Rad 5 predstavuje pre bavorskú automobilku druhý najlepšie predávajúci sa typ. Prvým je menšia trojka. V roku 2010, kedy končila svoj život stará generácia a prišla na svet aktuálna, tvoril predaj toho typu globálne až 50 % zisku výrobcu. Niet sa čomu čudovať. Mimo populárnych SUV a crossoverov je päťka pre mnohých zákazníkov tou ideálnou voľbou. Kým menšia trojka prináša so sebou kompromisy v oblasti priestoru, väčšia sedmička už takmer patrí do rúk osobného vodiča.
Nemec v obleku
O dizajne päťky sa môžeme baviť veľmi dlho a zároveň sa budeme točiť stále okolo toho istého. Bavorská automobilka neriskovala absolútne nič. Stavila na serióznosť a klasiku, ktorú vyžaduje drvivá väčšina jej zákazníkov. Emócie drží pekne na uzde, no aj napriek tomu vzbudzuje obdiv. V predošlej generácii si automobilka dovolila upustiť od nastaveného dizajnového smeru a skúsila experiment, ktorý spočiatku verejnosť veľmi kladne neprijala. Napriek tomu, že E60 bola nakoniec úspešná BMW sa vrátilo k strohosti a dynamike.
Na prvý pohľad je jasné, že ide o BMW. Angel Eyes už nemajú úplne okrúhly pohľad. Začínajú sa trochu splošťovať. Medzi nimi je dvojitá mriežka chladiča. Automobil však zaujme svojou dĺžkou, ktorá dosahuje takmer 5 metrov (4907 mm).
Dovolím si tvrdiť, že takmer jednu celú tretinu dĺžky auta tvorí kapota. Priestor pre posádku je posunutý až za ňu. Na kapote môžeme badať línie napovedajúce, že toto BMW vyšlo z posilňovne. Celkovo automobil ničím výrazne nevystupuje z radu. Z auta srší serióznosť a nemecká precíznosť. Len pre úplnosť treba dodať, že okrem dĺžky 4907 mm je automobil široký 1860 mm a vysoký 1464 mm. Rázvor kolies dosahuje 2968 mm.
Interiér rozmazná veľmi rýchlo
Kým zvonku sa auto tvári pomerne chladne nemecky, vo vnútri ponúka luxus. Opäť však nečakajte kaviareň v Miláne, ale skôr nemecky poňatý drahý hotel. Hnedé kožené čalúnenie je zo subjektívneho hľadiska veľmi vydarené.
Po nasadnutí posádku vítajú pohodlné sedačky. Ako čerešnička na torte sú mäkké opierky hlavy, ktoré naozaj zaujali každého, kto si do auta sadol. Pred vodičom sa rozprestiera digitálny prístrojový štít, ktorý však nie je tak pokročilý ako napríklad v Audi alebo novom VW Passat. Pri zmene jazdných režimov sa taktiež mení aj grafika, no nie je na jeho ploche možné napríklad zobraziť navigáciu na úkor tachometra alebo otáčkomera.
Palubná doska sa nesie v štýle typickom pre BMW. Automobilka dosiahla mimoriadne dobré ergonomické rozvrhnutie interiéru a nechce na tom nič meniť. To je možno trochu škoda, pretože, ak vlastním rad 5 chcem, aby ovládanie multimediálneho systému alebo rádia boli aspoň napohľad iné napríklad od radu 3.
Zadné sedačky sa nesú v luxuse zavedenom vpredu, no samozrejme s malými odchýlkami. Päťka poskytuje zadným miestam dostatok priestoru pre nohy. Žiadne rekordy nečakajte. Menšia trojka v tomto ohľade trpí. Nie je to však spôsobené neschopnosťou nemeckých inžinierov. Ide o daň za športové zameranie auta s pohonom zadnej nápravy. Prenos výkonu dozadu si vyžaduje veľa priestoru, ktorý odchádza na úkor cestujúcich. Do batožinového priestoru sa zmestí 520 litrov. Kto však chce vyššiu dávku praktickosti, určite by mal siahnuť po verzii Touring alias kombi. Limuzína trpí klasickým problémom sedanov a teda malým vstupom do batožinového priestoru.
Keď dva valce chýbajú
Pod kapotou testovaného BMW sa nachádzal štvorvalcový naftový motor s objemom dva litre. Maximálny výkon dosahoval 218 koní spolu s krútiacim momentom 450 Nm. V konfigurácii s osem stupňovou automatickou prevodovkou a pohonnom oboch náprav dosahuje päťka zrýchlenie na 100 km/h za 7 sekúnd a maximálne vyprodukuje 240 km/h. V číslach znie dynamika vozidla veľmi sľubne. V realite to však až také úžasné nie je.
BMW je známe svojimi radovými šesťvalcami. Ide o vynikajúce motory, ktoré dokážu s relatívne nízkou spotrebou pohnúť ktorýmkoľvek typom tak, ako to žiadny štvorvalec. Tým rozhodne však nechcem tvrdiť, že rad 5 s 218 konskými silami bude brzdou premávky. Dynamicky zameranejším vodičom pružnosť bude chýbať.
Netreba zabúdať na to, že vozidlo váži 1840 kg. Dosiahnuť s ním dve tony pri obsadení posádkou nie je vôbec problematické. Často sa stáva, že pohonná jednotka sa s masou hmotnosti trápi. Najmä v stúpaniach a na diaľnici pri potrebe akcelerácie sa v dynamických parametroch správa dané BMW priemerne. A to asi nie je to, čo chcete od takého vozidla.
Majiteľ tohto motora nevyhrá ani na spotrebe. Výrobca by chcel, aby dané BMW jazdilo priemerne za 5,4 l/100 km. Realita však leží niekde pri hranici 6,5 l/100 km. Rýchla jazda po diaľnici si vypýta ešte viac. A práve tam tento automobil patrí. Plusom je fakt, že palivová nádrž vozidla má 70 litrov a výrobca nepodľahol trendu jej zmenšovania. Ostáva mi zopakovať len jediné. Pod kapotu BMW patrí rozhodne šesťvalec.
Ticho, luxus a hry svetla
Jazda v „päťkovom“ BMW je ako pobyt v oáze pokoja. Automobil je skutočne dobre odhlučnený a teda aj dlhodobý pobyt na spomínaných diaľniciach nie je žiadnym problémom.
Systém xDrive zabezpečuje prenos výkonu na všetky štyri kolesá. V bežných podmienkach prechádza 60 percent krútiaceho momentu na zadné kolesá a 40 dopredu. V prípade potreby dokáže v desatinách sekundy presúvať až 100 percent krútiaceho momentu na tú nápravu, ktorá má lepšiu trakciu. Podstatné je, že so systémom je aj naďalej zachovaný pocit „zadnokolky“ a teda vodič má pocit, že má poháňanú zadnú nápravu.
Automobil je však pomerne ťažký a teda nie je možné ho bezmyšlienkovite hodiť do zákruty a čakať, že on to nejako zvládne. Pri rýchlych zmenách smerov sa karoséria nakloní a nepomôže ani športový jazdný režim. K slovu sa často dostáva stabilizačný systém, ktorý musí krotiť trajektóriu jazdy. Auto je vynikajúco stabilné v priamke. Po nasadnutí za volant je však všadeprítomný pocit veľkosti auta. Áno, na trhu máme aj väčšie vozidlá, no dlhá kapota tento jav ešte umocňuje. Do koloritu vozidla sa mi vôbec nehodil športový volant.
Ekologický režim Eco Pro utlmuje odozvu na plyn a zabezpečuje skoršie radenie vyšších prevodových stupňov. Auto s ním pôsobí naozaj ospalo. Zlatou strednou cestou je režim Comfort, ktorý môže byť nahradení režimom Sport. V tom prípade napríklad pri preraďovaní začne veľmi príjemne kopať prevodovka. Milé gesto. Spôsobuje to však fakt, že na palube vozidla bol prítomný príplatkový športový automat. Režim Sport+ navyše vypína aj stabilizačné systémy auta. Parkovanie nie je žiadnym problémom. Zabezpečuje ho veľmi dobrý polomer otáčania, ktorý môže byť navyše za príplatok vylepšený aj natáčaním zadných kolies, ktorý pochádza z väčšej sedmičky.
Za zmienku určite stoja adaptívne LED svetlomety, ktorý dokážu „vyrezávať“ vozidlá v premávke tak, aby nikoho neoslepovali a zabezpečili tak omnoho viac osvetleného priestoru. Vozidlo bez problémov dokáže osvetliť kraj cesty a územie mimo nej bez toho, aby vodič pred ním idúceho auta trpel. Technológia spolu s asistentom diaľkových svetiel majiteľom úplne vezme z rúk nutnosť obsluhovať svetlá. Je veľmi malé množstvo prípadov, kedy som musel prevziať svetelné velenie ja. Päťka občas nedokázala na diaľnici rozoznať oproti idúci kamión spoza betónových zvodidiel.
Head-up displej plní svoju funkciu a premieta všetky požadované informácie priamo do zorného poľa vodiča. Výrobca túto funkciu zabezpečil plnohodnotne a teda vyhol sa lacnému a polofunkčnému riešeniu s plastovým alebo skleneným štítom.
Záver
BMW rozhodne nie je lacným autom. Základná cena modelu 525d xDrive je 54 150 eur. Za túto cenu na palube nájdete len štart stop systém, regeneráciu brzdovej energie, kontrolu tlaku v pneumatikách, možnosť jazdy v Eco Pro režime alebo automatickú klimatizáciu. Základná cena je teda takmer totožná s konkurenčným Mercedesom triedy E. Audi A6 v podobnej konfigurácii je približne o 10 tisíc eur lacnejšie. Jeho výkon je však o takmer 30 koní nižší.
S príplatkovou výbavou sa cena testovaného vozidla vyšplhala na 79 561 eur. V sume 25 tisíc eur sa ukrýva športová automatická prevodovka, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, elektrické otváranie batožinového priestoru, LED svetlá, systém kontroly jazdného pruhu, parkovacie senzory spolu s kamerou alebo audiosystém Harman/Kardon.
BMW radu 5 je plnokrvným krížnikom diaľnic, ktorý dbá na komfort posádky a vodiča. Reprezentatívne vozidlo nemá problém zabezpečovať mobilitu manažérov, podnikateľov alebo celej rodiny. K dokonalosti chýba už len šesťvalcový motor pod kapotou. Daňou za všestrannosť a inovatívne technológie je vysoká cena, ktorú dopĺňa drahá príplatková výbava. Tá je však pre nemecké automobilky príznačná.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 907/1 860/1 464 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 968 |
Objem kufra (l) | 520 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 840 |
Technické údaje
Model | BMW 525d xDrive |
---|---|
Motor | 2,0 litrový naftový preplňovaný štvorvalec |
Valce | 4 |
Objem motora (ccm) | 1 995 |
Max. výkon (kW/ot.) | 160/4 400 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 450/1 500– 2 500 |
Prevodovka | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 240 |
0 – 100 km/h (s) | 7,0 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 5,4 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 6,5 |
Cena | 79 561 € |