Test: Nissan Qashqai 1,6 DIG-T- benzín s turbom zastupujú naftu

Nissan dal svetu mnoho skvelých automobilov, ktoré medzi vodičmi zažili veľký úspech. V kategórii SUV v posledných rokoch mieša karty typ Qashqai. Automobil, ktorému predajné čísla môže závidieť aj VW Tiguan. Podľa agentúry JATO Dynamics dosiahol Qashqai v roku 2014 v Európe viac ako 200-tisíc registrácií a s prehľadom predbehol celú konkurenciu. Na test sme zobrali Qashqai s 1,6 litrovým benzínovým motorom s výkonom 163 koní.

22.11.2015 07:00
debata (28)
Nissan Qashqai zaznamenáva v Európe pomerne... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Qashqai Nissan Qashqai zaznamenáva v Európe pomerne veľký úspech.

Typ Qashqai sa na scéne objavil v roku 2006. Prvá generácia sa na japonskom a austrálskom trhu označovala ako Dualis. V roku 2014 však došlo k nástupu novej generácie, ktorú už na celom svete poznajú výhradne ako Qashqai. Nissan novinku predstavil už koncom roka 2013.

Qashqai v hierarchii Nissanu zapadá medzi menší Juke a väčší X-Trail. Hlavnými konkurentmi japonského SUV (alebo ak chcete crossoveru) sú Renault Kadjar, VW Tiguan, Ford Kuga alebo Hyundai Tucson.

Dizajn je to, čo predáva

Pri kúpe vozidla sa mnoho ľudí rozhoduje najmä na základe dizajnu auta. Qashqai sa evidentne triafa do vkusu európskeho zákazníka. V porovnaní s nemeckou konkurenciou sa nasilu netvári robustne a dynamicky. Qashqai má ladné línie tiahnuce sa pozdĺž celej jeho dĺžky. V prednej časti je umiestnená mriežka chladiča, ktorej dominuje písmeno „V“. Môžeme ho vidieť pod znakom Nissan alebo ako denné svetlá. Do tváre sa Qashqai podobá na Pulsar. Z bočnej strany je vidieť vystupujúce línie v oblasti kolies. Bočná silueta získava dynamiku vďaka stúpajúce línii okien.

Dynamické nálady pri pohľade na auto podporujú aj zadné svetlá, ktoré sa tiahnu takmer spod línie zadných okien až na koncovú stranu auta.

Priestor pre kolesá je zvýraznený na celej... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Qashqai Priestor pre kolesá je zvýraznený na celej karosérii.

Vo vnútri je Qashqai typickým Nissanom so všetkým čo k tomu patrí. Po nasadnutí telo posádky privítajú mäkké sedačky, ktoré neohurujú bočným vedením. Skôr chcú zaujať svojou pohodlnosťou a veľkosťou.

Pred vodičom sa rozprestiera klasický prístrojový štít bez akýchkoľvek výstrelkov. Volant je príjemne veľký a hodí sa k zameraniu vozidla. Slabou stránkou vozidla je jeho centrálny displej, ktorý v dnešnej dobe neohuruje ani veľkosťou, ani rozlíšením.

Interiér ponúka vzdušný pocit, ktorému pomáha... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Qashqai Interiér ponúka vzdušný pocit, ktorému pomáha aj panoramatická strecha.

Dojem a veľkosť interiéru v tomto prípade umocňovala panoramatická strecha. Miesta pred zadnými sedadlami je dostatok, no nejde o žiadne rekordy. Do batožinového priestoru sa v štandarde zmestí 401 litrov.

Okrem displeja je však v interiéri ešte niekoľko nedokonalostí. Cestujúci na zadných sedadlách nemajú k dispozícii výduchy klimatizácie a ventilácie. Niektoré prvky interiéru si doslova pamätajú časy druhej generácie Renaultu Mégane. Ide napríklad o interiérové osvetlenie v prednej časti.

Navigáciu nájdete na štandardnom displeji,... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Qashqai Navigáciu nájdete na štandardnom displeji, ktorý Nissan používa v mnohých svojich typoch.
Rovnaké osvetlenie má napríklad aj Renault... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Nissan Qashqai Rovnaké osvetlenie má napríklad aj Renault Mégane druhej generácie.

Najzaujímavejšou časťou je motor

Pohonným jednotkám vozidiel typu SUV v drvivej väčšine prípadov dominujú naftové motory. Dať do takého vozidla benzínový motor chce istú dávku odvahy. V tomto prípade Nissan pod kapotu nainštaloval 1,6 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 163 koní. Maximálny krútiaci moment dosahuje 240 Nm.

Benzínový motor je pod hranicou 1 800 až 2 000... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Qashqai Benzínový motor je pod hranicou 1 800 až 2 000 otáčok absolútne mŕtvy. Potom ožíva s veľkou razanciou.

Qashqai v tejto konfigurácii zrýchľuje na 100 km/h za 9,1 sekundy a maximálne sa dokáže rútiť rýchlosťou 200 km/h. Oficiálne čísla vôbec neznejú zle, no nie všetko je ideálne. Pri jazde s týmto agregátom si treba dávať pozor na otáčky aj napriek tomu, že ide o preplňovaný mo­tor.

Pohonná jednotka je tichá a kultivovaná. V nízkych otáčkach je však až príliš zaspatá. Kým sa ručička otáčkomera šplhá k hodnote 1 800 otáčok, tak sa toho deje len veľmi málo. Odrazu sa však dostaví výkon, ktorý pri 2 000 otáčkach zaberá naplno. Ide naozaj o prudké oživenie, na ktoré treba myslieť pri rozjazdoch alebo predbiehaní. Kým na začiatku nám správanie motora robilo problémy, po dvoch dňoch sme si na to zvykli a naučili sme sa s ním žiť. Ak myslíte na to, že v prípade akcelerácie potrebujete vyššie otáčky, tak so slzami v očiach na turbodiesel spomínať nebudete.

Spotreba je veľmi dobrá. Na diaľnici motor... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Qashqai Spotreba je veľmi dobrá. Na diaľnici motor odoberá z nádrže 7 l/100 km.

Qashqai s týmto motorom nie je ani príliš smädný. Výrobca udáva, že kombinovane by SUV malo spotrebovať 5,8 l/100 km. V realite si pohonná jednotka vypýtala niečo okolo 6,6 l/100 km. A to vôbec nie je zlé. Na diaľnici si vďaka 6 stupňovej manuálnej prevodovke agregát z nádrže odpije 7 l/100 km a v meste spotrebuje na rovnakej vzdialenosti približne 8 litrov. Mimo mesta je možné v konzumácii benzínu klesnúť aj do oblastí 5,5 l/100 km.

Sympatické hodnoty spotreby by bolo pravdepodobne ťažké dosiahnuť aj s menším 1,2 litrový motorom. Treba dodať, že Qashqai netrpí nadváhou. Pohotovostná hmotnosť je 1 365 kg. Všetko je však možné dosiahnuť len za cenu častého radenie a stráženia si otáčok. Na to poslúži 6 stupňový manuál, ktorý by predsa len mohol mať o čosi kratšie dráhy radenia.

Bežnou pohonnou jednotkou vozidiel SUV je... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Qashqai Bežnou pohonnou jednotkou vozidiel SUV je turbodiesel. V tomto prípade benzínový motor veľmi dobre zastupuje svojho naftového kolegu.

Hanbu si nespraví ani mimo asfaltu, ale načo by tam chodil?

Podvozok vozidla je nastavený pomerne komfortne. Cez nerovnosti našich ciest vozidlo prepláva s noblesou a vodič sa nemusí báť, že by jeho auto utrpelo. Vyššia svetlá výška dáva vozidlu možnosť aj jazdy v miernom teréne.

Testovaná verzia bola vybavená len pohonom prednej nápravy, čo jasne predurčuje jej použitie len vo veľmi ľahkom teréne. Hlavným ihriskom Qashqaia sú asfaltové cesty, prípadne aj mesto. Ohrozí ho len máloktorý obrubník. Nevýhodou je slabšie odhlučnenie kolies. Do interiéru preniká hluk odvaľovania pneumatík, prípadne aj nárazy prejazdu nerovností.

Pri jazde môže prekážať aj elektronický asistent jazdy v pruhu, ktorý vodiča akusticky upozorní na to, že bez avizovania prekročil bielu čiaru pruhu. Bohužiaľ, urobí to len akusticky. Vie o tom celá posádka a časom to začne byť otravné. Vypínanie tohto systému prebehne stlačením jedného tlačidla. To je však umiestnené pri ľavom kolene vodiča a teda na dosť zle prístupnom mieste počas jazdy. Na tomto mieste vypína aj štart – stop systém alebo parkovacie senzory.

Vypínanie štart - stop systému a asistenta pre... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Qashqai Vypínanie štart - stop systému a asistenta pre jazdu v pruhoch je na dosť nešťastnom mieste.

Záver

Nissan ponúka Qashqai aj s 1,2 litrovým benzínovým motorom. Táto pohonná jednotka však s tak veľkým autom ako je Qashqai má dostatok veľa práce. Väčší motor odporúčame rozhodne viac. Čo však s naftovou pohonnou jednotkou? Japonci majú v ponuke 1,5 litrový motor dCi. Je naozaj ťažké povedať, ktorá voľba je vo všeobecnosti lepšia. Záleží na preferenciách každého vodiča.

Qashqai aj napriek svojim rozmerom nevyzerá... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan Qashqai Qashqai aj napriek svojim rozmerom nevyzerá vôbec ťažkopádne.

Cena tohto vozidla s testovaným motorom začína na hodnote 20 350 eur. V najvyššej výbavu si zaňho výrobca účtuje 27 310 eur. Súčasťou výbavy môže byť inteligentný parkovací asistent, panoramatická strecha, bi-LED svetlomety alebo panoramatický parkovací kamerový systém.

Kto nemá rád naftové motory a chce, alebo potrebuje SUV, tak Qashqai je pre neho určite zaujímavou voľbou. Aj napriek niektorým nedostatkom dokáže vozidlo zaujať veľmi dobrou spotrebou a slušnou dynamikou.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 380/1 806/1 590
Rázvor náprav (mm) 2 646
Objem kufra (l) 401
Objem nádrže (l) 65
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 365

Technické údaje

Model Nissan Qashqai 1,6 DIG-T
Motor 1,6 litrový benzínový štvorvalec
Valce 4
Objem motora (ccm) 1 618
Max. výkon (kW/ot.) 120/5 600
Krút. moment (Nm/ot.) 240/2 000–4 000
Prevodovka 6M
Max. rýchlosť (km/h) 200
0 – 100 km/h (s) 9,1
Priemerná spotreba na 100 km(l) 5,8
Priemerná spotreba počas testu (l/100km) 6,6
Základná cena 20 350 €
Nissan Qashqai
+42

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Nissan Qashqai
Články podľa značiek