Test: Kia pro_cee`d 1,6 CRDi EX

Športovo ladená trojdverová Kia cee`d nesie zaujímavé označenie pro_cee`d. Päťdverové prevedenie Kie cee`d je na našich cestách už veľmi známe. V redakcii sme ho mali dokonca už dvakrát. V tomto prípade však ide o osobitný dizajn a štýl vyplývajúci z karosérie pripomínajúcej kupé.

26.12.2008 03:30
Kia proceed Foto:
Trojdverová Kia pro_cee`d sa výrazne líši od bežného päťdverového prevedenia.
debata

Prvá Kia ceed, ktorá sa nám dostala do rúk, mala pod kapotou rovnaký agregát ako naposledy testovaný pro_ceed. Už vtedy sme sa presvedčili, že tento moderný turbodiesel prepožičiava žilinskému autíčku celkom slušnú dynamiku. Za svoje služby si pritom nepýta veľa. Na výrobcom udávanú ultranízku spotrebu 4,2 litra nafty na 100 km mimo mesto ale môžete rovno zabudnúť. My sme mimo mesta jazdili za 5,5 litra. Auto však bolo dosť naložené a cestovná rýchlosť sa pohybovala okolo 100 km/h. Pochybujeme však, že by bolo možné s prázdnym autom a predpisovou jazdou dosiahnuť spotrebu až o 1,3 litra nižšiu. Reálnejšie už vidíme spotrebu rovných 5 litrov. V meste bol údaj výrobcu 5,7 litra na 100 km bližšie k realite. Palubný počítač nám zo začiatku ukazoval aj menšie hodnoty, no na konci testu sa spotreba ustálila nad šiestimi litrami nafty na 100 km. Aj tak to však považujeme za veľmi dobré výsledky.

Dizajn až na prvom mieste

Vnútorné rozmery interiéru a rovnako aj jeho dizajn zostal oproti štandardnému ceedu nezmenený. Na zadných sedadlách je teda rovnaký priestor, ako v päťdverovom prevedení. Cestujúci vzadu sa síce netlačia, ale nastupovanie je trošku problematické. Podobné je to však u všetkých trojdverových áut. Je to akási daň za lepší vzhľad a trošku tuhšiu karosériu. Škoda len, že si pro_ceed nevie zapamätať okrem sklonu operadiel aj polohu sedáku po sklopení sedadiel. Batožinový priestor s objemom 340 litrov je tak isto zhodný so ceedom a v danom segmente nepatrí medi tie najväčšie. V prípade tohto auta vám to však môže byť akosi jedno. Rovnako ako aj to, ako sa vlastne nastupuje dozadu. pro_ceed je totiž o dizajne.

Kia pro_ceed patrí medzi niekoľko málo áut nižšej strednej triedy, ktorých trojdverové prevedenia sú štylizované oveľa viac športovejšie ako ich klasickí päťdveroví súrodenci. V prípade pro_ceedu si na tom nechali Kórejci naozaj záležať a výsledkom je pre Európanov mimoriadne pohľadné auto. Spredu ho od klasického ceedu odlišuje iba iný nárazník, ale počnúc prelisom na dverách je jeho zadná časť kompletne odlišná od bežného ceedu. K športovo-elegantným tvarom pro_cee`du veľmi dobre sadla zlatá metalíza testovaného exempláru, ktorá ešte viac zvýraznila jeho črty. Zostáva už iba nahradiť trochu nevýrazné 16-palcové kolesá za krajšie 17-palcové a razom pred vami stojí mimoriadne príťažlivé auto.

Jazda

S pro_cee`dom sa nám jazdilo veľmi príjemne. Odhlučnenie motora je na veľmi dobrej úrovni. Nízky posed za volantom umocňuje dávku športového charakteru. Naopak trochu „gumové“ radenie nám z tohto pocitu uberalo. Prevodovka má iba päť stupňov. Rýchlosti sú však veľmi dobre odstupňované, preto si potrebu šiesteho prevodového stupňa až tak neuvedomujete. Prekvapením boli silné brzdy ako aj kvalitné mäkčené plasty v interiéri. Tie však vzápätí striedali trochu lacnejšie tvrdšie plasty. Menším sklamaním pre nás bolo továrenské rádio. Bolo by škoda meniť ho za nejaké iné, pretože je veľmi pekne zakomponované do interiéru. S našimi CD-čkami si však vôbec nerozumelo.

Resumé

Kia ceed sa spolu so svojim trojdverovým súrodencom tvári ako vyzreté auto nižšej strednej triedy schopné konkurovať tým najlepším v segmente. Skutočnosť pri tom nie je ďaleko od pravdy. Stále však stráca na určitých detailoch, ktorým možno niekto nepripíše nijakú váhu, pre iného to môže byť jeden z rozhodujúcich argumentov. Trojdverový pro_ceed  na nás ale zapôsobil ako veľmi charizmatické auto. K poriadnej dávke športového šmrncu by nám však lepšie pasoval dvolitrový benzínový motor. Keď však vezmeme do úvahy slušný vnútorný priestor, postačujúcu dynamiku silnejšieho 1,6-litrového turbodiesela a s ním aj jeho prijateľnú spotrebu, javí sa nám táto motorizácia ako rozumnejšia voľba. Ak chcete štýlové, no praktické auto, pro_cee`d 1,6 CRDi by mohol byť správnou voľbou. Výbava EX zahŕňa všetko, čo potrebujete. Ak však máte vyššie nároky nie len na výbavu, ale aj na zábavu za volantom, vidíme to na verziu TX s benzínovým dvojlitrom.

Základná cena modelu : Kia pro_cee`d  1,6 CRDi (85 kW) EX: 569 700 Sk

Sériové vybavenie verzie EX (vybrané prvky):
Airbag vodiča a spolujazdca, bočné a hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS+EBD, predné hmlové svetlomety, rádio s CD/mp3 prehrávačom – 6 reproduktorov, USB a AUX vstup, ovládanie na volante, palubný počítač, manuálna klimatizácia, elektrický posilňovač riadenia, elektricky ovládané zrkadlá s vyhrievaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou, kolesá 195/65 R15

Technické údaje:
Motor: Radový štvorvalcový turbodúchadlom preplňovaný vznetový motor, vodou chladený, ventilový rozvod DOHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1582 cm3, maximálny výkon 84,6 kW (115 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 255 Nm od 1900 do 2750 ot/min.
Kombinovaná spotreba: 4,7 litra/100 km
Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.

Podvozok: nezávislé zavesenie kolies typu McPherson s vinutými pružinami a plynovými tlmičmi
Brzdy:  vpredu ventilované kotúčové brzdy s priemerom kotúča 280 mm, vzadu kotúčové neventilované brzdy s priemerom kotúča 262 mm, protiblokovací systém ABS+EBD, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.

Karoséria:
3-dverový hatchback, DxŠxV 4250×1790×1450 mm, rázvor osí kolies 2650 mm, pohotovostná hmotnosť 1357 kg, objem batožinového priestoru 340/1210 litrov.

Zrýchlenie 0 – 100 km/h : 11,4 s
Maximálna rýchlosť: 188 km/h

debata chyba
Články podľa značiek