Test: Nissan Leaf- budúcnosť má plus a mínus

V dobe ekologických limitov, naháňaní emisií a šetrení paliva prichádza elektromobil ako ideálna voľba pre bežného motoristu. Práve preto sme na test zobrali najpredávanejšie elektrické vozidlo na svete, Nissan Leaf. Auto, do ktorého nebudete tankovať neustále zdražujúce palivá alebo zažívať obmedzenia vyplývajúce z emisných noriem, ktoré spaľovací motor plní, resp. neplní (napríklad pri vstupoch do niektorých európskych metropol).

25.07.2015 07:00
debata (3)
Nissan Leaf je najpredávanejším elektromobilom... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Nissan Leaf Nissan Leaf je najpredávanejším elektromobilom na svete.

Budúcnosť je už nepochybne tu. Nissan Leaf nie je jediným elektromobilom, ktorý je aktuálne v ponuke automobiliek. Jeho cena je však jednou z najprijateľnej­ších (od 28 780 eur) vzhľadom na jeho rozmery a úžitkové vlastnosti. V ponuke, bez ohľadu na triedu auta, tu ešte máme BMW i3, Teslu Model S, Peugeot iOn, VW e-up!, Renault Twizy alebo iné. Ale myslím, že tento test by nemal byť o porovnávaní jednotlivých elektromobil. Drvivá väčšina motoristov s týmito autami nemá žiadnu skúsenosť a pre bežného Slováka ide o absolútne nový zážitok za volantom elektromobilu. Poďme sa preto pozrieť na to, aký Nissan Leaf je.

Dizajn napovedá, že niečo je inak

Elektromobily mávajú často atypický dizajn, ktorý sa mnohým ľuďom nepáči. Áno, máme tu aj výnimky, ktoré potvrdzujú pravidlo. Leaf stojí nikde na pomedzí. Je to klasický hatchback bez plutiev, plachiet, zvláštne rezanými líniami okien a disproporčným vzhľadom. Človek, ktorý sa o autá nezaujíma si na Leafe nevšimne nič zvláštne. Oko fanúšika automobilov zbadá, že v prednej časti nie je žiadna mriežka chladiča. Automobil ju v podstate nepotrebuje. Nie je čo chladiť ani nasávať a klimatizáciu auto zvládne aj bez nej. Okrem toho je Leaf mierne vyšší a robustnejší. Za to môžu batérie, ktoré sú uložené v podlahe. Výrobca príliš iné miesto pre ich uloženie nemá, pretože akumulátory sú pomerne ťažké a rozmerné. Preto, aby zachoval nízke ťažisko je nutné ich uložiť pod posádku. Inak ide o priemerne vyzerajúci hatchback.

Z vonku sa zdá, že Leaf je ako ktorékoľvek iné... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Nissan Leaf Z vonku sa zdá, že Leaf je ako ktorékoľvek iné auto.
V interiéri je zvláštne len ovládanie... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan-Leaf-23 V interiéri je zvláštne len ovládanie "prevodovky".

Ani vo vnútri na prvý pohľad nečakajte žiadny rok 3000. Okrem niekoľkých tlačidiel, ktoré sa v iných autách nevyskytujú a zvláštneho útvaru na mieste prevodovky ide taktiež o obyčajný Nissan.

Cestujúci sa odvezú vzadu aj vpredu. Úplne ako v bežnom aute Do batožinového priestoru sa zmestí 330 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 660 litrov. Kvôli uloženiu batérií však po sklopení sedadiel rovná plocha nevznikne.

V batožinovom rovnú plochu nečakajte. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Leaf V batožinovom rovnú plochu nečakajte.

A je naštartované

Oživiť Leaf nie je o nič ťažšie ako zapnúť mikrovlnku. Po nasadnutí stačí jednoducho spolu s brzdou stlačiť zapínacie tlačidlo. Za „vesmírnych“ zvukových efektov sa stroj ¬preberie k životu. A je to. Žiadne záchvevy, žiadne točenie štartéra, proste nič.

Po rozsvietení všetkých prístrojov môžete v strede vidieť klasický displej od Nissanu, ktorý má mierne horšiu čitateľnosť na priamom slnku a zobrazuje napríklad navigáciu. Priamo pred vodičom sa však otvára nový svet. Zabudnite na otáčkomer alebo tachometer.

Info o dojazde má vodič stále na očiach. Foto: Martin Majerníček, Pravda
Nissan Leaf Info o dojazde má vodič stále na očiach.

Displej „strojvodcovi“ elektromobilu poskytuje informácie o stave nabitia batérií, ich teplote, dojazde, spotrebe energie, o rekuperácii energie a podobne. Volantom sa dá otočiť, na rádiu nastaviť obľúbená stanica. Jediným zaváhaním ešte pred vyrazením na cestu môže byť nastavenie teploty v interiéri. V elektromobile totiž s vypnutou klimatizáciou a kúrením si stupne nenastavíte, pretože nie je ako. Takže ak chcete maximalizovať svoj dojazd, musíte sa uspokojiť s teplotou, aká je vonku. Zmeníte nanajvýš intenzitu ventilátora. Ak vám nevyhovuje vonkajšia teplota, musíte zapnúť spomínané kúrenie alebo klimatizáciu, ktoré však uberú niekoľko kilometrov z dojazdu.

Ostáva už len zistiť, ako zaradiť rýchlosť. Nie je to nič komplikované. Kruhový ovládač stačí pritiahnuť ku sebe a posunú dopredu alebo dozadu. Podľa toho kam chcete ísť. Následne stačí stlačiť plyn.

Rýchlosť Leaf zobrazuje na druhom displeji. Foto: Martin Majerníček, Pravda
Nissan Leaf Rýchlosť Leaf zobrazuje na druhom displeji.

Všade samý krútiaci moment

Jazda s elektromobilom má svoje špecifiká. Ako prvé si každý všimne jeho tichosť. Pohne sa bez akéhokoľvek zvukového prejavu. Počas normálnej jazdy však do Leafu preniká hluk od kolies a aerodynamický hluk, ktorých intenzita je pomerne vysoká. Je to daň za to, že výrobca sa snažil udržať čo najnižšiu hmotnosť vozidla a preto tlmiacich materiálov nepoužil toľko, ako by to urobil bežne.

Elektrické auto nepotrebuje prevodovku. Vodič sa musí správať ako keby mal automat. Stláča brzdu a plyn. Zmena prevodových stupňov nie je potrebná. Elektromotor sa roztočí tak, ako treba.

Skvelou jazdou s elektromobilom je jeho krútiaci moment, ktorý je dostupný prakticky od prvej otáčky a nezmenený trvá až do poslednej. V tomto prípade ide o 280 Nm spolu s 80 kW výkonu. Zabudnite na odozvu od stlačenia akcelerátora. Auto ťahá okamžite a zrýchľuje absolútne rovnako či sa pohýnate z miesta alebo idete 90 km/h. Do mesta je to skvelá vec, ktorá vám zaručí rýchle šprinty z križovatiek a dostatok výkonu. Rovnako tak sa nemusíte báť s týmto autom predbiehať mimo mesta. Výkon pod vašou pravou nohou bude vždy. Podvozok bojuje s batériami

Napriek tomu, že auto má stále dostatok výkonu, na okruh s ním nechoďte. Podvozok je naladený komfortne a má plné tlmiče práce s váhou samotných akumulátorov. Leaf budí ťažkopádny dojem najmä vtedy, ak ho vo vysokej rýchlosti vhodíte do zákruty. Vodič doslova cíti každé kilo z 1474 kg hmotnosti auta a podvozok sa zo všetkých síl snaží udržať stopu aj za cenu náklonov.

V meste si však užijete jeho mäkšie nastavenie. Okrem toho oceníte skvelý polomer otáčania, vďaka ktorému sa s ľahkosťou napasujete do mnohých parkovacích miest, na ktoré iné vozidlá potrebujú niekoľko manévrov.

Prednosti elektromobilu oceníte najmä v meste. A nielen kvôli ich schopnosti rýchlo odísť z križovatky, alebo malému polomeru otáčania. Najslabším miesto týchto vozidiel vo všeobecnosti je v súčasnosti stále dojazd.

Z vodiča sa stáva hľadač nabíjačiek

Na plné nabitie v bežnej premávke zvládne Leaf približne 150 kilometrov. Do mesta to nie je málo, no má to však niekoľko ale. Všetci vodiči sú v súčasnosti zvyknutí na oveľa vyšší dojazd svojich benzínových a naftových automobilov a mnohí pri dojazde 150 kilometrov radšej už dopĺňajú palivo. V tomto prípade musia odrazu zvládať omnoho menší dojazd.

Priestor pre pripojenie nabíjačky je vpredu pod... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Nissan Leaf Priestor pre pripojenie nabíjačky je vpredu pod znakom automobilky.

Problematické je aj nabíjanie. Ak bývate na sídlisku a auto parkujete kde sa dá, tak na elektromobil zabudnite. Pre vlastnenie elektromobilu v súčasnosti potrebujete takmer nevyhnutne dom, kde máte možnosť pripojiť auto do siete na celú noc. Nissan k Leafu dáva domácu nabíjačku, ktorá batérie dobije za 8 hodín.

Na dobitie akumulátorov však nevyhnutne nepotrebujete celú noc a vlastnú zástrčku. Pomocou rýchlonabíjačky zvládnete obnoviť 80 % batérie za 30 minút. To znie už ako oveľa lepšia ponuka, no týchto zariadení je v našich mestách pomerne málo. Ak však neďaleko jednej pracujete alebo bývate, tak máte o jazdenie zadarmo postarané, pretože zatiaľ je používanie týchto zariadení bezplatné. Nissan navyše spolu so spoločnosťou GreenWay vybudovali sieť nabíjačiek po celom Slovensku a teda s autom by ste teoreticky mali zvládnuť aj cestu medzi našimi dvoma najväčšími mestami.

Domáca nabíjačka je súčasťou výbavy Leafu. Foto: Martin Majerníček, Pravda
Nissan Leaf Domáca nabíjačka je súčasťou výbavy Leafu.

Nabíjanie je pomerne jednoduché a pripomína tankovanie skrížené s nabíjaním mobilu. V prednej časti otvoríte oblasť znaku Nissan. Do príslušného miesta zasuniete adaptér a na stanici zvolíte štart. Následne môžete sledovať čas, ktorý ostáva do plného nabitia a úroveň nabitia batérií. Pri vozidle stáť nemusíte. Môžete ho zamknúť a odísť.

Dojazd však ovplyvňuje niekoľko faktorov. Koľko kilometrov zvládnete na jedno nabitie je samozrejme závislé od štýlu jazdy. Leaf ponúka aj režim „eco“ pri ktorom je utlmená reakcia na stlačenie akcelerátora a silnejšia rekuperácia energie. Ak však zapnete klimatizáciu, dojazd sa skráti o niekoľko kilometrov. Rovnakú odozvu bude mať aktivované kúrenie. Batériám taktiež nerobia dobre príliš vysoké alebo nízke teploty, aj keď vozidlo sa snaží udržiavať ich ideálnu teplotu.

Počas nabíjania môžete auto zamknúť a odísť. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Leaf Počas nabíjania môžete auto zamknúť a odísť.

Majiteľ elektromobilu musí počítať aj s tým, že životnosť akumulátorov nie je nekonečná. Nissan na to myslel a tvrdí, že batérie si aj po piatich rokoch zachovajú 80 % svojej kapacity. Ak nie, tak ich vymení.

Elektromobil môže však osloviť aj tým, že jeho údržba je omnoho jednoduchšia ako bežného auta so spaľovacím motorom. Leaf nemá prevodovku ani komplikované pohyblivé časti motora, ktoré navyše často dopĺňa vysoký tlak prepĺňania.

Dojazd dokáže skrátiť zapnuté kúrenie alebo... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Leaf Dojazd dokáže skrátiť zapnuté kúrenie alebo klimatizácia.

Záver

Nissan Leaf sa svojou cenou približuje bežným automobilom a to z neho robí najpredávanejší elektromobil na svete. Môže za to aj fakt, že ide o plnohodnotné auto, ktoré odvezie piatich ľudí a zvládne aj batožinu. Napriek tomu však stále neodstraňuje často vyčítaný nedostatok týchto vozidiel, ktorým je ich krátky dojazd. V meste si však s nástrahami bežného dňa poradí bez tých najmenších problémov.

Problém však môže nastať v prípade potreby jazdy na dlhšiu vzdialenosť. V tomto prípade majiteľ bude musieť mať aj automobil so spaľovacím motorom, ktorý pokryje nároky na dlhšie jazdy. Ako druhé auto do rodiny je to ideálna voľba. Jedno nabitie z domácej nabíjačky stojí približne 2 eurá. 100 km jazdy v tomto aute teda stojí 1,5 eura. V porovnaní s autom, ktoré má reálnu spotrebu 6 l/100 km pri cene benzínu 1,3 eura ide o ekonomickú voľbu, pretože v tomto prípade majiteľ na 100 km potrebuje takmer 8 eur.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 445/1 770/1 550
Rázvor náprav (mm) 2 700
Objem kufra (l) 330
Objem kufra po sklopení sedadiel (l) 660
Kapacita batérie (kWh) 24
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 474

Technické údaje

Model Nissan Leaf
Motor elektrický synchrónny na striedavý prúd
Max. otáčky (ot/min) 10 500
Max. výkon (kW/ot.) 80/3 008– 10 000
Krút. moment (Nm/ot.) 280/0– 3 008
Max. rýchlosť (km/h) 144
0 – 100 km/h (s) 11,5
Cena 28 780 €
Nissan Leaf
Nissan Leaf
+33Nissan Leaf
3 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Nissan #Nissan Leaf
Články podľa značiek