Test: Mini Cooper S- jedovatá a štýlová raketa

, 02.08.2015 07:00

Už sme si mohli zvyknúť, že Mini nie je mini. S každou generáciou sa stále zväčšuje a narastá. V priebehu času sa z neho stal plnohodnotný prémiový hatchback. A v prevedení s piatimi dverami dokáže odviezť štyroch ľudí a trochu batožiny. Takmer akoby nebolo mini.

Mini je stále na prvý pohľad rozpoznateľné ako...
Mini je stále na prvý pohľad rozpoznateľné ako Mini, aj keď stále narastá. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Aktuálna generácia auta značky Mini, ktorá patrí pod krídla BMW, je na trhu od roku 2014 a nesie generačné označenie F56. Na prvý pohľad je jasné, že vozidlo narástlo do všetkých smerom. 5 dverová verzia dosahuje na dĺžku 4005 mm. Šírka Mini, ktoré nie je mini je 1727 mm a výška 1425 mm. Napriek tomu, že narastá, Mini nikdy nebolo a ani nie je o úžitkovosti. Nové Mini je tak ako jeho predchodcovia o štýle.

Útok včiel a návrat baroka

Mini nielenže rastie do všetkých smerov, ale výrobca ho zväčšuje aj inak. Pri prvom pohľade sa vám môže zdať, že auto chce byť malé aj veľké. Automobilka zvýraznila všetko čo mohla. Zadné svetlá, predné svetlá, oblúky, línie nárazníky. Všetko je veľké napasované na malom priestore.

Mini s piatimi dverami ponúka praktickosť...
Mini s piatimi dverami ponúka praktickosť približujúcu sa bežným hatchbackom. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Napriek tomu je na prvý pohľad jasné, že ide o Mini. Nie je zameniteľné so žiadnym iným typom alebo značkou. A Cooper S dostal veľmi zaujímavé doplnky zo sveta motošportu, ktoré na prvý pohľad hovoria, že toto Mini nie je žiadna pomalá škatuľka pre presuny mestom a ľahké parkovanie.

Dokazujú to športové pruhy, 17 palcové disky alebo centrálne umiestnená dvojitá koncovka výfukov. Na oboch stranách je prilepené písmeno S. Žiadne ďalšie exteriérové upozornenie na svoj výkon nepotrebuje.

Zadné svetlá pôsobia, akoby svojou veľkosťou...
Zadné svetlá pôsobia, akoby svojou veľkosťou pochádzali z iného auta. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Tachometer sa konečne presťahoval

Vo vnútri môžeme badať silnejší vplyv baroka. Interiér disponuje mnohými krivkami, oblinami. Potešujúcou správou však je, že tachometer sa v porovnaní s predchádzajúcou generáciou konečne presunul zo stredu palubnej dosky do prístrojového štítu. Presne tam, kde ho drvivá väčšina vodičov hľadá.

Výbavu S dopĺňajú športové sedačky, ktoré majú výraznejšie bočné vedenie a telo podržia aj v bočných preťaženiach, ktoré tento automobil vyvíja. Podstatné je, že pri 5 dverovej verzii nemusia cestujúci na zadné sedadlá preliezať cez prekážkovú dráhu predných sedadiel. Miesta pred zadnými sedadlami síce nie je veľa, no krátkodobé cestovanie to určite stačí.

V strede už nie je tachometer ale displej...
V strede už nie je tachometer ale displej informačno-zábavného systému. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Úsmevne pôsobia len menšie zadné dvere, ktorými sa dozadu nastupuje. Batožinový priestor toho síce veľa nezvládne, no na štýlové auto je to celkom dobré. V bežnom stave odvezie 278 litrov a po sklopení zadných sedadiel zvládne až 941 litrov.

Keď sa však vrátime dopredu, tak automobil privíta vodiča naozaj zaujímavým pracoviskom. Stredový tachometer Mini nahradilo okrúhlym displejom, v ktorom nájdete informačno-zábavný systém. Posádku však určite prekvapí pomerne malé a strmé čelné sklo. Mini je navyše jedno z mála áut, v ktorých vodič nedosiahne na stredné spätné zrkadlo zo svojho miesta obyčajným vystretím ruky. Väčšina ľudí sa k spätnému zrkadlu musí nahnúť, tak je umiestnené ďaleko.

Fanúšikov letectva potešia takéto ovládače.
Fanúšikov letectva potešia takéto ovládače. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Cestujúci sa zmestia aj dozadu. No musia urobiť...
Cestujúci sa zmestia aj dozadu. No musia urobiť kompromisy. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Rachot, oheň a zábava

Mini aj so všetkými svojimi bacuľatými rozmermi a športovými doplnkami pôsobí milým dojmom. Až do chvíle, keď naštartujete dvojlitrový štvorvalec, ktorý prepĺňa dvojica turbodúchadiel. Potom to už nie je milé auto ale skôr náčinie, ktoré študovalo na okruhoch po celej Európe. Začnime však pozvoľna. Ekologický režim šetrí palivo. Šesťstupňová automatická prevodovka radí skôr vyššie prevodové stupne a keď môže tak vyradí neutrál. Reakcia na plyn je utlmená. V celku otravný režim, keď sedíte v aute s výkonom 192 konských síl. Ale povedzme, že na dojazd na pumpu s prázdnou nádržou je dobrý. Automobil pri tachometri navyše vypočítava, koľko kilometrov dojazdu ste s týmto režimom ušetrili.

Twin turbo si s väčším Mini dokáže poradiť bez...
Twin turbo si s väčším Mini dokáže poradiť bez problémov. Vodičovi navyše okamžite prilepí na tvár úsmev. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Režim Mid je už o niečom inom. Auto sa na nič nehrá a správa sa prirodzene. Prevodovka lepšie využíva potenciál motora, ktorý navyše oveľa lepšie reaguje na stlačenie plynového pedálu. Tá pravá motokára však prichádza na scénu až po zvolení jazdného režimu Sport. V tomto režime auto ožije na maximum. Krútiaci moment 280 Nm je plne k dispozícii a z 0 na 100 km/h auto šprintuje za 6,7 sekundy. Prevodovka okamžite zaradí nižší prevodový stupeň, riadenie stuhne. Okrem neho sú tvrdšie aj tlmiče a vy cítite aj dvojeurovku ležiacu na ceste. Ak s týmto režimom budete jazdiť po meste, tak z vás auto vytrasie dušu a ruky vás budú bolieť od otáčania volantu.

Jedovaté Mini má však skvelú zvukovú kulisu. Celkom slušne preniká aj do interiéru. O ten pravý koncert sa však stará výfukové potrubie. Pri každom preradení vo vyšších otáčkach sa ozve hlasné „prdnutie“. To sa deje keď radíte smerom hore. Pri brzdení motorom alebo podraďovaní do vysokých otáčok však výfuk doslova strieľa.

Mini vám v reálnom čase zobrazí, koľko kW a Nm...
Mini vám v reálnom čase zobrazí, koľko kW a Nm aktuálne používate. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Pri pokojnej jazde s týmto motorom zvládnete dosiahnuť spotrebu 8 l/100 km. V teste sa nám však spotreba prehupla cez 10 l/100 km. Na jej obranu však musím povedať, že väčšinu času som jazdil po meste so zapnutou klimatizáciou a keď som už za mesto vyšiel, využíval som potenciál motora. Problémom tejto spotreby môže byť 44 litrová nádrž, ktorá autu neumožňuje príliš veľký dojazd.

Pocit motokáry ostáva

Rázvor s dĺžkou 2567 mm autu stále dáva auru motokáry. Ochotne a s ľahkosťou sa vrhá do zákrut, ktoré prekonáva bez zaváhania. Po prekročení hraníc, ktoré ležia pekne ďaleko nastupuje nedotáčavosť. S týmto autom môžete naozaj cez víkend vybehnúť na niektorý z okruhov a pekne si užiť.

Pri jazde rovno však už Mini také skvelé nie je. A opäť je tomu na vine krátky rázvor. Auto doslova odskakuje a behá zo strany na stranu tak, že ho musíte naháňať volantom. Tento jav je výrazný najmä pri nekvalitnej vozovke.

V meste auto aj naďalej využíva svoje rozmery, ktoré stále radíme k tým menším. V inom ako športovom režime je Mini použiteľné na každý deň. Parkovanie však nie je nijak výrazne jednoduchšie ako s inými autami. Vysoký výkon idúci na prednú nápravu si vyžaduje poriadne homokinetické kĺby, ktoré nie sú šampiónmi v polomere otáčania.

Záver

Mini nie je o rozume ani o praktickosti. Ak si chcete kúpiť Mini, tak rozhodne kupujete auto srdcom. Verzia Cooper S je druhé najsvalnatejšie Mini. Nad ňou stojí už len John Cooper Works. A päťdverová verzia mu dáva akú takú praktickosť. Problém je však v tom, že výrobca si za športové štýlové vozidlo nechá zaplatiť.

Z týchto koncoviek vychádza koncert, ktorý...
Z týchto koncoviek vychádza koncert, ktorý ocení každý automobilový nadšenec. Autor: Pravda, Martin Majerníček

S automatickou prevodovkou stojí Cooper S minimálne 25 200 eur. Keď zoberieme do úvahy, že ide vlastne o štýlové BMW, nie je to až tak veľa. Bohužiaľ, porovnávať nemáme s čím. Žiadny iný výrobca neponúka ostrý malý hatchback špeciálnej značky pre imidž.

Úsmev na perách však zmrazí doplnková výbava, ktorú testovaný kúsok obsahoval v hodnote takmer 12 tisíc eur. Celková cena testovaného auta prekročila 37 tisíc eur. Nejde však o žiadnu anomáliu. O Nemcoch je známe, že bez príplatkov to nepôjde. V tomto prípade k extra výbave patril napríklad elektronická regulácia tlmičov, pásy na kapote, head-up displej, audio systém Harman/Kardon, navigácia alebo dokonca lakťová opierka.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 005/1 727/1 425
Rázvor náprav (mm) 2 567
Objem kufra (l) 278
Objem kufra po sklopení sedadiel (l) 941
Objem nádrže (l) 44
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 315

Technické údaje

Model Mini Cooper S 5-dverové
Motor 2,0 litrový twin turbo benzínový štvorvalec
Valce 4
Objem motora (ccm) 1 998
Max. výkon (kW/ot.) 141/4 700 – 6 000
Krút. moment (Nm/ot.) 280/1 250
Prevodovka 6A
Max. rýchlosť (km/h) 230
0 – 100 km/h (s) 6,7
Priemerná spotreba na 100 km (l) 5,5
Priemerná spotreba počas test (l) 9,5
Cena 37 157 €
Mini
		Cooper
		S
Mini Cooper
		S
+38Mini Cooper
		S

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Mini #Mini Cooper S
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek