Test: Hyundai i10 LPG- dve nádrže sú lepšie ako jedna

Hyundai i10 jazdiaci na LPG, ľudovo nazývaný plyn, spája potreby mnohých ľudí. Mestá po celom svete čoraz viac pociťujú problémy s priestorom. Vodiči sa úplne prirodzene snažia čo najviac znížiť svoje náklady na dopravu. Malý kórejský drobec preto na seba naložil dve nádrže a vyráža do boja o zákazníka.

11.10.2015 07:00
debata (2)
Malé rozmery, 5 dverí a schopnosť spaľovať... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i10 LPG Malé rozmery, 5 dverí a schopnosť spaľovať plyn. To je to, čím chce i10 zaujať.

Hyundai i10 sa po prvýkrát objavil v portfóliu značky v roku 2007, kedy nahradil dosluhujúci Atos. Jeho druhá generácia sa na trh dostala v roku 2014. Ázijské trhy dokonca dostali aj zväčšenú verziu s názvom Grand i10. Tá sa však do Európy nedostala. Faktom však ostáva, že malá i10 spája dva veľmi lákavé a potrebné svety. Svet lacnejšej prevádzky LPG a malého obratného auta, ktoré v meste parkuje s absolútnou noblesou.

Dizajn ide k lepšiemu

V porovnaní s prvou generáciou je i10 druhej generácie oveľa viac vpredu. Automobil dospel, dozrel a viac sa naladil na chute európskych zákazníkov. Hyundai síce z malého mestského autíčka neurobil skvost, no auto už nevyzerá neduživo, akoby ho silný vietor mohol vyvrátiť. Osobitný štýl dávajú vozidlu svetlá. Vpredu i10 cez deň svieti buď LED svetlami, alebo bežnými halogénmi na miestach hmloviek. Zadnú časť zdobia väčšie klasické svetlá, ktoré dopĺňajú hmlovky umiestnené v nárazníku.

V dizajnovom centre kórejskej automobilky... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i10 LPG V dizajnovom centre kórejskej automobilky mysleli pri tvorbe vzhľadu auta najmä na Európanov.

Silueta auta jasne napovedá, že ide o drobca. Zadné dvere sú napasované takmer po C stĺpik. Už pri tomto pohľade je jasné, že v kufri extrémny priestor nebude. Je však jasné, že oficiálne sa do auta zmestia piati ľudia.

Pocit veľkosti

I10 meria 3 665 mm na dĺžku, 1 660 mm na šírku, 1 500 na výšku a rázvor kolies má hodnotu 2 385 mm. Napriek malým rozmerom budí interiér pocit omnoho väčšieho auta. Minimálne na predných sedadlách. Kto by čakal pocit stiesnenosti, ten sa nedočká.

Posádka na predných sedadlách má v rámci... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i10 LPG Posádka na predných sedadlách má v rámci možností veľký priestor pre svoju existenciu.
Použité materiály sú len lacné a tvrdé plasty. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i10 LPG Použité materiály sú len lacné a tvrdé plasty.

Horšie je to už v prípade, že sa v i10 chcú odviezť piati ľudia. Vtedy sa k slovu dostávajú už silné kompromisy. Batožinový priestor postačí na jeden týždenný nákup, čo v reči čísel znamená, že sa do neho zmestí 252 litrov. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 046 litrov a to sa dovnútra vojde aj nejaká škatuľa.

Interiér síce vie klamať telom v oblasti veľkosti, no pri použitých materiáloch mu to nejde. Napriek snahe o dvojfarebný interiér výrobca použil len lacné plasty, ktoré nikoho neoslovia. Radosť v rukách neurobí ani gumený volant. Sedačky sú veľké a prekvapivo pohodlné. Dá sa v nich sedieť bez problémov aj dlhé hodiny. O bočnom vedení hovoriť nemožno. V meste ho ani nikto nepotrebuje.

Batožinový priestor je dostatočný. Stačí na... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i10 LPG Batožinový priestor je dostatočný. Stačí na týždenný nákup.

Motor pije z dvoch pohárov

Pod kapotou testovanej i10 pracoval 1,0 litrový benzínový trojvalec, ktorý dokáže spaľovať benzín aj LPG. Už zo schopnosti spaľovať plyn je jasné, že pohonná jednotka nepoužíva preplňovanie. To dáva autu šancu na lepšiu spoľahlivosť. Prevádzka auta je navyše mimoriadne finančne priaznivá.

Litrový trojvalec spaľuje benzín aj plyn. Tým... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i10 LPG Litrový trojvalec spaľuje benzín aj plyn. Tým robí z auta veľmi zaujímavú voľbu.

Výrobca udáva, že v kombinovanom režime automobil spotrebuje 6,5 litra LPG. Na jednu plnú 27 litrovú nádrž zvládla i10 prejsť 300 kilometrov. Pravda sa teda pohybovala okolo 9 l/100 km. Natankovanie plnej nás stálo 16 eur. 100 kilometrov jazdy nás s týmto autom stálo o niečo viac ako 5 eur. A to treba dodať, že sme na spotrebu nejazdili.

Keď tejto i10 dôjde plyn, automaticky začne spaľovať benzín, ktorého by mal oficiálne na 100 kilometrov potrebovať 5,1 litra. Pri pokojnej jazde sa s autom v realite dá jazdiť približne za 5,6l/100 km. Ak zoberieme do úvahy, že benzínová nádrž má objem 40 litrov, tak pri troche snahy dokáže Hyundai i10 LPG na plné natankovania prejsť 1 000 kilometrov.

27 litrovej nádrži na LPG musela ustúpiť rezerva. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i10 LPG 27 litrovej nádrži na LPG musela ustúpiť rezerva.

Prechod z benzínu na plyn je takmer nebadaný. Pri spaľovaní LPG ide pohonná jednotka o niečo drsnejšie. Pri jazde alebo akcelerácii je rozdiel takmer nebadaný.

V oblasti výkonu nie je agregát žiadny borcom. Výkon 67 koní stačí len na podpriemernú akceleráciu a krútiaci moment 90,2 Nm je takmer nedostatočný aj pre motocykel. Má to však jedno ale…

Žiadne kilá navyše

Hyundai i10 nie je len maličký ale aj ľahučký. Pohotovostná hmotnosť auta (vrátane 75 kg vážiaceho vodiča) je 1 051 kg. Údaj o zrýchlení na 100 km/h za 15,2 sekundy síce neznie nijak lákavo, i10 patrí do mesta a tam sa príliš často na stovku nešprintuje.

V meste je auto hravé a rýchle. Zmiznúť rýchlo od semaforu nemá žiadny problém. Polomer otáčania len 4,78 metra robí z i10 parkovací stroj. Automobil je navyše prekvapivo vyvážený. Najmä pri natankovaných nádržiach. Môže za to vpredu uložený malý motor a 67 litrov paliva. Poznať to pri rýchlych prejazdoch zákrut, kde i10 chytá nedotáčavosť vo veľmi malej miere. Mimo mesta cítiť, že autu chýba výkon. Stúpania sú pre trojvalec naozaj náročné. Ale keďže auto je stvorené pre mestskú jazdu, výrobca ani neplánoval z i10 urobiť špecialistu na kľukaté okresné cesty.

Auto zvláda aj jazdu po diaľnici. Je potrebné si uvedomiť, že maximálna rýchlosť tohto automobilu je len 153 km/h. Pri diaľničnom tempe sa teda pohonná jednotka dostáva k limitom svojich možností. Na diaľnici do vnútra preniká hluk spod kapoty a taktiež aerodynamické svišťanie. Spolu so zvyšujúcou rýchlosťou sa, samozrejme, zvyšuje aj spotreba. Hlavným domovom i10 je teda rozhodne mesto a krátke prímestské jazdy.

Záver

Hyundai i10 LPG vystupuje z radu. Nie svojim dizajnom a ani výkonom. Ako jedno z mála mestských áut má továrenskú úpravu na LPG. Vďaka tomu dokáže po meste jazdiť mimoriadne úsporne. Ak k tomu pridáme jednoduché parkovanie vďaka polomeru otáčania len 4,78 metra a malé rozmery, tak z tejto i10 sa stáva dokonalý mestský stroj.

Hyundai i10 LPG dáva možnosť jazdiť na plyn už... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai i10 LPG Hyundai i10 LPG dáva možnosť jazdiť na plyn už priamo od výroby.

Cena testovaného modelu je 9 999 eur. Hyundai si za LPG účtuje 1 000 eur. Inak na palube nebola žiadna príplatková výbava. Vodič a posádka mali k dispozícii len to, čo v meste skutočne potrebujú. To znamená, že i10 v strednej výbave Classic poskytuje plný stabilizačný systém, 6 airbagov, rádio s CD prehrávačom a možnosťou pripojenia USB alebo manuálnu klimatizáciu.

LPG so sebou prináša aj niekoľko obmedzení. S prídavnou nádržou sa nedá skombinovať tempomat alebo vyhrievanie volantu. Rovnako za žiadny príplatok napríklad nedostanete navigáciu, ktoré je pre i10 nedostupná.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 3 665/1 660/1 500
Rázvor náprav (mm) 2 385
Rozchod predných kolies (mm) 1 467
Rozchod zadných kolies (mm) 1 480
Objem kufra (l) 252/1 046
Objem nádrže (l) 40+27
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 051

Technické údaje

Model Hyundai i10 1,0i LPG Classic
Motor 1,0 litrový benzínový trojvalec
Valce 3
Objem motora (ccm) 998
Max. výkon (kW/ot.) 49,3/6 200
Krút. moment (Nm/ot.) 90,2/3 500
Prevodovka 5M
Max. rýchlosť (km/h) 153
0 – 100 km/h (s) 15,2
Priemerná spotreba na 100 km benzín/plyn(l) 5,1/6,5
Priemerná spotreba počas test benzín/plyn (l) 5,6/9
Základná cena 8 999 €
Cena testovaného auta 9 999 €
Hyundai i10 LPG
Hyundai i10 LPG
+26Hyundai i10 LPG

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Hyundai i10 #Hyundai i10 LPG #LPG
Články podľa značiek