Test: Volkswagen Golf VI 2.0 TDI Comfortline

23.01.2009 10:36
Volkswagen Golf VI
Blízka príbuznosť šiestej generácie so staršou päťkou je evidentná na prvý pohľad. Autor:

Pri pohľade na nový Golf VI len ťažko uveriť, že pred 35 rokmi niesol rovnaké meno model, ktorý znamenal revolučný skok pre celý automobilový svet. Karoséria hatchback, motor vpredu naprieč, predný náhon – to všetko bolo v tom čase obrovské nóvum. Šieste vydanie však doviedla postupná evolúcia do pózy najkonzervatívnejšieho modelu v triede.

Akoby Golf starol spolu so svojimi zákazníkmi, akoby celkom zabudol na svoje rebelské korene. Nenechajte sa však oklamať. Stačí pár kilometrov, aby ste pochopili, že Golf má stále na to, aby ostal ikonou triedy. Aj keď v trochu nudnom kabáte. Presvedčili sme sa o tom pri teste verzie 2,0 TDI Comfortline.

Exteriér

Nemusíte byť práve fanatikom do áut, aby ste zaregistrovali, že Golf VI sa až príliš nápadne podobá svojmu predchodcovi. Je to tak. Šiesta generácia je naozaj prvým Golfom, ktorý nevznikal na čistom hárku papiera. Platforma aj skelet karosérie pochádzajú z päťky. Asi by bolo vhodnejšie hovoriť o rozsiahlom facelifte, no vo Volfsburgu sa rozhodli presvedčiť svet o opaku. A tak Golfu naordinovali novú prednú masku inšpirovanú kupé Scirocco a nie príliš invenčné zadné svetlá a la Touareg.

Rázvor 2578 mm ostal zachovaný.
Rázvor 2578 mm ostal zachovaný. Autor: Václav Lipavský

Hoci boli preštylizované prakticky všetky vonkajšie dielce karosérie, identický tvar okien a celkové proporcie nie a nie zabudnúť na Golf V. Ak však novinku z Volfsburgu zbavíme kontroverzného marketingu, nemožno poprieť, že pred vami stojí veľmi sebavedomý produkt. Jedným slovom nadčasové auto, ktorému síce chýba šmrnc nového Scirocco či Passatu CC, no na druhej strane sa s ním nebudete hanbiť vyjsť z garáže ani po desiatich rokoch.

Testovaná verzia 2.0 TDI je najúspornejším...
Testovaná verzia 2.0 TDI je najúspornejším Golfom VI. Autor: Václav Lipavský

Interiér

Po sadnutí za volant vás obklopí známy priestor. Podobná ergonómia, tá istá poloha palubnej dosky, ten istý sklon predných stĺpikov, či identická veľkosť okien. Napriek tomu je cítiť veľký krok vpred. Nezmyselne strohá palubná doska je totiž minulosťou. Tá nová pôsobí oveľa atraktívnejšie a hodnotnejšie, aj keď so šarmom Peugeotu 308 či futuristickým Civicom súťažiť stále nemôže. Použité materiály a prieduchy ventilácie však konečne vyzerajú tak, ako sa patrí na model ašpirujúci do takmer prémiovej triedy.

Palubná doska je atraktívnejšia a solídnejšia...
Palubná doska je atraktívnejšia a solídnejšia ako v minulosti. Autor: Václav Lipavský

Nový prístrojový panel s dvojicou hliníkových tubusov a veľkým centrálnym displejom je perfektne podsvietený a vynikajúco čitateľný. Všetky ovládacie prvky vrátane novej polohy ovládačov okien posunutých mierne vpred sú v ľahkom dosahu. Sedadlá patria opäť k špičke triedy a tomu zodpovedá aj športovo ladený trojramenný volant s vynikajúco tvarovaným vencom. Jednoducho, v Golfe by ste len ťažko našli ergonomickú alebo funkčnú chybičku. Ani s priestorom to nie je zlé, hoci priemerný rázvor náprav 2578 mm neumožňuje súťažiť Golfu s Focusom alebo Oplom Astra.

Vybavenie a variabilita

Golf sa posilnil aj vo vybavení. Najmä v tom bezpečnostnom. V sérii je sedem airbagom vrátane kolenného pre vodiča a kompletná trakčná kontrola od ABS cez protipreklzový systém až po stabilizačný systém ESP. Už v základnom stupni Trendline nájdete poloautomatickú  klimatizáciu, diaľkové centrálne uzamykanie, elektrické ovládanie predných okien a vyhrievaných  spätných zrkadiel či audio s CD a štvoricou reproduktorov.

Nechýba dvojosová regulácia volantu a výšková regulácia sedadla vodiča. Niet veľa dôvodov investovať viac, aj keď cenník príplatkovej výbavy je viac ako lákavý. Po prvý raz sa v Golfe objavujú také vychytávky ako aktívny podvozok DCC, automatický parkovací asistent či bi-xenónové svetlá.

Batožinový priestor má veľmi praktický tvar.
Batožinový priestor má veľmi praktický tvar. Autor: Václav Lipavský

Variabilitou nejde nijako nad rámec štandardu. Napokon rozmerovo sa Golf takmer nezmenil. Do dĺžky dokonca ubudlo päť milimetrov. Pod zadným vekom teda nájdete len priemerných 350 litrov pre batožinu a pod dnom už len dojazdovú rezervu. Škoda, že Volkswagen trochu nepopracoval aspoň na konštrukcii zadných sedadiel. Sklopné sú totiž opäť iba operadlá, a tak nemožno vytvoriť vodorovnú úložnú plochu. V kufri vzniká schod. Zato v interiéri nájdete dostatok odkladacích priestorov. Nielen vo dverách, ale aj v stredovom tuneli medzi sedadlami.

Motor a prevodovka

O čo menej sa Golf zmenil zvonka, o to viac zmien prebehlo pod jeho kapotou. Motor 1,9 TDI  (77 kW) nahradila najslabšia výkonová verzia neporovnateľne modernejšieho štvorvalca 2,0 TDI so 16-ventiklovou hlavou a vstrekovaním common-rail. Tento húževnatý motor s výkonom 81 kW a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm môže kultúrou chodu konečne súťažiť  s francúzskou konkurenciou a komfortu cestovania dáva celkom novú dimenziu.

Motor prekvapil svojou úspornosťou.
Motor prekvapil svojou úspornosťou. Autor: Václav Lipavský

A je priam šokujúco úsporný. Hoci by technologickému imidžu Golfu viac prospela kombinácia so 6-stupňovým manuálom, aj s 5-stupňovou prevodovkou si vystačí priemerne s 5,5 litrami nafty na 100 kilometrov. Nami nameraná spotreba sa pohybovala od 4,3 do 6,7 litra nafty, čo je skutočne excelentný výsledok.

Jazdné vlastnosti

Podvozok Golfu podstúpil len mierne úpravy, napokon, 4-prvkovým zavesením zadných kolies si už v predošlej generácii vytvoril dostatočný konkurenčný náskok. Výsledok „tuningu“ je však citeľný. Golf pohlcuje nerovnosti v štýle vyššej triedy, no nie na úkor bezpečnosti. Náklony karosérie sú minimálne  aj s vrodenou nedotáčavosťou bojuje viac ako úspešne. Za jeho volantom máte skvelý pocit kontroly nad situáciou. Len ťažko mu budete hľadať súpera.

Radenie rýchlostí je nemecky presné a brzdy ponúkajú svoje služby bez známok únavy. K športovému jazdnému zážitku chýba azda už len strmší prevod riadenia. To však nie je výčitka, Golf predsa nie je nijaký športiak, túto úlohu na seba prebralo nové Scirocco.

Najväčším prekvapením je však cena. Pri nej zabudnete aj na prípadné výčitky smerom ku konzervatívnemu dizajnu. Ešte nikdy neponúkal Golf tak veľa za tak relatívne málo peňazí.

Výhody:

nadčasový dizajn a imidž
vybavenie
kvalita spracovania
špičkové jazdné vlastnosti
úsporný a kultivovaný motor
celkový jazdný a akustický komfort
priaznivá cena

Nevýhody:

menší kufor
priemerná variabilita

Technické údaje:

Model: VW Golf 2.0 TDI (110 k) Comfortline
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1968 
Výkon (kW/ot.): 81/4100 
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1750 
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4204/1759/1479  
Rázvor náprav (mm): 2578  
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 350/55
Maximálna rýchlosť (km/h): 193   
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,7    
Priemerná spotreba na 100 km (l): 5,3  
Cena: 19 760 € (595 2­90 Sk) 

Vybavenie verzie Comfortline (vybrané prvky):

Predné hmlové svetlomety s odbočovacou funkciou, tempomat, stredová lakťová opierka vpredu,7× airbag, poloautomatická klimatizácia, centrálne diaľkové odomykanie, audio s CD + 4× repro, dvojosová regulácia volantu a výšková regulácia sedadla vodiča aj spolujazdca, el. ovládanie predných okien a vyhrievaných vonkajších spätných zrkadiel, palubný počítač.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR