Test: Mazda 2 Skyactiv-G - súboj najsilnejšieho s najslabším

, , 16.08.2015 07:00

Malé mestské autá dávajú stále väčší zmysel. Môžu za to plné mestá áut a stále ťažšie parkovanie. Mazda sa rozhodla priniesť novú generáciu svojho najmenšieho typu. Dala mu dobrý dizajn, štýl a techniku. Vyskúšali sme najsilnejšiu verziu benzínového motora s najvyššou výbavou a ten istý motor v najslabšej konfigurácii a približne strednej výbave.

Revolution Top predstavuje vrchol výbavy. Je to...
Revolution Top predstavuje vrchol výbavy. Je to na ňom na prvý pohľad vidieť. Autor: Tomáš Andrejčák

Najmenšia a najmladšia Mazda z portfólia automobilky prevzala na seba úspešný dizajnový štýl KODO a technológie SkyActive. Pod kapotami testovaných áut bol 1,5 litrový štvorvalec, ktorý ako jeden z mála odoláva zavedeniu turba. Mazda 2 mieri na mladé rodiny, v meste žijúcich jednotlivcov alebo starších motoristov. Kým predchádzajúca generácia ponúkala pomerne fádny dizajn, nové pokračovanie dvojky s tým rozhodne končí. Teraz sa tvári dokonca športovo.

Zmenšený úspech

Už prvý pohľad na novú dvojku hovorí jasnou rečou. Výrobca do jej exteriérových tvarov dal všetko s čím uspel vo väčších modeloch s označením 3 a 6. Krivky a tvary sa tiahnu celým autom. Na máloktoré malé vozidlo sa môžete pozerať tak dlho a pritom sa očami túlať po jednotlivých jeho zákutiach.

Špičková verzia  Revolution TOP  kultivuje svoj...
Špičková verzia Revolution TOP kultivuje svoj vzhľad dvojfarebnými 16-palcovými diskami a hlavne full-LED reflektormi. Nový fialový odtieň laku Smokey Rose osloví viac ženskú časť publika. Autor: Tomáš Andrejčák
Challenge stojí na plechových diskoch. Škoda,...
Challenge stojí na plechových diskoch. Škoda, dehonestujú inak vynikajúci dizajn, ktorý nezmení ani nižšia výbava. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Výbava Challenge ponúka len 15-palcové plechové disky, ktoré ukrýva za plastové puklice. Lacné, no nie veľmi pekné riešenie mierne dehonestuje vzhľad auta. Z prednej strany auto ponúka dynamický výraz. Žiadnu tváričku s hlúpym výrazom nečakajte. Zozadu však dvojka vyzerá pomerne vysoko a úzko. Môžu za to vysoko umiestnené zadné svetlá.

Športové línie dvojky vyniknú ešte viac vo verzii Revolution Top. Tá je vrcholom z pohľadu výbavy a vidieť to na prvý pohľad. Dizajn zušľachťujú 16-palcové dvojfarebné disky kolies, lakované kľučky a spätné zrkadlá či decentný strešný spojler. V našom prípade sa Mazda pochválila aj úplne novou a veľmi netypickou farbou metalízy Smokey Rose, ktorá osloví skôr nežnejšiu časť publika. A sú tu aj technologické rozdiely. Revolution TOP sa totiž pozerá na svet full LED reflektormi, navyše s automatickým prepínaním diaľkového režimu, čo je v tejto triede naozaj raritou. Takže palec hore.

Malá Mazda má zdravo rozhnevaný výraz.
Malá Mazda má zdravo rozhnevaný výraz. Autor: Pravda, Martin Majerníček

O tom, že je Mazda 2 maličká svedčia jej rozmery. Na dĺžku meria 4060 mm, na šírku 1695 mm a na výšku 1495 mm. Pohotovostná hmotnosť osciluje okolo jednej tony. V mnohých prípadoch je dokonca ľahšia.

Do mesta patrí štýl

Po nasadnutí za volant a prezretí si interiéru som sa nevedel ubrániť pocitu, že niekde som už niečo také videl. Nie presne ten istý interiér, no snahu o tú atmosféru. O štýlovosť a moderný vzhľad s retro nádychom. Často som sa v myšlienkach vracal k Fiatu 500. Ktovie prečo… Každopádne vo vnútri malej Mazdy je veľmi príjemne. Povrchu palubnej dosky dominujú obliny a výstupky.

Za takéto spracovanie interiéru by sa nemuseli...
Za takéto spracovanie interiéru by sa nemuseli hanbiť snáď ani drahé prémiové GT. Farebný a materiálový koncept Mazde v tomto prípade naozaj vyšiel. Autor: Tomáš Andrejčák
Vodič má všetko čo potrebuje po ruke. Funkčnosť...
Vodič má všetko čo potrebuje po ruke. Funkčnosť interiéru je bezproblémová. Nižšia výbava ponúka menší zážitok z materiálov a pocit luxusu. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Štýlovo pôsobia okrúhle výduchy klimatizácie. Alebo centrálny okrúhly tachometer. Vo výbave Challenge na vrchole palubnej dosky tróni rádio s jednoriadkovým displejom. Súčasťou výbavy bol aj Bluetooth, no spárovať s telefónom vďaka informáciám z jednoriadkového displeja a hlasových povelov bola úloha na niekoľko minút a niekoľko pokusov.

Sedadlá sú pohodlné a dostatočne veľké. Stredne veľké telo dokážu ubytovať aj na niekoľko hodín. Bočné vedenie výrazné nebolo, veď v meste ho ani nepotrebujete. Ovládanie rádia a tempomatu na volante bolo len vítaným plus.

Spracovanie interiéru je kvalitné, no vo vnútri nájdete len plast a textil. Koža sa dostala len na volant a hlavicu radiacej páky.

Kožu by ste v malých mestských autách často...
Kožu by ste v malých mestských autách často hľadali márne. Autor: Tomáš Andrejčák

Do vnútra sa zmestí 5 osôb, no najmä na zadných sedadlách budú trpieť. Maximálne obsadenie auta na dlhší čas by malo pozostávať zo štyroch ľudí. Do vnútra sa zmestia a priemerné postavy nebudú kolenami masírovať chrbty vpredu sediacim cestujúcim. Do batožinového priestoru sa zmestí 280 litrov, po sklopení sedačiek 887 litrov.

S pribúdajúcou výbavou sa dvojka zásadne mení. Za volantom Revolution TOP sa cítite ako v úplne inom aute. Samozrejme, priestorové parametre aj úžitkové vlastnosti sú identické s klasickými verziami, no kabína pôsobí akoby prešla úpravou v niektorom z talianskych módnych salónov. S tak pôsobivým spracovaním interiéru sme sa už naozaj dávno nestreli. Za čierno-biele kožené sedadlá s červenými akcentmi by sa nemuseli hanbiť ani drahé športové kupé. A farebne sú s nimi zladené aj výplne dverí, či dokonca čiastočné čalúnenie palubnej dosky a stredovej konzoly. Priam prémiovú atmosféru dotvárajú dekorácie z hliníka, klavírna čerň či imitácie karbónu. Chrómované ovládače klimatizácie akoby si najdrahšia Mazda 2 požičala zo strednej triedy.

A Revolution TOP ide ešte ďalej. Miesto klasického rádia máte na palube rozhranie MZD Connect so 7-palcovým TFT displejom. Má však jednu zvláštnosť. Dotyková funkcia pracuje len pri stojacom vozidiel. Inak sa všetky funkcie od audia, cez navigáciu či komunikáciu ovládajú, podobne ako pri rozhraniach prémiových značiek, výlučne prostredníctvom kruhového ovládača na stredovom tuneli. Lenže pri nemeckej prémii máte mnohé funkcie vyňaté do samostatných tlačidiel na stredovej konzole. Pri Mazdy 2 nie. Tá má stredovú konzolu „zariadenú“ v minimalistickom duchu. A to veru nie je pri mestskom aute príliš praktické. V Hirošime ale tvrdia opak. Dotykové displeje vraj vodiča počas jazdy vyrušujú.

Zaujímavosťou rozhrania so 7-palcovým monitorom...
Zaujímavosťou rozhrania so 7-palcovým monitorom je, že na dotyk reaguje len pri stojacom vozidle. Inak sa ovláda zo stredového tunelu. To ale nie je pri malom mestskom aute príliš praktické. Autor: Tomáš Andrejčák
V nižšej výbave nie je dotykové nič, ani keď...
V nižšej výbave nie je dotykové nič, ani keď auto stojí. Napriek tomu je tam napríklad Bluetooth. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Podobné je to s prístrojovým panelom. Centrálny tubus patrí prekvapivo otáčkomeru, akoby sme mali česť s ostrým hothatchom. Rýchlosť sa zobrazuje len v digitálne forme na malom displeji. A v našom prípade vlastne aj na head-up displeji, ktorý je ďalšou raritou Mazdy 2. Tvorí ho malý výsuvný sklenený šilt. Lenže na čo sú vám v mestskom kompakte dva digitálne rýchlomery? Ocenili by sme skôr klasickú ručičku, ktorá ponúka omnoho lepšiu orientáciu. Mazda nešetrila ani na výbave. Máte tu bezkľúčové odomykanie a štartovanie, vyhrievané sedadlá, spomínané rozhranie MZD Connect, slušnú audiosústavu, dokonca s vymierajúcou CD-mechanikou ale aj automatickú klimatizáciu. Aj keď len jednozónovú s manuálnym nastavením teploty. Na japonské pomery prekvapí aj palubný počítač, v ktorého menu môžete pomocou tlačidla na volante listovať v oboch smeroch. V BMW by sa mohli priučiť. Revolution Top exceluje aj v bezpečnosti. A to nehovoríme o samozrejmostiach, akými je ESP či osem airbagov. Mazda 2 prináša totiž pod hlavičkou i-Activsense do triedy mestských áut najmodernejšie asistenčné systémy. Klobúk dole za full-LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu, autonómne brzdy do rýchlosti 30 km/h, ktoré vás chránia proti kolíziám v kolónach, vynikajúco pracujúce monitorovanie slepého uhla aj za zvukové a grafické upozornenie na nedobrovoľné opustenie jazdného prúdu. Chýbal snáď už len adaptívny tempomat. Ale radar v tejto triede? To by už bolo asi priveľa.

Prístrojovému panelu dominuje centrálny...
Prístrojovému panelu dominuje centrálny analógový otáčkomer. Rýchlosť sa zobrazuje len digitálne. Pre mestské auto je to skôr nevýhoda. Autor: Tomáš Andrejčák
Nižšia výbava má v strede tachometer. Otáčkomer...
Nižšia výbava má v strede tachometer. Otáčkomer je digitálny. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Jeden motor a mnoho výkonov

Mazda vybavila svoj najmenší model jedným naftovým a jedným benzínovým motorom. Oba sú držiteľmi technológie SkyActive. Benzínových výkonnostných verzií je niekoľko. My sme vyskúšali tú najslabšiu (75 koní) a najsilnejšiu (115 koní).

V čase znižovania objemov a používania turbodúchadiel je 1,5 litrový motor v tak malom aute skutočne vzácnosťou. Mazda však vie čo robí. Radšej ako nadopovaný trojvalec, ktorý má problémy aj sám so sebou, dala pod kapotu agregát, ktorý dané auto zvládne úplne bez problémov. Najslabšia verzia síce nemá extrémny kompresný pomer ako jej silnejšie sestry, no s autom rozhodne nemá problémy. 75 koní a 135 Nm krútiaceho momentu stačia na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy. Nejde o nijak extrémny údaj, no v spojení s 970 kg hmotnosti vozidla je jeho dynamika na veľmi dobrej úrovni. Avšak len v meste. Vodič nebude mať problém s rýchlym odjazdom zo semaforu ani z križovatky. Rýchly odpich tohto auta je ako odlet motýľa.

Mazda je jedným z posledných výrobcov, ktorí...
Mazda je jedným z posledných výrobcov, ktorí odolávajú nasadeniu preplňovaných benzínových motorov. Nech jej to čo najdlhšie vydrží. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Sranda končí za mestom, kde 75 koní jednoducho nestačí. Podraďovanie pri akcelerácii sa stáva samozrejmosťou a ani to z motora veľa ťahu nevydoluje. Na druhej strane ak nechcete pretekať, tak sa s týmto motorom preveziete aj po diaľnici.

Päťstupňová manuálna prevodovka je odstupňovaná pre ekonomickú jazdu. Jednotka a dvojka dokážu s autom skutočne pohnúť. Výrobca hovorí o kombinovanej spotrebe na úrovni 4,7 l/100 km. A musíme uznať, že skutočne nie je ďaleko od pravdy. Počas testu Mazda 2 mala odber len 5,4 l/100 km. A to sme motor vôbec nešetrili.

Raritou verzie Revolution Top je aj head-up...
Raritou verzie Revolution Top je aj head-up displej. Autor: Tomáš Andrejčák

V porovnaní so slabšími verziami má najvýkonnejší 4-valec 1,5 Skyactiv-G115 všetky technologické vychytávky balíka Skyactiv, podobne ako pri najsilnejšom motore vlajkovej lode Mazda 6. To znamená neskutočne vysoký kompresný pomer 14,1:1, najvyšší v sériovej produkcii, variabilné časovanie na sacej a vyfúkovej strane, dokonca pomocou krokového elektromotora a výfukové potrubie zo sveta motoršportu s architektúrou 4–2–1. To všetko pre zvýšenie účinnosti a odpor Mazdy k turbá, ktoré nepovažuje za dobré riešenie.

Výsledkom je výkon 85 kW a jeho lineárny priebeh, ktorý sa v ére turbomotorov už len tak ľahko nevidí. Čo ale od tohto motora nečakajte, je vysoký krútiaci moment. Vystačiť si musíte so 148 newtonmetrami a to až od 4 000 otáčok. To znamená viac práce s radiacou pákou. Motor ukáže to najlepšie zo seba až keď sa ručička otáčkomera prehupne cez číslicu 3 500 za minútu a následne vyletí k údaju 6 500, kedy zasiahne obmedzovač. To sa už kabínou šíri podmanivá zvuková kulisa hothatchu. Neznamená to ale, že by bol tento štvorvalec lenivý odspodku. Objem 1,5 litra je napokon na túto triedu v dnešných časoch extra porcia. Len záťah turba sa jednoducho nekoná.

Motor 1,5 Skyactiv-G115 má rovnaký objem ako...
Motor 1,5 Skyactiv-G115 má rovnaký objem ako jeho slabší súrodenci. Technicky je ale o kus ďalej. Predvádza totiž kompletný balík opatrení Skyactiv vrátane extrémne vysokého krútiaceho momentu 14,1:1. Dodáva sa len k výbave Revolution Top. Autor: Tomáš Andrejčák

Sympatické je, že motor sa nebráni ani extrémne nízkym otáčkam tesne nad voľnobehom, no akcelerácia sa bez podradenia nezaobíde. Na pomoc preto prichádza 6-stupňový manuál, opäť rozdiel v porovnaní so slabšou verziou, ktorý venuje štyri stupne práve akcelerácii a dva ekonomike. Takže stovku zvládne ľahká dvojka za 8,7 sekundy a cudzia jej nie je ani maximálka na hranici 200 km/h. S prehľadom tak nechá za sebou Fabiu s najsilnejším motorom 1,2 TSI. Pritom vie byť aj relatívne úsporná. Pri rýchlosti 100 km/h točí motor na šestke 2 200 a pri diaľničnej sto tridsiatke 3 200 otáčok za minútu. To je neporovnateľne menej než sme boli pri japonských autách s atmosférickými motormi ešte donedávna zvyknutí.

Náš výsledný týždenný priemer sa ustálil na 6,2 litroch benzínu na 100 km. Maloobjemové turbá možno dokážu ísť aj nižšie, no keď si nedávate pozor, ich apetít prudko vzrastie. Naopak, motor Mazdy nie je na zaobchádzanie až taký citlivý. A v hre je aj ďalšia rarita, systém i-Eloop. Teda regenerácia brzdnej energie pomocou alternátora, ktorý ju ukladá do rýchlonabíjateľného kondenzátora a následne odovzdáva elektrickým systémom vozidla, napríklad klimatizácii. Aj vďaka nemu pracuje štart- stop systém absolútne suverénne. A keď sme sa dotkli prevodovky, dráhy radenia sú krátke a presné, len zarazí trochu „strojový“ chod a tvrdšie dorazy.

Parkovanie je hračkou

Podvozkovo Mazda nemala možnosť príliš novú dvojku šperkovať. Automobil je naladený do mesta. Podvozok je rýchlejší ako motor aj v prípade najvýkonnejšej verzie. Nastavenie je tuhšie, takže spomaľovacie prahy vo vnútri pocítite. Na druhej strane náklony karosérie v zákrutách sú v norme.

Najvýkonnejší benzínový motor Mazdy 2...
Najvýkonnejší benzínový motor Mazdy 2 spolupracuje so 6-stupňovu manuálnou prevodovkou. To je ďalší rozdiel v porovnaní so slabšími verziami. Autor: Tomáš Andrejčák
Slabšie verzie majú k dispozícii 5 stupňový...
Slabšie verzie majú k dispozícii 5 stupňový manuál. V ponuke je aj automat. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Poteší aj kvalitné odhlučnenie interiéru, ktoré sa v tejto triede vozidiel príliš nenosí. Búchanie od nerovností síce počuť, no nie je to otravné. K otravnejším patrí aerodynamický hluk vo vnútri kabíny pri vyšších rýchlostiach. No určite uznáte, že dvojka sa nebude bežne preháňať po diaľniciach, ale skôr parkovať v preplnenom meste. A s tým problém mať nebude.

Záver

Výbava Challenge a motor 1,5 SkyActive G75 stoja 12 190 eur. Nie je to málo. Na trhu máme rozhodne aj lacnejšie malé autá. Mazda však ponúkne štýlový interiér a dobrý dizajn. Jej hlavnou devízou však je motor a použité technológie. Absencia prepĺňania dáva ambíciu na oveľa lepšiu spoľahlivosť, ako v prípade turbo motorov. V tejto výbave nájdete kožený volant, koženú hlavicu radiacej páky alebo Bluetooth. Vodič môže navyše používať aj tempomat alebo ovládanie rádia a rýchlosti na volante. A to hovoríme len o jednej z tých nižších výbav.

Pohľadom do cenníka vás Revolution Top príliš nepoteší. Na prvý pohľad sa totiž zdá cena 17 790 eur na za malé mestské auto skutočne uletená. V porovnaní s najbližšou verziou 1,5 Skyactiv-G90 Revolution však dostávate nielen silnejší motor ale aj štýlový interiér a vskutku nadštandardnú bezpečnostnú výbavu balíka i-Activsense, ktorý je v tejto triede naozaj vzácnosťou. Aj preto predstavuje cenový odstup týchto verzií 2 900 eur. Problémom je, že Mazda má aj v tomto prípade pevné konfigurácie výbav a ich kombinácie nie sú možné. Ak teda zatúžite po najvýkonnejšej verzii a bezpečnostných technológiách, neostáva vám nič iné ako voliť práve najdrahšiu verziu Revolution TOP.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Model Mazda 2
Dĺžka (mm) 4 060
Šírka (mm) 1 983 (vrátane zrkadiel)
Výška (mm) 1 495
Rázvor náprav (mm) 2 570
Objem kufra (l) 280
Objem kufra po sklopení sedadiel (l) 887
Pohotovostná hmotnosť (kg) 970 – 1 045

Technické údaje

Model 1,5 Skyactiv-G75 Challenge 1,5 Skyactiv-G115 Revolution
Valce/ventily 4/16 4/16
Objem motora (ccm) 1 496 1 496
Max. výkon (kW/ot.) 55/6 000 85/6 000
Krút. moment (Nm/ot.) 135/3 800 148/4 000
Prevodovka 5M 6M
Max. rýchlosť (km/h) 171 200
0 – 100 km/h (s) 12,1 8,7
Priemerná spotreba na 100 km (l) 4,7 4,9
Priemerná spotreba počas test (l) 5,4 6,0
Cena 12 190 € 17 790 €
Mazda
		1,5 Skyactiv-G Revolution
		TOP
Mazda 1,5
		Skyactiv-G Revolution
		TOP
+22Mazda 1,5 Skyactiv-G
		Revolution
		TOP
Mazda 2
		SkyActive G75
		Challenge
Mazda 2
		SkyActive G75
		Challenge
+31Mazda 2 SkyActive G75
		Challenge

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Mazda #Mazda 2
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR