Aktuálne je na trhu druhá generácia tohto vozidla, ktorá prišla v roku 2013. Pred ňou od roku 2006 pôsobila generácia prvá, ktorá predsa len ešte nemala odvahu ponúknuť takú dávku avantgardy ako aktuálny typ. Zaradením by sme toto auto mohli označiť ako MPV. Jeho hlavnými nepriateľmi a konkurentmi sú Renault Scénic, Ford C-Max, Peugeot 5008, Seat Altea, Škoda Roomster alebo VW Touran.
MPV pre rodinu so silným štýlom
Pri prvom pohľade na auto je jasné, čím C4 Picasso zaujíma verejnosť. Tvary, línie a dizajnové prvky sú skutočne neobyčajné a v dnešnom svete dynamických dizajnov raritné. Citroën pri tvorbe auta nedbal príliš na to, aby sa Picasso aj na parkovisku tváril, že sa práve chystá pokoriť rýchlostný rekord. Skôr sa zameral na avantgardu.
Práve avantgarda je niečo, čo Citroënu v posledných rokoch vychádza. Problém je v tom, že takéto poňatie auta sa nemusí páčiť každému. Každý, kto však nemá rád úplnú obyčajnosť a absolútnu nudu, musí oceniť dizajnové prvky tohto auta.
Najviac zaujme predná časť auta, ktorej dominuje oddelené denné LED svietenie od hlavných svetlometov. Kým vo väčšine dnešných áut prednej časti dominujú práve hlavné svetlomety, tu akoby hrali až druhú úlohu. Predok nemá ani výraznú mriežku chladiča. Prím hrá logo Citroën s líniami tiahnucimi sa k bokom, ktoré tvoria líniu pre denné svietenie.
Silueta auta nevzbudzuje žiadne výrazné vášne. možno na nej badať to, že výrobca sa radšej sústredil na vnútorný priestor, ako na sexy línie. Zadok auta v odvážnosti za predkom zaostáva. Okrem hlavných 3D LED svetiel a veľkých piatych dverí tam nenájdeme nič zaujímavé.
Interiér je o priestore a luxuse
Nasadnutie do C4 Picasso znamená nástup do priestoru, ktorému dominuje priestor, vzdušnosť a luxus. Opäť, zabudnite na akékoľvek športové prvky. O tom toto auto nie je ani zvonku, ani zvnútra.
Pred vodičom sa rozprestiera obrovské čelné sklo, ktoré končí nad jeho hlavou. Kvôli jeho rozmerom sa slnečné clony vysúvajú dokonca na dvakrát. Vodič má skvelá výhľad. Citroën ho navyše nezničil ani širokým A – stĺpikom, ktorý sa tiahne ďaleko dopredu a radšej ho rozdelil na dve časti. Nevýhoda panoramatického čelného skla prichádza v zime, keď ho treba oškrabať od ľadu. Trénovali sme to skoro každé ráno.
Aby sa posádka na zadných sedadlách necítila ukrátene, aj nad ňou je panoramatická sklenená strecha. Do interiéru preniká skutočne veľa svetla. Cestujúci na zadných sedadlách môžu využívať variabilitu a teda možnosť nastavenia sedadiel. Pred sebou majú dokonca výklopný stolík so svetom.
Sedadlá v testovanom vozidle boli potiahnuté príplatkovou dvojfarebnou, na pocit veľmi príjemnou, kožou NAPPA. Bočné vedenie je slabé. Vodič a spolujazdec nemajú jednu spoločnú lakťovú opierku v strede. Namiesto nej má na svojom sedadle každý vlastnú. Citroën ponúka naozaj prekvapivý luxus. Súčasťou výbavy boli aj masážne sedadlá, alebo opierka pre lýtka spolujazdca. Pochvalu si taktiež zaslúžia hlavové opierky, ktoré hlavu posádky udržia na mieste aj po zaspatí.
Vodič si musí zvykať
Pracovisko vodiča je tak, ako aj zvyšok auta, nezvyklé. Tachometer, otáčkomer a celkovo prístrojový štít pred šoférom nie je. Na miesto toho sú tieto prvky v strede palubnej dosky. Pred vodičom sa nachádza len ovládanie automatickej prevodovky. Radenie P, R, N, D, M prebieha prostredníctvom páčky za volantom.
V strede palubnej dosky má C4 Picasso dva displeje. Ten väčší zobrazuje tachometer, navigáciu, informácie o jazde a iné podstatné informácie. Je plne grafický a nahrádza chýbajúce budíky pred vodičom. V dnešnej dobe však plne grafické budíky ponúkajú len omnoho drahšie autá. Spomeňme napríklad VW Passat alebo niektoré modely Audi. Medzi nich sa takto radí aj Citroën s C4 Picasso.
Grafika hlavného displeja umožňuje zobrazovať budíky v štvorcových útvaroch, retro štýle alebo v inom avantgardnom prevedení. Na výber sú tri vzhľady.
Francúzi však ešte nevychytali všetky muchy. Pri odovzdávaní auta sme boli upozornení na to, že manuál od auta je v priehradke pred spolujazdcom. Zvláštnu radu sme skoro prepočuli. Prečo by sme ho potrebovali? Veď obsluhovať auto vieme. Avšak neskôr sme si na túto radu spomenuli, ale manuál sme nepotrebovali.
Pod hlavným displejom je displej menší, ktorý obsahuje navigáciu, klimatizáciu, rádio, nastavenie auta alebo Bluetooth. Pri používaní auta otravovali niektoré drobnosti ako napríklad to, že na hlavnom displeji sa dala zobraziť navigácie len vtedy, keď bola zobrazená aj na displeji menšom.
Ovládanie za jazdy tradične uľahčujú prvky na volante. V tomto prípade je ich však tak veľa, že sme museli často rozmýšľať, čo stlačiť, alebo čím otočiť, aby sme dosiahli požadovaný výsledok. Na volante je 12 tlačidiel a 4 oválne ovládače. Kto si však auto kúpi a zžije sa s ovládaním, tak s ním už problém mať nebude. Fungovalo spoľahlivo a bez zaváhaní.
Pochvalu si však zaslúži napríklad asistent na jazdy v pruhoch, ktorý v prípade neohláseného vybočenia vodiča diskrétne upozorní pomocou krátkych pritiahnutí bezpečnostného pásu. Rovnako tak je veľmi praktické aj natáčanie hlavných xenónových svetlometov. Tie sa hýbu rýchlejšie ako v prípade konkurencie a teda skutočne svietia tam, kde vodič natočí volant.
Avantgardista šetrí
Pod malou prednou kapotou testovaného auta bol 1,6 litrový naftový motor, ktorý krotila 6 stupňová automatická prevodovka. Výrobca pohonnú jednotku s označení BlueHDi naladil na 120 koní a 300 Nm krútiaceho momentu. Agregát však v konečnom dôsledku neboduje jazdnými výkonmi ale spotrebou.
Motor s vozidlom vážiacim 1 480 kg pohne na 100 km/h za 11,3 sekundy a maximálne ho rozbehne na 188 km/h. Jazdný prejav pohonnej jednotky sa hodí ku koloritu auta. Opäť nejde o športové zameranie, skôr o štýlové rodinné zvezenie, ktoré veľa nestojí. Agregát by si možno zaslúžil trochu lepšie odhlučnenie. V nízkych otáčkach má drsnejší prejav.
Otáčky však vodič pomerne ťažko ovplyvní, keďže na palube bola automatická prevodovka so 6 stupňami. Po zaradení „M“ je však k dispozícii sekvenčné radenie. Pozor, v tomto prípade nejde o robotizovaný manuál, ale o plnohodnotný automat. Okrem netypického ovládania za volantom je prevodovka úplne priemerná. Taktiež drží líniu zamerania auta a pri pokojnej jazde vodič o nej ani nevie. Keď sa však od auta očakáva svižná jazda, často zbytočne drží vysoké otáčky.
Koľko pohárov nafty však Picasso vypije? Nie veľa, ale výrobcom udávaných 3,9 l/100 km v kombinovanej prevádzke si dá len v laboratóriu. V skutočnosti si vozidlo vypýtalo priemerne 5,5 litra nafty. Pri trpezlivej a opatrnej jazde je možné túto spotrebu stlačiť ešte možno o 0,4 litra. Mimo mesta majiteľ môže počítať s tým, že aj napriek pomerne vysokej stavbe karosérie sa spotreba zmestí pod 5 litrov. V meste si treba na 100 km pripraviť aspoň 6,4 litra.
Picasso radšej maľuje ako jazdí cez zákruty
Podvozok auta je na francúzske auto nezvyklo tuhý. Pravdepodobne k tomuto pocitu prispeli aj 17 palcové disky. Radšej by sme autu dali len 16 palcové. Auto je však pohodlné. V bežných rýchlostiach zvláda filtrovať nerovnosti a iné nástrahy našich ciest. Zadná náprava pri prejazde nerovností vydáva príliš hlasné zvuky. Celkové zameranie auta sa však prejaví najmä na kľukatých okreskách, kde sa Picassu nepáči.
Nie je to ani tým, že by nedotáčavosť prichádzala veľmi skoro. V tomto prípade sa určite dostaví, no skôr ide o výšku vozidla a náklon. Posádka sedí o niečo vyššie a aj pri menšom náklone má pocit, že je väčší.
Riadenie je v tejto kategórii áut typicky nekomunikatívne. Jeho veľkou výhodou je však polomer otáčania. Stopový priemer zatáčania je v tomto prípade len 10,84 metra a teda Picasso nemá problémy s parkovaním aj na preplnených miestach.
Záver
Citroën C4 Picasso je pre ľudí, ktorí majú rodinu a nechcú umrieť od nudy, ktorú ponúkajú iné automobilky. Nemajú pretekárske ambície a radšej chcú vystúpiť z radu. Testované vozidlo bolo v najvyššej výbave Exclusive. Citroën si za neho účtuje 24 390 eur.
Výbava ponúka mix koženého a textilného čalúnenia, parkovacieho asistenta, ktorý zaparkuje auto za vás, bezpečnostné pásy, ktoré v prípade hroziacej nehody pritiahnu posádku k sedadlám, masážne sedadlá, lýtkovú opierku pre spolujazdca alebo sedadlo spolujazdca sklápateľné do polohy stolíka.
Samozrejmosťou je bezkľúčové odomykanie a štartovanie, elektrické otváranie batožinového priestoru alebo 12 a 7 palcové displeje. V danej výbave ponúka Citroën tento motor aj v kombinácii s manuálnou prevodovkou. V ponuke je aj dvojlitrový naftový motor s výkonom 150 koní.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 428/1 826/1 625 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 785 |
Objem kufra (l) | 537/1 709 |
Objem nádrže (l) | 57 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 480 |
Technické údaje
Model | Citroën C4 Picasso BlueHDi 120 |
---|---|
Motor | 1,6 litrový naftový štvorvalec |
Valce | 4 |
Objem motora (ccm) | 1 560 |
Max. výkon (kW/ot.) | 88/3 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 300/1 750 |
Prevodovka | 6A |
Max. rýchlosť (km/h) | 188 |
0 – 100 km/h (s) | 11,3 |
Priemerná spotreba na 100 km(l) | 3,9 |
Priemerná spotreba počas testu (l/100km) | 5,5 |
Základná cena | 17 990 € |
Cena testovaného vozidla | 31 490 € |