Hyundai i10 sa po prvýkrát objavil v portfóliu značky v roku 2007, kedy nahradil dosluhujúci Atos. Jeho druhá generácia sa na trh dostala v roku 2014. Ázijské trhy dokonca dostali aj zväčšenú verziu s názvom Grand i10. Tá sa však do Európy nedostala. Faktom však ostáva, že malá i10 spája dva veľmi lákavé a potrebné svety. Svet lacnejšej prevádzky LPG a malého obratného auta, ktoré v meste parkuje s absolútnou noblesou.
Dizajn ide k lepšiemu
V porovnaní s prvou generáciou je i10 druhej generácie oveľa viac vpredu. Automobil dospel, dozrel a viac sa naladil na chute európskych zákazníkov. Hyundai síce z malého mestského autíčka neurobil skvost, no auto už nevyzerá neduživo, akoby ho silný vietor mohol vyvrátiť. Osobitný štýl dávajú vozidlu svetlá. Vpredu i10 cez deň svieti buď LED svetlami, alebo bežnými halogénmi na miestach hmloviek. Zadnú časť zdobia väčšie klasické svetlá, ktoré dopĺňajú hmlovky umiestnené v nárazníku.
Silueta auta jasne napovedá, že ide o drobca. Zadné dvere sú napasované takmer po C stĺpik. Už pri tomto pohľade je jasné, že v kufri extrémny priestor nebude. Je však jasné, že oficiálne sa do auta zmestia piati ľudia.
Pocit veľkosti
I10 meria 3 665 mm na dĺžku, 1 660 mm na šírku, 1 500 na výšku a rázvor kolies má hodnotu 2 385 mm. Napriek malým rozmerom budí interiér pocit omnoho väčšieho auta. Minimálne na predných sedadlách. Kto by čakal pocit stiesnenosti, ten sa nedočká.
Horšie je to už v prípade, že sa v i10 chcú odviezť piati ľudia. Vtedy sa k slovu dostávajú už silné kompromisy. Batožinový priestor postačí na jeden týždenný nákup, čo v reči čísel znamená, že sa do neho zmestí 252 litrov. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 046 litrov a to sa dovnútra vojde aj nejaká škatuľa.
Interiér síce vie klamať telom v oblasti veľkosti, no pri použitých materiáloch mu to nejde. Napriek snahe o dvojfarebný interiér výrobca použil len lacné plasty, ktoré nikoho neoslovia. Radosť v rukách neurobí ani gumený volant. Sedačky sú veľké a prekvapivo pohodlné. Dá sa v nich sedieť bez problémov aj dlhé hodiny. O bočnom vedení hovoriť nemožno. V meste ho ani nikto nepotrebuje.
Motor pije z dvoch pohárov
Pod kapotou testovanej i10 pracoval 1,0 litrový benzínový trojvalec, ktorý dokáže spaľovať benzín aj LPG. Už zo schopnosti spaľovať plyn je jasné, že pohonná jednotka nepoužíva preplňovanie. To dáva autu šancu na lepšiu spoľahlivosť. Prevádzka auta je navyše mimoriadne finančne priaznivá.
Výrobca udáva, že v kombinovanom režime automobil spotrebuje 6,5 litra LPG. Na jednu plnú 27 litrovú nádrž zvládla i10 prejsť 300 kilometrov. Pravda sa teda pohybovala okolo 9 l/100 km. Natankovanie plnej nás stálo 16 eur. 100 kilometrov jazdy nás s týmto autom stálo o niečo viac ako 5 eur. A to treba dodať, že sme na spotrebu nejazdili.
Keď tejto i10 dôjde plyn, automaticky začne spaľovať benzín, ktorého by mal oficiálne na 100 kilometrov potrebovať 5,1 litra. Pri pokojnej jazde sa s autom v realite dá jazdiť približne za 5,6l/100 km. Ak zoberieme do úvahy, že benzínová nádrž má objem 40 litrov, tak pri troche snahy dokáže Hyundai i10 LPG na plné natankovania prejsť 1 000 kilometrov.
Prechod z benzínu na plyn je takmer nebadaný. Pri spaľovaní LPG ide pohonná jednotka o niečo drsnejšie. Pri jazde alebo akcelerácii je rozdiel takmer nebadaný.
V oblasti výkonu nie je agregát žiadny borcom. Výkon 67 koní stačí len na podpriemernú akceleráciu a krútiaci moment 90,2 Nm je takmer nedostatočný aj pre motocykel. Má to však jedno ale…
Žiadne kilá navyše
Hyundai i10 nie je len maličký ale aj ľahučký. Pohotovostná hmotnosť auta (vrátane 75 kg vážiaceho vodiča) je 1 051 kg. Údaj o zrýchlení na 100 km/h za 15,2 sekundy síce neznie nijak lákavo, i10 patrí do mesta a tam sa príliš často na stovku nešprintuje.
V meste je auto hravé a rýchle. Zmiznúť rýchlo od semaforu nemá žiadny problém. Polomer otáčania len 4,78 metra robí z i10 parkovací stroj. Automobil je navyše prekvapivo vyvážený. Najmä pri natankovaných nádržiach. Môže za to vpredu uložený malý motor a 67 litrov paliva. Poznať to pri rýchlych prejazdoch zákrut, kde i10 chytá nedotáčavosť vo veľmi malej miere. Mimo mesta cítiť, že autu chýba výkon. Stúpania sú pre trojvalec naozaj náročné. Ale keďže auto je stvorené pre mestskú jazdu, výrobca ani neplánoval z i10 urobiť špecialistu na kľukaté okresné cesty.
Auto zvláda aj jazdu po diaľnici. Je potrebné si uvedomiť, že maximálna rýchlosť tohto automobilu je len 153 km/h. Pri diaľničnom tempe sa teda pohonná jednotka dostáva k limitom svojich možností. Na diaľnici do vnútra preniká hluk spod kapoty a taktiež aerodynamické svišťanie. Spolu so zvyšujúcou rýchlosťou sa, samozrejme, zvyšuje aj spotreba. Hlavným domovom i10 je teda rozhodne mesto a krátke prímestské jazdy.
Záver
Hyundai i10 LPG vystupuje z radu. Nie svojim dizajnom a ani výkonom. Ako jedno z mála mestských áut má továrenskú úpravu na LPG. Vďaka tomu dokáže po meste jazdiť mimoriadne úsporne. Ak k tomu pridáme jednoduché parkovanie vďaka polomeru otáčania len 4,78 metra a malé rozmery, tak z tejto i10 sa stáva dokonalý mestský stroj.
Cena testovaného modelu je 9 999 eur. Hyundai si za LPG účtuje 1 000 eur. Inak na palube nebola žiadna príplatková výbava. Vodič a posádka mali k dispozícii len to, čo v meste skutočne potrebujú. To znamená, že i10 v strednej výbave Classic poskytuje plný stabilizačný systém, 6 airbagov, rádio s CD prehrávačom a možnosťou pripojenia USB alebo manuálnu klimatizáciu.
LPG so sebou prináša aj niekoľko obmedzení. S prídavnou nádržou sa nedá skombinovať tempomat alebo vyhrievanie volantu. Rovnako za žiadny príplatok napríklad nedostanete navigáciu, ktoré je pre i10 nedostupná.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 3 665/1 660/1 500 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 385 |
Rozchod predných kolies (mm) | 1 467 |
Rozchod zadných kolies (mm) | 1 480 |
Objem kufra (l) | 252/1 046 |
Objem nádrže (l) | 40+27 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 051 |
Technické údaje
Model | Hyundai i10 1,0i LPG Classic |
---|---|
Motor | 1,0 litrový benzínový trojvalec |
Valce | 3 |
Objem motora (ccm) | 998 |
Max. výkon (kW/ot.) | 49,3/6 200 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 90,2/3 500 |
Prevodovka | 5M |
Max. rýchlosť (km/h) | 153 |
0 – 100 km/h (s) | 15,2 |
Priemerná spotreba na 100 km benzín/plyn(l) | 5,1/6,5 |
Priemerná spotreba počas test benzín/plyn (l) | 5,6/9 |
Základná cena | 8 999 € |
Cena testovaného auta | 9 999 € |