Kia po modernizácii svojho typu cee'd na trh priniesla v zásade dve väčšie novinky. Prvou je dvojspojková automatická prevodovka, ktorá má 7 stupňov a nový trojvalec s objemom jeden liter. Krásu autu dodáva nový vzhľad v štýle GT Line. Nedávno sme si porovnali faceftovaný Hyundai i30 spolu s obnovenou Kiou. Obe vozidlá boli s rovnakým naftovým 1,6 litrovým motorom a dokonca sme si už predstavili aj 7 stupňový automat. Dnes sa teda zameriame na cee'd s novou pohonnou jednotkou.
Downsizing musí byť
Alebo inak povedané, zmenšovanie objemov. To je to, čo vládne dnešnému svetu automobilov. Dôvod je úplne jednoduchý a na papieri aj dáva v celku zmysel. Menší motor dokáže v laboratórnych podmienkach vyprodukovať menší počet emisií ako motor väčšieho objemu. Ak však zmenšíme objem, znížime aj výkon a teda automobilky chcú tento hendikep dohnať preplňovaním.
Malý motor s turbom, dokáže plniť emisné normy a dodáva dostatok výkonu na to, aby o neho zákazníci mali záujem. Papierové údaje o výkonoch sú často veľmi zaujímavé. Má to však jedno ale. Keď sa z laboratória motor dostane pod kapotu reálneho auta, ktoré jazdí po skutočných cestách, môže sa z neho stať dvojsečná zbraň. V súčasnosti sa chtiac-nechtiac touto cestou muselo vydať veľa automobiliek. Všetci jednoducho musia plniť emisné limity stanovené Európskou úniou.
Kia pripravila „ten lepší“ trojvalec
V praxi sa môže stať, že sľubovaný výkon motora je dostupný vo veľmi úzkom spektre otáčok a spotreba dosahuje obludné čísla, pretože malý preplňovaný objem s troma valcami jednoducho nevládze. To však nie je celkom prípad tejto pohonnej jednotky.
V testovanom vozidla sa nachádzala silnejšia veria 1,0 litrového trojvalca s označení T-GDI. To znamená, že pohonná jednotka ponúkala 88,3 kW, resp. 120 koní. Výkon v tomto prípade leží na úrovni 6 000 otáčok. Maximálny krútiaci moment dosahuje 171,1 Nm v rozpätí otáčok od 1 500 do 4 000. Ten je mimochodom zhodný so slabšou verziou, ktorá má 100 koní.
Po naštartovaní motora sa ozve klasický trojvalcový zvyk. Ak ste zvyknutí na chod štvorvalcov, tak chod trojvalca rozhodne spoznáte. Počas jazdy je pohonná jednotka odhlučnená veľmi dobre. Takmer ju nepočuť. Ozve sa jedine vtedy, keď ju vytočíte.
Aj výkon motora sa nestráca nikde na ceste z laboratóriu do skutočnej premávky. Parametre motora sú uveriteľné a pohonná jednotka zvláda jazdu s autom s hmotnosťou 1 279 kg pomerne hravo.
Motor nie je vôbec mdlý. Ochotne akceleruje aj od nižších otáčok. Napriek turbu však nedosahuje nijak ohromné údaje o zrýchlení. Na 100 km/h dostane cee'd za 11,1 sekundy. Pred faceliftom zvládal podobné čísla 1,6 litrový atmosférický motor so 6 stupňovým automatom. Ako napovedá údaj o rozsahu otáčok. Motor je živý v pomerne širokom spektre otáčok. Nebráni sa ani vytáčaniu a neochabuje príliš skoro. Dôjde k tomu až takmer pri konci otáčkového spektra a teda pred 6 200 otáčkami. V porovnaní so spomenutým motorom bez turba určite oceníte pružnosť pohonnej jednotky. Vodič nemusí podraďovať a naháňať otáčky. Často stačí stlačiť plyn a niekoľko desatín sekundy počkať na odozvu turba.
Novinka sa teda môže pýšiť slušnou pružnosťou aj kultivovanosťou chodu. Motor sa navyše podľa palubného počítača celkom rýchlo zohrieva. Veľká výhoda pre jazdu mestom na krátke trasy. Slabou stránkou týchto motorov je reálna spotreba.
Aj z troch valcov sa dá vypiť veľa
Normovaná spotreba hovorí, že v kombinovanej premávke by 1,0 litrový turbo trojvalec mal spotrebovať len 4,9 l/100 km. Myslíte, že v realite je táto hodnota dosiahnuteľná? Nie, nie je.
V kombinovanej premávke sa nám podarilo dosiahnuť spotrebu 7,3 l/100 km. A to je skutočne poriadna porcia vzhľadom na veľkosť motora. Ale povedzme si pravdu, že daný motor nájde svoje uplatnenie najmä v meste. No ani tam svoj apetít veľmi neobmedzuje. Deviatimi litrami prekonáva očakávania.
Tak teda kam s týmto motorom? Na diaľnicu? Tam by mali pomôcť dlhé prevody 6 stupňového manuálu. Pri diaľničnom tempe auto točí 2 900 otáčok. Pri reálnej sto tridsiatke je výsledná spotreba 8,9 l/100 km.
Dobrou správou je, že motor vie byť aj úspornejší. Ak ani náhodou nevyužívate jeho výkon a idete vyslovene na spotrebu. Pomaly. Žiadne prudké rozjazdy. Vtedy mimo mesta je možné znížiť spotrebu do oblasti 5,5 l/100 km. Hneď ako však od pohonnej jednotky požiadate jej výkon, spotreba letí nahor. Ale v tomto prípade nejde len o problém Kie, ale o problém preplňovaných trojvalcov ako takých.
Brzdný účinok motora nie je výrazný. To znamená výhodu pri brzdení smerom do križovatky, alebo pri jazde dole kopcom. So zaradenou rýchlosťou bez plynu je možné ísť celkom dlhé úseky.
Vzhľad zo športového sveta
Výbava GT Line prináša do bežného cee'du prvky zo športovej verzie s označením GT. Už na prvý pohľad ju z prednej strany prezrádzajú štyri denné LED svetlá usporiadané do štvorca. Automobil má navyše špeciálne nárazníky alebo prahy. V zadnej strane viac vystupujú koncovky výfukov.
Vo vnútri sa dizajnéri Kie poriadne ukázali. Automobil sa môže smelo postaviť aj k niektorých prémiovým vozidlám. Krásny športový volant dokonale ladí s hliníkovými pedálmi. V celom interiéri nájdete prešívanie, či už na športových sedadlách alebo na dverách. V strede palubnej dosky je uložený displej, ktorý zobrazuje informačno-zábavný systém auta spolu s navigáciou. Tachometer, uložený pred vodičom, je navyše plne grafický. Vo výbave GT Line vyzerá bežný cee'd lepšie ako kedykoľvek predtým.
Kompromis ako sa patrí
Nastavenie podvozku Kie cee'd je kompromisným riešením medzi pohodlím a športovým pocitom. V tomto prípade však karty miešal aj ľahký predok, kde bol uložený malý motor. Hranica nedotáčavosti je v teda posunutá ďalej.
Cee'd nemá žiadne problémy s jazdou cez zákruty. Radostne ich zvláda s ľahkosťou. Elektronika pribrzďuje vnútorné koleso a celú situáciu ešte viac zlepšuje. Posilňovač riadenia je aj v tomto prípade však veľmi usilovný a teda najlepšie je zvoliť jeho športový režim.
Záver
Testované vozidlo sme vyskúšali v najvyššej výbave Platinum. Kia ho aktuálne ponúka za 18 690 eur. K sume však musíme pripočítať vzhľad GT Line v hodnote 1 100 eur. Výsledná suma dosahuje 19 790 eur.
Na palube nájdete navigáciu, Bluetooth, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, zadnú parkovaciu kameru alebo dvojzónovú klimatizáciu. Za danú cenu získate živé mestské auto, ktoré zaujme aj svojim výzorom. Na spotrebe veľmi neušetríte, no na druhej strane, auto netrpí nedostatkom výkonu a dynamiky.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 310/1 780/1 470 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 650 |
Minimálna svetlá výška (mm) | 140 |
Objem kufra (l) | 380/1 318 |
Objem nádrže (l) | 53 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 279 |
Technické údaje
Model | Kia cee’d 1,0 T-GDI |
---|---|
Motor | 1,0 litrový benzínový trojvalec |
Valce | 3 |
Objem motora (ccm) | 998 |
Max. výkon (kW/ot.) | 88,3/6 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 171,1/1 500–4 000 |
Prevodovka | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 |
0 – 100 km/h (s) | 11,1 |
Priemerná spotreba na 100 km(l) | 4,9 |
Priemerná spotreba počas testu (l/100km) | 7,3 |
Základná cena | 16 390 € |
Cena testovaného auta | 19 790 € |