Test: Hyundai i30 SW vs. Kia cee'd SW GT Line- anjel a rebel

, 01.11.2015 07:00
Hyundai i30 SW a Kia cee’d SW
Hyundai i30 SW a Kia cee’d SW Autor: ,

Dvojica kórejských automobilov priniesla omladenú súrodeneckú dvojicu, ktorá chce znepríjemniť život zabehanej nemeckej konkurencii. Hyundai i30 aj Kia Cee'd sú na trhu už nejaký ten čas a nadišla chvíľa na ich omladenie. Automobilky túto úlohu nezobrali na ľahkú váhu a nepripravili len prepracované mriežky chladičov. Autá okrem drobných dizajnových zmien prichádzajú aj s novou technikou.

Kia cee’d vo výbave GT Line s červenou farbou...
Kia cee’d vo výbave GT Line s červenou farbou doslova svietila. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Druhá generácia typu i30 od automobilky Hyundai je na trhu už od roku 2011. Jej mladšia sestra cee'd je v taktiež ako druhá generácia v predaji od roku 2012. Obe vozidlá spája rovnaký pôvod no v detailoch a vyhotovení sú odlišné. Dobrou správou je, že Kórejci sa poučili a snažia sa priblížiť európskym súperom. Obe sa môžu smelo postaviť aj proti nemeckej konkurencii.

Zmeny vidieť a občas aj nie

Hyundai i30 je na Slovensku jedným z najpredávanejších áut, čo znamená, že na našich cestách je zastúpený skutočne v hojnom počte. Výrobca sa s dizajnovými zmenami príliš nepohral. Výhodou typu je mierne nadčasový dizajn, no aj ten s plynúcim časom stráca dych. Automobilka v tomto prípade zmenila nárazník, prednú masku, do ponuky pridala niekoľko nových farieb a kolesám pozmenila dizajn. Škoda, že Hyundai mu nedodal ešte niečo. Niečo, čím by vystúpil z radu.

Hyundai i30 SW sa tvári viac rodinne. Škoda, že...
Hyundai i30 SW sa tvári viac rodinne. Škoda, že v rámci faceliftu nedostal viac dizajnových zmien. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Pretože presne to sa podarilo v Kii. Aj keď nie vo všetkých prípadoch. Mimoriadne zaujímavou je totiž výbava GT Line, ktorá preberá prvky z prvotného pokusu výrobcu o hot hatch. Kým v bežnej výbave sa taktiež udiali kozmetické zmeny, ktoré si všimne len skutočný odborník, GT line dostal niečo, čo si všimne skoro každý.

Ide o denné LED svetlá, ktoré nie sú ako v drvivej väčšine prípadov podlhovasté, ukryté niekde v nárazníku alebo v hlavnom svetlomete. V tomto prípade sú jednotlivé časti denných svetiel integrované do predného nárazníka v tvare štvorca. Novinka vyzerá mimoriadne dobre. No je veľká škoda, že Kia sa rozhodla, že takéto svetlá poskytne len pre GT verziu, prípadne výbavu GT line.

Silueta Kie cee’d SW a Hyundaia i30 SW je...
Silueta Kie cee’d SW a Hyundaia i30 SW je takmer zhodná. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Autor: Pravda, Martin Majerníček

Inak sa toho veľa nezmenilo a všetko je po starom. Pár kozmetických zmien dostala mriežka chladiča, nárazníky a iné drobnosti. Ide naozaj o zmeny, ktoré predfaceliftovanú a faceliftovanú verziu príliš neodlíšia.

Európsky dôraz s ázijským podpisom

Vo vnútri sa taktiež nekonali žiadne revolúcie. Je vidieť, že automobilky sa snažili ulahodiť očiam európskych zákazníkov, no stále tam je cítiť nádych Ázie. V prípade značky Hyundai sa taktiež veľa vecí nezmenilo. Automobilka sa viac vyhrala s novým modelom i30 Turbo, ktorý dostal anatomické sedadlá a kvalitnejšie materiály. To je však iný príbeh. Bežná i30 je podobne ako jej sestra vytvorená z priemerných materiálov s kvalitným spracovaním. Žiadne vŕzganie nečakajte. Na palube bola kože, no aj menej hodnotné plasty.

Hyundai je konzervatívny. Vypracovanie...
Hyundai je konzervatívny. Vypracovanie interiéru je na vysokej úrovni. Autor: Pravda, Martin Majerníček
GT Line od Kie je skutočne zážitok. Automobilka...
GT Line od Kie je skutočne zážitok. Automobilka odviedla dobrú prácu. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Testovaná verzia mala niekoľko displejov, no ani jeden z nich nebol grafický. Ku kvalitnému spracovaniu sa pridáva konzervatívny dizajn. I30 skutočne nevystupuje z radu a rodine ponúka dostatočný komfort aj pri dlhších jazdách. Či už cez kvalitné polokožené sedadlá alebo výduchy klimatizácie na zadné sedadlá.

Interiér cee'd GT Line je však o niečom úplne inom. Doslova pripomína prémiové automobily. Kia sa rozhodne primäla k výkonu, za ktorý sa hanbiť nemusí. Prešívané sedadlá pokrývala textília. Športový volant sa ukrýva pod perforovanou kožou. V strede palubnej dosky kraľuje displej s navigáciou a systémami vozidla. Priamo pred vodičom sa však rozprestiera rýchlomer, ktorý je plne grafický. Veľké plus si zaslúži panoramatická sklenená strecha.

Testovaná i30 mala na palube polokožené sedadlá.
Testovaná i30 mala na palube polokožené sedadlá. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Kia zvolila textilné v dvojfarebnom prevedení.
Kia zvolila textilné v dvojfarebnom prevedení. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Škoda, že výrobca si neodpustil oranžový displej na vrchu palubnej dosky, ktorý nemá žiadne odôvodnenie a jedine kazí dojem. Ale v aute tejto kategórie elektricky ovládané sedadlá s pamäťou? To rozhodne nie je štandardom.

Keďže ide v oboch prípadoch o kombi verzie, tak dôraz na praktickosť je v tomto prípade ešte väčší. Rozmery sú však zhodné. V normálnom stave do batožinových priestorov oboch typov naložíte 528 litrov. Po sklopení zadných sedadiel vznikne rovná plocha a priestor narastá na 1 316 litrov.

Veľkosť batožinových priestorov je zhodná....
Veľkosť batožinových priestorov je zhodná. Sklopenie zadných sedadiel vytvorí rovnú plochu. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Kia mala navyše koľajnice pre organizér alebo...
Kia mala navyše koľajnice pre organizér alebo sieťku. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Vezieme sa a šoférujeme

Hyundai i30 podobne ako vyzerá, tak aj jazdí. Ide o typicky rodinne založené auto. Nastavenie podvozku je príjemne tuhé, vyvážené. Kórejci to často vedia trafiť veľmi presne. Auto sa ani nehojdá, ani príliš do interiéru neprenáša informácie o nerovnostiach. Treba však myslieť na to, že rázvor je dlhší a vpredu predsa len pracuje ťažší naftový motor. Podvozok je však rozhodne rýchlejší ako motor. Na druhej strane, Kia je opäť zameraná športovejšie.

Tento displej si Kia mohla skutočne odpustiť.
Tento displej si Kia mohla skutočne odpustiť. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Keďže obe autá mali rovnaký podvozok, tak aj v tomto prípade bol prítomný boj s ťažším motorom. Nie však extrémny. Cee'd rozhodne radšej reže ostré zákruty ako Hyundai. Pravdepodobne za to môžu aj väčšie, 17 palcové kolesá.

Riadenie je však v oboch prípadoch s pomerne slabou spätnou väzbou. Testované modely boli navyše vybavené príplatkovou možnosťou nastavenia účinku posilňovača riadenia. Tri režimy normal, comfort a sport sa snažia meniť pocit z riadenia. Rozdiel medzi normalom a comfortom je takmer nebadateľný. Športový režim symbolicky sťaží manipuláciu s volantom.

Zmena účinku elektrického posilňovača riadenia...
Zmena účinku elektrického posilňovača riadenia nám pre tieto autá pripadá zbytočná. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Pri vyšších rýchlostiach na diaľniciach bol motor odhlučnený veľmi dobre. Posádka o ňom ani nevedela. Horšie bol na tom aerodynamický hluk, ktorý by predsa len mohol byť nižší.

Manuál alebo dvojspojka?

Čo sa lepšie hodí k naftovému 1,6 litrovému štvorvalcu? V prvom rade si musíme povedať, že pohonná jednotka dosahuje 136 koní spolu s 280 Nm krútiaceho momentu. Ide o najsilnejší naftový agregát v ponuke a to je trochu škoda. Obe autá by si možno zaslúžili aj silnejšiu jednotku.

Naftový motor s objemom 1,6 litra boduje najmä...
Naftový motor s objemom 1,6 litra boduje najmä v oblasti spotreby. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Motor ožíva pri 1 600 otáčkach a ťah pokračuje k 3 000 otáčok. Následne začína vädnúť a okolo 4 000 otáčok prichádza absolútny prepad, kedy už skutočne nie je načo čakať a preradiť vyšší stupeň. Zrýchlenie na stovku trvá 10,5 sekundy s manuálnom a s novou automatickou prevodovkou 10,9 sekundy. Treba však dodať, že v tomto prípade je krútiaci moment vo výške 300 Nm.

K manuálnej prevodovke nemáme žiadne výhrady....
K manuálnej prevodovke nemáme žiadne výhrady. Svoju prácu plnila vynikajúco. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Hlavnou devízou týchto motorov je ich spotreba. Kým Hyundai hovorí o kombinovanom režime o 4 l/100 km, tak v realite so 6 stupňovým manuálom sa spotreba ustálila pri nešetrnej jazde na 5,8 l/100 km. Dosiahnuť priemer 5,4 l/100 km nemôže byť absolútne žiadnym problémom. Šesťstupňová manuálna prevodovka radí úplne hladko. Jednotlivé stupne bez problémov zapadajú a vodič môže držať pomerne nízke otáčky motora, pretože vytáčať ho nemá zmysle. Vďaka tomu je možné dosahovať skutočne zaujímavé čísla spotreby.

Dvojspojkový automat je veľkým krokom vpred....
Dvojspojkový automat je veľkým krokom vpred. Chcelo by to možno ešte jazdné režimy. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Nový sedemstupňový dvojspojkový automat posúva kórejských výrobcov medzi najlepšie európske neprémiové automobilky. Zmeny prevodových stupňov smerom nahor sú skutočne nebadané. Potreba náhleho podradenie je vybavená za niekoľko desatín sekundy. Zdá sa, že automat by však chcel spolupracovať so silnejším motorom.

Kia vyzerá skutočne dynamicky, no daný motor s tým nekorešponduje. Druhou nevýhodou je, že automat nemá jazdné režimy. A teda stále akoby išiel v ekologickom režime. Stále radí čo najvyššie prevodové stupne. Skutočne to vadí na kľukatých cestách mimo mesta, kde radí ohromne často. Dá sa to vyriešiť prepnutím do sekvenčného režimu a radením krídlami pod volantom. V prípade maximálneho výkonu vyháňa motor do vysokých otáčok. Škoda, že tento motor ich veľmi nemá rád.

Automat je teda na vysokej úrovni, kombinácia s naftovým štvorvalcom je skôr na pokojné zvezenie. A tá športová aura, ktorá išla z Kie pobádala k ostrejšej jazde. V tejto konfigurácii spotreba v kombinovanom režime dosiahla 6,3 l/100 km.

Kórejci vedia rozpoznať značky, jazdné pruhy alebo zaparkujú

Testovaná Kia cee'd bola vybavená systémom rozpoznávania značiek, ktorý je totožný s tým, ktorý má Hyundai. Systém, ktorý bol ešte donedávna príplatkovou výbavou prémiových automobiliek a drahších vozidiel, sa dostal už aj do tejto nižšej strednej triedy. Škoda, že všetky nedostatky ešte nie sú odstránené.

Autonómne parkovanie bolo vcelku vtipné....
Autonómne parkovanie bolo vcelku vtipné. Hyundai nevedel ani do pomerne veľkého priestoru trafiť na prvýkrát. Vždy musel minimálne dvakrát upraviť svoju polohu. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Informácia o maximálnej povolenej rýchlosti alebo iných obmedzeniach je zobrazená priamo na displeji navigácie, prípadne na štíte pred vodičom. Bohužiaľ, nie vždy sa na neho dá spoľahnúť. Väčšinu prípadov si systém všetky značky všimne, no niekedy jeho pozornosti ujdú značky označujúce koniec zníženia rýchlosti, prípadne obmedzení. Rušenie zákazov a rýchlostných limitov za križovatkou nepozná.

Asistent dobre funguje na cestách s kvalitným značením. Meste, v záplave stĺpov, lámp, reklamných pútačov už rozpoznávanie nie je také jednoduché.

Kia vo vnútri dotvárala atmosféru...
Kia vo vnútri dotvárala atmosféru panoramatickou strechou, ktorú bolo možné v prípade potreby zatiahnuť. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Dobrým zvykom začína taktiež byť na palubách vozidiel tejto triedy asistenčný systém, ktorý vodičovi pomáha udržať auto v jazdnom pruhu. Kým niektoré automobilky pri neohlásenom prekročení čiary vodiča upozornia vibrovaním, v iných prípadoch sa auto samo do pruhu vráti, Kia a Hyundai upozorňujú vodiča akusticky.

Škoda. Ide o pomerne otravný zvuk, ktorý bol pomerne hlasný. Žiadne diskrétne zavibrovanie alebo pootočenie volantu. Celá posádka vie, že ste sa priblížili k čiare. A práve to sú dôvody, prečo tento systém bude väčšinu času vypnutý. Inak pracuje pomerne spoľahlivo. Problémy nemá ani s dočasným značením na diaľniciach.

Hyundai vedel dokonca aj sám parkovať. Dokázal auto dostať na priečne alebo pozdĺžne miesto. Škoda, že málokedy mu to vyšlo na prvýkrát a svoju polohu upravoval príliš často a zbytočne.

Záver

Dvojičky z Južnej Kórei dokazuje, že výrobcovia vozidiel v danej krajine vedia poskytnú kvalitné vozidlá, či už pre rodinu alebo so športovým nádychom. Kým facelift po dizajnovej stránke nebol príliš výrazný, vynahradí ho nová technika.

Kia si sympatie získa nielen týmito vydarenými...
Kia si sympatie získa nielen týmito vydarenými LED svetlami. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Testovaný Hyundai i30 stál 21 010 eur. Najvyššia výbava Style obsahovala polokožené sedadlá, kožený volant alebo hlavicu radiacej páky, duálnu klimatizáciu, dažďový senzor, tempomat, Bluetooth alebo 6 reproduktorov. V príplatkovej výbave sa nachádzali adaptívne bi-xenónové svetlá alebo LED zadné svetlá.

Cena Kie cee'd bola mierne podobná, 25 730 eur. V tomto prípade však výbava GT Line autu dodáva úplne iný šmrnc. Krásna červená farba spolu s panoramatickou strechou a športovým interiérom vzhľad cee'du katapultuje nad všetkých konkurentov. Pozor GT Line je možné kombinovať len s najvyššou výbavou Platinum. Za panoramatickú strechu sa pripláca napríklad 990 eur.

Hyundai stavil na serióznosť.
Hyundai stavil na serióznosť. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Ceny vozidiel sa teda dostávajú do úrovne nemeckej konkurencie. Zákazníkov však môže zaujať aj záruka v dĺžke 5, resp. 7 rokov. V tomto teste nie je možné určiť, ktoré auto je lepšie. Ide o sestry, z ktorých Hyundai je dobré dievča študujúce na samé jednotky a Kia rebelka. Je na preferenciách každého vodiča, ktorú si vyberie.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Model Hyundai i30 SW Style Kia cee’d SW GT Line
Dĺžka (mm) 4 485 4 505
Šírka (mm) 1 780 1 780
Výška (mm) 1 500 1 485
Rázvor náprav (mm) 2 650 2 650
Objem kufra (l) 528 528
Objem kufra po sklopení sedadiel (l) 1 316 1 316

Technické údaje

Model Hyundai i30 SW Style 1,6 CRDI Kia cee’d SW GT Line 1,6 CRDI
Valce/ventily 4/16 4/16
Objem motora (ccm) 1 582 1 582
Max. výkon (kW/ot.) 100/4 000 100/4 000
Krút. moment (Nm/ot.) 280/1 500– 2 500 300/1 750– 2 500
Prevodovka 6M 7A
Max. rýchlosť (km/h) 194 197
0 – 100 km/h (s) 10,5 10,9
Priemerná spotreba na 100 km (l) 4,0 4,2
Priemerná spotreba počas test (l) 5,8 6,3
Cena testovaného auta 21 010 € 25 730 €
Hyundai i30
		SW
Hyundai i30
		SW
+29Hyundai i30
		SW
Kia cee’d
		SW
Kia cee’d
		SW
+45Kia cee’d
		SW

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Kia #Hyundai #Hyundai i30 #Kia Cee’d
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek