Test: Renault Mégane RS 275 Trophy- legenda sa lúči

, 27.09.2015 07:00

Renault Mégane RS tretej generácie je žijúcou legendou, ktorá má už svoje dni spočítané. Dlhú dobu išlo o jednu z najrýchlejších (ak nie práve najrýchlejšiu) prednokolku na svete. Na Severnej slučke okruhu Nürburgring automobil zajazdil čas 8:08,97 a bol takmer štyri roky držiteľom rekordu áut s pohonom prednej nápravy.

Predný nárazník dáva jasne najazovo, že tento...
Predný nárazník dáva jasne najazovo, že tento Mégane nie je obyčajný hatchback. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Nedalo nám inak, ako vyskúšať rozlúčkovú verziu vozidla Mégane RS 275 Trophy, ktorý vznikne len v náklade 1200 kusov. Ide o umiernenejšiu verziu na rozdiel od tej, ktorá dosiahla svoj čas na Nürburgringu. A ak toto je tá civilnejšia verzia, tak na Severnej slučke musel byť absolútny okruhový špeciál.

Krátka sukňa, no nič vulgárne

Kým typ Mégane môžete mať ako 5-dverový hatchback alebo kombi, tak testovaný model je, samozrejme, dostupný len ako 3-dverový hatchback. Karoséria napovedá, že nepôjde o obyčajnú verziu. Mégane však na sebe nemá žiadne prítlačné krídla ani šialené nárazníky.

Zboku a zo zadnej strany prezentujú zameranie...
Zboku a zo zadnej strany prezentujú zameranie auto niektoré doplnky a najmä výfuk. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Auto vyzerá naozaj dobre. Na prvý pohľad zaujmú 19 palcové čierne disky a za nimi červené brzdové strmene. Vozidlo je navyše v porovnaní s bežným Méganom znížené. Vpredu je špeciálny nárazník s nápisom „Trophy“ a denným LED svietením. Vzadu tróni centrálna karbónová koncovka výfuku od spoločnosti Akrapovič. Škoda, že skutočný výfuk je okrúhly a končí vo vnútri danej koncovky.

Okrem toho Renault Sport nalepil na Mégane RS 275 Trophy nálepky a hodil naňho žltú farbu. Oveľa podstatnejšia je však technika, ktorá je doslova vyšperkovaná.

Renault označuje túto karosársku verziu ako...
Renault označuje túto karosársku verziu ako kupé. Podľa nás ide o 3-dverový hatchback. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Vo vnútri v škrupine

Interiér Méganu RS 275 Trophy nemá pretekársku klietku, ale pokojne by ju mať mohol. Namiesto nej má miesto pre 4 osoby, no tie by sa dovnútra zmestili len s veľkými kompromismi.

Interiér prevzal podstatu z bežného Méganu a...
Interiér prevzal podstatu z bežného Méganu a pridal niekoľko extra prvkov. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Prístrojová doska pochádza viac menej z bežného Méganu. Dopĺňajú ju však rôzne nápisy odkazujúce na charakter a pôvod auta. Na palube sa navyše nachádza niekoľko červených akcentov a karbónových doplnkov.

Sedačky pochádzajú zo sveta okruhov. Volant je potiahnutý kožou podobne ako sedačky. Navyše na vrchnej časti volantu je červená značka. To aby ste v záplave zákrut okruhov ľahšie vedeli, ako máte otočený volant. Vzadu už tak športové sedadlá nie sú, no zadné miesta ostanú väčšinou neobsadené. Miesta je tam akurát pre dve malé osoby. Bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách sú červené.

Škrupinové sedačky sú síce za príplatok, no...
Škrupinové sedačky sú síce za príplatok, no telo si v zákrutách podržia bez kompromisov. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Všade je prítomné červené prešívanie, ktoré umocňuje charakter auta. Problémom môže byť chrómová hlavica radiacej páky. Na jeseň alebo na jar je to dobrá vec. No v zime a v horúcom lete bude vodič potrebovať po nasadnutí na pravú ruku rukavicu. V lete pred teplom a v zime pred chladom.

Do batožinového priestoru veľa nenaložíte, ale veď čo by ste v takomto aute chceli voziť? V bežnom stave sa dovnútra zmestí 344 litrov. Situáciu mierne komplikuje vysoká nakladacia hrana a teda pri vkladaní ťažších predmetov sa zapotíte. Ale nikdy ich tam vkladať nebudete.

Vodič často potrebuje na hlavicu radiacej páky...
Vodič často potrebuje na hlavicu radiacej páky rukavicu. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Vzadu miesta na rozdávanie nie je. Aj tak tam...
Vzadu miesta na rozdávanie nie je. Aj tak tam nikdy nikto sedieť nebude. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Technológie prišli z okruhov

Nielen motor a podvozok napovedajú o tom, Mégane RS 275 Trophy je takmer okruhové náčinie. Svoje o tom vie systém RS Monitor 2.0. Ponúka možnosti, ktoré v iných autách nenájdete a uplatníte ich najviac práve na okruhoch.

Auto vám povie aj to, či sa mu pretáčajú kolesá.
Auto vám povie aj to, či sa mu pretáčajú kolesá. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Tlak turba je samozrejmosťou.
Tlak turba je samozrejmosťou. Autor: Pravda, Martin Majerníček

RS Minitor dokáže merať časy na kolo. Vodičovi ukazuje ako využíva krútiaci moment alebo výkon. Taktiež môže sledovať teplotu oleja, činnosť turba alebo bŕzd. Vodič má dokonca prehľad aj o tom, ktoré predné koleso sa na koľko percent pretáča. Škoda tej gýčovej grafiky a virtuálnych skrutiek na monitore.

Na displeji môžete sledovať aj priebeh výkonu a...
Na displeji môžete sledovať aj priebeh výkonu a krútiaceho momentu. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Podvozok je z rodu skál

Alebo lepšie povedané, pochádza z okruhu. Podvozok vozidla je v porovnaní s bežným 3-dverovým Méganom znížený. Tlmiče pochádzajú od spoločnosti Öhlins. V športovom oddelení francúzskej automobilky sa s nastavením podvozku športového vozidla skutočne pohrali. Mégane RS 275 Trophy je jedno z tých áut, ktoré sedia na ceste ako priklincované. Dostať auto na limit je umenie. Kvalitný asfalt a veľa zákrut. To je presne niečo, čo Mégane potrebuje.

19 palcové disky na naše cesty nie sú ideálne.
19 palcové disky na naše cesty nie sú ideálne. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Ale keďže nejde o okruhový špeciál, ale podľa Renaultu o auto na bežné cesty, tak musíme potvrdiť, že na bežných cestách bola tvrdosť auta už trochu za hranou. Pokiaľ nie ste mladý človek s bezchybným zdravím, alebo človek betónovou chrbticou, tak na bežných cestách v Mégane RS dlho nevydržíte.

Dlhší pobyt v aute doslova bolí. Pri prejazde mestom je jazda skutočne náročná. Nezáleží na tom ako pomaly idete, zo spomaľovacieho prahu zadné kolesá vždy doslova spadnú. A teda s týmto Méganom by ste mali hľadať len kvalitné cesty.

Prúdenie vzduchu zlepšujú detaily.
Prúdenie vzduchu zlepšujú detaily. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Zaujímavosťou je, že polomer otáčania auta nie je vôbec katastrofálny, ale odhadom by som povedal, že priemerný. To je v ostrom kontraste napríklad s faceliftovaným Focusom ST, ktorému na predné kolesá putuje len 250 koní.

Riadenie je presné ako švajčiarske hodinky. Vodič vďaka zhovorčivému volantu presne vie, čo sa deje pod prednými kolesami. Testované auto malo príplatkový podvozok Cup, ktorého súčasťou bol aj samosvorný diferenciál. Pri prudkej akcelerácii musíte držať volant poriadne silno, pretože jeho stáčanie do strany je výrazné.

Katastrofou, ktorá ničí jazdný zážitok v noci sú predné svetlá. Jazdiť s nimi je, ako spomínať na 90. roky. Neviem, ako je možné, že sú tak slabé a tak zle osvetľujú cestu. Ako tak použiteľné sú diaľkové svetlá, no tie kvôli možným protestom oproti idúcim, samozrejme, nemôžete používať stále. Ešte horším problémom je fakt, že ani za príplatok lepšie svetlá nedostanete.

Svetlá sú naozaj zlé.
Svetlá sú naozaj zlé. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Obdivuhodne silný a hlasný pulz

Pod kapotou športového Méganu je dvojlitrový preplňovaný štvorvalec. Vodičovi dáva k dispozícii 275 konských síl a 360 Nm krútiaceho momentu. V tejto konfigurácii šprintuje Mégane na stovku za 6 sekúnd a maximálne zvláda 254 km/h.

Vzhľad samotného motora nie je nijak okázalý.
Vzhľad samotného motora nie je nijak okázalý. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Výfuk naladila firma Akrapovič.
Výfuk naladila firma Akrapovič. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Ťažko je opisovať jazdu týmto autom slovami. Po naštartovaní sa z výfuku ozve krásny barytón. Automobil reaguje na stlačenie plynu skvelo a vodiča doslova núti užívať si výkon. Zázraky sa ale začnú diať po stlačení nenápadného tlačidla s nápisom „R.S.“ Od tej chvíle auto reaguje aj na pohladenie plynu. Stabilizačný systém sa prepne do športového módu a z výfukov sa ozve streľba.

Ďalšie stlačenie tlačidla aktivuje pretekársky mód a vtedy si stabilizačný systém berie dovolenku. Auto pri vytáčaní a následnom preraďovaní strieľa z výfuku. Reve a vyráža vpred nech máte zaradené takmer hocičo.

Prevodovka mimochodom radí krásne mechanicky. Áno, inak ani nemôže, pretože je manuálna. Ale pri jej obsluhe cítite strojový chod. Žiadne mäkučké kulisy a jemné zapadnutie jednotlivých stupňov.

Horšie je to už so spotrebou. Ak autu nakladáte, môžete s ňou dosiahnuť takmer nekonečno. Priemerne si však na sto kilometrov musíte pripraviť približne 10,3 litra. Stlačiť spotrebu pod 9 l/100 km je takmer nadľudský výkon. Aj keď výrobca by si prial, aby Mégane mimo mesta jazdil za 6,2 litra. Ale tento kúsok rozhodne nie je auto, ktoré si kúpite a budete na ňom sledovať desatinné čiarky spotreby.

Záver

V garáži môžete mať mnoho áut. Len veľmi málo z nich sa môže pochváliť, že kedysi kraľovali na Nürburgringu. Mégane RS 275 Trophy k nim rozhodne patrí. Má to však jedno ale. Ak nie ste zarytý fanúšik motoršportu, tak k nemu potrebujete ešte aj iné vozidlo. Každý deň v ňom väčšina ľudí rozhodne nevydrží.

Renault Megane RS 275 Trophy má len jednu...
Renault Megane RS 275 Trophy má len jednu verziu. Také kombi by v tomto naladení takmer nedávalo zmysel. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Kúpiť si legendu však nemusí byť finančne ruinujúce. Základná cena Méganu RS 275 je 28 790 eur. V porovnaní napríklad s konkurenciou od Fordu je Renault drahší. Benzínový Focus ST kúpite už za 26 990 eur. Multimediálny systém spolu s navigáciou je v predajniach francúzskej automobilky za príplatok 900 eur. Taktiež aj športové škrupinové sedadlá Recaro stoja ďalších 1000 eur. Podvozok Cup stojí 1200 eur a R.S. Monitor 2.0 ďalších 250 eur.

Nevýhodou Méganu je aj fakt, že v tomto prevedení existuje len ako trojdverových hatchback. Žiadny plný počet dverí ani kombi nehľadajte. Bude to však spôsobené tým, že Francúzi sa nehrajú na praktikov ani nechcú osloviť masy. Touto limitovanou edíciou sa chcú jednoducho dôstojne rozlúčiť s danou generáciou Méganu, ktorá odchádza do histórie.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 229/1 594/1 435
Rázvor náprav (mm) 2 636
Predný previs (mm) 860
Zadný previs (mm) 803
Objem kufra (l) 344
Objem nádrže (l) 60
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 462

Technické údaje

Model Renault Mégane RS 275
Motor 2,0 litrový benzínový preplňovaný štvorvalec
Valce/ventily 4/16
Objem motora (ccm) 1 998
Max. výkon (kW/ot.) 201/5 500
Krút. moment (Nm/ot.) 360/3 000– 5 000
Prevodovka 6M
Max. rýchlosť (km/h) 254
0 – 100 km/h (s) 6,0
Priemerná spotreba na 100 km (l) 7,5
Priemerná spotreba počas test (l) 10,3
Základná cena 28 790 €
Renault
		Megane RS 275
		Trophy
Renault
		Megane RS 275
		Trophy
+50Renault Megane RS 275
		Trophy

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Renault #Renault Mégane RS #Renault Mégane
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
6. 8. 2018zdraženie1.261 €zdraženie1.415 €
30. 7. 2018zdraženie1.260 €zdraženie1.400 €
23. 7. 2018zlacnenie1.235 €zlacnenie1.375 €
16. 7. 2018zlacnenie1.237 €zlacnenie1.384 €
9. 7. 2018zlacnenie1.257 €zlacnenie1.397 €
2. 7. 2018zlacnenie1.274 €zdraženie1.414 €
25. 6. 20181.275 €zlacnenie1.396 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk