Genetický mix z Mníchova vám vyrazí dych. Kombinácia siluety kupé s mohutnou stavbou BMW X5 je jednoducho neprehliadnuteľná. Na dĺžku má vyše 4,8 metra, na šírku takmer dva – no a výškou takmer 1,7 metra je tiež na míle vzdialená tomu, čo bežne chápeme ako kupé.
Svoj formát však zdatne zakrýva bohato modelovanou karosériou s fascinujúcimi bočnými prelismi a gigantickými 20-palcovými diskami. Až keď k tomuto autu pristúpite, pochopíte, aký je to kolos. Agresívny potenciál dáva jasne najavo mačacími svetlami a dvojicou „nehanebne“ veľkých koncoviek výfuku.
Interiér
Čo sa týka predných sedadiel, prakticky niet rozdielu v porovnaní s modelom X5, s ktorým má X šestka väčšinu spoločných komponentov vrátane palubnej dosky. Lepšie sedadlá, veniec volantu a prehľadnejší prístrojový panel si priať ani nemôžte. Všetko je do detailu prepracované.
Technologický imidž deklarujú bavorské špecialitky ako joystick automatickej prevodovky a systém iDrive s otočným ovládačom spriahnutý s veľkým centrálnym monitorom. Ergonómia je proste perfektná.
Klesajúci profil strechy mierne obmedzuje výhľad dozadu, no to všetko kompenzujú obrovské vonkajšie spätné zrkadlá a vysoká pozícia sedadla. Na predných sedadlách máte dostatok miesta vo všetkých smeroch, vzadu je však rezerva nad hlavou predsa len o čosi menšia. Ale veď sedíte v kupé. Napokon všetko je zrejmé z pohľadu do „techničáka“, kde v kolónke počet miest nájdete číslicu 4. Dve samostatné zadné sedadlá oddeľuje odkladací priestor, prípadne výsuvná lakťová opierka.
Vybavenie a variabilita
Na palube nájdete bohaté vybavenie zodpovedajúce luxusnej sedmičke. V sérii je všetko od dvojzónovej klimatizácie až po velúrové koberčeky. O bezpečnostnom portfóliu nehovoriac. To zahŕňa okrem šiestich airbagov aj bixenónové svetlá, stabilizačný systém DSC či pneumatiky runflat s indikátorom tlaku. Tak či tak je ťažké odolať lákadlám na zozname príplatkového vybavenia.
Čo takto dožičiť si ventilované sedadlá, head up displej, aktívne riadenie, pneumatické odpruženie či audiosústavu Professional s jedenástimi reproduktormi? Je to na vás, cenu môžete tak zvýšiť aj o polovicu.
Vysoko situovaná nakladacia hrana sťažuje prístup do kufra a silueta kupé uberá z potenciálu, ktorý dávajú X6 jej monumentálne rozmery. No 570 litrov pod zadným vekom je dostatočným odškodnením. Mimochodom, veko možno otvárať v dvoch úrovniach. Stačí prestaviť vzpery a už sa nemusíte báť, že v nízkej garáži zničíte lak na odtrhovej hrane. Po sklopení zadných sedadiel sa objem kufra zväčší až na 1450 litrov. V Mníchove mysleli dostatočne aj na odkladacie priestory. Tých je v X6 neúrekom vrátane efektnej skrinky pred spolujazdcom s dvojdielnym výklopným krytom.
Motor a prevodovka
Športové kupé potrebuje poriadny výkon. Dá sa však získať z troch naftových litrov? Verte, že áno. Za pomoci dvoch turbodúchadiel dáva táto mníchovská 6-valcová radová klasika 210 neuveriteľne kultivovaných kilowattov. O to, čo nedokážu ony, sa postará mohutná nádielka 580 Nm krútiaceho momentu. Takže si môžte byť istý, že BMW X6 nemá so svojou „živou váhou“ nad 2,1 tony najmenšie problémy.
Stačí zošliapnuť plynový pedál a za 6,9 sekundy máte na tachometri rovnú stovku! O všetko ostatné sa postará 6-stupňová automatická prevodovka. Na manuál si ani nespomeniete. Automat radí hladko a pohotovo a ak vám nestačí režim Sport, ktorý poriadne priostrí správanie vozidla, stačí využiť krídelká na volante a výber prevodových stupňov dostanete do vlastných rúk.
K výrobcom udávanému priemeru spotreby 8,3 litra sa však určite nedostanete. No ani tých 11 či 12 litrov na 100 km nie je veľa za očarujúce prítlaky do sedadla sprevádzané pôsobivou, no dobre tlmenou zvukovou kulisou.
Jazdné vlastnosti
Hovoriť, že X6 jazdí ako športové kupé, by bolo asi trochu prehnané. Vyššie ťažisko a vysoká hmotnosť je v zákrutách predsa len nevýhodou. I tak je neuveriteľné, čo všetko X6 dokáže. Trikom, ako udržať toto monštrum na ceste pri razantných prejazdoch zákrut, je nielen aktívne riadenie a pohon štyroch kolies xDrive, ale najmä systém DPC (Dynamic Performance Control), ktorý dokáže meniť rozdelenie hnacieho momentu aj medzi jednotlivými kolesami zadnej nápravy.
V praxi to znamená potláčanie pretáčavých a nedotáčavých tendencií bez pomoci stabilizačného systému DSC. Ten zasahuje až vtedy, keď to skutočne preženiete. X šestka sa vrhá do zákrut so sebavedomím, ktoré v klasických SUV nezažijete a výjazdy pod plynom sú skutočným zážitkom.
Riadenie s premenlivým účinkom vám dáva perfektnú spätnú väzbu a nevädnúce brzdy pocit istoty. To všetko v tichu a komforte prémiovej triedy. Zísť však s touto drahou hračkou do terénu je povážlivé. Napriek tomu, že vás na to priam vyzýva. Napríklad asistenciou prudkého klesania či asistentom rozjazdu do prudkého svahu. Limitujúce sú totiž nízkoprofilové pneumatiky, ktoré si rozumejú viac s asfaltom ako prašnými cestami. Ale prosím, ak chcete, X6 sa brániť určite nebude.
Výhody:
dizajn
výkon kontra spotreba
jazdné vlastnosti
vybavenie
spracovanie
Nevýhody:
len štyri miesta
vysoká nakladacia hrana kufra
tempomat za príplatok
Technické údaje:
Model: BMW X6 xDrive35d
Počet valcov/ventilov: R6/24 DOHC Biturbo
Objem motora (cm3): 2993
Výkon (kW/ot.): 210/4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 580/ 1750
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4855/1985/1695
Rázvor náprav (mm): 2935
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 570
Maximálna rýchlosť (km/h): 236
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 6,9
Kombinovaná spotreba na 100 km (l): 8,3
Cena: 1 875 343 Sk
Vybavenie (vybrané prvky):
6 x airbag, DSC, DPC, pneumatiky Runflat, indikátor opotrebenia brzdových doštičiek, asistent zjazdu a rozjazdu, xenónové svetlá, predné hmlové svetlá, dvojstupňové brzdové svetlá, dažďový a svetelný senzor, parkovací asistent, elektronická parkovacia brzda, automatická prevodovka, el. nastaviteľné predné sedadlá, el. balík na okná a zrkadlá, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, kožený volant.