
Typ Qashqai sa na scéne objavil v roku 2006. Prvá generácia sa na japonskom a austrálskom trhu označovala ako Dualis. V roku 2014 však došlo k nástupu novej generácie, ktorú už na celom svete poznajú výhradne ako Qashqai. Nissan novinku predstavil už koncom roka 2013.
Qashqai v hierarchii Nissanu zapadá medzi menší Juke a väčší X-Trail. Hlavnými konkurentmi japonského SUV (alebo ak chcete crossoveru) sú Renault Kadjar, VW Tiguan, Ford Kuga alebo Hyundai Tucson.
Dizajn je to, čo predáva
Pri kúpe vozidla sa mnoho ľudí rozhoduje najmä na základe dizajnu auta. Qashqai sa evidentne triafa do vkusu európskeho zákazníka. V porovnaní s nemeckou konkurenciou sa nasilu netvári robustne a dynamicky. Qashqai má ladné línie tiahnuce sa pozdĺž celej jeho dĺžky. V prednej časti je umiestnená mriežka chladiča, ktorej dominuje písmeno „V“. Môžeme ho vidieť pod znakom Nissan alebo ako denné svetlá. Do tváre sa Qashqai podobá na Pulsar. Z bočnej strany je vidieť vystupujúce línie v oblasti kolies. Bočná silueta získava dynamiku vďaka stúpajúce línii okien.
Dynamické nálady pri pohľade na auto podporujú aj zadné svetlá, ktoré sa tiahnu takmer spod línie zadných okien až na koncovú stranu auta.

Vo vnútri je Qashqai typickým Nissanom so všetkým čo k tomu patrí. Po nasadnutí telo posádky privítajú mäkké sedačky, ktoré neohurujú bočným vedením. Skôr chcú zaujať svojou pohodlnosťou a veľkosťou.
Pred vodičom sa rozprestiera klasický prístrojový štít bez akýchkoľvek výstrelkov. Volant je príjemne veľký a hodí sa k zameraniu vozidla. Slabou stránkou vozidla je jeho centrálny displej, ktorý v dnešnej dobe neohuruje ani veľkosťou, ani rozlíšením.

Dojem a veľkosť interiéru v tomto prípade umocňovala panoramatická strecha. Miesta pred zadnými sedadlami je dostatok, no nejde o žiadne rekordy. Do batožinového priestoru sa v štandarde zmestí 401 litrov.
Okrem displeja je však v interiéri ešte niekoľko nedokonalostí. Cestujúci na zadných sedadlách nemajú k dispozícii výduchy klimatizácie a ventilácie. Niektoré prvky interiéru si doslova pamätajú časy druhej generácie Renaultu Mégane. Ide napríklad o interiérové osvetlenie v prednej časti.


Najzaujímavejšou časťou je motor
Pohonným jednotkám vozidiel typu SUV v drvivej väčšine prípadov dominujú naftové motory. Dať do takého vozidla benzínový motor chce istú dávku odvahy. V tomto prípade Nissan pod kapotu nainštaloval 1,6 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 163 koní. Maximálny krútiaci moment dosahuje 240 Nm.

Qashqai v tejto konfigurácii zrýchľuje na 100 km/h za 9,1 sekundy a maximálne sa dokáže rútiť rýchlosťou 200 km/h. Oficiálne čísla vôbec neznejú zle, no nie všetko je ideálne. Pri jazde s týmto agregátom si treba dávať pozor na otáčky aj napriek tomu, že ide o preplňovaný motor.
Pohonná jednotka je tichá a kultivovaná. V nízkych otáčkach je však až príliš zaspatá. Kým sa ručička otáčkomera šplhá k hodnote 1 800 otáčok, tak sa toho deje len veľmi málo. Odrazu sa však dostaví výkon, ktorý pri 2 000 otáčkach zaberá naplno. Ide naozaj o prudké oživenie, na ktoré treba myslieť pri rozjazdoch alebo predbiehaní. Kým na začiatku nám správanie motora robilo problémy, po dvoch dňoch sme si na to zvykli a naučili sme sa s ním žiť. Ak myslíte na to, že v prípade akcelerácie potrebujete vyššie otáčky, tak so slzami v očiach na turbodiesel spomínať nebudete.

Qashqai s týmto motorom nie je ani príliš smädný. Výrobca udáva, že kombinovane by SUV malo spotrebovať 5,8 l/100 km. V realite si pohonná jednotka vypýtala niečo okolo 6,6 l/100 km. A to vôbec nie je zlé. Na diaľnici si vďaka 6 stupňovej manuálnej prevodovke agregát z nádrže odpije 7 l/100 km a v meste spotrebuje na rovnakej vzdialenosti približne 8 litrov. Mimo mesta je možné v konzumácii benzínu klesnúť aj do oblastí 5,5 l/100 km.
Sympatické hodnoty spotreby by bolo pravdepodobne ťažké dosiahnuť aj s menším 1,2 litrový motorom. Treba dodať, že Qashqai netrpí nadváhou. Pohotovostná hmotnosť je 1 365 kg. Všetko je však možné dosiahnuť len za cenu častého radenie a stráženia si otáčok. Na to poslúži 6 stupňový manuál, ktorý by predsa len mohol mať o čosi kratšie dráhy radenia.

Hanbu si nespraví ani mimo asfaltu, ale načo by tam chodil?
Podvozok vozidla je nastavený pomerne komfortne. Cez nerovnosti našich ciest vozidlo prepláva s noblesou a vodič sa nemusí báť, že by jeho auto utrpelo. Vyššia svetlá výška dáva vozidlu možnosť aj jazdy v miernom teréne.
Testovaná verzia bola vybavená len pohonom prednej nápravy, čo jasne predurčuje jej použitie len vo veľmi ľahkom teréne. Hlavným ihriskom Qashqaia sú asfaltové cesty, prípadne aj mesto. Ohrozí ho len máloktorý obrubník. Nevýhodou je slabšie odhlučnenie kolies. Do interiéru preniká hluk odvaľovania pneumatík, prípadne aj nárazy prejazdu nerovností.
Pri jazde môže prekážať aj elektronický asistent jazdy v pruhu, ktorý vodiča akusticky upozorní na to, že bez avizovania prekročil bielu čiaru pruhu. Bohužiaľ, urobí to len akusticky. Vie o tom celá posádka a časom to začne byť otravné. Vypínanie tohto systému prebehne stlačením jedného tlačidla. To je však umiestnené pri ľavom kolene vodiča a teda na dosť zle prístupnom mieste počas jazdy. Na tomto mieste vypína aj štart – stop systém alebo parkovacie senzory.

Záver
Nissan ponúka Qashqai aj s 1,2 litrovým benzínovým motorom. Táto pohonná jednotka však s tak veľkým autom ako je Qashqai má dostatok veľa práce. Väčší motor odporúčame rozhodne viac. Čo však s naftovou pohonnou jednotkou? Japonci majú v ponuke 1,5 litrový motor dCi. Je naozaj ťažké povedať, ktorá voľba je vo všeobecnosti lepšia. Záleží na preferenciách každého vodiča.

Cena tohto vozidla s testovaným motorom začína na hodnote 20 350 eur. V najvyššej výbavu si zaňho výrobca účtuje 27 310 eur. Súčasťou výbavy môže byť inteligentný parkovací asistent, panoramatická strecha, bi-LED svetlomety alebo panoramatický parkovací kamerový systém.
Kto nemá rád naftové motory a chce, alebo potrebuje SUV, tak Qashqai je pre neho určite zaujímavou voľbou. Aj napriek niektorým nedostatkom dokáže vozidlo zaujať veľmi dobrou spotrebou a slušnou dynamikou.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 380/1 806/1 590 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 646 |
Objem kufra (l) | 401 |
Objem nádrže (l) | 65 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 365 |
Technické údaje
Model | Nissan Qashqai 1,6 DIG-T |
---|---|
Motor | 1,6 litrový benzínový štvorvalec |
Valce | 4 |
Objem motora (ccm) | 1 618 |
Max. výkon (kW/ot.) | 120/5 600 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 240/2 000–4 000 |
Prevodovka | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 |
0 – 100 km/h (s) | 9,1 |
Priemerná spotreba na 100 km(l) | 5,8 |
Priemerná spotreba počas testu (l/100km) | 6,6 |
Základná cena | 20 350 € |