Nové Mondeo však do Európy prišlo s dvojročným oneskorením. Typ je na trhu v USA pod označení Fusion. Spôsobilo dvojročné meškanie pre Modeo technologickú nevýhodu? A prečo vlastne došlo k zdržaniu? Výrobca tvrdí, že za tým stojí uzatvorenie továrne v belgickom meste Genk, iné zdroje hovoria o problémoch s homologizáciou.
Drzý pohľad s vysokým kufrom
Už na prvý pohľad je jasné, že Modeo dostalo tvár celej rodiny, ktorú ako prvá prevzala faceliftovaná Fiesta, po nej prišiel na rad Focus. Nevýhodou je, že ak stojí vedľa seba Focus a Modeo z prednej strany, tak je na prvý pohľad ťažké rozlíšiť, ktoré auto je ktoré. Podstatné je, že Modeo je riadny kus auta a teda pri druhom pohľade je hneď jasné, ktoré auto je vlajkovou loďou. Vozidlo je dlhé 4 871 mm, vysoké 1 911 mm, široké 1 852 mm s rázvorom kolies 2 850 mm.
Predne časti okrem domácej masky dominujú svetlá. Spodnú časť tvorí denné svietenie a zvyšok patrí hlavným halogénovým svetlometom. Kto chce adaptívne full LED svetlomety so systémom Ford Dynamics LED, dennými LED svetlami a funkciou adaptívneho prisvietenia do zákrut, ten sa musí pripraviť, že za ne zaplatí 1 550 eur. V opačnom prípade bude mať Mondeo LED technológiu použitú iba na zadných svetlách. V prednej časti testovaného Mondea boli príplatkové svetlá.
Z bočnej strany je viditeľná dynamická silueta. Modeo pôsobí pomerne robustne. Na zadnej strane sú prítomné dizajnovo zaujímavé svetla. Je dôležité zdôrazniť, že Modeo je liftback. To znamená, že do kufra je prístup otvorením veľkých zadných dverí, ktoré sa otvárajú spolu so sklom. V tomto prípade však treba myslieť na to, že dvere batožinového priestoru sa v otvorenom stave týčia poriadne vysoko. Ich otváranie v garážach alebo stiesnených priestoroch môže byť pre dokonalosť laku osudné.
Za zmienku určite stojí aj špeciálny metalický lak White Platinum, ktorý autu dodáva noblesu. Škoda, že ide o najdrahší príplatkový lak, ktorý je navyše možné kombinovať len s vyššou výbavou Titanium. V tomto prípade si za neho Ford účtuje 1 485 eur. Ostatne metalízy sú spoplatnené sumou 650 eur.
Vzduch a priestor
Vo vnútri Mondeo stavilo na priestor, pohodlie a jednoduchosť. Na palube nenájdete žiadne komplikované tvary. Celej prístrojovej doske dominuje 8 palcový dotykový displej so systémom Sync 2, ktorý Ford vyvinul v spolupráci s Microsoftom. Podstatnú časť systémov môžete ovládať aj hlasom. Ford však stále rozumie len angličtine.
Pred vodičom sa rozprestierajú digitálne ručičky tachometra a otáčkomera. V združenom displeji nájde všetky potrebné informácie o aute, jazde, navigácii alebo systémoch. Škoda, že tento štít nie je plne digitálny a teda, že nie je možné prispôsobiť aj veľkosti jednotlivých informačných polí, prípadne ich úplne vypnúť a nahradiť navigáciou. Sedadlá sú príjemné a dostatočne veľké. Telo dobre uskladnia najmä počas dlhých výletov. Výrazné bočné vedenie sa nekoná, no to, ktoré tam je bohato postačí. Vodič sa rozhodne nebude musieť držať volantu, ktorý mimochodom padne presne do ruky.
Pocit luxusu a pohodlia umocňuje stredový tunel s čiernym lakovaním a ozdobné strieborné lemy. Vypracovanie interiéru je kvalitné. Vŕzganie alebo ergonomické nedokonalosti nečakajte.
Cestujúci na zadných sedadlách si okrem dostatočného miesta na nohy budú môcť užiť aj nafukovacie bezpečnostné pásy. Ide o bezpečnostný prvok, ktorý je iný ako v drvivej väčšine áut. Tieto pásy sa nenavíjajú len v jednom bode, ale z oboch strán. Taktiež ich zámok je už na pohľad iný. K dispozícii sú len vzadu, keďže pasažieri na týchto miestach nemajú k dispozícii pred nimi uložené airbagy. Pásy sa nafúknu v prípade nehody a ich úlohou ochrániť posádku.
Výhodou vozidla je veľkosť dverí batožinového priestoru, ktoré sa otvárajú aj so zadným oknom. Do interiéru je teda možné naložiť aj poriadne veľké predmety. V normálnom stave sa do kufra zmestí 550 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1 446 litrov.
Plný počet naftových koní, ktoré nezdochnú
Pod kapotou testovaného Mondea pracoval 2,0 litrový naftový motor TDCI v najsilnejšom prevedení. Pohonná jednotka maximálne dodávala výkon 180 koní spolu so 400 Nm krútiaceho momentu.
Motor je pri jazde absolútne tichý a nedáva o sebe vedieť. Pohotovostná hmotnosť vozidla je 1 548 kg. Pohonná jednotka túto masu plechu a kvapalín rozhýbe na 100 km/h za 8,3 sekundy, čo je o jednu sekundy menej ako v prípade slabšej verzie s výkonom 150 koní. Pohonná jednotka často musí čakať, kým sa dostaví turbo účinok. Jeho príchod je spravidla sprevádzaný otáčkomerom ukazujúcim hodnotu 1 800.
Naftový motor nie je špecialistom na šprinty s pevným štartom. Jeho výhody oceníte najmä v premávke pri predbiehaní, kedy sa k slovu dostane jeho pružnosť. Udávaná priemerná spotreba 4,4 l/100 km, ktorú automobilky dosahujú v laboratóriu, ostáva len nedosiahnuteľným snom. Využívanie potenciálu motora a bežná jazda v kombinovanom režime z nádrže odoberie 6,3 l/100 km.
Testovaný motor bol spriahnutý o šesťstupňovým manuálom, ktorý pri diaľničnom tempe točil len o niečo viac ako 2 100 otáčok. Ford navyše elegantne vyriešil zhasínanie motora nesprávnym púšťaním spojky. Tesne pred záberom spojky Mondeo automaticky zvýši otáčky z voľnobehu tak, aby motor nezhasol. Vodič teda pri pomalom rozbiehaní alebo pri posúvaní sa v kolóne nemusí ustavične jemne pracovať s plynovým pedálom.
Mondeo vyžehlí všetko
A pritom sa ani veľmi nemusí naparovať. Ak uveríte vzhľadu nového Mondea, pravdepodobne budete očakávať športové zvezenie. Alebo aspoň prebytok dynamiky. No nie je tomu tak. Mondeo je oáza pokoja a pohody. S pokojom s ním môžete vyraziť na nerovné slovenské cesty a popri tom triafať údaje na dotykovom displeji. Efekt nekazili ani 19 palcové zliatinové disky. Aj napriek tomu by sme však zvolili radšej menšie disky. Nikdy neviete, kedy na akom podsadenom kanáli alebo výtlku preseknete pneumatiku.
V zákrutách je vlajková loď Fordu pokojná, no rozhodne to nie je jej revír. Zadná náprava sa správa absolútne dospelo a neodskakuje ani pri ostrom prejazde zákrut s voľne rozhodenými nerovnosťami.
Pri jazde je vo vnútri navyše ticho. Dovolíme si však tvrdiť, že motor je odizolovaný lepšie ako aerodynamický hluk. Parkovanie s autom dá zabrať. Predsa len nepatrí k najmenším. Na pomoc však prichádza armáda senzorov, ktoré takmer vždy udrží každého vodiča od pevných a nebezpečných prekážok.
Automatické LED svetlomety pracujú veľmi dobre. Problém in nerobí ani premávka na diaľnici alebo dážď. Mondeo navyše stráži aj jazdu v pruhoch a mŕtvy uhol. Systém opäť veľmi dobre pracoval aj v hustom daždi, kedy na diaľnici dokázal rozoznať aj dočasné oranžové značenie.
Záver
Mondeo ako vlajková loď značky Ford má potenciál na úspech. Škoda, že jeho príchod bol zdržaný dva roky. Pred dvoma rokmi by jeho šance vyzerali omnoho lepšie. Výrobca zacielil vozidlo na mierne odlišnú skupinu zákazníkov ako niektorí jeho priami súperi. Ide o ľudí, ktorí síce majú radi dynamický vzhľad, no pri jazde chcú skôr pohodlie. A presne to im nové Mondeo vie ponúknuť.
Cena najlacnejšej verzie s benzínovým motorom 1,5 EcoBoost začína už pri 22 980 eurách. Pre slabšiu verziu naftového motora musia záujemcovia prihodiť minimálne o 2 tisíc eur viac. Za najsilnejší naftový agregát si Ford vypýta minimálne 30 990 eur.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 871/1 852/1 482 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 850 |
Objem kufra (l) | 550/1 446 |
Objem nádrže (l) | 62,5 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 548 |
Technické údaje
Model | Ford Mondeo 2,0 TDCI Titanium |
---|---|
Motor | 2,0 litrový naftový štvorvalec |
Valce | 4 |
Objem motora (ccm) | 1 997 |
Max. výkon (kW/ot.) | 132/3 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 400/2 000–2 500 |
Prevodovka | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 225 |
0 – 100 km/h (s) | 8,3 |
Priemerná spotreba na 100 km(l) | 4,4 |
Priemerná spotreba počas testu (l/100km) | 6,3 |
Základná cena | 26 980 € |
Cena testovaného auta | 42 000 € |