Test: Mazda6 Wagon AWD- krásna dáma zaberá všetkými štyrmi

, 21.06.2015 07:00

Život Mazdy 6 dokazuje, ako svižne plynie čas a ako veľmi rýchlo sa zvyká na to dobré. Keď japonská automobilka predstavila tretiu generáciu svojho sedanu, v kalendároch sa písal rok 2013. Automobilovému svetu „popadali sánky“. Drvivej väčšine ľudí sa nový dizajnový štýl KODO páčil. Dovolím si povedať, že Mazdu vytrhol z biedy a vrátil tam, kam patrí.

Mazda 6 dostala facelift. Neskúsené oko ho ani...
Mazda 6 dostala facelift. Neskúsené oko ho ani nezbadá. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Dnes sa však už stretávame s facelfitom tohto typu. To znamená, že auto je približne v polovici svojho životného cyklu a výrobca sa rozhodol omladiť ho. Čo sa však dá zmeniť na vynikajúcom dizajne? Len veľmi málo. Práve preto Mazda zvolila úpravu detailov a svoje hlavné sústredenie zamerala najmä na techniku.

Do rúk sa nám dostala verzia kombi s označením Wagon s najsilnejším naftovým motorom a pohonom všetkých kolies, ktorý je mimochodom v portfóliu šestky novinkou. Vo svojej podstate auto nie je žiadnou novinkou, no pripomeňme si, že rovnako nepatrí ani k žiadnym drobcom. Kombík je dlhý 4800 mm, široký 1840 mm a vysoký 1480 mm. Rázvor kolies predstavuje 2830 mm.

Facelift pridal denné svietenie v štýle LED.
Facelift pridal denné svietenie v štýle LED. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Kôň a jazdec sú jedno

Ako som už uviedol, Mazda 6 je mimoriadne pekný kus auta. Dynamické línie z neho sršia aj keď stojí v garáži. V tejto oblasti autu nie je čo vytknúť a opisovať tento vzhľad slovami je barbarstvo. Naozaj nezávidím dizajnérom, ktorí boli poverení faceliftom.

V rámci omladenia výrobca pridal niekoľko chrómových doplnkov. Nič závažné. Na prvý pohľad však môžu byť viditeľné denné LED svetlá. Badateľnejšie zmeny sa odohrali v interiéri. Dokazujú to prepracovaná palubná doska, prístrojovka alebo nový multimediálny systém.

Na šestku sa jednoducho dobre pozerá z každej...
Na šestku sa jednoducho dobre pozerá z každej strany. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Výbava Revolution TOP v sebe zahŕňa skvelé sedačky s krásnou bielou kožou. Vodič sa po nasadnutí ocitne v uprostred charizmy samotného vozidla v duchu myšlienky Jinba Ittai (kôň a jazdec sú jedno). Volant padne presne do ruky, pedále na nohy. Cestujúci na zadných sedačkách sa rozhodne nebudú tlačiť. Dokonca si môžu užiť vyhrievanie sedačiek, ktorých ovládanie je štýlovo zabudované do lakťovej opierky.

Keďže ide o kombi, tak sa patrí uviesť aj údaje o praktickosti. V štandardnom stave do batožinového priestoru naložíte 522 litrov nákladu. Po sklopení sedadiel však tento objem narastá na 1648 litrov. V aute bez problémov odveziete aj menšiu posteľ. Ale dosť bolo chvály.

Interiér vodiča pohltí, prijme a umožní mu...
Interiér vodiča pohltí, prijme a umožní mu naplno nasať atmosféru auta. Autor: Martin Majerníček, Pravda
O nič nie sú ukrátení ani cestujúci na zadných...
O nič nie sú ukrátení ani cestujúci na zadných sedadlách. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Technológia vodiča stráži. Niekedy až príliš

Šestka síce prináša posádku na hranicu ergonomického neba, no predsa len za absolútnymi novinkami konkurencie v niektorých oblastiach zaostáva. Head-up displej nie je žiadne terno. Je pomerne malý a údaje premieta na rozhranie palubnej dosky a hrany kapoty (čo v podstate robia aj mnohé iné head-up displeje, no nemali by). To znamená, že pohľad musíte tak či tak spustiť z vozovky a posunúť ho o pekný kus nižšie. Ovládanie a nastavovanie sklonu displeja je pomerne komplikované.

Adaptívny tempomat alebo strážca jazdného pruhu sú naozaj dobrí pomocníci. Najmä druhý menovaný vie byť niekedy pekne otravný. Ak je aktivovaný v tejto Mazde, tak z krásky sa stáva otravná milenka, ktorá si vynucuje pozornosť.

Adaptívny tempomat je súčasťou najvyššej...
Adaptívny tempomat je súčasťou najvyššej výbavy. Jeho funkčnosť je však absolútne bezproblémová. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Ak auto vďaka senzorom stráži svoje jazdnú dráhu v pruhoch, vodič musí držať volant poriadne. Inak ho takmer okamžite pípnutím vyzve, aby prevzal riadenie. A to aj v prípade, že volant drží. Problematické je to najmä na rovných diaľničných úsekoch. Ak vodič volantom nepohne, začne pípanie. Pomôže iba mierne hýbanie volantom, prípadne poriadne uchopenie oboma rukami tak, aby sa do riadenia prenášali minimálne vibrácie z rúk. Práve preto bude často tento systém vypnutý. Nepoteší ani zvuk, ktorý sa ozve po „neohlásenom“ prekročení čiary. Armáda senzorov to síce spoľahlivo rozpozná, no obyčajné pípanie mi príde ako lacné riešenie.

Presne opačnú náladu spôsobí adaptívny tempomat. Pracuje dobre a spoľahlivo aj počas silného dažďa. Nepanikári ani vtedy, keď sa pred neho na diaľnici nebezpečne blízko zaradí rýchlejšie auto.

Samozrejmosťou je automatické prepínanie...
Samozrejmosťou je automatické prepínanie denných a stretávacích svetiel podľa vonkajších svetelných podmienok. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Šestka roztáča všetky štyri, ale iba ako kombi

Pohon všetkým kolies je v ponuke šestky novinkou. Zabezpečuje ho medzinápravová spojka a systém pochádza z typu CX-5. So sedanom sa však kombinovať nedá a štvorkolku taktiež nedostanete ani s benzínovým motorom. Ak teda chcete pohon všetkých kolies, musíte siahnuť po verzii kombi s 2,2 litrovým naftovým motorom.

Mazda ponúka len jeden 2,2 litrový naftový...
Mazda ponúka len jeden 2,2 litrový naftový motor. V tomto naladení má 175 koní. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Pohon všetkých kolies primárne posiela výkon na prednú nápravu. V prípade, že mu to informácie z 27 senzorov dovolia, presúva časť krútiaceho momentu dozadu. Za bežných podmienok je systém takmer nebadateľný. Pomáha najmä za zníženej trakcie ako pri ostrej jazde.

175 naftových koní a príchuť dvojspojky

Testovaná verzia bola vybavená jediným naftovým motorom s objemom 2,2 litra s technológiou SkyActive-D. Pohonná jednotka s dvoma turbami dosahovala najvyšší výkon 129 kW (175 k) s rekordne nízkym kompresným pomerom 14:1. S vozidlom mierne ťažším ako 1,5 tony dokáže zrýchliť na 100 km/h za 9,1 sekundy.

6 stupňový automat radí príkladne.
6 stupňový automat radí príkladne. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Agregát je spriahnutý so 6 stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá sa tvári ako keby mala dve spojky. Napovedá tomu aspoň rýchlosť zmeny prevodov. Automat však žiadne dve spojky nemá a musí si vystačiť s obyčajným hydrodynamickým meničom. Radí však skvelo, že mnohé iné automatické prevodovky by sa od neho mali učiť.

Výrobca uvádza, že šestka by si v tejto konfigurácii mala v kombinovanom režime priemerne vyžiadať 5,4 litra nafty na 100 km. Realita však bude o minimálne o liter vyššia. So surovým a nezabehnutým motorom oscilovala na hranici 7 l/100 km.

Mazda nezabudla ani na head-up displej. Jeho...
Mazda nezabudla ani na head-up displej. Jeho nastavovanie je však trochu komplikované. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Auto však na plyn reaguje dobre. Do interiéru vďaka lepšiu odhlučneniu a izolácii dolieha menej vibrácií ako pred faceliftom. Prevodovka radí absolútne primerane. Nemá pri každom stlačení plynu neustálu potrebu podraďovať. Bez problémov podrží zaradenú rýchlosť a využije 420 Nm krútiaceho momentu naftového motora.

Vyrovnané a dospelé jazdné vlastnosti

Výrobca v rámci faceliftu zlepšil odhlučnenie vozidla a je to počuť. V aute vládne príkladné ticho a len občas do vnútra prenikne rev naftového motora. Podvozok je naladený príjemne tuho. Automobilka tým však nechcela maskovať jednoduché zavesenie kolies. To v žiadnom prípade. Vodičovi sa tak dostáva do rúk rodinné kombi, s ktorým môže celkom ľahko a s radosťou triafať vrcholy zákrut.

O najsilnejšej verzii napovedá dvojica...
O najsilnejšej verzii napovedá dvojica koncoviek výfukov. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Umožní mu to aj pomerne presné riadenie s adaptívnym posilňovačom. Zadok neodskakuje ani na nerovnostiach ležiacich v zákrutách. Veľký rázvor dáva šestke stabilitu aj vo vyšších rýchlostiach.

Záver

Mazda6 síce nie je žiadna absolútna novinka a neponúka absolútne technologické novinky. Vyznamenáva sa však neopakovateľným dizajnom a charizmou, ktorú by ste v rôznych iných autách hľadali márne.

Mazda 6 má štýl a charizmu. A to dnes nemá...
Mazda 6 má štýl a charizmu. A to dnes nemá hocikto. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Konkurenciu pre šestku tvorí napríklad VW Passat, Ford Mondeo alebo Opel Insignia. Tieto vozidlá však minimálne svojou charizmou a dizajnom na Mazdu nemajú. Cenovka Mazdy je pomerne lákavá. Najvyššia výbava Revolution TOP stojí 36 690 eur. Na palube nájdete head-up displej, systém sledovania únavy vodiča, kožu, adaptívny tempomat, inteligentný brzdový asistent alebo audiosystém Bose s 11 reproduktormi.

Ak chcete bielu kožu a elektrické ovládanie predných sedadiel, tak si pripravte ďalších 140 eur. Navigačný systém stojí 500 eur a za strešné okno záujemcovia zaplatia ďalších 770 eur.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 805/1 840/1 480
Rázvor náprav (mm) 2 750
Svetlá výška (mm) 165
Objem kufra (l) 522
Objem kufra po sklopení sedadiel (l) 1648
Objem nádrže (l) 52
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 534

Technické údaje

Model Mazda 6 AWD Wagon 2,2 SkyActive-D
Motor 2,2 litrový naftový preplňovaný štvorvalec
Valce 4 DOHC
Objem motora (ccm) 2 191
Max. výkon (kW/ot.) 129/4 500
Krút. moment (Nm/ot.) 420/2 000
Prevodovka 6A
Max. rýchlosť (km/h) 210
0 – 100 km/h (s) 9,2
Priemerná spotreba na 100 km (l) 5,4
Priemerná spotreba počas test (l) 6,9
Cena 36 690 €
Mazda 6
		Wagon 2,2 SkyActive-D
		AWD
Mazda 6
		Wagon 2,2 SkyActive-D
		AWD
+34Mazda 6 Wagon 2,2
		SkyActive-D
		AWD

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Mazda #Mazda 6
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
6. 8. 2018zdraženie1.261 €zdraženie1.415 €
30. 7. 2018zdraženie1.260 €zdraženie1.400 €
23. 7. 2018zlacnenie1.235 €zlacnenie1.375 €
16. 7. 2018zlacnenie1.237 €zlacnenie1.384 €
9. 7. 2018zlacnenie1.257 €zlacnenie1.397 €
2. 7. 2018zlacnenie1.274 €zdraženie1.414 €
25. 6. 20181.275 €zlacnenie1.396 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk