Test: Citroën C4 Picasso BlueHDi 120 - rodinný umelec

, 06.12.2015 07:00
Citroen C4 Picasso - test
Citröen C4 Picasso Autor:

Citroën C4 Picasso je iné rodinné auto, ako sme vo všeobecnosti zvyknutí. Smer akým je iné, možno vyčítať už z jeho prívlastku. Pablo Picasso bol španielsky umelec, ktorý takmer celý svoj život prežil vo Francúzsku. Podstatné je, že sa považuje za zakladateľa avantgardného umeleckého hnutia kubizmus, ktorého princípy sa zameriavajú najmä na priestorovú koncepciu diela. Francúzska automobilka priestor vo svojej C4 Picasso prepracovala do absolútnych detailov.

Aktuálne je na trhu druhá generácia tohto vozidla, ktorá prišla v roku 2013. Pred ňou od roku 2006 pôsobila generácia prvá, ktorá predsa len ešte nemala odvahu ponúknuť takú dávku avantgardy ako aktuálny typ. Zaradením by sme toto auto mohli označiť ako MPV. Jeho hlavnými nepriateľmi a konkurentmi sú Renault Scénic, Ford C-Max, Peugeot 5008, Seat Altea, Škoda Roomster alebo VW Touran.

MPV pre rodinu so silným štýlom

Pri prvom pohľade na auto je jasné, čím C4 Picasso zaujíma verejnosť. Tvary, línie a dizajnové prvky sú skutočne neobyčajné a v dnešnom svete dynamických dizajnov raritné. Citroën pri tvorbe auta nedbal príliš na to, aby sa Picasso aj na parkovisku tváril, že sa práve chystá pokoriť rýchlostný rekord. Skôr sa zameral na avantgardu.

Citroën C4 Picasso má atypický vzhľad, ktorý sa...
Citroën C4 Picasso má atypický vzhľad, ktorý sa mnohým páči. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Práve avantgarda je niečo, čo Citroënu v posledných rokoch vychádza. Problém je v tom, že takéto poňatie auta sa nemusí páčiť každému. Každý, kto však nemá rád úplnú obyčajnosť a absolútnu nudu, musí oceniť dizajnové prvky tohto auta.

Najviac zaujme predná časť auta, ktorej dominuje oddelené denné LED svietenie od hlavných svetlometov. Kým vo väčšine dnešných áut prednej časti dominujú práve hlavné svetlomety, tu akoby hrali až druhú úlohu. Predok nemá ani výraznú mriežku chladiča. Prím hrá logo Citroën s líniami tiahnucimi sa k bokom, ktoré tvoria líniu pre denné svietenie.

Prednej časti nezvyklo nedominujú hlavné svetlá...
Prednej časti nezvyklo nedominujú hlavné svetlá ale denné svietenie. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Silueta auta nevzbudzuje žiadne výrazné vášne. možno na nej badať to, že výrobca sa radšej sústredil na vnútorný priestor, ako na sexy línie. Zadok auta v odvážnosti za predkom zaostáva. Okrem hlavných 3D LED svetiel a veľkých piatych dverí tam nenájdeme nič zaujímavé.

Interiér je o priestore a luxuse

Nasadnutie do C4 Picasso znamená nástup do priestoru, ktorému dominuje priestor, vzdušnosť a luxus. Opäť, zabudnite na akékoľvek športové prvky. O tom toto auto nie je ani zvonku, ani zvnútra.

Interiér prekvapil svojim luxusom a vzdušnosťou.
Interiér prekvapil svojim luxusom a vzdušnosťou. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Pred vodičom sa rozprestiera obrovské čelné sklo, ktoré končí nad jeho hlavou. Kvôli jeho rozmerom sa slnečné clony vysúvajú dokonca na dvakrát. Vodič má skvelá výhľad. Citroën ho navyše nezničil ani širokým A – stĺpikom, ktorý sa tiahne ďaleko dopredu a radšej ho rozdelil na dve časti. Nevýhoda panoramatického čelného skla prichádza v zime, keď ho treba oškrabať od ľadu. Trénovali sme to skoro každé ráno.

Aby sa posádka na zadných sedadlách necítila ukrátene, aj nad ňou je panoramatická sklenená strecha. Do interiéru preniká skutočne veľa svetla. Cestujúci na zadných sedadlách môžu využívať variabilitu a teda možnosť nastavenia sedadiel. Pred sebou majú dokonca výklopný stolík so svetom.

Cestujúci na zadných sedadlách môžu nastavovať...
Cestujúci na zadných sedadlách môžu nastavovať polohu sedadiel. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Sedadlá v testovanom vozidle boli potiahnuté príplatkovou dvojfarebnou, na pocit veľmi príjemnou, kožou NAPPA. Bočné vedenie je slabé. Vodič a spolujazdec nemajú jednu spoločnú lakťovú opierku v strede. Namiesto nej má na svojom sedadle každý vlastnú. Citroën ponúka naozaj prekvapivý luxus. Súčasťou výbavy boli aj masážne sedadlá, alebo opierka pre lýtka spolujazdca. Pochvalu si taktiež zaslúžia hlavové opierky, ktoré hlavu posádky udržia na mieste aj po zaspatí.

Príplatková koža na sedadlách je na dotyk veľmi...
Príplatková koža na sedadlách je na dotyk veľmi príjemna. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Vodič si musí zvykať

Pracovisko vodiča je tak, ako aj zvyšok auta, nezvyklé. Tachometer, otáčkomer a celkovo prístrojový štít pred šoférom nie je. Na miesto toho sú tieto prvky v strede palubnej dosky. Pred vodičom sa nachádza len ovládanie automatickej prevodovky. Radenie P, R, N, D, M prebieha prostredníctvom páčky za volantom.

Pracovisko vodiča je na prvý pohľad iné.
Pracovisko vodiča je na prvý pohľad iné. Autor: Pravda, Martin Majerníček

V strede palubnej dosky má C4 Picasso dva displeje. Ten väčší zobrazuje tachometer, navigáciu, informácie o jazde a iné podstatné informácie. Je plne grafický a nahrádza chýbajúce budíky pred vodičom. V dnešnej dobe však plne grafické budíky ponúkajú len omnoho drahšie autá. Spomeňme napríklad VW Passat alebo niektoré modely Audi. Medzi nich sa takto radí aj Citroën s C4 Picasso.

Grafika hlavného displeja umožňuje zobrazovať budíky v štvorcových útvaroch, retro štýle alebo v inom avantgardnom prevedení. Na výber sú tri vzhľady.

Dva displeje zobrazujú všetky potrebné informácie.
Dva displeje zobrazujú všetky potrebné informácie. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Francúzi však ešte nevychytali všetky muchy. Pri odovzdávaní auta sme boli upozornení na to, že manuál od auta je v priehradke pred spolujazdcom. Zvláštnu radu sme skoro prepočuli. Prečo by sme ho potrebovali? Veď obsluhovať auto vieme. Avšak neskôr sme si na túto radu spomenuli, ale manuál sme nepotrebovali.

Pod hlavným displejom je displej menší, ktorý obsahuje navigáciu, klimatizáciu, rádio, nastavenie auta alebo Bluetooth. Pri používaní auta otravovali niektoré drobnosti ako napríklad to, že na hlavnom displeji sa dala zobraziť navigácie len vtedy, keď bola zobrazená aj na displeji menšom.

Citroën za príplatok ponúka aj 360 stupňový...
Citroën za príplatok ponúka aj 360 stupňový kamerový pohľad okolo auta. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Ovládanie za jazdy tradične uľahčujú prvky na volante. V tomto prípade je ich však tak veľa, že sme museli často rozmýšľať, čo stlačiť, alebo čím otočiť, aby sme dosiahli požadovaný výsledok. Na volante je 12 tlačidiel a 4 oválne ovládače. Kto si však auto kúpi a zžije sa s ovládaním, tak s ním už problém mať nebude. Fungovalo spoľahlivo a bez zaváhaní.

Pochvalu si však zaslúži napríklad asistent na jazdy v pruhoch, ktorý v prípade neohláseného vybočenia vodiča diskrétne upozorní pomocou krátkych pritiahnutí bezpečnostného pásu. Rovnako tak je veľmi praktické aj natáčanie hlavných xenónových svetlometov. Tie sa hýbu rýchlejšie ako v prípade konkurencie a teda skutočne svietia tam, kde vodič natočí volant.

Predné sedadlá majú masážnu funkciu.
Predné sedadlá majú masážnu funkciu. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Avantgardista šetrí

Pod malou prednou kapotou testovaného auta bol 1,6 litrový naftový motor, ktorý krotila 6 stupňová automatická prevodovka. Výrobca pohonnú jednotku s označení BlueHDi naladil na 120 koní a 300 Nm krútiaceho momentu. Agregát však v konečnom dôsledku neboduje jazdnými výkonmi ale spotrebou.

Malá kapota ukrýva 1,6 litrový naftový štvorvalec.
Malá kapota ukrýva 1,6 litrový naftový štvorvalec. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Motor s vozidlom vážiacim 1 480 kg pohne na 100 km/h za 11,3 sekundy a maximálne ho rozbehne na 188 km/h. Jazdný prejav pohonnej jednotky sa hodí ku koloritu auta. Opäť nejde o športové zameranie, skôr o štýlové rodinné zvezenie, ktoré veľa nestojí. Agregát by si možno zaslúžil trochu lepšie odhlučnenie. V nízkych otáčkach má drsnejší prejav.

Otáčky však vodič pomerne ťažko ovplyvní, keďže na palube bola automatická prevodovka so 6 stupňami. Po zaradení „M“ je však k dispozícii sekvenčné radenie. Pozor, v tomto prípade nejde o robotizovaný manuál, ale o plnohodnotný automat. Okrem netypického ovládania za volantom je prevodovka úplne priemerná. Taktiež drží líniu zamerania auta a pri pokojnej jazde vodič o nej ani nevie. Keď sa však od auta očakáva svižná jazda, často zbytočne drží vysoké otáčky.

Koľko pohárov nafty však Picasso vypije? Nie veľa, ale výrobcom udávaných 3,9 l/100 km v kombinovanej prevádzke si dá len v laboratóriu. V skutočnosti si vozidlo vypýtalo priemerne 5,5 litra nafty. Pri trpezlivej a opatrnej jazde je možné túto spotrebu stlačiť ešte možno o 0,4 litra. Mimo mesta majiteľ môže počítať s tým, že aj napriek pomerne vysokej stavbe karosérie sa spotreba zmestí pod 5 litrov. V meste si treba na 100 km pripraviť aspoň 6,4 litra.

Picasso radšej maľuje ako jazdí cez zákruty

Podvozok auta je na francúzske auto nezvyklo tuhý. Pravdepodobne k tomuto pocitu prispeli aj 17 palcové disky. Radšej by sme autu dali len 16 palcové. Auto je však pohodlné. V bežných rýchlostiach zvláda filtrovať nerovnosti a iné nástrahy našich ciest. Zadná náprava pri prejazde nerovností vydáva príliš hlasné zvuky. Celkové zameranie auta sa však prejaví najmä na kľukatých okreskách, kde sa Picassu nepáči.

Do batožinového priestoru sa zmestí od 537 do 1...
Do batožinového priestoru sa zmestí od 537 do 1 709 litrov. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Nie je to ani tým, že by nedotáčavosť prichádzala veľmi skoro. V tomto prípade sa určite dostaví, no skôr ide o výšku vozidla a náklon. Posádka sedí o niečo vyššie a aj pri menšom náklone má pocit, že je väčší.

Riadenie je v tejto kategórii áut typicky nekomunikatívne. Jeho veľkou výhodou je však polomer otáčania. Stopový priemer zatáčania je v tomto prípade len 10,84 metra a teda Picasso nemá problémy s parkovaním aj na preplnených miestach.

Záver

Citroën C4 Picasso je pre ľudí, ktorí majú rodinu a nechcú umrieť od nudy, ktorú ponúkajú iné automobilky. Nemajú pretekárske ambície a radšej chcú vystúpiť z radu. Testované vozidlo bolo v najvyššej výbave Exclusive. Citroën si za neho účtuje 24 390 eur.

Napriek tomu, že Citroën C4 Picasso nemá...
Napriek tomu, že Citroën C4 Picasso nemá dynamické línie, väčšinu ľudí po dizajnovej stránke zaujme. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Výbava ponúka mix koženého a textilného čalúnenia, parkovacieho asistenta, ktorý zaparkuje auto za vás, bezpečnostné pásy, ktoré v prípade hroziacej nehody pritiahnu posádku k sedadlám, masážne sedadlá, lýtkovú opierku pre spolujazdca alebo sedadlo spolujazdca sklápateľné do polohy stolíka.

Samozrejmosťou je bezkľúčové odomykanie a štartovanie, elektrické otváranie batožinového priestoru alebo 12 a 7 palcové displeje. V danej výbave ponúka Citroën tento motor aj v kombinácii s manuálnou prevodovkou. V ponuke je aj dvojlitrový naftový motor s výkonom 150 koní.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 428/1 826/1 625
Rázvor náprav (mm) 2 785
Objem kufra (l) 537/1 709
Objem nádrže (l) 57
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 480

Technické údaje

Model Citroën C4 Picasso BlueHDi 120
Motor 1,6 litrový naftový štvorvalec
Valce 4
Objem motora (ccm) 1 560
Max. výkon (kW/ot.) 88/3 500
Krút. moment (Nm/ot.) 300/1 750
Prevodovka 6A
Max. rýchlosť (km/h) 188
0 – 100 km/h (s) 11,3
Priemerná spotreba na 100 km(l) 3,9
Priemerná spotreba počas testu (l/100km) 5,5
Základná cena 17 990 €
Cena testovaného vozidla 31 490 €
Citröen C4
		Picasso
Citröen C4
		Picasso
+55Citröen C4
		Picasso

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Citroen #C4 Picasso #Citroën C4 Picasso
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR