Fanúšikom značky sa tento krok môže zdať absolútne nezmyslený. No automobilka na to má svoje dobré dôvody. V prieskumoch sa ukázalo, že drvivá väčšina zákazníkov nevie, či má poháňanú prednú alebo zadnú nápravu. BMW si povedalo, že teda v niektorých prípadoch nemá zmysel používať konštrukčne náročné a drahé riešenie s motorom vpredu, ktorý roztáča zadné kolesá. Nemusíme sa však báť, že by v oblasti pohonu prednej nápravy bolo BMW amatérom. Priučí sa u svojej značky Mini, ktorej je vlastníkom.
Prečo práve MPV? Účel svätí prostriedky. BMW sa snaží pokryť každý jeden kúsok trhu a neustále zvyšovať predaje. A v tejto oblasti mu zástupca doteraz chýbal. Na druhej strane doba MPV tu už bola a príliš sa neujala. Aj napriek tomu však stále existujú ľudia, ktorí majú o takéto autá záujem. Active Tourer alebo Gran Tourer však vytvárajú prakticky prvú a jedinú konkurenciu pre Mercedes triedy B, ktorý bol doteraz v segmente prémiových MPV sám.
BMW 220d xDrive Active Tourer
V tomto dvojteste sme však spoznali Active Tourer s pohonom všetkých kolies xDrive a športovou výbavou M Sport spolu s jeho 7 miestnou verziou Gran Tourer, ktorej výkon išiel len na predok. V oboch prípadoch bol pod kapotou preplňovaný naftový dvojliter. Active Tourer niesol označenie 220d a Gran Tourer 218d.
Rozmery Active Tourera predstavujú 4342 mm na dĺžku, 1586 mm na výšku a 1800 mm na šírku. Rázvor kolies dosahuje 2670 mm. Automobil stojí na modulárnej platforme UKL1. Okrem Mercedesu bude dané BMW tvoriť konkurenciu aj pre Renault Scénic, Citroen C4 Picasso, Ford C-Max alebo Opel Zafira. Treba však počítať s tým, že ide o neprémiové automobily a teda ich cena je prijateľnejšia.
Active Tourer: Krásy na rozdávanie nie je
BMW má na svojom konte ikonické, legendárne, krásne a inak výnimočné typy. V tomto prípade však dizajnéri najlepšiu prácu neodniesli. Pekné však nie je to čo je pekné, ale to čo sa páči. A Active Tourer sa mnohým ľuďom nepáči. Ak sa mám pustiť do absolútne osobných a subjektívnych hodnotení, tak môžem povedať, že z prednej časti mi auto pripadá, ako keby neustále naplno brzdilo. Akoby bol predok ponorený do tlmičov a zadok sa pod negatívnym preťažením zdvíham mierne smerom hore.
Predná časť je na za normálnych okolností pri oboch verziách identická. Náš Active Tourer mal však M Sport paket, ktorý priostril vzhľad športovým nárazníkom špecifickým dizajnom kolies a lesklými čiernymi akcentmi.
Z bočnej alebo zadnej strany to už také dramatické nie je. Po niekoľkých dňoch používania som si našiel aj pekné miesta na pohľad. Z veľkej časti to ovplyvnil aj spomínaný M Sport packet.
Z boku auto vyzerá pomerne vyvážene. Aj keď silueta vôbec nenapovedá, že by malo ísť o BMW. V kratšej verzii navyše je možné badať ešte nádych dynamiky. Zadok sa už k značke priznáva a v tejto oblasti skutočne nie je čo autu vytknúť.
Active Tourer: Ergonomické nebo vystriedal priestor
Kým v iných modeloch fanúšikovia značky BMW hovoria v rámci interiéru o ergonomickom nebi, teraz s tým určite prestanú. Po nasadnutí vás auto neobopne ani nepohltí. Proste si len sadnete. Na druhej strane vás však privíta priestor. Najmä nad hlavou je ho skutočne dosť. Ak sa k tomu ešte pridá príplatkové strešné okno, tak máte skutočne pocit veľkého auta. V niektorých chvíľach vo mne vzbudzovalo spomienky na elektromobil i3.
Sedačky vo všeobecnosti v tomto aute nie sú nič moc. Opäť ak ich však porovnávame z toho pohľadu, na čo sme v BMW zvyknutí. Športový balíček síce priniesol výrazne lepšoe posedenie, s lepším bočným vedením, no sedáky boli napriek tomu stále krátke. Head-up displej prichádza len vo forme lacnejšieho vysúvacieho riešenia a potrebné údaje zobrazuje na rozhraní kapoty a palubnej dosky.
Pochvalu si však určite zaslúži variabilnosť zadných sedadiel. Sedák je rozdelený v pomere 40:60 a operadlá 40:20:40. Okrem toho môžete nastavovať sklon operadla a celé sedadlo posúvať dopredu alebo dozadu. Do batožinového priestoru sa zmestí 468 litrov nákladu po sklopení zadných sedadiel až 1510 litrov.
Active Tourer: pohon predných kolies nie je povinný
BMW svoju predokolku ponúka aj s pohonom všetkých kolies xDrive. A dovolím si tvrdiť, že veľmi vhodne, aj keď v tomto prípade auto stráca tú gloriolu prvého BMW s pohonom predných kolies.
To však vôbec nevadí, pretože namiesto toho získava stabilitu v zákrutách a lepšiu trakciu v prípade horších podmienok na ceste. V tomto prípade však nič nemení na tom, že nastavenie podvozku je pomerne tvrdé. V režime „Sport“ je to ešte tvrdšie a skutočne sa to k rodinnému MPV nehodí. Tento dojem navyše umocňovali 17 palcové disky, ktoré sú súčasťou M Sport paketu a pneumatiky run-flat, ktoré sú súčasťou štandardu.
Na druhej strane riadenie je veľmi príjemné a mimoriadne presné. Zvláštne pôsobí len pomerne veľký volant. Športový duch autu teda ostal, no otázkou je či ho potrebuje. Polomer otáčania 11,3 metra by mohol byť aj menší, veď auto bude pravdepodobne väčšinu času plné detí a vystresovaných rodičov, hľadajúcich v meste parkovacie miesto.
S autom teda môžete skôr triafať apexy zákrut, ako hľadať malé parkovacie miesta. Ale prečo nie? Veď predsa MPV nemusí byť len nudné, pomalé a ťažkopádne auto, ktoré v mene praktickosti obetuje absolútne všetko.
Active Tourer: obrovské stádo 190 koní
Opäť ak sa na toto auto pozeráme z pohľadu cieľového zákazníka, tak 140 kW (190 k) pochádzajúcich z naftového dvojlitrového preplňovaného motora mi príde zbytočných. Napriek tomu sa s nimi človek vie veľmi rýchlo zžiť a užívať si ich. Takto vybavený model patrí do rúk športovo založeného otca rodiny, ktorý síce svojim deťom dopraje miesto, no na dynamike svojej jazdy ubrať nechce.
Motor je tichý a kultivovaný. Ani športový paket však do interiéru nepriniesol žiadny dramatický zvuk. Na diaľnici agregát točí približne 2000 otáčok. 8 stupňová automatická prevodovka vie naplno využiť ponúkaných 400 Nm krútiaceho momentu. Na rozdiel od iných BMW sa ovláda klasickým voličom, teda nie „joystickom“. Výbava M Sport ponúka aj pádla pod volantom, ktoré v 7 miestnej verzii s nižšou výbavou chýbali.
MPV dokáže s týmto motorom dosiahnuť maximálnu rýchlosť 223 km/h a z nula na sto sa dostane za 7,3 sekundy. Priemerná spotreba 4,6 l/100 km je však skôr z ríše snov. Priemer sa počas testu ustálil na 6,6 litroch, no viem si predstaviť, že pri ľahšej nohe na plyne by mohol klesnúť na 6,2 litra.
V režime Eco Pro automatická prevodovka dokonca radí neutrál a teda na zníženie spotreby využíva akúsi formu plachtenia. Režim Sport zostrí reakciu na plyn, pritvrdí pruženie a riadenie. Comfort je akousi strednou cestou, v ktorej sa auto ocitne vždy po naštartovaní. Základná verzia Active Tourera s trojvalcovým benzínovým alebo naftovým motorom stojí 28 150 eur. Základ testovanej verzie však už stúpa na 37 100 eur. Po započítaní všetkých doplnkov ako napríklad panoramatická strecha, športový prevodovka, audio systém Harman/Kardon, zadná parkovacia kamera a ďalšie sa cena dostáva na 54 639 eur.
BMW 218d Gran Tourer
Predĺžená verzia 2 Gran Tourer je snáď ešte menej BMW, ako jej kratšia sestra s prívlastkom Active. Máme tu totiž prvé skutočné MPV s modrou vrtuľou, teda model, ktorý sa uchádza o priazeň tam, kde kraľujú najmä už spomenutí francúzski experti v podobe Citroënu Gran C4 Picasso alebo Renaultu Gran Scénic. A potom je tu, pochopiteľne, Opel Zafira Tourer a Ford Gran C-Max. Všetky tieto modely spája ponuka siedmich sedadiel. Platí to aj o Gran Toureri, hoci za dve „núdzové“ sedadlá v treťom rade si musíte priplatiť 797 eur.
Vyčarovať viac miesta sa však nedalo na pôvodnom formáte Active Toureru. Gran Tourer musel podstúpiť radikálne zmeny. Do dĺžky ( 4 556 mm) pribudlo 21 a na rázvore náprav (2 718 mm) celých 11 centimetrov. O to sa opäť postarala modulárna platforma UKL1 s priečnou zástavbou motorov. A nielen to. Strecha je od asfaltu vzdialená o 53 mm vyššie, takže celková výška narástla až na 1 680 mm. Nie je to teda žiaden drobec, mníchovský Gran Tourer je v konečnom dôsledku o 30 mm dlhší ako napríklad Opel Zafira.
Gran Tourer je iný
Zmena rozmerov ovplyvnila aj dizajn. Gran Tourer má výrazne odlišnú siluetu, veľké tretie bočné okno a kolmejší zadný stĺpik. Dynamika Active Toureru je jednoducho preč. Ak sa naň budete pozerať optikou BMW, asi vás neočarí, ale v kontexte s konkurenciou tu máme veľmi šarmantné MPV. A ak vám bude prekážať príliš rodinný akcent, dopriať si môžete verziu Sport Line, prípadne paket M Sport so športovým predným nárazníkom či 17-palcovými diskami Star-spoke. Rivali nič podobné v zálohe nemajú.
Väčšie rozmery znamenajú citeľne priestrannejší interiér. Nad hlavou je neporovnateľne viac miesta a to isté platí o kráľovských pomeroch na zadných sedadlách. Kolená cestujúcich majú minimálne o 50 mm väčšiu priestorovú rezervu. Ergonómia palubnej dosky aj posed vpredu je zhodný s menším Active Tourerom. To však, žiaľ, znamená, že ani Gran Tourer sa nevyvaroval príliš úzkych predných sedadiel, ktoré akoby ani nepatrili do tejto kategórie a najmä katastrofálne obmedzeného výhľadu do strán spôsobeného robustnými dvojitými stĺpikmi. Skryjú sa za ne nielen chodci či cyklisti, ale aj autá.
Kufor je samostatnou kapitolou Gran Toureru. Vlastne je to BMW s najväčším batožinovým priestorom v histórii. Pod elektricky ovládaným vekom sa v 5-miestnej verzii skrýva rekordných 645 a po sklopení operadiel druhého radu, mimochodom tlačidlom s elektrickou poistkou, až 1 905 litrov. Ani 7-miestne prevedenie sa však nemá za čo hanbiť. Z kufra ubudne len 105 litrov, takže stále ich ostáva veľkorysých 540. K dispozícii je pritom úplne rovná podlaha. A ako si v BMW poradili s variabilitou, teda s aspektom, ktorý nebol v Mníchove nikdy prioritou? Podľa nášho názoru veľmi dobre.
Gran Tourer sa totiž vyhol použitiu troch samostatných sedadiel v druhom rade. Požičal si tie z Active Toureru. Delenie je klasicky bavorácke. Sedák v pomere 40:60 a operadlo v pomere 40:20:40, pričom stredná časť môže poslúžiť ako pohodlná lakťová opierka s držiakmi na nápoje, alebo umožniť prevoz dlhých predmetov. Toto riešenie poskytuje cestujúcim neporovnateľne väčší komfort a plnohodnotné proporcie sedadiel. Navyše sú operadlá polohovateľné, čo spolu s veľkým rozsahom posuvu umožňuje variovať veľkosť kufra.
Diskriminovaný je pri tejto koncepcii len cestujúci v strede, no pri troch samostatných sedadlách sú na tom zle všetci traja. Počítať nemôžete ani s demontážou stredného radu. Na druhej strane, položme si otázku, kto zo svojho MPV vyberá sedadlá? Po posunutí druhého radu vpred a sklopení operadiel sa dostanete k tretiemu radu. Chce to síce cvik, ale ani konkurencia na tom nie je omnoho lepšie. Napokon, tretí rad sedadiel je len núdzový. Zázraky naozaj nečakajte. Páčiť by sa tu mohlo snáď len deťom, aj to len kratšie trate. Občas to však môže byť predsa len výhoda. Jednoducho, ide o otázku priorít, či dať prednosť obriemu kufru alebo možnosti odviezť legálne sedem ľudí. Podstatné je, že BMW zvládlo úlohu, s ktorou sa predtým nikdy nestretlo, minimálne na úrovni ostrieľaných borcov triedy MPV.
Gran Tourer: Slabší dvojliter stačí
Kým Active Tourer poháňal silnejší diesel 220d, prepojený so štvorkolkou xDrive, Gran Tourer mal pod kapotou slabšiu verziu 218d. Tiež spojenú so „zamatovým“ 8-stupňovým automatom. Chýbalo len ovládanie na volante, čo sa však dá rodinnému autu ľahko odpustiť. Najmä ak zistíte, že 110 kW a 330 Nm krútiaceho momentu dokážu prvé MPV z Mníchova rozhýbať prekvapivo svižným tempom. Na stovku to zvláda za 9,3 sekundy. Nie je to žiaden športovec, ale na nedostatok dynamiky sa sťažovať určite nebudete, a to ani pri vyšších rýchlostiach.
Práve osem stupňov v prevodovke vie z naftového dvojitra vyžmýkať maximum potenciálu. Motor ťahá už od hranice 1500 – 1 600 otáčok a je slušne odhlučnený, určite lepšie ako konkurenčný 2,1-litrový diesel v Mercedese-Benz triedy B. O rozdieloch medzi drsnou stuttgartskou dvojspojkou a mníchovským automatom radšej pomlčme. Do kabíny preniká zvuk agregátu len pri vyšších otáčkach, ale tým sa bráni, ako to len ide. Prevodovka ich má jednoducho na uzde. Pri diaľničnej stotridsiatke prekročí ručička len o „chlp“ číslicu 2 000 a pri stovke je to na ôsmom stupni len 1 550 otáčok za minútu.
V režime EcoPro radí automat skôr a dokonca sa znižujú aj voľnobežné otáčky. To sa podpisuje na priaznivej spotrebe paliva. Mníchovský údaj 4,3 litra nafty na 100 km je samozrejme čistou fikciou, ale aj našich 6,3 litra v zmiešanej premávke, vrátane 200 km diaľnice povoleným tempom, považujeme za slušný údaj. Podobne ako jazdné vlastnosti. Obratnosť a radosť z jazdy v klasických „bavorákoch“ čakať síce nemôžete, veď napríklad prevod riadenia je až dve a trištvrte otáčky, ale na rozdiel od súperov sa môže Active Tourer aj Gran Tourer oprieť o zadné nezávislé zavesenie, takže v zákrutách zvláda viac, než by ste možno čakali.
O držanie stopy sa snaží všetkými silami, napríklad aj pomerne tuhým odpružením, ktoré vás rozhodne nerozmaznáva v štýle francúzskych vanov. Dokonca ani so systémom adaptívnych tlmičov EDC. Svoje zohrávali aj 17-palcové disky a pre BMW typické pneumatiky runflat, ktoré nedokážu absorbovať nerovnosti tak ako klasika. Nejde však o žiaden extrém. Skôr nás preto prekvapil hluk plášťov prenikajúci do interiéru a citlivosť na bočný vietor. A čo bavorácky predný náhon? Ten sa ukázal v celom dobrom svetle. S prenosom výkonu na asfalt sa však nezaobíde bez elektroniky.
Gran Tourer: Predný náhon zachraňuje elektronika
Uzávierka diferenciálu EDLC veru má čo robiť. Našťastie, pracuje perfektne a pohotovo, takže preklz vnútorného kolesa je minimálny. A trakčná pomoc tají aj nedotáčavosť. S pohonom xDrive by to bolo určite lepšie, lenže ten dostanete až so silnejším dieselom 220d (140 kW) a výlučne s automatom, čo vystrelí cenu do závratných výšok. Veď i tak je Gran Tourer poriadne drahou prémiovou „hračkou“. V štandardnej výbave stojí verzia 218d so 6-stupňovým manuálom 31 000 eur. Prihodiť nejaké tie tisíce navrch nie je pritom žiaden problém. Testovaná exemplár s automatom, adaptívnymi tlmičmi, panoramatickým strešným oknom, tretím radom sedadiel a asistenčnými systémami sa nakoniec vyšplhala na 51 200 eur.
S takýmto balíkom peňazí už máte množstvo možností zadovážiť si nielen bavorácku klasiku, ale aj totálne „nadupané“ kombi strednej triedy neprémiových značiek. A francúzske MPV? Tak na tých ušetríte tisíce, vlastne desaťtisíce. Zatiaľ sa však zdá, že BMW trafilo klinec po hlavičke. Aspoň z globálneho pohľadu. Obe novinky sa nielenže predávajú na západ od našich hraníc viac ako dobre, ale dokonca pritiahli k značke nových zákazníkov. Na slovenskú náturu bude však Active Tourer a zvlášť Gran Tourer radu 2 predsa len ešte dlhší čas príliš odvážnou voľbou.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Model | BMW 2 Active Tourer | BMW 2 Gran Tourer |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 342 | 4 556 |
Šírka (mm) | 1 800 | 1 800 |
Výška (mm) | 1 555 | 1 608 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 | 2 780 |
Objem kufra (l) | 468–638 | 540–645 |
Objem kufra po sklopení sedadiel (l) | 1 510 | 1 905 |
Technické údaje
Model | BMW 220d xDrive Active Tourer | BMW 218d Gran Tourer |
---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 1 995 | 1 995 |
Max. výkon (kW/ot.) | 140/4 000 | 110/4 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 400/1 750 | 350/1 750 |
Prevodovka | 8A (4×4) | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 223 | 218 |
0 – 100 km/h (s) | 7,3 | 9,3 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 4,6 | 4,3 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 6,6 | 6,3 |
Cena | od 37 400 € | od 31 050 € |
Cena testovaného vozidla | 54 693 € | 51 184 € |