Väčšia X6 mala ešte detské choroby. X4 sa im do značnej miery vyhla. Z vonku je na pohľad menšia, no vo vnútri, najmä na zadných sedadlách, väčšia. Podstatné je, že po vzore svojej väčšej sestry je odsúdená na úspech. Čo na tom, že zvládne to isté, ba možno ešte menej, ako sedan radu 3? Čo na tom, že je drahšia? X4 je jasným dôkazom, že ľudia sa pri kúpe auta rozhodujú podľa vzhľadu a emócií, ktoré v nich auto vyvoláva.
Svalnatá električka
Kupé v štýle SUV ľudí zaujíma najmä svojim svalnatým a zároveň športovým vzhľadom. A presne o tom je aj X4. V záujme zmenšenia vonkajších rozmerov však stratila niektoré proporcie, ktoré by mohla mať. Pri pohľade zo zadnej strany je pomerne úzka a vysoká. Prvýkrát, keď som toto auto pri predstavení videl, napadlo mi jediné. Že vyzerá ako električka.
Na druhej strane treba priznať, že X4 už nie je tak veľká obluda ako jej väčšia sestra. Dokonca aj v podzemnej garáži ju nemusíte na parkovacie miesto súkať obuvákom. Automobil je dlhý 4 671 mm, široký 1 881 mm a vysoký 1 624 mm s rázvorom náprav 2 810 mm.
Pravdou ostáva, že silueta kupé má niečo do seba a autu dodáva potrebnú noblesu kríženú so športovým duchom nech stojí akokoľvek vysoko nad cestou. Inak to nie je ani v prípade typu X4. Vyzerá jednoducho dobre. Športovo a zároveň má v sebe „ducha“ BMW. Len ten vyšší podvozok to mierne kazí. Škoda, že po našich cestách nechodí viac kupé áut.
Nemci čarovali s priestorom
Jednou z hlavných nevýhod prvej generácie X6 bol úbohý priestor na zadných sedadlách. Nielen pre nohy ale hlavne pre hlavy cestujúcich. V prípade X4 by sme teda očakávali podobné priestorové proporcie. Nie je to však tak. Na zadných sedadlách je miesta dokonca viac. Dospelí pasažieri vzadu nemusia mať sklonené hlavy.
Na predných sedadlách to už tak veselé nie je. Najmä pri pohľade pred miesto spolujazdca je jasné, že sedíme v menšej X4. Ako sme už spomenuli, že auto z vonku vyzerá úzko, podobný pocit nás sprevádzal aj vo vnútri.
Katastrofou sú však predné sedadlá. Operadlá sú malé a doslova vhodné pre ľudí s maximálnou výškou do 170 cm. S mojimi 186 cm som mal koniec operadla dobrých 7 až 10 cm pod plecami. Vzhľadom k tomu, že operadlo končilo príliš nízko, nesedela ani hlavová opierka. Okrem toho bočné vedenie sedadiel je slabé. Pri štýle a zameraní tohto auta sme očakávali omnoho výraznejšie.
Prístrojová a palubná doska je klasická od BMW. Nemci nič nemenia na svojom ergonomickom diele. Opäť vynikajúco môžeme hodnotiť aj plnohodnotný head-up displej, ktorý údaje skutočne premieta do zorného poľa vodiča. Veľmi vydarene pôsobí čierno hnedé spojenie látky a kože Do batožinového priestoru sa v štandardnom stave zmestí 500, po sklopení zadných sedadiel až 1 400 litrov. Výhodou je, že jeho veko sa otvára ako v prípade liftbackov a teda aj so sklom. Vďaka tomu je teda možné do vozidla naložiť aj väčšie predmety.
Jazdí to ako kupé, stojí na vysokej nohe
Je obdivuhodné, že BMW dokáže vyrobiť auto na akokoľvek vysokom podvozku a stále dokáže jazdiť mimoriadne dobre. X4 naozaj pôsobí športovým dojmom. Príjemne tuhý podvozok auto podrží v zákrutách. Po zvolení športového režimu na ovládači vedľa joysticku prevodovky podvozok stuhne ešte viac. Ide ale o príplatkovú výbavu.
Vyšší podvozok dáva autu aj akú takú možnosť jazdenia v teréne. V kombinácii s pohonom všetkých kolies zvláda X4 lesné alebo poľné cesty bez problémov. Otázkou je, koľko majiteľov sa odváži s týmto autom vstúpiť na nespevnenú cestu a bude riskovať, že kamienok alebo halúzka poškriabu drahý lak. Bude ich pravdepodobne veľmi málo.
Napriek tomu, že auto má terénne vlastnosti, no nevyužíva ich, dokáže ich preniesť na cestu. Najmä na nekvalitný asfalt, ktorého máme u nás dostatok. BMW žehlí nerovnosti ako naparovacia žehlička a môžete s ním ísť rýchlo ako chcete. Popri tom sa nekoná ani žiadne výrazné odskakovanie zadnej nápravy v zákrutách.
Po nasadnutí za volant však niečo nesedí. Samotný volant je pomerne veľký a nehodí sa ku koloritu auta. X4 rozhodne nepatrí do mesta, aj keď sa tam, bohužiaľ, často vyskytuje. S jeho parkovaním nie je žiadny extrémny problém. Nevýhodou je stále výhľad smerom dozadu, ktorý pripomína malý priezor.
Óda na radosť prichádza až so súmrakom. Vtedy X4 rozohrá svojimi svetlami LED hru, ktorú ocení každý vodič. Adaptívne LED svetlomety dokážu osvetľovať kraj cesty, „vyrezávať“ zo svetelného kužeľa oproti idúce autá alebo pred nimi jazdiace vozidlá. Škoda, že daný prvok nie je súčasťou štandardnej výbavy. BMW si za neho účtuje takmer 1 900 eur.
Pod kapotou je dosť miesta
A preto by záujemcovia o X4 mali využiť túto možnosť a kúpiť si X4 so šesťvalcom. Testovaná verzia s štvorvalcovým naftovým agregátom s výkonom 190 koní dáva autu len priemernú dynamiku. A opäť sme pri tom, že priemer nie je to, čo čakáte od BMW za niekoľko desiatok tisíc eur.
V spojení s osemstupňovým automatom sa motor síce snaží, no najmä pri potrebe zrýchľovať vo vysokých rýchlostiach, plnom obsadení alebo v stúpaniach nestačí. Pri prejazde horskými prechodmi sa mi neraz stalo, že som jednoducho nestihol predbehnúť predo mnou idúce neprémiové auto, lebo akcelerácia nebola dostatočná. Vo väčšine prípadov som si na predbehnutie doslova musel „pripravovať pôdu“. Stalo sa to aj keď predo mnou išlo auto s tretinovou cenou. Krútiaci moment pri tom dosahuje 400 Nm.
Dôvodom, prečo v tomto prípade 190 konských síl nestačí je aj vyššia hmotnosť auta. X4 váži viac ako 1 800 kg! Platí daň za svoje rozmery a proporcie. Výrobca by teda chcel, aby jediný naftový štvorvalec v ponuke tohto typu priemerne skonzumoval 5,2 až 5,6 l/100 km v závislosti od výbavy. Realitou však bude spotreba minimálne o liter vyššia.
Jazdná dynamika je len dôkazom toho, o čo všetko sa vodiči a majitelia týchto áut pripravujú v porovnaní s bežnými sedanmi, resp. kupé verziami.
Záver
Podvozkovo BMW zvládlo X4 tradične na veľmi vysokej úrovni. Keďže tento typ nekúpite inak, ako s pohonom všetkých kolies xDrive, nemusíte sa nad týmto prvkom výbavy rozhodovať. Pocit jazdy s vozidlom s pohonom zadnej nápravy ostal zachovaný.
Vzhľad auta preberá vynikajúce línie kupé, ktoré výrobca posadil na vyšší podvozok. Neexistuje žiadny logický argument, prečo si kúpiť radšej X4 ako rad 3 alebo rad 4. Napriek tomu ju ľudia majú veľmi radi a je odsúdená na úspech. X4 a hlavne X6 je dôkazom, že auto si mnoho ľudí nekupuje rozumom.
Po motorickej stránke je dvojlitrový naftový agregát nedostačujúci. 190 koní je zavalených prácou a miestami nevládzu. Základná cena daného modelu dosahuje 46 100 eur. Nemci neostávajú nič dlžní svojej povesti a s príplatkovou výbavou sa hodnota auta šplhá na 69 574 eur.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 671/1 881/1 624 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 810 |
Predný previs (mm) | 861 |
Zadný previs (mm) | 1000 |
Objem kufra (l) | 500/1 400 |
Objem nádrže (l) | 67 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 805 |
Technické údaje
Model | BMW X4 xDrive20d |
---|---|
Motor | 2,0 litrový naftový preplňovaný štvorvalec |
Valce | 4 |
Objem motora (ccm) | 1 995 |
Max. výkon (kW/ot.) | 140/4 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 400/1 750– 2 500 |
Prevodovka | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 212 |
0 – 100 km/h (s) | 8,0 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 5,4– 5,6 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 6,8 |
Základná cena | 46 100 € |
Cena testovaného auta | 69 574 € |