Test: Jaguar XF 2,7D V6 Premium Luxury

27.12.2008 13:12
Jaguar XF
Takmer päť metrov dlhá limuzína evokuje vďaka splývavej siluete kabíny športové kupé, no vďaka ladnosti svojich tvarov disponuje aj potrebnou dávkou elegancie a prestíže. Autor:

Žiť z nostalgie za legendami päťdesiatych a šesťdesiatych rokov sa jednoducho nedá donekonečna. Retro línie modelov S-type a X-Type sa už definitívne okukali a tak Jaguar hľadá novú tvár. Chcete dôkaz? Budete ho mať. Nový XF je Jaguar v každom detaile, no nudnú konzervatívnosť vystriedal zmysel pre inováciu. Nemecká prémiová konkurencia bude mať čo robiť.

Už dávno nepriplával cez Lamanšský prieliv taký sebavedomý rival ako Jaguar XF. Čo na tom, že tento aristokrat tankuje proti britskej etikete naftu a barokovým líniám povedal definitívne zbohom.

Exteriér

Na ceste si ho nepomýlite. A ak áno, tak možno len s Aston Martinom. Na štylistickú príbuznosť týchto značiek sme si však zvykli už pri kupé XK. O tom, či je to dobré pre Aston, možno pochybovať, no šelme „Jag“ to určite neublíži. Takmer päť metrov dlhá limuzína evokuje vďaka splývavej siluete kabíny športové kupé, no vďaka ladnosti svojich tvarov disponuje aj potrebnou dávkou elegancie a prestíže.
 
Je to presne to, čo nenájdete v „usadlom“ modeli Mercedesu triedy E ani v príliš športovom dizajne BMW 5. Jaguar je jednoducho iný, charizmatickejší a vznešenejší. O čo spontánnejší a nenásilnejší je jeho štylistický jazyk o to emotívnejšie vyznievajú jeho detaily – predná maska štylizovaná do výpletu, moderné svetlá, prekrásny pochrómovaný lem okien či dvojica neprehliadnuteľných výfukov.

Interiér

Mix tradície a inovácie vyžaruje aj z interiéru. Jaguar XF vás víta typickým nízkym posedom, do ktorého sa rýchlo zamilujete. Športové DNA však nejde na úkor komfortu. Práve naopak. Sedadlá sú tvarované veľmi pohodlne. A hoci by ste dali ruku do ohňa, že vzadu budete mať problémy, opak je pravdou. Napriek akejsi útulnosti ponúka XF prekvapujúco veľa miesta a vďaka šírke si môže dovoliť aj luxus v podobe rozšafne širokej stredovej konzoly. Tá patrí k Jaguaru tak ako javorový sirup k britským raňajkám.

Avíz na vznešený pôvod je tu však oveľa viac. Palubná doska má klasické tvary a spoza volantu máte výhľad rovno na klenutú prednú kapotu. Všetko, čoho sa dotknete, je vyrobené z najkvalitnejších materiálov. Palubná doska je potiahnutá kožou, drevené dekorácie sú pravé a to, čo je z plastu, evokuje brilantným vypracovaním takmer dokonale hliník či antikoro. Jednoducho perfektné.
 
Výčitku si hádam zaslúžia len lacno pôsobiace otočné ovládače hlasitosti a klimatizácie. Do aristokratického naturelu XF však Jaguar zakomponoval neprehliadnuteľné inovatívne prvky. Auto akoby ožívalo spolu s vami. Nielen pre bezkľúčové odomykanie, ale aj vďaka senzitívnosti reprezentovanej napríklad štartovacím tlačidlom blikajúcim v pulze ľudského srdca.

Vybavenie

Po jeho stlačení sa stávajú doslova zázraky. Automaticky sa odkryjú rotačné prieduchy ventilácie a zo stredového tunelu sa vysunie originálny otočný ovládač automatickej prevodovky. Celé riešenie akoby ani nenavrhovali automobiloví konštruktéri, ale skôr maniaci na špičkové audiosystémy. Tomu zodpovedá aj efektné dotykové otváranie skrinky spolujazdca. Bohužiaľ, pracuje veľmi nespoľahlivo a len ťažko prísť na to, ako ho primať k otvoreniu vtedy, keď to naozaj potrebujete.
 
Podstatne spoľahlivejšie funguje dotykový centrálny monitor, ktorým ovládate mnohé funkcie vozidla vrátane navigácie, vyhrievania sedadiel či volantu. Menu je však dosť neprehľadné a vyžaduje viac sústredenia, ako by sa patrilo. Našťastie najfrekventova­nejšie funkcie klimatizácie a audia možno ovládať aj na klasických ovládačoch na stredovej konzole a na volante. Technologickú atmosféru dotvárajú vstupy pre piPod či USB kľúče, elektrická parkovacia brzda a tyrkysové podsvietenie decentne malého prístrojového panelu. Rozmiestnenie analógových prís­trojov však ukazuje na britský pôvod XF. Oveľa výhodnejšie by bolo totiž mať rýchlomer na pravej strane. Na ľavej sa ťažšie odčíta.

Sériové vybavenie možno rozšíriť o bi-xenónové svetlá s bočným prisvietením, adaptívny tempomat, systém monitorujúci slepý uhol spätných zrkadiel či audiosústavu Bowers&Wilkins. Jej zvuk nás však vzhľadom na cenu sklamal.

Variabilita

Tých, čo počítajú veľkosť kufra podľa počtu golfových bagov, iste poteší, že batožinový priestor vzrástol v porovnaní s predchodcom S-Type zo 440 na 540 litrov. No prístup doň je veľmi obmedzený malým vstupným otvorom. Aj výstuha za zadnými sedadlami obmedzuje možnosti využitia po sklopení operadiel. No a ťahadlový mechanizmus sklápania sedadiel umiestnený v kufri pripomína vypracovaním dávno zašlé časy. Ak si potrpíte na manikúru, tak to radšej ani neskúšajte.

Motor a prevodovka

Vidlicový šesťvalec 2,7D pracuje v novom XF skvelo. Obavy, či sa nafta hodí k Jaguaru, vás opustia po prvých metroch. Tých 152 kW nie je síce nijaký extrém, no v spojení so 435 Nm krútiaceho momentu to stačí na presvedčivú dynamiku. Dve malé agilné turbá takmer úplne potláčajú turboefekt, takže Jaguar XF je pripravený vyraziť okamžite, ako mu dáte povel. A to bez známok námahy. Do kabíny preniká tlmená zvuková kulisa, z ktorej by ste len ťažko uhádli, že do nádrže nepatrí benzín.
 
Aj šesťstupňový automat zvýrazňuje luxusnú povahu XF. Radí s neuveriteľnou ľahkosťou a prekvapujúco rýchlo. Napriek adaptívnemu softvéru je dobré, že Jaguar zachoval samostatný športový režim a funkciu zimného módu. A ak chcete, je možné vstupovať do jeho rozhodovania pomocou krídelka na volante. Spotreba je závislá od spôsobu jazdy. V meste sa pri dynamickejšom správaní nedostanete pod dvanásť litrov, no v zmiešanej premávke to môže byť okolo deviatich.

Jazdné vlastnosti

Tým, čo dokáže XF na ceste, prekoná mnohých konkurentov. Ťažko hovoriť, že nastavenie podvozku je ideálny kompromis medzi stabilitou a komfortom. Obe kritériá totiž XF spĺňa bez ústupkov. Karoséria sa v zákrutách takmer nenakláňa, stopu drží ako BMW a nerovnosti prekonáva s aristokratickou noblesou. Perfektná izolácia zbavuje posádku akýchkoľvek rušivých zvukov od kolies. Akustický komfort je vôbec jednou z najsilnejších stránok XF.
 
Pritom vás jeho luxusné zameranie nijak neokráda o radosť z jazdy. Riadenie je príjemne strmé, brzdy pohotové a zadný náhon ako stvorený na jazdu na hrane. S prenosom výkonu na asfalt nemá nijaký problém a tak sa protipreklzový a stabilizačný systém dostávajú k slovu oveľa zriedkavejšie, ako by ste čakali. Jednoducho paráda.

Výhody:

inovatívny dizajn
bohaté vybavenie
výkonný motor
akustický komfort
špičkové jazdné vlastnosti

Nevýhody:

nepraktické tiahla sklápania zadných sedadiel
otváranie skrinky spolujazdca
umiestnenie rýchlomeru naľavo
grafika menu dotykového displeja

Technické údaje:

Model: Jaguar XF 2,7D Premium Luxury
Počet valcov/ventilov: V6/4 2×DOHC bi-turbo
Objem motora (cm3): 2720
Výkon (kW/ot.): 152/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 435/1900
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4961/1877/1460
Rázvor náprav (mm): 2909
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 540/69,5
Maximálna rýchlosť (km/h): 229
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,2
Priemerná spotreba na 100 km (l): 7,5
Cena: 1 666 028 Sk

Sériové vybavenie verzie Premium Luxury (vybrané prvky):
 
6× airbag, aktívna predná kapota, DSC, elektrická parkovacia brzda, svetelný a dažďový senzor, parkovací asistent, bezkľúčové otváranie a zatváranie, štartovanie tlačidlom, monochromatické spätné zrkadlá, kožené čalúnenie, elektrické ovládanie okien a zrkadiel, elektricky ovládané predné sedadlá a stĺpik volantu, dvojzónová klimatizácia, navigačný systém, palubný počítač, audio na 6 CD.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR