Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC – viac ako len facelift

01.08.2015 07:00

Po troch rokoch podstúpilo jedno z najpopulárnejších SUV planéty veľkú modernizáciu. A Honda si dala záležať. Napokon po odchode Accordu z európskeho trhu hrá dnes aj rolu vlajkovej lode. My sme sa posadili za volant verzie 1,6 i-DTEC s novučičkým naftovým bi-turbom, ktoré asi najlepšie demonštruje pokrok CR-V.

Vynovené CR-V dostalo prednú masku výrazne...
Vynovené CR-V dostalo prednú masku výrazne integrovanú s novými reflektormi. Pôsobí širšie a robustnejšie. Autor: Tomáš Andrejčák

K faceliftu pristúpila Honda síce citlivo, ale nie až natoľko, aby ste museli zmeny hľadať lupou. Nový je predný nárazník, hmlovky aj maska, ktorá tvorí spolu so svetlami vďaka chrómovému lemu nadväzujúcemu na denné LED diódy jeden výrazný celok. CR-V tak pôsobí širšie a robustnejšie ako predtým. Bohužiaľ, full-LED svetlá CR-V nedostalo, no aj príplatkové natáčacie HID reflektory, navyše s automatickým prepínaním diaľkového režimu, vykonávajú perfektnú prácu. Vzadu spoznáte novinku podľa robustnej chrómovej lišty, ktorá opäť nadväzuje na grafiku svetiel. Nový dizajn majú aj 17-, v našom prípade až a 18-palcové disky kolies. Svetlou výškou 165 mm však CR-V stále deklaruje, že patrí do rodiny cestných SUV a že na off-road sa hrať ani nemieni.

Vzadu upúta pozornosť výrazná chrómová lišta...
Vzadu upúta pozornosť výrazná chrómová lišta nadväzujúca na grafiku reflektorov. Autor: Tomáš Andrejčák

Na palube „amerika“

Interiér na vás dýchne prémiovou atmosférou. Veľa sa tu toho však nezmenilo. Napokon nebolo treba. CR-V ponúka stále mimoriadne priestrannú kabínu, a to aj vzadu, kde prístup k zadným sedadlám uľahčujú dvere, ktoré sa otvárajú takmer až do uhla 90 stupňov. Sedadlá patria k tomu najlepšiemu, čo môžete v tejto triede dostať. Ich rozmery aj mäkšie čalúnenie prezrádzajú, že CR-V hrá dôležitú úlohu nielen v Európe, ale aj v USA. Podobne je to s volantom, ktorý má tenší veniec než napríklad európsky Civic. Posed je naozaj perfektný. Na japonské zvyklosti oceníte rozsah výškového nastavenia sedadla aj stĺpika riadenia. Napriek vyššej polohe a s tým súvisiacemu perfektnému výhľadu sa však za volantom cítite ako v komfortnom sedane strednej triedy.

Interiér je spracovaný v prémiovom duchu....
Interiér je spracovaný v prémiovom duchu. Palubná doska je spredu obložená kvalitným mäkkým materiálom. Autor: Tomáš Andrejčák

A potom je tu ešte vynikajúca lakťová opierka, ukážkovo situovaná radiaca páka len pár centimetrov od volantu či dokonca čalúnená kolenná opierka uchytená na boku stredovej konzoly. Dôsledné dielenské spracovanie a precízne lícovanie utaja aj skutočnosť, že CR-V používa stále množstvo tvrdých plastov. Pokrokom je však veľmi kvalitný mäkký obklad čelnej časti palubovky, teda v oblasti, kde máte s CR-V „najbližší“ kontakt. Dobré body dávame CR-V za prehľadný prístrojový panel s veľkým centrálnym rýchlomerom. Na displejoch si však mohli dať v Hodne záležať viac. Vládne tu doslova grafický chaos. Akoby každý z troch pochádzal od iného výrobcu a z celkom iného obdobia. Rozlíšenie sústredného displeja prístrojového panelu a palubného počítača v centre palubnej dosky je na dnešné časy doslova trápne a kazí celkový dojem.

Prístrojový panel je pôvodný. Zmenou...
Prístrojový panel je pôvodný. Zmenou podsvietenia sa vás snaží nabádať na ekonomickú jazdu. Autor: Tomáš Andrejčák
Retro grafiku displeja na prístrojovom paneli a...
Retro grafiku displeja na prístrojovom paneli a displeja palubného počítača zachraňuje 7-palcový monitor rozhrania Honda Connect. Ovládanie však vyžaduje cvik. Nepatrí medzi najintuitívnejšie a neočarí ani rýchlosťou. Autor: Tomáš Andrejčák

Zvlášť v kontraste s modernou grafikou najväčšej interiérovej novinky, ktorou je dotykové rozhranie Honda Connect so 7-palcovým displejom. Kompatibilita so smartfónmi (Android) a prístup na internet umožňujú využívanie množstva aplikácií Honda App, 3D navigácie či internetového rádia a sociálnych sietí. Displej tiež slúži cúvacej kamere s dynamickým navádzaním. Práca s rozhraním si však vyžaduje cvik a občas vám lezie na nervy aj prekvapivo pomalými reakciami, na míle vzdialenými moderným dotykovým telefónom či tabletom. Napríklad pri prepínaní prevádzkových údajov palubného počítača. A to sa Honda chváli, že infotainment je vybavený rýchlym procesorom NVIDIA Tegra 3. Americký závan cítiť aj z CD mechaniky, ktorá sa skrýva pod displejom. Pri vkladaní disku sa displej odklopí, čo je bežné skôr pre dodatočne montované systémy ako tie, ktoré sú integrované priamo od výrobcu.

Predné sedadlá patria k tomu najlepšiemu, čo si...
Predné sedadlá patria k tomu najlepšiemu, čo si v tejto triede môžete dopriať. Poteší aj výborná lakťová opierka a radiaca páka blízko volantu. Autor: Tomáš Andrejčák
Kabína ponúka veľkorysý priestor, a to nielen...
Kabína ponúka veľkorysý priestor, a to nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách. Autor: Tomáš Andrejčák

Veľký posun v bezpečnosti

Veľkú pochvalu si však Honda zaslúži za novú bezpečnostnú výzbroj. Nájdeme v nej záplavu najmodernejších asistenčných systémov. Balík ADAS za 700 eur obsahuje výstrahu pred kolíziou, monitorovanie jazdného pruhu, čítačku dopravných značiek, výstrahu pri cúvaní, monitorovanie slepého uhla zrkadiel či spomínané automatické prepínanie svetiel. A ísť môžete ďalej. Balík Honda Sensing za mastných 1 750 eur dopĺňa bezpečnostné portfólio o adaptívny tempomat s predikatívnou funkciou (predvídanie skríženia cesty), autonómne brzdy a aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu. Palec hore, najmä preto, že ovládanie asistentov tlačidlami na volante je veľmi intuitívne, takže máte chuť využívať ich čo najčastejšie.

Kufor je silnou stránkou CR-V. Je doň dobrý...
Kufor je silnou stránkou CR-V. Je doň dobrý prístup a aj s rezervným kolesom ponúka stále 589 litrov. Veko sa ovláda elektricky. Autor: Tomáš Andrejčák
Sklápanie zadných sedadiel je hračkou. Ide to...
Sklápanie zadných sedadiel je hračkou. Ide to priamo z kufra a o pár sekúnd máte k dispozícii takmer úplne vodorovnú ložnú plochu. Autor: Tomáš Andrejčák

Extra trieda je CR-V aj z pohľadu úžitkových vlastností. Systém Magic Seats z Civicu či Jazzu tu síce nenájdete, ale i tak je variabilita na vysokej úrovni. Najmä z pohľadu ovládania. Zadné sedadlá delené v pomere 2 : 3 sa sklápajú priamo z kufra. Pritom sa odklopí automaticky sedadlo, sklopia sa hlavové opierky a následne sa zložia aj operadlá do roviny s kufrom. To všetko s citom, pretože pohyb sedadiel aj operadiel je tlmený. Už v základe máte k dispozícii 589 litrov a k tomu rezervu pod podlahou. Po sklopení sedadiel vzrastie celkový využiteľný objem na vynikajúcich 1 669 litrov. Prístup do kufra uľahčuje elektricky ovládané veko a relatívne nízka nakladacia hrana. Viac sa urobiť nedalo. A oceňujeme aj množstvo odkladacích priestorov v interiéri vrátane držiakov na nápoje v stredovom tuneli.

Po sklopení operadiel ponúkne CR-V veľkorysých...
Po sklopení operadiel ponúkne CR-V veľkorysých 1 669 litrov a takmer úplne vodorovnú podlahu. Autor: Tomáš Andrejčák

Menší objem, nižšia spotreba

Vynovené CR-V dalo definitívne zbohom pôvodnému dieselu 2,2 i-DTEC. Vystačiť si musí s maloobjemovou jedna-šestkou, čo budí v tejto kategórii obavy. Lenže objem suplujú hneď dve turbodúchadlá, takže už letmý pohľad do papierov prezrádza, že tu máte viac výkonu. Konkrétne 118 kW (+ 8 kW) pri 4 000 otáčkach. Krútiaci moment 350 Nm ostal bez zmien, dokonca vrcholí pri identických 2 000 otáčkach za minútu. Ultramoderné bi-turbo z radu motorov Earth Dream Technology je výborne odhlučnené, aspoň do 3 500 otáčok, a CR-V ponúka v spojení so štvorkolkou a manuálnou 6-stupňovou prevodovkou zrýchlenie na stovku za 9,7 sekundy, čo je na chlp rovnaký výsledok v porovnaní s predošlým a ťažším motorom 2,2 i-DTEC.

Motor 1,6 i-DTEC nahrádza pôvodný 2,2-litrový...
Motor 1,6 i-DTEC nahrádza pôvodný 2,2-litrový diesel. A vďaka dvom turbám to robí veľmi dôstojne. Hendikep v dynamike sa jednoducho nekoná. Autor: Tomáš Andrejčák

Práca dvoch rozdielne veľkých turbodúchadiel, vysokotlakového s variabilnou geometriou pre nízke a nízkotlakového s obtokovým ventilom pre oblasť vysokých otáčok, sa podpisuje pod harmonický záťah v širokom spektre. Motor ťahá dokonca aj za hranicou 4 000 otáčok za minútu. Možno práve táto uhladenosť základných charakterových kriviek sa podpisuje pod tým, že výkon motora za volantom subjektívne akosi necítiť. Čo je však evidentné, malý motor má predsa len väčší problém s nábehom, takže skutočný záber sa dostavuje, až keď sa ručička otáčkomeru prehupne cez číslicu 2 000. Starší motor vás obdaroval prítlakom do sedadla už o nejakých dvesto- tristo otáčok nižšie.

Šesťstupňový manuál má ukážkovo presné radenie....
Šesťstupňový manuál má ukážkovo presné radenie. Dlhšie prevody prispievajú k excelentnej spotrebe. Autor: Tomáš Andrejčák

Tomuto efektu príliš nepomáhajú ani módne dlhé prevody. No aspoň že to s nimi v Honde neprehnali tak ako v novej Vitare. Prevodovka si v každom prípade zaslúži pochvalu za presnosť radenia a tiež za podiel na úspore paliva. Na šiestom prevodovom stupni točí motor pri diaľničnej stotridsiatke rovných 2 500 otáčok. Takže pri predbiehaní treba podradiť o stupeň či dva. Výsledok downsizingu je však evidentný. Toto japonské SUV môže ísť príkladom. V meste nepotrebuje pri rozumnom zaobchádzaní, ku ktorému vás motivuje asistent radenia aj meniace sa farebné podsvietenie prístrojov, viac ako 7,5 litra nafty a mimo mesta sa vie dostať až k piatim. Celkový priemer odčítaný z palubného počítača za približne 1 800 km bol len 6,1 litra. To je síce o 1,2 litra viac, ako udáva výrobca, lenže normovaná spotreba je v dnešných časoch fikciu. Dôležité tiež je, že rozdiel v konzumácii v porovnaní so starým motorom je väčší než výrobcom deklarovaných 0,7 litra na 100 km.

Podvozkom rozmaznáva

V dnešných časoch je bežné, že moderné SUV, stavané na najmä na asfalt, vám príliš komfortu neprinesú a tvrdším podvozkom kompenzujú vyššie ťažisko. Honda CR-V je nepochybne výnimkou, a to dokonca aj na 18-palcových diskoch kolies, od ktorých by ste plavnú jazdu asi neočakávali. Perfektné absorbuje nerovnosti a vďaka dodatočnému odhlučneniu šasi prináša aj veľmi slušný akustický komfort. To platí aj o aerodynamickom hluku, ktorý klesol použitím dvojnásobne hrubších tesnení dverí a optimalizovaných spätným zrkadiel. Mäkší podvozok s novým pomocným rámom a zväčšeným zdvihom pruženia o 15 mm sa našťastie nepremieta do horších jazdných vlastností. Náklony karosérie tu síce sú, ale ľahší motor (- 35 kg), zväčšenie rozchodu kolies, väčšia zbiehavosť geometrie prepracovaného zavesenia dokážu podržať CR-V v zákrutách aj pri rýchlejších prejazdoch.

Od štvorkolky veľa nečakajte. Spolieha sa...
Od štvorkolky veľa nečakajte. Spolieha sa výlučne na elektroniku. Žiadne jazdné režimy pre rôzne povrchy tu nenájdete. Aj svetlá výška len 165 mm prezrádza, že CR-V sa cíti predsa len lepšie na asfalte než v teréne. Na poľné cesty či nástrahy veľkomiest to však bohato stačí. Autor: Tomáš Andrejčák

S autom si rozumiete aj vďaka riadeniu, ktoré má necelými troma otáčkami (predtým 3,2) bližšie k svetu klasických sedanov než k SUV. Extra spätnú väzbu však nečakajte. A čo štvorkolka? Tak tu je evidentné, že Honda nehľadá zákazníkov, ktorí si zakladajú na trakčných schopnostiach. CR-V je pravdepodobne jediným SUV, pri ktorom o pohone oboch náprav vlastne ani neviete. Nič také ako jazdné režimy (2WD, 4WD, Snow či Lock) tu nenájdete. Činnosť štvorkolky sa nezobrazuje ani na prístrojovom paneli. Všetko má v rukách elektronika, ktorá vám nedovolí žiadne zásahy a sama rozhoduje o pripojené zadných kolies či miere prerozdelenia hnacieho momentu. V každom prípade dokáže poslať dozadu 50 % sily a vďaka prediktívnej funkcii to robí s citom a bez „kopancov“. Ak však chcete čosi viac, CR-V so svetlosťou len 165 mm nebude asi vašou voľbou.

Aj na 18-palcových diskoch vie CR-V ponúknuť...
Aj na 18-palcových diskoch vie CR-V ponúknuť vysoký jazdný komfort. To dnes nebýva zvykom ani pri moderných SUV. Autor: Tomáš Andrejčák

Záver

Modernizovaná Honda CR-V na nás urobila dobrý dojem. Klobúk dole pred praktickosťou a priestrannosťou jej interiéru, vysokým jazdným komfortom a príkladnou hospodárnosťou. Motor 1,6 i-DTEC pritom neznamená zásadné kompromisy v dynamike. Na jednotku hodnotíme aj balík bezpečnostných systémov Honda Sensing, ktorým sa zaradila na absolútnu špičku triedy. Výčitka smeruje len k retro displejom palubnej dosky a systému 4×4 s elektronicky riadenou lamelovou spojkou, ktorý by mohol posunúť potenciál CR-V na vyššiu úroveň. Za kvalitu sa však platí. Napokon Honda nebola nikdy lacný tovar. Za našu verziu 1,6 i-DTEC 4×4 Executive, ktorá už obsahuje kožené čalúnenie, dvojzónovú klimatizáciu či panoramatické okno, zaplatíte 35 990 eur. Ak zatúžite po elektronických pomocníkoch, pripravte si 1 700 eur a ak by ste chceli využiť komfort ultramoderného 9-stupňového automatu ZF, budete potrebovať o ďalších 1 600 eur viac.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 605
Šírka (mm) 1 820
Výška (mm) 1 685
Rázvor náprav (mm) 2 630
Objem kufra (l) 585 – 1 669

Technické údaje

Model Honda CR-V 1,6 i-DTEC 4×4 Executive
Valce/ventily 4/16
Objem motora (ccm) 1 597
Max. výkon (kW/ot.) 118/4 000
Krút. moment (Nm/ot.) 350/2 000
Prevodovka 6-manuálna
Max. rýchlosť (km/h) 202
0 – 100 km/h (s) 9,7
Priemerná spotreba na 100 km (l) 4,9
Priemerná spotreba počas testu (l) 6,1
Cena od 35 990 €
Honda 1,6 i-DTEC -
		test 2015
Honda 1,6 i-DTEC - test
		2015
+28Honda 1,6 i-DTEC - test
		2015

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Honda #Honda CR-V #Hinda CR-V 1 #5i-DTEC
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek