Test: Kia cee’d 1,0 T-GDI- tri valce dostali turbo

, 15.11.2015 07:00

Kia cee'd znižuje objem a pridáva turbo. Štyri valce už pre ekológiu nestačia a tak kórejská automobilka nasadzuje len tri. Ako sa však hatchback nižšej strednej triedy vyrovnáva s malým turbom? Je skutočne automobil ekologickejší a naozaj ušetrí finančné prostriedky svojho majiteľa?

Výbava GT Line spôsobuje, že cee'd vyzerá...
Výbava GT Line spôsobuje, že cee'd vyzerá lepšie ako kedykoľvek predtým. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Kia po modernizácii svojho typu cee'd na trh priniesla v zásade dve väčšie novinky. Prvou je dvojspojková automatická prevodovka, ktorá má 7 stupňov a nový trojvalec s objemom jeden liter. Krásu autu dodáva nový vzhľad v štýle GT Line. Nedávno sme si porovnali faceftovaný Hyundai i30 spolu s obnovenou Kiou. Obe vozidlá boli s rovnakým naftovým 1,6 litrovým motorom a dokonca sme si už predstavili aj 7 stupňový automat. Dnes sa teda zameriame na cee'd s novou pohonnou jednotkou.

Downsizing musí byť

Alebo inak povedané, zmenšovanie objemov. To je to, čo vládne dnešnému svetu automobilov. Dôvod je úplne jednoduchý a na papieri aj dáva v celku zmysel. Menší motor dokáže v laboratórnych podmienkach vyprodukovať menší počet emisií ako motor väčšieho objemu. Ak však zmenšíme objem, znížime aj výkon a teda automobilky chcú tento hendikep dohnať preplňovaním.

Menší motor, menšia spotreba? Teoreticky...
Menší motor, menšia spotreba? Teoreticky... Autor: Pravda, Martin Majerníček

Malý motor s turbom, dokáže plniť emisné normy a dodáva dostatok výkonu na to, aby o neho zákazníci mali záujem. Papierové údaje o výkonoch sú často veľmi zaujímavé. Má to však jedno ale. Keď sa z laboratória motor dostane pod kapotu reálneho auta, ktoré jazdí po skutočných cestách, môže sa z neho stať dvojsečná zbraň. V súčasnosti sa chtiac-nechtiac touto cestou muselo vydať veľa automobiliek. Všetci jednoducho musia plniť emisné limity stanovené Európskou úniou.

Kia pripravila „ten lepší“ trojvalec

V praxi sa môže stať, že sľubovaný výkon motora je dostupný vo veľmi úzkom spektre otáčok a spotreba dosahuje obludné čísla, pretože malý preplňovaný objem s troma valcami jednoducho nevládze. To však nie je celkom prípad tejto pohonnej jednotky.

Preplňovaný trojvalec od Kie je živý. Jazdí sa...
Preplňovaný trojvalec od Kie je živý. Jazdí sa s ním dobre. Autor: Pravda, Martin Majerníček

V testovanom vozidla sa nachádzala silnejšia veria 1,0 litrového trojvalca s označení T-GDI. To znamená, že pohonná jednotka ponúkala 88,3 kW, resp. 120 koní. Výkon v tomto prípade leží na úrovni 6 000 otáčok. Maximálny krútiaci moment dosahuje 171,1 Nm v rozpätí otáčok od 1 500 do 4 000. Ten je mimochodom zhodný so slabšou verziou, ktorá má 100 koní.

Po naštartovaní motora sa ozve klasický trojvalcový zvyk. Ak ste zvyknutí na chod štvorvalcov, tak chod trojvalca rozhodne spoznáte. Počas jazdy je pohonná jednotka odhlučnená veľmi dobre. Takmer ju nepočuť. Ozve sa jedine vtedy, keď ju vytočíte.

Zadné svetlá sú s LED technológiou.
Zadné svetlá sú s LED technológiou. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Aj výkon motora sa nestráca nikde na ceste z laboratóriu do skutočnej premávky. Parametre motora sú uveriteľné a pohonná jednotka zvláda jazdu s autom s hmotnosťou 1 279 kg pomerne hravo.

Motor nie je vôbec mdlý. Ochotne akceleruje aj od nižších otáčok. Napriek turbu však nedosahuje nijak ohromné údaje o zrýchlení. Na 100 km/h dostane cee'd za 11,1 sekundy. Pred faceliftom zvládal podobné čísla 1,6 litrový atmosférický motor so 6 stupňovým automatom. Ako napovedá údaj o rozsahu otáčok. Motor je živý v pomerne širokom spektre otáčok. Nebráni sa ani vytáčaniu a neochabuje príliš skoro. Dôjde k tomu až takmer pri konci otáčkového spektra a teda pred 6 200 otáčkami. V porovnaní so spomenutým motorom bez turba určite oceníte pružnosť pohonnej jednotky. Vodič nemusí podraďovať a naháňať otáčky. Často stačí stlačiť plyn a niekoľko desatín sekundy počkať na odozvu turba.

6 stupňový manuál má pomerne dlhé prevody. Na...
6 stupňový manuál má pomerne dlhé prevody. Na šestke sa však dá ísť aj po meste. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Novinka sa teda môže pýšiť slušnou pružnosťou aj kultivovanosťou chodu. Motor sa navyše podľa palubného počítača celkom rýchlo zohrieva. Veľká výhoda pre jazdu mestom na krátke trasy. Slabou stránkou týchto motorov je reálna spotreba.

Aj z troch valcov sa dá vypiť veľa

Normovaná spotreba hovorí, že v kombinovanej premávke by 1,0 litrový turbo trojvalec mal spotrebovať len 4,9 l/100 km. Myslíte, že v realite je táto hodnota dosiahnuteľná? Nie, nie je.

V kombinovanej premávke sa nám podarilo dosiahnuť spotrebu 7,3 l/100 km. A to je skutočne poriadna porcia vzhľadom na veľkosť motora. Ale povedzme si pravdu, že daný motor nájde svoje uplatnenie najmä v meste. No ani tam svoj apetít veľmi neobmedzuje. Deviatimi litrami prekonáva očakávania.

Spotreba pri normálnej jazde rozhodne nikoho...
Spotreba pri normálnej jazde rozhodne nikoho neoslní. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Tak teda kam s týmto motorom? Na diaľnicu? Tam by mali pomôcť dlhé prevody 6 stupňového manuálu. Pri diaľničnom tempe auto točí 2 900 otáčok. Pri reálnej sto tridsiatke je výsledná spotreba 8,9 l/100 km.

Dobrou správou je, že motor vie byť aj úspornejší. Ak ani náhodou nevyužívate jeho výkon a idete vyslovene na spotrebu. Pomaly. Žiadne prudké rozjazdy. Vtedy mimo mesta je možné znížiť spotrebu do oblasti 5,5 l/100 km. Hneď ako však od pohonnej jednotky požiadate jej výkon, spotreba letí nahor. Ale v tomto prípade nejde len o problém Kie, ale o problém preplňovaných trojvalcov ako takých.

Brzdný účinok motora nie je výrazný. To znamená výhodu pri brzdení smerom do križovatky, alebo pri jazde dole kopcom. So zaradenou rýchlosťou bez plynu je možné ísť celkom dlhé úseky.

Vzhľad zo športového sveta

Výbava GT Line prináša do bežného cee'du prvky zo športovej verzie s označením GT. Už na prvý pohľad ju z prednej strany prezrádzajú štyri denné LED svetlá usporiadané do štvorca. Automobil má navyše špeciálne nárazníky alebo prahy. V zadnej strane viac vystupujú koncovky výfukov.

Interiér vyzerá vynikajúco.
Interiér vyzerá vynikajúco. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Vo vnútri sa dizajnéri Kie poriadne ukázali. Automobil sa môže smelo postaviť aj k niektorých prémiovým vozidlám. Krásny športový volant dokonale ladí s hliníkovými pedálmi. V celom interiéri nájdete prešívanie, či už na športových sedadlách alebo na dverách. V strede palubnej dosky je uložený displej, ktorý zobrazuje informačno-zábavný systém auta spolu s navigáciou. Tachometer, uložený pred vodičom, je navyše plne grafický. Vo výbave GT Line vyzerá bežný cee'd lepšie ako kedykoľvek predtým.

Kompromis ako sa patrí

Nastavenie podvozku Kie cee'd je kompromisným riešením medzi pohodlím a športovým pocitom. V tomto prípade však karty miešal aj ľahký predok, kde bol uložený malý motor. Hranica nedotáčavosti je v teda posunutá ďalej.

Takto vyriešené LED svetlá bežne nenájdete.
Takto vyriešené LED svetlá bežne nenájdete. Autor: Martin Majerníček, Pravda

Cee'd nemá žiadne problémy s jazdou cez zákruty. Radostne ich zvláda s ľahkosťou. Elektronika pribrzďuje vnútorné koleso a celú situáciu ešte viac zlepšuje. Posilňovač riadenia je aj v tomto prípade však veľmi usilovný a teda najlepšie je zvoliť jeho športový režim.

Záver

Testované vozidlo sme vyskúšali v najvyššej výbave Platinum. Kia ho aktuálne ponúka za 18 690 eur. K sume však musíme pripočítať vzhľad GT Line v hodnote 1 100 eur. Výsledná suma dosahuje 19 790 eur.

Faceliftovaná Kia cee'd s novým motorom je...
Faceliftovaná Kia cee'd s novým motorom je využiteľná hlavne v meste a na krátkych medzimestských cestách. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Na palube nájdete navigáciu, Bluetooth, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, zadnú parkovaciu kameru alebo dvojzónovú klimatizáciu. Za danú cenu získate živé mestské auto, ktoré zaujme aj svojim výzorom. Na spotrebe veľmi neušetríte, no na druhej strane, auto netrpí nedostatkom výkonu a dynamiky.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 310/1 780/1 470
Rázvor náprav (mm) 2 650
Minimálna svetlá výška (mm) 140
Objem kufra (l) 380/1 318
Objem nádrže (l) 53
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 279

Technické údaje

Model Kia cee’d 1,0 T-GDI
Motor 1,0 litrový benzínový trojvalec
Valce 3
Objem motora (ccm) 998
Max. výkon (kW/ot.) 88,3/6 000
Krút. moment (Nm/ot.) 171,1/1 500–4 000
Prevodovka 6M
Max. rýchlosť (km/h) 190
0 – 100 km/h (s) 11,1
Priemerná spotreba na 100 km(l) 4,9
Priemerná spotreba počas testu (l/100km) 7,3
Základná cena 16 390 €
Cena testovaného auta 19 790 €
Kia
		cee’d 1,0 T-GDI GT
		Line
Kia cee’d
		1,0 T-GDI GT
		Line
+26Kia cee’d 1,0 T-GDI GT
		Line

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Kia #T-GDI #Kia Cee’d
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek