Test: Volkswagen Golf V 1.4 TSI GT Sport

Volkswagen Golf V je pomaly na ústupe a hoci za dverami už čaká "šestka", stále má čo ponúknuť aj odchádzajúca generácia. Najmä ak je pod jej kapotou benzínový motor 1.4 TSI spolupracujúci so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.

13.01.2009 19:03
Volkswagen Golf Foto:
Výbavovú verziu GT Sport spoznáte podľa nenápadného označenia na maske chladiča.
debata

Volkswagen Golf bol vždy zárukou bezpečných jazdných vlastností, špičkového spracovania a celkového zladenia na úrovni, ku ktorej sa väčšina konkurentov nikdy ani nepriblížila. Už roky je neodmysliteľnou súčasťou porovnávacích testov, do ktorých takmer vždy vstupuje ako referenčný model. Čas je však neúprosný a posledný Golf pomaly starne. Aj napriek tomu sa piata generácia dožila dôchodkového veku skôr, ako sa pôvodne predpokladalo. Oproti predchádzajúcej generácii poskočili jej jazdné vlastnosti o svetelné roky a verzia GTI vrátila tomuto legendárnemu označeniu iskru. Interiér však dostal tvrdé plasty a prišiel o dojem luxusu. Možno aj preto nedosahovala piata generácia potrebné predajné čísla a musela byť čo najskôr nahradená ďalšou generáciou. Na sklonku svojho života však dostala do daru výborný maloobjemový benzínový motor 1.4 TSI, ktorý odchádzajúcemu Golfu doslova rozprúdil krv v žilách.

Exteriér

Opisovanie tvarov piatej generácie Golfu je hádam zbytočné. Jeho silueta jazdí po našich cestách už niekoľko rokov a pozná ju snáď každý. A presne to bolo cieľom konštruktérov tohto auta. Volkswagen ponúka Golf ako „beztriedne“ auto, ktoré uspokojí rovnako nenáročných, ako aj najnáročnejších motoristov. A je jedno, či je to žena alebo muž.

Tieto tvary pozná väčšina motoristov. Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Golf Tieto tvary pozná väčšina motoristov.

Testovaná verzia s výbavou GT Sport sa od ostatných bežných verzií navonok odlišovala len maskou chladiča s výrazným logom „GT“. Nič iné ju na prvý pohľad od „konfekcie“ neodlišovalo.

Interiér

Sadnite si do Golfu a všetko nájdete presne tam, kde to hľadáte. Ergonómii rozmiestnenia ovládačov naozaj niet čo vytknúť. Interiér je síce strohý, no prehľadný a napriek bohatému použitiu tvrdých plastov nepôsobí vyslovene lacným dojmom. Štvrtá generácia bola na tom v otázke materiálov lepšie, „päťka“ je však kvalitnejšie spracovaná a priestrannejšia.

Materiály v interiéri patria k tomu lacnejšiemu... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Golf Materiály v interiéri patria k tomu lacnejšiemu v segmente.

Predné športové sedadlá s pevnými a vysokými bočnicami držia telo aj v rýchlych zákrutách a ani dlhšia jazda v nich pritom nepôsobí unavujúco. Kto je zvyknutý na mäkšie francúzske sedadlá, nenájde v Golfe dostatok pohodlia nikdy. Priaznivci nemeckých značiek sa vo wolfsburských sedačkách však budú cítiť ako doma. Dostatok miesta vládne aj vzadu. Samozrejme v rámci možností podpriemerného rázvoru 2578 mm.

Podvozok a jazdné vlastnosti

Na šestnásťpalcových pneumatikách s rozmermi 205/55 R16 ponúka dobrú kvalitu jazdy, pričom si stále zachováva dostatok istoty pri vedení stopy. Golf V je povestný tým, že ho v zákrute len tak ľahko nevyvediete z miery. Zásluhu na tom má zadná viacprvková náprava a naladenie podvozka, ktoré je skôr bezpečne nedotáčavé, ako vyzývavo hravé. A to je v tomto segmente dobre. Veľmi jemné sú aj zásahy stabilizačného systému. Pri dobrom podvozku však v bežnej premávke prakticky nikdy nezasiahne. Pokušiteľom je v tejto hre Scirroco, Golf hrá v ponuke značky úlohu toho usadlejšieho a rozumnejšieho. V zákrutách sa auto takmer vôbec nenakláňa. Prekvapivo dobre si vie pruženie a tlmenie poradiť aj s krátkymi priečnymi nerovnosťami. Inžinieri dokázali veľmi dobre naladiť podvozok na bežné jazdenie po dobrých aj rozbitých cestách. V tejto oblasti bol Golf dlho nedostihnuteľný.

Zadná viacprvková náprava prospela jazdným... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Golf Zadná viacprvková náprava prospela jazdným vlastnostiam.

Riadenie je presné, kladie správny odpor a pri kľučkovaní v prepchatom meste neobťažuje príliš veľkým prevodom. Aj Volkswagen je presvedčený, že hydraulický posilňovač riadenia je nedôstojným prežitkom, preto sa o dostatočný účinok v Golfe stará elektrický servomotor. Výhodou je, že pracuje naozaj len vtedy, keď je to potrebné, čím šetrí palivo a zbavuje motor zbytočných kíl navyše. Odvrátenou stranou je jeho malá chuť komunikovať s vašimi dlaňami.

Motor

Najzaujímavejším prvkom celého auta je nesporne jeho prepĺňaný benzínový motor 1.4 TSI. V testovanom aute bol maloobjemový štvorvalec naladený na výkon 90 kW (122 k). S pomerne ľahkým Golfom (1241 kg) nemal veľa práce a vzhľadom na výkony, ktoré počas testu predvádzal, pôsobil, že má v skutočnosti ešte o nejaký ten kW viac. Na svedomí to má najmä jeho takmer vodorovná krivka priebehu krútiaceho momentu. Maximálnu hodnotu 200 Nm motor dosahuje v rozsahu 1500 až 4000 otáčok, takže na to, aby ste z motora na ceste dostali to najlepšie, nemusíte ho násilne vytáčať až červenému poľu otáčkomera. Pod pravou nohou máte za každých okolností dostatok sily.

Ďalšou silnou stránkou motora je kultúra jeho chodu. Výborné odhlučnenie sa postaralo, že ho rušivo nebudete vnímať ani vo vysokých otáčkach, kde znie príjemne nevtieravým, dokonca by sa dalo povedať až mierne športovým tónom. Vytočený k červenému poľu navyše pôsobí, že je práve vo svojej koži.

 Jeho dynamický talent vyzdvihovala aj spolupráca so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Tá udržovala jeho otáčky vždy v optimálnom režime, hoci treba podotknúť, že vďaka nadpriemernej pružnosti motora s tým veľa práce nemala. Radila naozaj hladko a plynulo. Rozvahu si zachovala aj pri športovej jazde a plnej akcelerácii. Práve v týchto režimoch strácala predchádzajúca šesťstupňová prevodovka DSG plynulosť a nadhľad.

Sedemstupňová prevodovka DSG dostala suché spojky. Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Golf Sedemstupňová prevodovka DSG dostala suché spojky.

Výsledkom spolupráce nadaného motora 1.4 TSI a novej sedemstupňovej prevodovky DSG je a nečakane nízka spotreba benzínu. Pri normálnom rozumnom jazdení v meste aj mimo neho dokážete reálne jazdiť so spotrebou 6,5 až 7 l/100 km. Vzhľadom na dynamiku motora je to naozaj dobrá hodnota. Pri športovej jazde sa však prejaví druhá tvár prepĺňaného motora, ktorou je zvýšený apetít. Veľa vzduchu v prepĺňaných valcoch jednoducho znamená viac vstrekovaného paliva a spotreba rastie nad 9 l/100 km. Rovnako výkonný atmosférický motor by v kombinovanom režime však spotreboval približne o 2 litre benzínu na 100 km viac.

Motor 1.4 TSI je v bežnej premávke nečakane... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Golf Motor 1.4 TSI je v bežnej premávke nečakane úsporný.

Volkswagen Golf V pomaly odchádza do dôchodku, no s magickou kombináciou 1.4 TSI DSG dáva stále zmysel. Jeho nadčasový dizajn je aj po rokoch aktuálny, má jeden z najkvalitnejšie zostavených interiérov v segmente a pri rozumnej spotrebe ponúka nadpriemernú dynamiku. Pri výhodnej cenovej ponuke rozhodne stojí stále za úvahu. Musíte sa však poponáhľať.

Sériové vybavenie verzie GT Sport (vybrané prvky):
ABS, ASR, EDS, ESP, posilňovač riadenia, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, palubný počítač, imobilizér, elektrické ovládanie všetkých skiel a vonkajších spätných zrkadiel, dvojzónová klimatizácia s oddelenou reguláciou, športové predné sedadlá, trojramenný športový volant.

Technické údaje
Motor: radový štvorvalcový prepĺňaný benzínový motor, vodou chladený, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1390 cm3, maximálny výkon 90 kW (122 k) pri 5000 ot./min., maximálny krútiaci moment 200 Nm pri 1500 – 4000 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 6,0 l/100 km, emisie CO2 – 138 g/km
Prevodovka: sedemstupňová dvojspojková prevodovka DSG

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie na spodných priečnych ramenách a vzperách McPherson, vzadu nezávislé štvorprvkové zavesenie, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu
Brzdy: Vpredu kotúčové brzdy s vnútorných chladením, vzadu kotúčové brzdy, protiblokovací systém ABS, hydraulický brzdový asistent, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: päťdverový päťmiestny hatchback, DxŠxV: 4204×1759×1513 mm, rázvor osí kolies 2578 mm, pohotovostná hmotnosť 1241 kg, objem batožinového priestoru 350/1305 l

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,5 s
Maximálna rýchlosť: 200 km/h

debata chyba
Články podľa značiek