Test: Kia cee'd 2.0 CRDi VGT TX

Kia cee'd nie je na našom trhu žiadnou novinkou a jej rôzne verzie sa preháňajú po slovenských cestách už dosť dlho na to, aby ich poznala väčšina našich motoristov. Testovaná verzia je však v niečom výnimočná. Pod kapotou ukrýva zriedkavý naftový motor 2.0 CRDi VGT.

22.12.2008 10:36
Kia cee'd Foto:
Dizajn modelu cee'd pôsobí aj po rokoch veľmi nadčasovo.
debata

Slabší výskyt najsilnejšej naftovej jednotky je logický. Menší agregát 1.6 CRDi VGT poskytuje cee'du viac než dostatočnú dynamiku a podľa papierov je takmer o liter na 100 km úspornejší ako testovaný dvojliter. Navyše nákupom menšieho motora v rovnako vybavenej verzii ušetríte nemalých 90 000 Sk.

To sú argumenty, proti ktorým hľadá veľký motor odpovede len veľmi ťažko. Jeho pozíciu sťažujú aj hodnoty výkonu a krútiaceho momentu, ktoré pôsobia v triede dnešných moderných naftových dvojlitrov len priemerným dojmom. Zatracovať veľký naftový motor by však len preto bolo veľkou chybou.

Najsilnejší naftový motor pod kapotou navonok... Foto: Václav Lipavský
Kia cee'd Najsilnejší naftový motor pod kapotou navonok nič nepripomína.

Aj s odstupom času potvrdzuje dizajn modelu cee'd svoju nadčasovosť a solídnosť. Čisté línie nenarúšajú žiadne samoúčelné výstrelky, pričom pôsobia v záplave súčasnej uniformity stále sviežim dojmom. Z každého smeru vyžaruje z auta potrebná dávka sebavedomia a nech sa naňho pozriete z ktorejkoľvek strany, nenájdete na ňom žiadne „slabé“ miesto.

Interiér

O interiéri Kie cee'd toho už bolo popísaného dosť. Kvalitné materiály palubnej dosky a vnútorných obkladov spríjemňujú atmosféru na palube, pričom v nesmierne bohatej výbave TX nájdete všetko, čo si môžete v hatchbacku nižšej strednej triedy priať. Testovaný exemplár bol navyše vybavený veľmi efektným koženým čalúnením kombinovaným s látkou, elektrickým strešným oknom, zadnými parkovacími senzormi, či športovým paketom zahŕňajúcim pneumatiky s rozmermi 225/45 R17, tmavý interiér, hliníkové pedále, športovú masku chladiča a kontrolu tlaku v pneumatikách.

Optimálna pozícia za volantom sa hľadá veľmi... Foto: Václav Lipavský
Kia cee'd Optimálna pozícia za volantom sa hľadá veľmi ľahko.

Predné sedadlá sú dostatočne široké a za každých okolností poskytujú telu dobrú bočnú oporu. Vpredu aj vzadu je dostatok miesta vo všetkých smeroch. Výhľad spoza volantu nie je ničím výraznejšie obmedzovaný, šikmo vzad je však pre široké C-stĺpiky  vidieť menej.

Batožinový priestor má síce dnes už len priemerný objem 340 litrov, no jeho dobrý tvar pomáha dobrej využiteľnosti každého litra priestoru. Praktická je aj dvojitá podlaha, pod ktorou má miesto dojazdové rezervné koleso.

Motor

Moderný naftový dvojliter (vylepšená verzia agregátu Detroit Diesel) sa vyznačuje prekvapivo jednoduchou konštrukciou s jedným vačkovým hriadeľom v hlave valcov a dlhozdvihovou charakteristikou, ktorá mu zaručuje potrebný ťah aj v nízkych otáčkach. Práve v tom spočíva najväčší rozdiel medzi menším motorom 1.6 CRDi, ktorý musíte trochu popohnať do vyšších otáčok, aby ste z neho dostali to najlepšie. Pri otáčkach maximálneho výkonu je naopak rozdiel medzi dvojlitrom a jednašestkou menší, než by ste čakali. Veľký motor prepožičiava aj naloženému autu nadpriemernú dynamiku, ktorú neobmedzí ani dlhé tiahle stúpanie.

Naftový motor poskytuje viac ako predpovedajú... Foto: Václav Lipavský
Kia cee'd Naftový motor poskytuje viac ako predpovedajú jeho papierové údaje.

Dva litre zdvihového objemu však musí niečo naplniť, preto pri razantnejšej jazde počítajte so spotrebou nad 7 l/100 km. Výrobcom udávaných 5,6 l/100 km dokážete dosiahnuť len s veľkým sebazaprením a v optimálnych podmienkach. Oproti menšiemu motoru 1.6 CRDi si pri rovnakom štýle jazdy dvojliter každých 100 km vypýta približne o jeden až dva litre nafty viac.

Jazdné vlastnosti

Už základné verzie Kie cee'd nás presvedčili o schopných jazdných vlastnostiach tohto auta. Podvozkoví inžinieri nastavili zavesenie s ohľadom na naše menej kvalitné cesty a vyladili ho tak, aby z vás cee'd nevytriasol dušu ani na vyslovene zlých úsekoch. Najsilnejšia verzia je však takmer o 100 kg ťažšia ako 1.6 CRDi. Predná náprava tak musela mierne pritvrdiť, čím stratila toľko vychvaľovanú poddajnosť a auto na ceste nepôsobí tak harmonicky ako ľahšie verzie. Silentbloky pomocného rámu vpredu dostávajú na dierach viac zabrať a svoje úsilie prejavujú zvýšeným hlukom od predného zavesenia. Viac dopredu posunuté ťažisko spôsobuje pri prejazdoch rýchlych zákrut mierne zvýšenú nervozitu zadnej časti. Všetko však ostáva v rámci slušného správania a ani cee'd 2,0 CRDi vás uprostred zákruty neprekvapí žiadnou záľudnosťou. Pri ostrej jazde vám nepomôže ani riadenie s otupenou spätnou väzbou, ktoré musí bojovať s veľkým krútiacim momentom od poháňaných predných kolies.

Všetko toto však platí len pri rýchlej jazde, kedy auto tlačíte do niečoho, na čo nebolo skonštruované. Stačí trochu poľaviť a cee'd náhle ukáže svoju najsilnejšiu stránku. Tou je uvoľnené „plávanie“ krajinou, pri ktorom poskytuje dostatok komfortu, agility a nenútenej poddajnosti. Veľmi príjemné je aj ľahké riadenie s dobrým odporom. Ak budete brať silný motor ako príjemný bonus a nie ako prísľub športových zážitkov, budete so schopnosťami najsilnejšieho naftového cee'da na ceste viac než spokojní.

Kia mala príplatkové pneumatiky s rozmermi... Foto: Václav Lipavský
Kia cee'd Kia mala príplatkové pneumatiky s rozmermi 225/45 R17.

Kia cee'd 2.0 CRDi VGT TX má rozhodne čo ponúknuť. Motor má v každej situácii dosť sily na to, aby ste so svojím cee'dom ukázali chrbát väčšine áut v premávke a výbava TX obsahuje prvky, ktoré v tomto segmente ostatní dávajú len za príplatok. Navyše vás môže hriať pocit, že máte v garáži verziu, ktorá bude na našich cestách zaplavených lacnejšími výbavami a menšími motormi stále pomerne výnimočná. Napriek všetkým spomínaným kladom sa nám však zdá príplatok 90 000 Sk za silnejší motor výrazne prehnaný.

Základná cena modelu: Kia cee'd 2.0 CRDi VGT TX: 739 700 Sk

Sériové vybavenie verzie TX (vybrané prvky):
ABS + EBD, ESP, BAS, TCS, predné airbagy vodiča a spolujazdca (spolujazdcov vypínateľný), bočné airbagy na predných sedadlách, hlavové airbagy, ISOFIX na zadných sedadlách, imobilizér, pneumatiky 205/55 R16, predné svetlomety do hmly, zhasínanie svetlometov s oneskorením, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, tónované sklá, elektricky ovládané predné a zadné okná, zadný parkovací senzor, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou, automatická klimatizácia, dažďový senzor, palubný počítač.

Technické údaje
Motor: radový štvorvalcový turbodúchadlom prepĺňaný naftový motor, vodou chladený, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1991 cm3, maximálny výkon 103 kW (140 k) pri 3800 ot./min., maximálny krútiaci moment 305 Nm pri 1800 – 2500 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 5,6 l/100 km, emisie CO2 – 149 g/km
Prevodovka: šesťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednolamelová spojka s prítlačnou pružinou a hydraulickým ovládaním

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie na spodných priečnych ramenách a vzperách McPherson, vzadu nezávislé viacprvkové zavesenie, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu
Brzdy: Vpredu kotúčové brzdy s vnútorných chladením, vzadu kotúčové brzdy, protiblokovací systém ABS s EBD, hydraulický brzdový asistent, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: päťdverový päťmiestny hatchback, DxŠxV: 4235×1790×1480 mm, rázvor osí kolies 2650 mm, pohotovostná hmotnosť 1458 kg, objem batožinového priestoru 340/1300 l

Zrýchlenie: 0 – 100 km/h: 10,3 s
Maximálna rýchlosť: 205 km/h

debata chyba
Články podľa značiek