
S vylepšeným dizajnom auta výrobca zmenil aj ponuka motorov. Toyota sa vybrala cestou downsizingu, teda znižovania objemu. Darcom, alebo skôr predajcom, testovaného vznetového motora je BMW. V ponuke je celkovo päť štvorvalcov, pričom na výber sú tri benzínové motory VALVEMATIC s objemami 1,6; 1,8 a 2,0 litra a naftové motory D-4D s objemami 1,6 a 2,0 litra.
K zmenšeniu motorov musela Toyota pristúpiť podobne ako všetky ostatné automobilky kvôli plneniu prísnych emisných noriem. Avensis existuje v dvoch karosárskych prevedeniach. Prvým je tradičný sedan a druhým kombi s označením Touring Sports. Obe verzie sa predávajú v troch základných výbavách, ktoré možno vylepšiť tromi paketmi. Do redakčného testu sme dostali 1,6 litrový kombi variant Touring Sports vo výbave ACTIVE s paketom TREND+.

Dosť bolo neviditeľnosti
Zmeny, ktoré si každý všimne na prvý pohľad sa spravidla dejú v oblasti dizajnu. Najvýraznejšou zmenou prešla predná časť karosérie, ktorá má reprezentovať ducha dizajnovej témy nazývaného „energická elegancia“. Vynovený typ je o 40 mm dlhší. Elegantnú masku chladiča zdobí chrómový pásik a čierna stredná časť nárazníka. Umiestnenie hmlových svetiel na okrajoch predného nárazníka vozidlo opticky rozširuje.
Rovnako elegantné sú aj profil a zadná časť, ktorá dostala LED svetlovody podčiarkujúce moderný vzhľad automobilu. Záujemcovia o kombi verziu Touring Sports sa môžu tešiť na anténu v tvare žraločej plutvy. Podstatou snaženie výrobcu bolo zatraktívnenie typu. Daná generácie má dlhodobý problém s tým, že patrí do kategórie tzv. neviditeľných áut. To znamená, že auto pôsobí dizajnovo naozaj stroho. Nové línie, hrany a obliny tento problém do značnej miery eliminovali.

Pokiaľ ide o farby laku, Avensis je v ponuke v čistej bielej, v bielej perleťovej alebo v niekoľkých druhoch metalických farieb. Bez príplatku je takmer tradične len biela farba. Nami testovaný model mal metalický lak vo farbe „hnedá – koňak“, na ktorý treba 600 eur navyše.
Len pre úplnosť treba dodať, že obnovený typ je dlhý 4 820 mm, široký 1 810 mm a vysoký 1 480 mm. Rázvor náprav dosahuje rozmer 2 700 mm.
Dospelý interiér úspešne maskuje vrásky
Testovaný model bol v strednej výbave ACTIVE, takže v porovnaní s najvyššou výbavou EXECUTIVE mu niekoľko prvkov chýbalo. Dobrý dojem určite urobilo čalúnenie sedadiel v kombinácii Alcantara a koža vo farebnom vyhotovení Golden Copper.

Sedadlá boli pohodlné a poskytovali vodičovi stabilitu. Treba však dodať, že pravdepodobne budú viac vyhovovať vodičom obľubujúcim tvrdšie sedenie. Tlačidlami na trojramennom volante možno ovládať palubný počítač, audio systém alebo Bluetooth. Stredovej konzole dominovala 8 palcová dotyková obrazovka Toyota Touch 2 s navigáciou Go, ktorá je v slovenčine. Obrazovka je dobre čitateľná aj na priamom slnku. Problémom je, že ani po šiestich rokoch nie je celý systém auta preložený do našej reči.
Medzi kruhovými ciferníkmi ukazovateľov rýchlosti a otáčok sa nachádzal 4,2 palcový farebný multifunkčný TFT displej. Na ňom ste napríklad mohli nájsť pozostatky anglického jazyka, ktoré výrobca neodstránil. Súčasťou výbavy boli aj senzory šera a dažďa, tempomat a obmedzovač rýchlosti. Parkovanie uľahčovala zadná parkovacia kamera, no vozidlo strednej triedy by si určite zaslúžilo aj parkovacie senzory. Bez nich to nebolo ono.

Toyoty Avensis vo výbavách ACTIVE a EXECUTIVE disponujú dvojzónovou automatickou klimatizáciou. Jej účinok si užijú však iba vodič a spolujazdec, keďže v zadnej časti lakťovej opierky chýbajú prieduchy. V dnešnej ponuke je tento nedostatok pomerne nepochopiteľný. Na druhej strane lakťová opierka poskytuje skutočne veľa odkladacieho priestoru a patrí medzi najlepšie prvky interiéru.
Radosť neurobí umiestnenie elektronickej parkovacej brzdy. Pracuje síce automaticky po štartovaní a vypínaní motora, no v prípade potreby manuálnej aktivácie sa s vodičom hrá na schovávačku. Kto by ju hľadal pod volantom a štartovacím tlačidlom, navyše ukrytú za kolenom vodiča? Vek auta bol znateľný na niektorých ovládačoch, ktoré faceliftom neprešli. Tlačidlo na vypínanie štart-stop systému je toho dôkazom.

Cestujúci vzadu majú dostatok miesta na nohy a nemusia sa obávať ani o priestor nad hlavou. Toyota Avensis Touring Sports sa dá určite využiť aj na prevoz väčšieho množstva batožiny alebo rozmernejších predmetov. Slúži na to batožinový priestor s objemom 543 litrov, ktorý je doplnený o koľajnice na zaistenie nákladu. Po sklopení zadných sedadiel do roviny prostredníctvom páčok na krajoch zadných operadiel sa batožinový priestor zväčší na 1 609 litrov. V prípade, že je potrebné previezť lyže alebo iné dlhé predmety, postačí sklopiť časť stredného operadla zadných sedadiel. Pri nakladaní si však vyšší ľudia musia dať pozor, lebo dvere kufra sa otvoria len do výšky 180 centimetrov.
O pasívnu bezpečnosť sa starajú hlavové, bočné, predné a kolenné airbagy. Súčasťou najvyššej výbavy prípadne paketu TREND+ je aj Smart Entry & Start, teda odomykanie a štartovanie bez použitia kľúča. Zlý dojem z interiéru tvorili vŕzgajúce plasty. Najmä držadlo dverí je naozaj z lacného plastu a jeho vrzgot bolo snáď počuť aj mimo auta.

Chrbtica sa vozí rada
Toyotu Avensis Touring Sports by sme mohli prirovnať k bežcovi na dlhé trate. Kombinácia 1,6 litrového vznetového motora a dlhej kombi karosérie naznačuje, že v meste bude jazdenie pomerne ťažkopádne. Motor prebytok výkonu rozhodne nemá a aj na ten čo má treba občas čakať.

Brzdový pedál zaberá nezvyklo nízko, ich účinok je veľmi príjemný. Škoda, že nemajú agresívnejší nástup. Pri pohľade na rozmery auta je zrejmé, že parkovanie nebude vždy jednoduché. Nezabúdajme na to, že na palube síce je zadná kamera, no chýbajú senzory. Keď však s Toyotou Avensis opustíte mesto a vydáte sa na cestu po diaľniciach alebo okresných cestách, začnú sa objavovať pozitíva.
Príjemný mäkko nastavený podvozok si hravo poradí s nerovnosťami a neprekvapí ho ani rýchlejší prejazd zákrut. Rozhodne však nečakajte žiadne tvrdé zvezenie. Pokojne úsporne a komfortne je nastavené aj sprevodovanie. Šestku výrobca do prevodovky nedal len kvôli tomu, aby tam bola. Využijete ju hlavne na diaľnici, keďže do rýchlosti 110 km/h vám úplne postačí aj ten piaty stupeň. Na diaľniciach sa Toyota cíti ako ryba vo vode. Pri rýchlosti 130 km/h otáčkomer ukazuje len niečo vyše 2 000 otáčok za minútu, a preto nás ani neprekvapilo, že motor nebolo takmer vôbec počuť. Dojem z tichého motora kazilo odhlučnenie kolies, ktoré pôžitok z jazdy mierne znižovalo.
Motor pradie po nemecky a odmieta tekutú stravu
Naftový motor s objemom 1,6 litra pochádza z nemeckého BMW. Japonci a Nemci sa spojili, aby bojovali za splnenie emisných limitov, udržanie nízkej spotreby a požiadavky zákazníkov na výkonnú pohonnú jednotku. V tomto prípade má Avensis výkon 82 kW a krútiaci moment 270 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 11,4 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje 185 km/h. Nejde o hodnoty, ktorými by sa ľudia chválili kamarátom, ale na najslabší naftový motor v ponuke to stačí.

Všetky nedostatky auta prekrýva jeden údaj, ktorým je spotreba. Tabuľkové hodnoty výrobcu sa nám, samozrejme, namerať nepodarilo, ale mimo mesta nám palubný počítač nameral priemernú spotrebu nafty 4,7 l/100 km. Na diaľnici spotreba stúpla na 5,8 l/100 km a v meste sme jazdili so spotrebou okolo 6,0 l/100 km. Výsledná hodnota kombinovanej spotreby sa ustálila na 5,5 l/100 km. Keď s takýmito hodnotami natankujete 60 litrovú nádrž doplna, bez problémov prejdete 900 kilometrov.
Nezabúdajme na to, že Avensis váži 1,5 tony. Od pohonnej jednotky však netreba čakať žiadne zázraky a plne vyhovie pokojne jazdiacim vodičom. Vodiči, ktorí radi vytáčajú motor alebo si užívajú prudké zrýchlenie by mali siahnuť po dvojlitrovom naftovom alebo benzínovom agregáte.

Avensis dáva na ceste pozor
Toyota Avensisu poskytla paket Safety Sense, ktorým japonská automobilka zvyšuje bezpečnosť. Daný balík pozostáva zo štyroch prvkov: predkolízny bezpečnostný systém, asistent pre jazdu v pruhoch, automatické diaľkové svetlá a systém rozpoznávania dopravných značiek.
Predkolízny bezpečnostný systém rozoznáva vpredu idúce vozidlá. Ak sa počítaču zdá, že by mohlo dôjsť k nárazu, vodiča opticky aj akusticky upozorní. V prípade potreby aktivuje brzdového asistenta, aby zabránil havárii.
Asistent pre jazdu v pruhoch rozpoznáva jazdné pruhy na vozovke a ak sa vodič dostane do vedľajšieho pruhu bez znamenia o zmene smeru jazdy, systém ho zvukovo aj obrazovo upozorní. Na rozdiel od prvého bezpečnostného systému, vodiča do správneho pruhu nevráti počítač, ale musí tak spraviť sám. Konkurencia je v tomto prípade o niečo ďalej. Mnoho typov vodiča upozorní aspoň vibrovaním alebo auto sa doslova samo udrží v pruhu. Asistent pre jazdu v pruhoch pracuje len pri rýchlosti vyššej ako 50 km/h.
Automatické diaľkové svetlá rozpoznávajú svetlomety oproti idúcich áut a podľa ich prítomnosti sa zapínajú a vypínajú. Okrem toho svetlá reagujú aj na pouličné osvetlenie. Rozpoznávanie značiek má svoje detské choroby. Systém síce upozorní vodiča na dopravnú značku aj na displeji medzi budíkmi, ale nie vždy rozpozná tú správnu. Rovnako má problém rozoznať, keď už obmedzenie rýchlosti neplatí. Niekoľkokrát sa nám stalo, že nám displej ukazoval „päťdesiatku“ aj mimo obce a naopak. Treba však dodať, že tento systém nemajú úplne dokonalo zvládnutí ani mnohí iní výrobcovia.
Záver
Domovom testovanej Toyoty je diaľnica. Vynovený zovňajšok je elegantný, moderný a dynamický. Spotreba je na rozmery a hmotnosť auta viac ako priaznivá. Po vlajkovej lodi Toyoty by sa rozhodne mali poobzerať ľudia, ktorý hľadajú vyzreté auto, pohodlnú jazdu a žiadne výstrelky. Veľkorysý batožinový priestor dáva veľké možnosti na prepravu ľudí a predmetov.

Kladné hodnotenie komplikuje predajná cena vozidla. Základná cena modelu v karosárskom prevedení sedan je 22 970 eur. Nami testovaná verzia sa predáva za 26 700 eur, ku ktorým treba pripočítať cenu za paket TREND+. Predajca ho v súčasnosti ponúka za akciovú polovičnú cenu 2 300 eur. Nová konkurencia s cenou oveľa vyššie nešla. A tu ide predsa len o facelift.
Toyota považuje modelový rad Avensis za svoju „európsku vlajkovú loď v segmente D“. Za japonskú kvalitu sa vždy platilo. Výhodou je, že jazdené Toyoty si svoju hodnotu držia veľmi dobre. Avšak Toyota to vo svete Passatov, Superbov alebo Mazdy 6 bude mať ťažké.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 820/1 810/1 480 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 700 |
Objem kufra (l) | 543/1 609 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 490 |
Technické údaje
Model | Toyota Avensis 1,6 D-4D Active |
---|---|
Motor | 1,6 litrový naftový štvorvalec |
Valce | 4 |
Objem motora (ccm) | 1598 |
Max. výkon (kW/ot.) | 82/4 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 270/1 750–2 250 |
Prevodovka | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 185 |
0 – 100 km/h (s) | 11,4 |
Priemerná spotreba na 100 km(l) | 4,2 |
Priemerná spotreba počas testu (l/100km) | 5,5 |
Základná cena | 26 700 € |
Cena testovaného auta | 30 282 € |