná spotreba sa síce ustálila na ôsmich litroch, väčšina jazdy však prebiehala na diaľnici. V meste si Sorento vypýta podstatne viac. Aj 9,5 litra. Pod osem sa dostanete len mimo mesta a to s ľahkou nohou na plyne. Ak však zvážite, že ide o veľké a luxusné auto s pohonom oboch náprav, nie je to zlý výsledok.

Ide najmä o komfort
Jazdný prejav Sorenta zodpovedá jeho prémiovým ambíciám. Snaží sa totiž ponúknuť maximálny komfort. A sčasti sa mu to aj darí. Napríklad akustickým komfortom, ktorý narúša len hluk odvaľujúcich sa pneumatík. To je prekvapivé, pretože pohľad na podblatníky ukazuje, že ich Kia nezabudla vystlať textilným materiálom. Skôr ide teda o daň za výbornú izoláciu kabíny od motora a nízky aerodynamický hluk, čo dáva pneumatikám väčší „priestor“. S rastúcou rýchlosťou sa však tento hendikep postupne stráca do úzadia. Sorento vás tiež rozmaznáva svojím podvozkom. Plavnosť pneumatického odpruženia síce nedosahuje, ale nerovnosti tlmí s veľkým odhodlaním.

Je to vydarený kompromis medzi tým, čo zvládne klasické zavesenie a snahou zachovať potrebnú jazdnú stabilitu. A to sa Sorentu darí v celku úspešne. Očakávať od tohto rodinného korábu obratnosť bežných kombi síce nemôžete, no mať obavy z enormnej nedotáčavosti či náklonov karosérie je zbytočné. Ťažkému Sorentu vypomáha elektronika v podobe stabilizačného systému s funkciou ATTC, ktorá pribrzďovaním vnútorného kolesa zadnej nápravy pomáha držať zvolenú trajektóriu. Sorento tak dokáže utajiť vrodenú tendenciu vyjsť predkom zo zákruty. Svoje hrá aj pohon 4×4.

Záver
Nové Sorento sa nepochybne vydarilo. A to viac, ako sme čakali. Kia nasadila pri vývoji latku naozaj vysoko. Ale na to sme si pri tomto kórejskom výrobcovi za posledné roky zvykli. Sorento ponúka nadčasový dizajn, prémiové spracovanie, skvelý komfort, mimoriadne bohaté vybavenie a perfektnú variabilitu. Voliť môžete aj 7-miestnu verziu. Na najlepších mu chýba azda už len 8-stupňový automat, adaptívne odpruženie, automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel a pár maličkostí, ako krídelká na volante či masážna funkcia sedadiel. To mu však ľahko odpustíte. Nejde síce o lacné auto, ale aj v top verzii Platinum s koženým čalúnením a všemožnými príplatkami vrátane panoramatickej strechy a asistenčných systémov neprekročíte 45 000 eur. A to je hranica, kde nemecké prémiové modely iba začínajú.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 780/1 890/1 690 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 780 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1 628/1 639 |
Svetlá výška (mm) | 185 |
Nájazdový uhol predný/zadný (°) | 1,9/21 |
Objem kufra (l) | 660 – 1 732 |
Objem nádrže (l) | 71 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | od 1 842 |
Technické údaje
Model | Kia Sorento 2,2 CRDi AT Platinum |
---|---|
Motor | 2,2 CRDi |
Valce/ventily | 4/16 DOHC Turbo |
Objem motora (ccm) | 2 199 |
Max. výkon (kW/ot.) | 147/3 800 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 440/1 750 – 2 750 |
Prevodovka | 6M/6A |
Max. rýchlosť (km/h) | 203 |
0 – 100 km/h (s) | 9,0/9,6 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 6,7 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 8,0 |
Cena | 42 500 € |